Reklama

Audiencja generalna 5 lipca 2000 r.

Dni Wielkiego Jubileuszu - Katechezy o Trójcy Świętej (15)

Niedziela Ogólnopolska 30/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Apostoł Paweł w Liście do Rzymian przytacza nie bez zdumienia proroctwo z Księgi Izajasza (por. Iz 65, 1), w którym Bóg ustami proroka mówi: "Dałem się znaleźć tym, którzy Mnie nie szukali, objawiłem się tym, którzy o Mnie nie pytali" (Rz 10, 20).
Po rozważeniu w poprzednich katechezach chwały Trójcy Świętej, która objawia się w kosmosie i w historii, chcemy teraz podjąć wewnętrzną pielgrzymkę po tajemniczych drogach, na których Bóg wychodzi na spotkanie człowiekowi, aby uczynić go uczestnikiem swojego życia i swojej chwały. Bóg kocha bowiem stworzenie uformowane na Jego obraz i - jak troskliwy pasterz z wysłuchanej przed chwilą przypowieści (por. Łk 15, 4-7) - nie przestaje go szukać, również wtedy, gdy stworzenie okazuje się obojętne, a nawet znużone Bożym światłem, podobnie jak pasterz poszukuje owcy, która odłączyła od stada i zagubiła się w niedostępnych, pełnych niebezpieczeństw miejscach.

2. Człowiek poszukiwany przez Boga zauważa Jego obecność, jest opromieniony światłem, które ukrywa się niejako za jego plecami, jest poruszony tym głosem, który wzywa go z daleka. W ten sposób on sam rozpoczyna poszukiwanie Boga, który go poszukuje: poszukiwany sam poszukuje; kochany zaczyna kochać. Rozpoczynamy dzisiaj nakreślenie tego sugestywnego przenikania się inicjatywy Boga i odpowiedzi człowieka, odkrywając je jako fundamentalny element doświadczenia religijnego.
W rzeczywistości echo takiego doświadczenia słyszymy również w niektórych głosach dalekich od chrześcijaństwa jako znak pragnienia całej ludzkości, aby poznać Boga i być przedmiotem Jego upodobania. Również nieprzyjaciel biblijnego Izraela, babiloński król Nabuchodonozor, który w latach 587-586 przed Chrystusem zniszczył święte miasto Jeruzalem, zwraca się do bóstwa tymi słowami: "Panie, bez Ciebie co byłoby z królem, którego Ty kochasz i którego wezwałeś po imieniu? Jakże mógłby być dobry w Twoich oczach? Ty strzeżesz jego imienia i prowadzisz go po właściwych ścieżkach! (...) Dzięki Twojej łasce, o Panie, której uczestnikami czynisz wszystkich w obfitości, spraw, aby Twój wzniosły majestat okazał się miłosierny, i spraw, by lęk przed Twoją boskością zamieszkał w moim sercu. Daj mi to, co jest dobre według Ciebie, gdyż Ty stworzyłeś moje życie" (por. G. Pettinato, Babilonia, Milano 1994, s. 182).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Również nasi bracia muzułmanie dają świadectwo podobnej wiary, powtarzając często, w swoim codziennym życiu wezwanie, które otwiera księgę Koranu i mówi o drodze, na której Bóg, "Pan Stworzenia, Łaskawy i Miłosierny", prowadzi tych, na których wylewa swoją łaskę.
Wielka tradycja biblijna zachęca wierzących do zwracania się często ku Bogu dla otrzymania od Niego światła i siły, koniecznych do pełnienia dobra. Tak modli się Psalmista w Psalmie 119: "Naucz mnie, Panie, drogi Twoich ustaw, bym strzegł ich aż do końca. Pouczaj mnie, bym Prawa Twego przestrzegał, a zachowywał je całym sercem. Prowadź mię ścieżką Twoich przykazań, bo ja się nimi raduję. (...) Odwróć me oczy, niech na marność nie patrzą; przez swoje słowo udziel mi życia!" (Ps 119, 33-35. 37).

4. W uniwersalnym doświadczeniu religijnym, a zwłaszcza w tym przekazanym przez Biblię, znajdujemy zatem świadomość prymatu Boga, który szuka człowieka, aby poprowadzić go ku horyzontom swojego światła i swej tajemnicy. U początku jest Słowo, które rozdziera milczenie nicości, "upodobanie" Boga (por. Łk 2, 14), który nigdy nie pozostawia stworzenia samego.
Ten absolutny początek nie przekreśla, oczywiście, ludzkiego działania, nie eliminuje zaangażowania w odpowiedź ze strony człowieka, który wezwany jest, by pozwolił wejść Bogu i otwarł mu drzwi swojego życia; jednakże człowiek może też zamknąć się na tego rodzaju zaproszenia. Zdumiewające w związku z tym są słowa włożone w Apokalipsie w usta Chrystusa: "Oto stoję u drzwi i kołaczę: jeśli kto posłyszy mój głos i drzwi otworzy, wejdę do niego i będę z nim wieczerzał, a on ze mną" (Ap 3, 20).
Jeżeli Chrystus nie kroczyłby po drogach świata, pozostalibyśmy samotni w obrębie naszego małego horyzontu. Należy jednak otworzyć Mu drzwi, aby zasiadł przy naszym stole we wspólnocie życia i miłości.

5. Droga spotkania pomiędzy Bogiem a człowiekiem winna przebiegać pod przewodem miłości. Z jednej strony trynitarna miłość Boża uprzedza nas, otacza, nieustannie otwiera nam drogę, która prowadzi do domu ojcowskiego - tam Ojciec oczekuje, aby nas przyjąć w swoje ramiona, jak w ewangelicznej przypowieści o "synu marnotrawnym", a raczej o "ojcu miłosiernym" (por. Łk 15, 11-32). Z drugiej zaś strony wymaga się od nas miłości braterskiej jako odpowiedzi na miłość Boga: "Umiłowani - napomina nas św. Jan w swoim Pierwszym Liście - jeśli Bóg tak nas umiłował, to i my winniśmy się wzajemnie miłować (...). Bóg jest miłością: kto trwa w miłości, trwa w Bogu, a Bóg trwa w nim" (1 J 4, 11. 16).
Ze wzajemnego spotkania się miłości Bożej i miłości ludzkiej rozkwita zbawienie, życie oraz wieczna radość.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Ikona Nawiedzenia zawitała do parafii w Białej

17 kwietnia był kolejnym dniem peregrynacji kopii obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. Tym razem Ikona Nawiedzenia trafiła do Białej koło Wielunia, gdzie została przywitana przez bp. Andrzeja Przybylskiego, bp. Jana Wątrobę oraz całą wspólnotę parafialną i zaproszonych gości.

Karol Porwich / Niedziela

CZYTAJ DALEJ

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję