Reklama

Prezentacja parafii pw. św. Michała Archanioła w Binarowej

Piękno dla Maryi z Binarowej

Niedziela rzeszowska 27/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wieś Binarowa k. Biecza została założona na prawie niemieckim przez króla Kazimierza Wielkiego w 1348 r. Pierwszy kościół wzniesiono ok. 1400 r., o czym wspomina Jan Długosz w "Liber beneficjorum". Kościół ten spłonął pod koniec XV w. Przed 1500 r. wybudowano nową świątynię, która w świetnym stanie zachowała się do dzisiaj. O jej pięknie świadczy fakt, że kandyduje do wpisu na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Parafia oficjalnie liczy ok. 1800 wiernych, chociaż tak naprawdę jest o wiele mniej osób ze względu na wyjazdy do pracy zagranicą. Z parafii pochodzi 11 kapłanów i 5 sióstr zakonnych. Od 10 lat obowiązki proboszcza pełni ks. kan. Marek Szady.

Klejnot architektury drewnianej

Fundatorem binarowskiej świątyni był prawdopodobnie Piotr Tycz z Biecza, gdyż w księgach parafialnych widnieje jego nazwisko jako fundatora ołtarzy. Wzniesiona pod koniec XV w. lub na początku XVI w. drewniana, gotycka świątynia jest jednonawowa o konstrukcji zrębowej, obita gontem. Dach na razie pokryty jest blachą, ale w niedalekich planach jest jej wymiana na gont.

Pod koniec XVI w. dobudowano wieżę, a w latach 1641-50 kościół był całkowicie przebudowany i odnowiony. Od północnej strony dobudowano kaplicę Aniołów Stróżów (nazwaną tak ze względu na polichromię wnętrza, którą całkowicie wypełniają wizerunki aniołów). W 1890 r. cały kościół został pokryty blachą i gontem. Dla ułatwienia pracy połączono wtedy wieżę z główna bryłą kościoła jednym dachem, niszcząc tym samym piękną i oryginalną konstrukcję wieży.

Obecnie przywracany jest kościołowi pierwotny wygląd, chociaż prace prowadzone są powoli, bo parafia boryka się z kłopotami finansowymi. Wszyscy zachwycają się wyglądem świątyni, ale finansowej pomocy nie ma, a tak mała parafia nie jest w stanie udźwignąć kosztów renowacji. Jedyne, co parafia może dać, to drewno, ale do wszelkich prac przy kościele wymagani są fachowcy. Do prac przygotowawczych parafianie przychodzą bardzo chętnie, bo zdają sobie sprawę, jak piękny zabytek mają u siebie. Prace renowacyjne prowadzone są od 1992 r.

Urzekająca jest polichromia wnętrza, zachowana doskonale od XVI w. Pokrywa niemal całe wnętrze świątyni. Najstarsze malowidła to późnogotyckie ornamentalne i patronalne polichromie na sufitach i w prezbiterium. Barokowa polichromia z lat 1643-50 pokrywająca ściany kaplicy, nawy i prezbiterium ukazuje alegorie i sceny nowotestamentowe, np. pod chórem umieszczone są sceny ilustrujące kolejne wezwania modlitwy

Ojcze nasz. Zakrystia zdobiona jest malowidłami ściennymi ornamentalnymi z 1670 r.

Na uwagę zasługuje także późnogotycka kamienna chrzcielnica z 1522 r. z barokową pokrywą z XVII w., barokowa ambona w prezbiterium, pięknie rzeźbione i malowane ławki oraz konfesjonały, malowane klęczniki, a także gotycki dzwon z XV w.

Remontu wymaga także 100-letni dom parafialny. Do tej pory udało się zrobić nowe ogrodzenie oraz nowy ołtarz polowy.

Binarowska Pani

W lewym bocznym ołtarzu umieszczony jest łaskami słynący obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem, tzw. Piaskowej. Wierni nazywają ten wizerunek Matką Bożą Binarowską. Według miejscowych podań, obraz ten ofiarował ok. 1665 r. król Jan Kazimierz za pomoc przy fortyfikowaniu Biecza. Niestety, brak jest dokumentów potwierdzających prawdziwość tego przekazu.

Ludzie od wieków mają szczególny kult Matki Bożej w tym wizerunku. Obecnie w każdą trzecią niedzielę miesiąca odprawiana jest specjalna nowenna, w czasie której zanoszone są prośby i podziękowania do Binarowskiej Pani. Prowadzona jest także Księga Łask.

W głównym ołtarzu, misternie wykonanym, późnorenesansowym ( I poł. XVII w.) znajduje się rzeźba Matki Bożej z Dzieciątkiem datowana na wiek XV oraz figury Świętych Piotra i Pawła. Widoczne jest wielkie podobieństwo do ołtarza w kościele w Bieczu, z czego można wnioskować, że wykonywali go ci sami artyści.

W tutejszym muzeum parafialnym znajduje się jeszcze wiele obrazów, które kiedyś zdobiły ściany binarowskiego kościoła, np. Matka Boża Kwietna, Gromniczna, Szkaplerzna, Karmiąca, Pod Krzyżem Stojąca. Są także liczne rzeźby przedstawiające Maryję.

Maryjny charakter parafii potwierdza także uroczyste obchodzenie wszelkich świąt maryjnych, codzienna modlitwa różańcowa wielu członków Żywego Różańca oraz z wielkim nabożeństwem śpiewane Godzinki o Niepokalanym Poczęciu. Każde nabożeństwo do Matki Bożej rozpoczyna się pieśnią Gwiazdo śliczna wspaniała, Binarowska Maryjo.

Parafia ma własne, ciekawe tradycje np. na wiosnę okoliczni gospodarze przyjeżdżają pod kościół traktorami, by prosić o ich poświęcenie i błogosławieństwo przed rozpoczęciem prac polowych. Przynoszą również ziemniaki sadzeniaki, prosząc o błogosławieństwo w urodzajach. Jak we wszystkich parafiach, w Wielką Sobotę przychodzą do świątyni dzieci ze święconką, ale charakterystyczne jest to, że prawie każdy zostawia " coś" na wielkanocny stół dla strażaków pełniących służbę przy Grobie Bożym.

Ponadto w parafii liczna jest grupa ministrantów i lektorów, aktywnie działają także grupy duszpasterskie - Zespół Synodalny, Akcja Katolicka, KSM, Grupa Misyjna oraz schola.

Kościołem w Binarowej od lat zachwycają się artyści. Zachowały się szkice kościoła oraz elementów wnętrza wykonywane przez Stanisława Wyspiańskiego, w poezji swój zachwyt wyraził m. in. Miron Białoszewski, pisząc Starą pieśń na Binarową.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Dziwisz: O dziedzictwie Jana Pawła II nie wolno nam zapomnieć

2024-04-26 09:15

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

dziedzictwo

św. Jan Paweł II

Karol Porwich/Niedziela

- O tym dziedzictwie nie wolno nam zapomnieć, bo byłoby to wielką szkodą dla Kościoła i społeczeństwa, borykającego się przecież z wieloma skomplikowanymi wyzwaniami. Wiele przenikliwych i jasnych odpowiedzi na trudne pytania możemy odnaleźć w nauczaniu Jana Pawła II. Trzeba tylko po nie sięgać - mówi kard. Stanisław Dziwisz, wieloletni jego osobisty sekretarz, w rozmowie z KAI. Jutro przypada 10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II.

Były metropolita krakowski pytany o skuteczność modlitwy za pośrednictwem Jana Pawła II jako świętego, wyjaśnia, że otrzymuje „wiele świadectw o uzdrowieniach, między innymi z nowotworów, a wiele małżeństw bezdzietnych dzięki wstawiennictwu św. Jana Pawła II otrzymuje dar potomstwa”.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Patronki narodu polskiego 3 maja

2024-04-26 20:46

[ TEMATY ]

Jasna Góra

3 Maja

BPJG

O obecności Maryi, zarówno w naszej historii, ale również w osobistej historii życia wielu Polaków przypomina uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. To jedno z największych świąt maryjnych w Polsce i jeden z największych odpustów na Jasnej Górze.

Częstochowskie sanktuarium to miejsce, gdzie od ponad sześciu wieków czczona jest Matka Chrystusa uważana za patronkę i orędowniczkę polskiego narodu. Jedną z głównych intencji zanoszonych w tym roku 3 maja będzie modlitwa o pokój. Do udziału w uroczystościach, które są znakiem, ale i wezwaniem do budowania jedności, zapraszają paulini.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję