Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (26)

Niech każdy żyjący uwielbia Pana

Niedziela Ogólnopolska 3/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 150, 1-6 - z Jutrzni na niedzielę II tygodnia

1. Hymn, który stanowił naszą dzisiejszą modlitwę, to Psalm 150, ostatnia pieśń Psałterza. Ostatnie słowo, które rozbrzmiewa w Księdze modlitwy Izraela, to Alleluja, czyli czyste uwielbienie Boga. Z tego względu Psalm ten został wprowadzony dwa razy do Liturgii Godzin, w drugą i czwartą niedzielę.
Ten krótki tekst zawiera dziesięć wezwań, które powtarzają to samo słowo "hallelu" - "chwalcie!". Jest to jakby nieustanna muzyka i śpiew, które wydają się nie mieć końca, podobnie jak uroczyste Alleluja w Mesjaszu Haendla.
Uwielbienie Boga staje się pewnym rodzajem tchnienia duszy, która nie zna odpoczynku. Jak zostało napisane - "jest to jakaś nagroda dla człowieka: spokojne wychwalanie, zdolność celebrowania. Zostało to dobrze wyrażone w zdaniu rabbiego Akiby, skierowanym do jego uczniów: "Codziennie jedna pieśń/jedna pieśń na każdy dzień" ( A. J. Heschel, ChieOl´uomo?, Mediolan 1971, s. 198).
2. Psalm 150 rozwija się jakby w trzech etapach. Na początku, w pierwszych dwóch wersetach, spojrzenie zatrzymuje się na "Panu" w "Jego świątyni", na "Jego potędze", na "Jego potężnych czynach" i na "Jego wielkości". W drugiej części - podobnej do pięknego dzieła muzycznego - w to uwielbienie włącza się orkiestra świątyni na Syjonie ( por. Ps 150, 3-5), która towarzyszy śpiewowi i świętym tańcom. Wreszcie, w ostatnim wersecie Psalmu (por. Ps 150, 6) pojawia się obraz wszechświata, reprezentowany przez "wszystko, co żyje", albo - odwołując się jeszcze bardziej do oryginału hebrajskiego - przez "wszystko to, co oddycha" . Życie staje się uwielbieniem, pochwałą, która wznosi się od stworzenia ku Stworzycielowi.
3. Teraz my, podczas tego naszego pierwszego spotkania z Psalmem 150, zatrzymamy się jedynie na pierwszym i ostatnim fragmencie hymnu. Są one jakby oprawą dla drugiej części, będącej sercem całej kompozycji, którą będziemy analizować w przyszłości, gdy Psalm zostanie zaproponowany w Liturgii Godzin.
Pierwszym miejscem, w którym rozwija się wątek muzyczny i modlitewny, jest "sanktuarium" (por. Ps 150, 1). Oryginał hebrajski mówi o przestrzeni "świętej", czystej i transcendentnej, w której mieszka Bóg. Mamy więc odniesienie do horyzontu niebiańskiego i rajskiego, gdzie, jak precyzuje to Księga Apokalipsy, sprawowana jest odwieczna i doskonała liturgia Baranka (por. Ap 5, 6-14). Tajemnica Boga, w którą włączeni są w pełnej komunii święci, jest przestrzenią światła i radości, objawienia i miłości. Nie bez przyczyny, chociaż z pewną dowolnością, starożytne tłumaczenie greckie Septuaginty oraz łacińskia Wulgata zaproponowały zamiast słowa "sanktuarium", słowo "święci": " Chwalcie Pana wśród Jego świętych".
4. Z nieba myśl przechodzi bezpośrednio na ziemię, akcentując " potężne czyny", których Bóg dokonał, i które objawiają "Jego wielką potęgę" (Ps 150, 2). Te wielkie dzieła zostały opisane w Psalmie 105 [104], który wzywa Izraelitów do "rozpowiadania wszystkich Jego cudów" (Ps 105 [104], 2) oraz do "pamiętania o cudach, które On zdziałał, o Jego znakach i sądach ust Jego" (Ps 105 [104], 5). Psalmista przypomina " przymierze zawarte z Abrahamem" (Ps 105 [104], 9), cudowną historię Józefa, cuda związane z wyzwoleniem z Egiptu i zdziałane podczas przejścia przez pustynię, a w końcu - dar ziemi obiecanej.
Inny Psalm mówi o trudnych sytuacjach, z których Pan wyzwala tych, co do Niego wołają. Osoby wyzwolone są nieustannie wzywane do dziękczynienia za cuda, których Bóg dokonał: "Niech dzięki czynią Panu za Jego miłosierdzie, za Jego cuda dla synów ludzkich" ( Ps 107 [106], 8. 15. 21. 31).
Na tych przykładach można zrozumieć odniesienie w naszym Psalmie do "potężnych czynów", jak mówi oryginał hebrajski, to znaczy do "cudów" potężnych (por. Ps 150, 2), które Bóg rozsiewa w historii zbawienia. Uwielbienie staje się wyznaniem wiary w Boga Stworzyciela i Odkupiciela, radosną celebracją Bożej miłości, która się rozlewa, stwarzając i zbawiając, dając życie i wyzwolenie.
5. Dochodzimy w ten sposób do ostatniego wersetu Psalmu ( por. Ps 150, 6). Słowo hebrajskie użyte dla wskazania "wszystkich żyjących", którzy chwalą Boga, odsyła do tchnienia, jak już mówiliśmy, ale również do czegoś najbardziej intymnego i najgłębszego, co znajduje się w człowieku.
Jeżeli można mówić, że całe życie stworzenia jest hymnem pochwalnym na cześć Stworzyciela, to można również utrzymywać, że w tym chórze pochwalnym szczególne miejsce zostało zarezerwowane dla człowieka. Przez człowieka, przedstawiciela całego stworzenia, wszystko, co żyje, chwali Pana. Nasze tchnienie życia, które oznacza także świadomość i wolność (por. Prz 20, 27), staje się pieśnią i modlitwą całego życia, które pulsuje we wszechświecie. Dlatego też my wszyscy zachęcajmy się wzajemnie "w psalmach i hymnach, i pieśniach pełnych ducha, śpiewając i wysławiając Pana" całym naszym sercem ( Ef, 5, 19).
6. Przy przepisywaniu wersetów Psalmu 150 rękopisy hebrajskie odtwarzają często Menorę, słynny świecznik o siedmiu ramionach, umieszczony w Miejscu Świętym Świętych świątyni jerozolimskiej. Sugerują w ten sposób wspaniałą interpretację tego Psalmu, prawdziwe "amen" nieustannej modlitwy naszych "starszych braci". Człowiek, posługując się instrumentami i formami muzycznymi, które stworzył jego geniusz - "rogiem, harfą, cytrą, bębnem, tańcem, strunami, fletem, dźwięcznymi cymbałami i cymbałami brzęczącymi", jak mówi Psalm - ale również "wszystko, co żyje", jest zaproszone, by płonąć jak
Menora wobec Miejsca Świętego Świętych w nieustannej modlitwie uwielbienia i dziękczynienia.
Zjednoczeni z Synem, który jest doskonałym głosem całego stworzonego przez Niego świata, stańmy się również i my nieustanną modlitwą przed tronem Boga.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież zachęca Polaków do obrony życia ludzkiego

2024-05-15 11:03

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP/EPA/Riccardo Antimiani

O potrzebie ochrony życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci przypominał Franciszek pozdrawiając Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.


Podziel się cytatem

Pozdrawiam serdecznie wszystkich Polaków.

CZYTAJ DALEJ

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

Pianiści z całego świata zagrają w Kłodzku

2024-05-15 16:35

stevepb/pixabay.com

Fani muzyki klasycznej będą zachwyceni rozpoczynającym się XXVI Kłodzkim Konkursem Pianistycznym, który po raz pierwszy będzie miał rangę międzynarodową i dlatego będzie to też - I International Kłodzko Piano Competition. Klasyka łączy się z nowoczesnością, bo utwory muzyczne będą do słuchania zarówno stacjonarnie jak i online.

Ten międzynarodowy konkurs pianistyczny odbędzie się w 17-18 maja 2024 roku. Konkurs odbywać się będzie na dwóch płaszczyznach – stacjonarnej na Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Kłodzku oraz online.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję