Reklama

Prosto i jasno

Wolność tworzy się z wielu ograniczeń

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnich tygodniach mogliśmy podziwiać niezmordowanego apostoła nadziei - Jana Pawła II, który mimo sędziwego wieku i zaawansowanej choroby przewodniczył tak wielu uroczystościom, był dosłownie aniołem pokoju w tych czasach niepokoju. Jednym z ważnych akcentów jego proroczej misji było orędzie na XXXV Światowy Dzień Pokoju - 1 stycznia, w którym podjął się niezwykłego zadania: ukazania sprawiedliwości i przebaczenia w kontekście terroryzmu. Także papieskie modlitwy o pokój stały się w ostatnich dniach jakby bardziej żarliwe, nie chciałbym napisać: oddające nastrój lęku, jaki obecnie zapanował na świecie. Wojna na Bliskim Wschodzie, wojna z terroryzmem w Afganistanie, a wkrótce zapewne i w innych państwach, które pomagają terrorystom, mogą faktycznie doprowadzić do nieobliczalnych aktów jeszcze bardziej gwałtownego terroru. A w konsekwencji - do bardziej zdecydowanej odpowiedzi państw zagrożonych tymi atakami. Ojciec Święty we wspomnianym orędziu potępiła terroryzm, nazywając go "dzieckiem fanatycznego fundamentalizmu, które rodzi się z przekonania, że wszystkim można narzucić własne widzenie prawdy". Ale pyta zarazem, czy odpłacając złem za zło, nie przyczyniamy się do mnożenia niewinnych ofiar, siania zamętu, większej niesprawiedliwości?
Słowo "terroryzm" pojawiło się również w komentarzach dotyczących wydarzeń w Argentynie, choć w zupełnie innym wymiarze. Oto średnio zamożny kraj - będący na drodze przemian - realizując wytyczne specjalistów Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego, popadł z powodu ogromnego zadłużenia, a także bezmyślnej wyprzedaży majątku narodowego w wielką biedę i bezrobocie. W krótkim czasie obcy kapitał jakby na czyjś rozkaz odpłynął, nastąpiła dewaluacja pieniądza, tysiące ludzi wyszło w rozpaczy na ulice, są zabici i ranni...
Terroryzmem jest w tym przypadku globalna gospodarka, międzynarodowy kapitał, antysolidarność ludzi bogatych! Można zapytać: czy nie grozi nam podobna sytuacja? Mówiło się wszak i u nas o wzorcu argentyńskim w przemianach społeczno-gospodarczych... Wybuch niezadowolenia w naszym kraju, jak prognozują niektórzy, jest tylko kwestią czasu. Tymczasem brak wizji i programu rządzących, słabość elit, także moralna - to ewidentne zagrożenia prowadzące do katastrofy.
Przyczyny tego stanu rzeczy w naszym kraju dotyczą minionych lat, a także osób rodem z tamtych czasów. Dobrze oddają ten kryzys ludzi i wartości słowa prezydenta Vaclava Havla, który 21 kwietnia 1990 r., witając Jana Pawła II na praskim lotnisku, powiedział o wydarzeniu, w jakim uczestniczył: "Nie wiem, czy wiem, co to jest cud. Mimo to ośmielam się powiedzieć, że jestem w tej chwili uczestnikiem cudu: na ziemię zdewastowaną przez ideologię nienawiści przybywa zwiastun miłości, na ziemię zdewastowaną przez władzę barbarzyńców przybywa żywy symbol cywilizacji, na ziemię do niedawna niszczoną przez ideę konfrontacji i podziału świata przybywa zwiastun pokoju, dialogu, wzajemnej tolerancji, poszanowania i porozumienia w duchu miłości, zwiastun braterskiej jedności w różnorodności. Przez długie dziesięciolecia duch był wypędzany z naszej ojczyzny. Mam dziś zaszczyt być świadkiem chwili, kiedy jej ziemię całuje apostoł duchowości" .
Prezydent Havel doskonale określił zniszczenia moralne i cywilizacyjne dokonane przez komunistów, a zarazem w pięknych słowach oddał opatrznościową misję Jana Pawła II w dzisiejszym świecie. Ukazał go jako odpowiedź Nieba na dokonującą się rewolucję sumień, jako apostoła duchowości w czasach wyzucia z ducha. Dlatego pytając, kto dzisiaj potrafi pomóc opamiętać się światu, myślimy o Janie Pawle II, o jego proroczej modlitwie, o jego świadectwie nadziei, że "zło nie ma ostatniego słowa w ludzkich dziejach", że "choć dzieje ludzkości są historią cierpienia, to jednak ostatnie słowo należy do życia i do miłości" (Orędzie).
Można przypomnieć, że - obejmując Stolicę Piotrową - Papież-Polak zastał także Kościół i chrześcijaństwo w stanie poważnego kryzysu. Najmocniej przejawiało się to w "anonimowym chrześcijaństwie", prywatności wiary, kwestionowaniu zasad moralnych. Wspomnę, że John Lennon, gwiazda Beatlesów, oddawał ten kryzys w chełpliwych słowach piosenki: "Chrześcijaństwo zniknie, straci swą moc, rozpadnie się. Nie muszę się nad tym zastanawiać. Mam słuszność i historia przyzna to. Już teraz jesteśmy bardziej popularni niż Jezus Chrystus. Zastanawiam się, kto zniknie pierwszy, rock´n´roll czy chrześcijaństwo".
Co się stało, dlaczego doszło do takiego zamieszania moralnego? Jak się wydaje, największą klęską współczesności jest nieodróżnianie swobody od wolności. Bardzo wielu ludzi, ba, nawet parlamenty większości krajów europejskich rozumieją wolność jako zniesienie wszelkich barier i zakazów. Nikt jakby nie chce pamiętać, że wolność tworzy się z wielu ograniczeń, że do jej istoty przynależy zgoda na podporządkowanie się określonym prawom. Ograniczenia te dotyczą każdej dziedziny. Można to oddać słowami: Na tyle jestem wolny, na ile szanuję ograniczenia wynikające z zasad życia w społeczeństwie, na ile kieruję się bardziej rozumem niż wolą, na ile nie mylę sensu życia z chęcią samego wyżycia się. A także jeśli szanuję etykę bardziej niż wszelkie pokusy postawienia się ponad jej zasadami.
Doskonale rozpoznał tę chorobę ludzkości właśnie Jan Paweł II, nauczając, że tylko Ewangelia może nas uchronić przed wszelkiego rodzaju totalitaryzmem. AndreM Frossard w swoim ostatnim wywiadzie przed śmiercią (La Vie z 9 lutego 1995 r.) ujął to następująco: " Ojciec Święty jest dziś równie wymagający wobec liberalizmu, jak w przeszłości wobec komunizmu. Odrzuca bowiem każdy system, który poniża osobę ludzką i nią gardzi. Ojciec Święty jest dziś bardzo zmartwiony z powodu dekadencji Zachodu, którego jedyną troską jest dziś wydajność i zysk, finanse, kursy walut, giełda - i o tym się mówi, a nie ma ani śladu duchowości. Przeraża to Ojca Świętego. Jego wielkim marzeniem jest ponowne ożywienie duchowości współczesnego świata. Drogą ku temu jest poszanowanie prawa moralnego w codziennym życiu przez każdego człowieka".
Zachód świętuje w tych dniach wprowadzenie wspólnej waluty. To faktycznie wielki krok ku jedności. Szkoda tylko, że w podobny sposób jak o zjednoczenie materialne nie dba się o jedność duchową. Odnosi się bowiem wrażenie, że duchowa sytuacja Europy jest krytyczna. Zanikają uczucia religijne, dla wielu Europejczyków bycie katolikiem lub protestantem jest tylko kwestią kultury i tradycji, a nie wiary. Stąd jest to religijność nacechowana indywidualizmem, dbałością o " własną skórę", dobrobyt i spokój. Zanika tradycyjna rodzina. Trzeba napisać, że ta powszechna apostazja posiada swój biblijny znak. W Ewangelii Łukasza wyraża go dramatyczne pytanie: "Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?" (Łk 18, 8).
Trudno sobie wyobrazić, co by było, gdyby nie nauczanie Jana Pawła II, który zapala płomień nowej nadziei dla całego świata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

"Ja jestem z Wami" - w diecezji gliwickiej trwa Kongres Eucharystyczny

2024-04-22 15:25

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

kongres eucharystyczny

Abp Adrian Galbas

Kard. Grzegorz Ryś

kardynał Ryś

Diecezja Gliwicka

Odnowie i pogłębieniu wiary oraz zrozumieniu centralnej roli Eucharystii w życiu człowieka wierzącego służy zwołany w diecezji gliwickiej przez bp. Sławomira Odera Kongres Eucharystyczny. Wydarzenie pod hasłem "Ja jestem z Wami" zainicjowane w Niedzielę Palmową potrwa do uroczystości Bożego Ciała 30 maja. Gośćmi poszczególnych spotkań skierowanych do wszystkich wiernych są m.in. abp Rino Fisichella, kard. Gerhard Müller, abp Adrian Galbas i kard. Grzegorz Ryś.

Zorganizowanie Kongresu Eucharystycznego zapowiedział w ub. roku podczas Mszy świętej Krzyżma biskup gliwicki Sławomir Oder a przygotowania do niego trwały od kilku miesięcy. Hierarcha podkreślił wtedy przekonanie, że wydarzenie to pomoże miejcowemu duchowieństwu i świeckim "umocnić naszą wiarę, odnowi radość spotkania z Chrystusem oraz będzie okazją do doświadczenia Jego bliskości, obecności - obecności Chrystusa, źródła prawdziwej radości człowieka, fundamentu nadziei, która nie może zawieść”.

CZYTAJ DALEJ

Słowo abp. Adriana Galbasa SAC do diecezjan w związku z nominacją biskupią

2024-04-23 12:39

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Nasze modlitwy o wybór Biskupa przyniosły piękny owoc. Bp Artur nie jest tchórzem i na pewno nie będzie uciekał od spraw trudnych - pisze abp Adrian Galbas.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję