Reklama

Po obejrzeniu filmu "Harry Potter i kamień filozoficzny"

Niedziela Ogólnopolska 5/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Olbrzymia popularność książek Joanne K. Rowling o przygodach Harry´ego Pottera spowodowała ożywioną dyskusję na temat wymowy tych dziecięcych lektur. Trzeba od razu powiedzieć, że książki te są bardzo dobrze napisane, autorka potrafi wyzwolić wyobraźnię małych czytelników, jednak świat wartości kolejnych tomów różni się bardzo od sensu tradycyjnych baśni. Powieść Rowling i film na niej oparty wydają się kulminacją ewolucji, jaką przeżywa w ostatnich latach twórczość dla dzieci. W tradycyjnych baśniach i opowieściach młodzieżowych podział na dobro i zło był z reguły zarysowany czytelnie, zaś walka między elementami złymi a dobrymi odbywała się jednocześnie w świecie rzeczywistym i baśniowym. Mali bohaterowie rozmaitych baśni (Andersena, braci Grimm, filmów Disneya i wielu innych dziecięcych lektur) byli na końcu nagradzani za wierność takim cnotom, jak pracowitość, wierność, lojalność i miłość. Dydaktyczna wymowa dzieł dla dzieci sprowadzała się do tezy, że warto być dobrym i porządnym człowiekiem, niezależnie od okoliczności, niebezpieczeństw i pokus, jakie niesie świat. W tradycyjnych lekturach młodzieżowych kreowanie magicznego i czarodziejskiego świata podporządkowane było wspomnianym założeniom. Pod wpływem przemian we współczesnej kulturze (czy raczej elementów kontrkultury) świat baśni zaczął się gwałtownie zmieniać. Do filmów młodzieżowych zaczęto wprowadzać nowe wartości, w tym kult sukcesu, siły i przyjemności, skrajny feminizm oraz natrętne propagowanie różnych tzw. mniejszości. Ukazuje się przede wszystkim w jak najgorszych barwach złe cechy rzeczywistego świata, przeciwstawiając mu nowe, wyimaginowane i wykreowane cnoty. W filmie o Harrym Potterze złemu światu przeciwstawiono szkołę magii i czarów, w której uczy się mały bohater. Ma to być recepta na zło realnej rzeczywistości.
Film Harry Potter i kamień filozoficzny został zrealizowany z zastosowaniem najnowszych środków formalnych, efektów technicznych i pomysłów scenograficznych. Trzeba powiedzieć, że film, pomimo wielkiej kampanii promocyjnej, przynosi rozczarowanie. Wydaje się zbyt ponury i rozwlekły. Mnóstwo amerykańskich filmów dla dzieci i młodzieży wyróżnia się, moim zdaniem, większą atrakcyjnością i dynamiką. Mały Harry Potter zostaje zabrany z koszmarnego domu wujostwa do szkoły magii i czarnoksięstwa, gdzie uczy się rzemiosła magicznego wraz z grupą kolegów i koleżanek. Dzieci zwalczają złego nauczyciela, który pragnie zagarnąć tajemniczy kamień filozoficzny. W baśniowych przygodach uczniów (uczenie się latania na miotłach itd.) nie ma zatem niczego szczególnego. Najważniejsza jest jednak wyłaniająca się idea filmu, którego twórcy, w ślad za autorką powieści, czynią z nauki czarów i magii idealną receptę na naprawienie świata. Mały Harry nie będzie miał normalnych relacji ze światem rzeczywistym, opanowanym przez wrednych mugoli, czyli ludzi programowo wrogich dobru. Takie ustawienie akcji budzi podejrzenia o swoiste sekciarstwo w intencji autorów, którzy ukazują świat magii jako coś w rodzaju pogańskiej namiastki religii. Wszyscy potencjalni widzowie powinni się zastanowić, czy ten popularny film jest wychowawczy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Jak się uczyć miłości?

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

To jest wręcz szalone że współczucie i empatia mogą zmienić świat szybciej niż konflikty i przemoc. Każdego dnia doświadczamy sytuacji, które testują naszą wrażliwość - naszą miłość do siebie samego do bliźnich i oczywiście do Boga.

Czy możemy się tak przygotować by te testy zdać pomyślnie, by one nas nie rozbiły?

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski – pasjonująca historia

[ TEMATY ]

Maryja

NAjświętsza Maryja Panna

Karol Porwich/Niedziela

Kościół w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, która została ustanowiona przez papieża Benedykta XV w 1920 r. na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości. Uroczystość ta – głęboko zakorzeniona w naszej historii - nawiązuje do Ślubów Lwowskich króla Jana Kazimierza z 1656 r., Konstytucji 3 maja oraz oddania Polski pod opiekę Maryi po uzyskaniu niepodległości.

Geneza, śluby lwowskie króla Jana Kazimierza

CZYTAJ DALEJ

Matko Serdeczna, módl się za nami...

2024-05-02 20:37

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Zasłuchani w „Polską litanię” ks. Jana Twardowskiego zatrzymamy się w stolicy diecezji sandomierskiej ze świadomością, że na jej terenie jest jeszcze kilka innych sanktuariów maryjnych.

Rozważanie 3

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję