Reklama

20-lecie Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawą Świadectwo wspólnoty Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zamanifestowało swoje dwudziestolecie. Właśnie zamanifestowało, gdyż zjawiskiem zdumiewającym jest bogactwo i wielka klasa zbiorów zarówno dawnej sztuki sakralnej, jak i sztuki współczesnej, zwłaszcza z lat 80. Jest to osobista zasługa ks. Andrzeja Przekazińskiego, który dokonał niezwykłych wysiłków, by początkowa, zupełna pustka sal, szczelnie wypełniła się takim bogactwem, spoczywającym zresztą głównie w magazynie, gdyż teraz pokazać można było zaledwie ok. 5% zbiorów. Wyselekcjonowane ze względu na swą klasę obiekty tworzą coś więcej niż tylko wspomnianą wystawę. Są manifestacją zaistnienia kościelnego zbioru sztuki, którego do niedawna nie było na mapie kolekcji polskich. Wystawa Świadectwo wspólnoty ma trwać długo, a ze wszech miar uzasadnione byłoby uczynienie z niej stałej ekspozycji muzealnej, gdyż w pełni na to zasługuje, a stała i pełna ekspozycja muzealna jest bardzo potrzebna.
Obchodzone obecnie dwudziestolecie Muzeum ma trochę charakter symboliczny, a trochę formalny, gdyż muzeum takie istniało przed wojną, a obecne zaczęło działać parę lat wcześniej.
Zbiory dawnej sztuki kościelnej gromadzone były w obszernej zakrystii katedry św. Jana jeszcze za czasów zaborów. W końcu lat trzydziestych władze kościelne postanowiły utworzyć Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. Zakupiono parę kamienic przy Kanonii, tuż przy katedrze, i w 1938 r. arcybiskup warszawski - kard. Aleksander Kakowski dokonał uroczystej inauguracji Muzeum.
Posiadało ono galerię rzeźby gotyckiej, galerię dawnych tkanin sakralnych i trochę dzieł złotniczych. Po Powstaniu Warszawskim Niemcy wywieźli najcenniejsze obiekty, a budynek spalili. Wiele z tych obiektów zostało w 1947 r. rewindykowanych i wcielonych do zbiorów państwowych.
Niezależnie od tego przy Archiwum Katedralnym stopniowo starano się gromadzić obiekty sztuki dawnej, głównie tkaniny liturgiczne. Idea powołania muzeum towarzyszyła Prymasowi Wyszyńskiemu w ostatnich latach jego życia. Realizowanie tej idei zlecił on młodemu wówczas absolwentowi historii sztuki, właśnie ks. Andrzejowi Przekazińskiemu, i już w 1978 r. w wieży kościoła św. Anny odbyły się pierwsze wystawy pod szyldem nie istniejącego jeszcze formalnie muzeum, które zapewniły mu dopływ pierwszych darów. Równocześnie trwał gruntowny remont zdewastowanego kompletnie przez państwowego użytkownika gmachu, przeznaczonego na muzeum. Jest to lewe skrzydło dawnego zespołu klasztornego Trynitarzy z kościołem Świętej Trójcy pośrodku (ul. Solec 61). Inauguracja nowego Muzeum Archidiecezji Warszawskiej odbyła się w kwietniu 1980 r. z serdecznym błogosławieństwem chorego już wówczas Prymasa Wyszyńskiego.
Wysiłki dyrektora Muzeum zmierzały i zmierzają przede wszystkim do odzyskiwania z innych zbiorów eksponatów z dawnego Muzeum Archidiecezjalnego oraz do pozyskiwania darów, niezwykle niekiedy cennych.
Najzupełniej niezwykły okres w dziejach Muzeum stanowiły lata 80. Wtedy to znaczna część artystów podjęła ze szczególnym zaangażowaniem inspiracje sakralne, a samo Muzeum ze swej strony stało się centrum sztuki niezależnej. W warunkach bojkotu przez artystów oficjalnego obiegu sztuki, obok wystaw i w tych samych salach niemal co dzień odbywały się "Wieczory muzealne" - koncerty, programy poetyckie, sympozja naukowe... Wszystkiemu przyświecały idee suwerenności narodu i podmiotowości społeczeństwa. W Muzeum gromadziły się dziesiątki wybitnych twórców ze wszystkich dziedzin, a na wszystkie imprezy tłumnie przybywała spragniona wolności i prawdy publiczność. Angażowałem się w tych latach w różne prace muzealne i muszę stwierdzić, że żadne słowa nie są w stanie oddać panującej wówczas w Muzeum atmosfery wspólnoty i jej intensywności. Dzięki temu okresowi Muzeum dysponuje unikalną kolekcją sztuki o inspiracjach sakralnych i egzystencjalnych - owego niepowtarzalnego w naszym życiu kulturalnym fenomenu sztuki lat 80.
Obecna wystawa - owoc wieloletnich wysiłków dyrektora Muzeum - niechaj więc pozostanie trwałym elementem na mapie kulturalnej Warszawy, zwłaszcza iż jako manifestacja wartości jest bardzo mocną kontrpropozycją wobec powszechnej degradacji sztuki w latach dziewięćdziesiątych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzisiejsza Ewangelia zaprasza do czuwania

2025-04-10 09:58

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Dzisiejsza Ewangelia zaprasza do CZUWANIA. Chodzi bowiem o to, aby nikt z nas nie przegapił swojej „pory”, swojego „czasu”, lecz aby wiedział, kiedy coś szczególnego „dzieje się dla niego albo ze względu na niego”.

E. Gdy nadeszła pora, Jezus zajął miejsce u stołu i apostołowie z Nim. Wtedy rzekł do nich: + Gorąco pragnąłem spożyć tę Paschę z wami, zanim będę cierpiał. Albowiem powiadam wam: Nie będę już jej spożywać, aż się spełni w królestwie Bożym.
CZYTAJ DALEJ

Zwolenniczka aborcji pobiła katolicką działaczkę pro-life podczas wywiadu

2025-04-07 09:17

[ TEMATY ]

wywiad

aborcja

pro‑life

Nowy Jork

zwolenniczka

Savannah Craven Antao

Harlem

Live Action - YouTube

Zwolenniczka aborcji rzuciła się z pięściami na katolicką działaczkę pro-life

Zwolenniczka aborcji rzuciła się z pięściami na katolicką działaczkę pro-life

To miał być wywiad jak każdy inny. Katolicka działaczka pro-life Savannah Craven Antao przeprowadzała na Harlemie w Nowym Jorku wywiad ze zwolenniczką aborcji. To, co stało się później szokuje.

Jak relacjonuje portal wPolityce.pl, do ataku doszło, gdy napastniczka dowiedziała się o pro-life’owym stanowisku Savannah.
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję