Zgodnie z ustaleniem Konferencji Episkopatu Polski, ostatnia
niedziela października jest liturgiczną uroczystością rocznicy poświęcenia
kościoła miejscowego. W tym dniu wspomina się samą datę, fakt uroczystej
benedykcji oraz poleca się Panu Bogu zmarłych fundatorów, dobrodziejów,
budowniczych kościoła i jego duszpasterzy, pracowników, członków
bractw i stowarzyszeń. Sam budynek sakralny oznacza i ukazuje, że
tutaj jest Kościół - wspólnota wierzących zjednoczona ze swym Założycielem,
która jest dumna ze swojej świątyni, pamięta o niej i troszczy się
o jej piękno zewnętrzne, estetykę i utrzymanie.
Wymowny jest obrzęd przekazania nowego kościoła do publicznego
użytku liturgicznego. W uroczystej procesji wierni razem z biskupem
diecezjalnym i duszpasterzem miejsca udają się do nowo wybudowanego
kościoła. Zatrzymują się przed bramą-drzwiami kościoła, gdzie biskup
otrzymuje klucze od niego, ale poleca, aby proboszcz, duszpasterz
miejsca, otworzył bramę-drzwi kościoła. Dzięki sakramentowi chrztu
człowiek zostaje wszczepiony w Chrystusa i przez Ducha Świętego staje
się świątynią Boga żywego. Przechodzi przez bramę kościoła materialnego,
aby wejść do wspólnoty Kościoła - Mistycznego Ciała Chrystusa.
Aby wejść do domu Bożego, trzeba przekroczyć "próg" -
symbol przejścia ze świata zranionego grzechem do świata nowego życia,
do którego są powołani wszyscy ludzie. Świątynia widzialna symbolizuje
dom Ojcowski, do którego zdąża lud Boży i w którym Ojciec otrze z
oczu ludzi wszelką łzę (por. Ap 21, 4). Dlatego też świątynia jest
szeroko otwartym i gościnnym domem wszystkich dzieci Bożych - poucza
nowy Katechizm Kościoła Katolickiego. W normalnych warunkach życia
na ziemi Kościół potrzebuje miejsc, w których mogłaby gromadzić się
wspólnota wiernych. Duszpasterz miejsca - proboszcz w imieniu biskupa
diecezjalnego jest szafarzem słowa Bożego, celebruje Eucharystię,
udziela sakramentów świętych, gromadzi wspólnotę przy jednym ołtarzu,
aby rosła na duchową świątynię i postępowała w nadprzyrodzonej miłości.
Wierni nadal wznoszą budowle przeznaczone do kultu Bożego.
Te widzialne kościoły nie są zwyczajnymi miejscami zgromadzeń, ale
oznaczają i ukazują Kościół żyjący w tym miejscu, mieszkanie Boga
z ludźmi pojednanymi i zjednoczonymi w Chrystusie - mówi Katechizm.
Wprawdzie Pan Jezus okazywał głęboki szacunek Świątyni
Jerozolimskiej, a Nowy Testament poświadcza, że nawiedzał On wielokrotnie,
modlił się, nauczał i uzdrawiał w świątyni i synagogach, jednak w
rozmowie z Samarytanką wskazał na różnicę między kultem Starego a
Nowego Przymierza: "(...) ani na tej górze, ani w Jerozolimie nie
będziecie czcili Ojca. (...) prawdziwi czciciele będą oddawać cześć
Ojcu w Duchu i prawdzie" (J 4, 21. 23).
Kult Nowego Przymierza nie jest związany z jakimś określonym
miejscem na zasadzie wyłączności - jak odnoszono to do świątyni Salomona
w Jerozolimie. Cała ziemia jest święta i powierzona ludziom. Gdy
wierni gromadzą się w jakimś miejscu, są żywymi kamieniami zebranymi
w celu budowania duchowej świątyni (1 P 2, 5) - powie nowy Katechizm.
- Ciało Chrystusa Zmartwychwstałego jest duchową świątynią, z której
tryska źródło wody żywej. Wszczepieni w Chrystusa przez Ducha Świętego,
jesteśmy świątynią Boga żywego (2 Kor 6, 16). Stąd dla pierwszych
chrześcijan najważniejszą sprawą była wspólnota wierzących, Ecclesia
- Kościół, umiłowana Oblubienica Baranka, która gromadziła się w
jedno na "łamaniu chleba". Najważniejsza była celebrowana liturgia
i to ona wyłączała miejsce z użytku codziennego, a przeznaczała dla
Boga, i przez czynność liturgiczną, przede wszystkim Eucharystię,
uświęcała je.
Należy pamiętać, że to przede wszystkim w świątyniach,
w celebracji liturgicznej, Bóg uświęca człowieka, a człowiek wielbi
Boga. W nich bowiem: 1. sprawuje się kult publiczny na chwałę Trójcy
Świętej; 2. słucha słowa Bożego; 3. śpiewa pieśń uwielbienia; 4.
zanosi modlitwy; 5. składa Ofiarę Chrystusa, obecnego sakramentalnie
pośród zgromadzenia; 6. te świątynie są również miejscami skupienia
i modlitwy osobistej - przypomina Katechizm.
Prefacja poświęcenia kościoła poucza: w tym świętym miejscu
sam wznosisz dla siebie świątynię z duchowych kamieni, którymi my
jesteśmy, i sprawiasz, że Kościół rozszerzony po całym świecie rozwija
się jako Mistyczne Ciało Chrystusa. Chrześcijanie świadomi tego gromadzili
się w mieszkaniach prywatnych na modlitwie i łamaniu chleba, czyli
Eucharystii. Później przeznaczali całe domy, wznosili bazyliki i
wspaniałe kościoły, czyli budowle, w których gromadził się Kościół
- wspólnota wierzących i dlatego budynki te nazwano kościołami.
Podczas uroczystego poświęcenia kościoła biskup pokrapia
mury wodą pobłogosławioną, a następnie namaszcza świętym Krzyżmem
ściany w 4 lub 12 miejscach i zapala w nich światło. Miejsca te zaznaczone
są znakami krzyża i świecznikami - zacheuszkami, które zapala się
na znak radości i wdzięczności w rocznicę uroczystego poświęcenia
kościoła. Zawsze jednak należy pamiętać o upomnieniu św. Pawła: "
Czyż nie wiecie, żeście świątynią Boga i że Duch Boży mieszka w was? (
...) Świątynia Boga jest święta, a wy nią jesteście" (1 Kor 3, 16-17)
.
Wszechmogący Boże, prosimy Cię za wstawiennictwem Najświętszej
Maryi Panny i Świętego Patrona naszej parafii, aby nasz kościół parafialny
stał się domem zbawienia i łaski; niech lud chrześcijański, który
tutaj się gromadzi, uwielbia Cię w duchu i prawdzie i wzrasta w miłości.
Pomóż w rozwoju naszego portalu