Do natychmiastowego zaprzestania działań wojennych w Ziemi Świętej wezwali Biskupi polscy w apelu o pokój, wydanym 30 kwietnia br. podczas 317. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski. Poniżej publikujemy pełny tekst dokumentu:
Jednej Rodziny Ludzkiej
Bracia i Siostry!
1. Pokój jest darem Chrystusa Zmartwychwstałego. Pokój
- to pierwsze słowo, jakie Apostołowie usłyszeli od Chrystusa po
Jego zwycięstwie nad śmiercią (por. J 20, 19). Pokój, który przekazuje
Chrystus, opiera się na orędziu, jakie On przynosi do ludzkości: "
Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat,
Ja wam daję" (J 14, 27). Tak więc pokój, udzielony przez Chrystusa
Zmartwychwstałego, to pojednanie człowieka z Bogiem, ze światem i
bliźnim, to przezwyciężenie grzechu, jako głównego źródła podziałów
i wojen. Dopiero człowiek pojednany z Bogiem i ludźmi może być skutecznym
i wiarygodnym świadkiem, czyniącym pokój przez prawdę w miłości.
Pokój jest zawsze owocem sprawiedliwości w dziedzinie religijnej,
społecznej i politycznej. Jest także owocem międzyludzkiej solidarności.
Nie można osiągnąć pokoju bez wzajemnego przebaczenia.
W ten tylko sposób można szukać nadrzędnego dobra, jakim
jest współżycie i współpraca ludów i narodów, zwłaszcza tych, które
żyją na sąsiadujących ze sobą terenach. Wielokrotnie w ciągu dziejów
- i tych dawnych, i tych najnowszych - ludzkość mogła się przekonać
o tym, że wojna najczęściej jest przejawem egoizmu, a nawet gdy jest
podejmowana w celach obronnych, przynosi ogromne zniszczenia i powoduje
głębokie ludzkie dramaty.
2. Rodzina ludzka, związana wspólnym pochodzeniem od
Boga Stwórcy, dziś, gdy środki zniszczenia powodują tak nieobliczalne
konsekwencje, musi odrzucić przemoc i terroryzm, zwłaszcza podejmowany
w imię Boga, jako sposoby dążenia do rozwiązywania jawiących się
konfliktów. Dzięki środkom masowego przekazu, każdy człowiek żyjący
dziś na kuli ziemskiej może się przekonać, że wywoływanie konfliktów
na tle roszczeniowym, rasowym czy religijnym prowadzi zawsze do łamania
podstawowych praw człowieka i musi być powszechnie uznane za zbrodnię
przeciw ludzkości.
3. Długotrwały konflikt bałkański, wojny na kontynencie
afrykańskim, a ostatnio krwawy konflikt w Ziemi Świętej uświadamiają
nam wszystkim, że tylko sprawiedliwy pokój, respektujący podmiotowość
i wynikające z niej prawa ludów i narodów, zdolny jest zagwarantować
prawa człowieka.
4. My, Biskupi polscy, synowie Narodu, który doznał tak
wielu cierpień, zwłaszcza w ostatnich dwustu latach, apelujemy do
zwaśnionych stron na Ziemi naszego Pana Jezusa Chrystusa, Ziemi drogiej
i bliskiej wyznawcom Jednego Boga, o natychmiastowe zaprzestanie
działań wojennych. Konieczne jest uznanie prawa do własnego państwa
Palestyńczyków i Izraela. Niezbędne jest podjęcie natychmiastowych
działań o charakterze międzynarodowym, które utrwaliłyby pokój w
tej części świata.
5. Wkroczyliśmy w nowy, dwudziesty pierwszy wiek i w
nowe, trzecie już tysiąclecie chrześcijaństwa. Na początku bieżącego
roku w swym Orędziu na Światowy Dzień Pokoju Ojciec Święty napisał: "
Filarami prawdziwego pokoju są sprawiedliwość i ten szczególny rodzaj
miłości, jakim jest przebaczenie" (nr 2).
6. Po zakończeniu najdramatyczniejszej z wojen, gdy tylu
ludzi zginęło w czasie działań zbrojnych, a miliony innych zostało
zamordowanych tylko dlatego, że nazistowska czy komunistyczna ideologia
nie dawała im prawa do życia, my, pokolenie dwudziestego pierwszego
wieku, opierając się na ewangelicznych wartościach, apelujemy w imię
humanizmu o zaprzestanie działań wojennych na całym świecie, a zwłaszcza
w Ziemi Świętej, drogiej i bliskiej Chrześcijanom, Żydom i Muzułmanom.
Ta ziemia, na której dziś łamane są fundamentalne prawa człowieka,
a miejsca święte, jak Bazylika Narodzenia w Betlejem, są areną krwawych
zmagań, musi się stać symbolem rzeczywistego dialogu, pokojowego
współżycia i współpracy ludów i narodów, które uznają Jednego Boga.
Niech ludzie tam zamieszkujący poczują się braćmi podającymi sobie
przyjazne dłonie. Pragniemy raz jeszcze przywołać słowa cytowanego
już papieskiego Orędzia: "Prawdziwy pokój jest owocem sprawiedliwości,
cnoty moralnej i gwarancji prawnej, która czuwa nad pełnym poszanowaniem
praw oraz obowiązków i równym rozdziałem dobrodziejstw i ciężarów.
Skoro jednak sprawiedliwość ludzka jest zawsze słaba i niedoskonała,
zdana na egoizm i ograniczenia zarówno osób, jak i całych grup, należy
ją potraktować w duchu przebaczenia i w pewnym sensie uzupełniać
przebaczeniem, które goi rany i odnawia zakłócone relacje pomiędzy
ludźmi" (nr 3).
7. Zdajemy sobie sprawę z tego, że pokój domaga się ustępstw,
które mogą być trudne, a nawet bolesne, ale alternatywą jest bezsens
życia w ciągłym zagrożeniu. Dla wszystkich jest ono przyczyną paraliżu
życia społecznego, publicznego, a zwłaszcza rodzinnego. Co więcej!
Taka sytuacja dramatycznie rzutuje na wychowanie młodych pokoleń,
które wzrastając w klimacie nieustannego konfliktu, wydłużają łańcuch
absurdu, prowadzącego do dalszych zbrodni, w których wykorzystywane
są dzieci, ofiary nienawiści podsycanej przez dorosłych.
8. Kościół katolicki pełni swą misję ewangelizacyjną
w Polsce, w sercu Europy, od tysiąca lat. Dziś nasz kontynent, jednocząc
się, pragnie budować swą przyszłość na zdrowym chrześcijańskim humanizmie.
Apelujemy do wszystkich ludzi dobrej woli o włączenie się w to wielkie,
braterskie, solidarne współdziałanie na rzecz pokoju między wszystkimi
ludźmi na całej kuli ziemskiej. Jednocząca się Europa, z której w
przeszłości promieniowały wielkie idee, niestety, była także kontynentem,
na którym rodziły się dramatyczne konflikty, nabierające wymiaru
globalnego. Niech dziś, za przyczyną swych Świętych Patronów, przyczynia
się do utrwalenia pokoju, opartego na respektowaniu praw człowieka
oraz praw narodów.
9. Do wszystkich wiernych zwracamy się z gorącą prośbą
o modlitwę podczas majowych nabożeństw maryjnych. Prośmy Boga bogatego
w miłosierdzie, za przyczyną Maryi, Matki
Miłosierdzia - Królowej Pokoju, o trwały pokój w Ziemi
Świętej i na całym świecie.
Warszawa, 30 kwietnia 2002 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu