Od czasu do czasu można wybrać się w stolicy na koncert organowy.
Niektóre świątynie, posiadające znakomite instrumenty, organizują
takie koncerty cyklicznie.
Rzecz dzieje się jednak prawie wyłącznie w centrum miasta.
Gorzej przedstawia się sytuacja po prawej stronie Wisły - na warszawskiej
Pradze. Tam koncertów odbywa się znacznie mniej, a organowe - należą
do rzadkości. Tym bardziej cenna jest inicjatywa parafii pw. Chrystusa
Króla na Targówku organizowania w tamtejszym kościele koncertów organowych.
Sprzyjają temu znakomite walory akustyczne świątyni, jej usytuowanie
z dala od ruchu ulicznego, a nade wszystko wyremontowane przed miesiącem
organy.
Trzymanuałowy 40-głosowy instrument został zbudowany w 1962
r. przez warszawską firmę organmistrzowską Czesława Kruszewskiego
według projektu prof. Stanisława Możdżonka. Wykonawcą generalnego
remontu był zakład organmistrzowski Tadeusza i Zygmunta Łukasiewiczów
z Sulejówka, znany m.in. z opieki nad organami w bazylice katedralnej
w Gdańsku Oliwie i na Jasnej Górze. Przeprowadzenie tej kosztownej
inwestycji było możliwe dzięki ofiarności parafian.
Pierwszy koncert muzyki organowej na odnowionym instrumencie
miał miejsce 19 listopada 1999 r. Inicjatorem cyklu i wykonawcą pierwszego
recitalu był Leszek Mateusz Gorecki (ur. 1977 r.) - miejscowy organista,
student IV roku Sekcji Muzykologii Uniwersytetu Kardynała Stefana
Wyszyńskiego w Warszawie w klasie organów Marietty Kruzel-Sosnowskiej.
Przed rozpoczęciem studiów kształcił się pod kierunkiem Tomasza Dąbrowskiego (organy) i Stefana Kowalczyka (fortepian), a następnie - już jako
student Sekcji Muzykologii - w klasie organów Mariana Sawy i fortepianu
Marcina Łukaszewskiego. W latach 1990-98 był drugim organistą w parafii
Matki Bożej Nieustającej Pomocy na Saskiej Kępie w Warszawie. Od
1996 r. pełni obowiązki organisty w kościele Chrystusa Króla, gdzie
prowadzi także chór, a od maja 1999 r. jest akompaniatorem i korepetytorem
w Młodzieżowym Chórze "Epiphania" przy parafii Matki Bożej Nieustającej
Pomocy. Leszek Gorecki prowadzi również działalność koncertową. Ma
na koncie kilka prawykonań utworów organowych polskich kompozytorów
współczesnych.
W programie jego recitalu znalazły się utwory znane, m.in.
organowa transkrypcja słynnego Alleluja G. F. Haendla z oratorium
Mesjasz i równie słynna Toccata i Fuga d-moll J. S. Bacha. Obok tych
dzieł organista wykonał dwa Bachowskie preludia chorałowe - Wo soll
ich fliehen hin i Nun komm´ der Heiden Heiland oraz dwa utwory kompozytorów
francuskich XIX w.: popularną Suitę Gotycką Leona Boeallmanna i Sortie
Louisa Lefebure-Wely, organisty i kompozytora (wykonawcy dwóch preludiów
Chopina na jego pogrzebie w Paryżu w 1849 r.). Dopełnieniem wieczoru
były dwa utwory polskich kompozytorów współczesnych: Hymnus in honorem
Sancti Petri et Pauli Mariana Sawy - organisty, pedagoga, improwizatora
i kompozytora - jednego z najwybitniejszych polskich twórców muzyki
organowej oraz Bogurodzica Marcina Łukaszewskiego (prawykonanie).
Leszek Gorecki jest organistą stojącym u progu swej artystycznej
drogi, ale już rokującym duże nadzieje. Jest muzykiem wysoce uzdolnionym,
wyróżniającym się sprawnością manualną i muzykalnością, o czym można
się przekonać, słuchając nie tylko jego kreacji koncertowych, ale
także słuchając go podczas wypełniania codziennych obowiązków, gdy
akompaniuje do Mszy św. Wystarczy udać się w niedzielę do kościoła
Chrystusa Króla na warszawskim Targówku przy ul. Tykocińskiej.
Prawobrzeżna Warszawa zyskała nowy instrument koncertowy,
o którym proboszcz parafii Chrystusa Króla - ks. prał. Marcin Wójtowicz
wypowiada się z dumą.
Pomóż w rozwoju naszego portalu