Reklama

Parafialny alfabet „Niedzieli” - Kłodzko

Parafia pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Rzymskokatolicki kościół farny pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kłodzku położony jest na Starym Mieście. W parafii pracują duszpastersko jezuici - księża i bracia Zakonu Towarzystwa Jezusowego.

Niedziela świdnicka 17/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwotna budowla miała tu istnieć w 1194 r., zaś obecna zbudowana w stylu gotyckim powstawała od połowy XV wieku, a prace przy jej wykończeniu trwały jeszcze z przerwami do połowy XVI stulecia. Inicjatorem budowy obecnej świątyni był pierwszy arcybiskup metropolita praski Arnošt z Pardubic, który ustanowił tę świątynię wotum za uzyskanie przez Czechy metropolii kościelnej i usamodzielnienie się od obcych struktur kościelnych.
Kościół, stanowiący najwspanialszy zabytek sakralny Kłodzka, znajduje się w samym centrum miasta, na Starówce, na środku placu Kościelnego. Pierwotna świątynia wzmiankowana była w 1183 r. W 1194 r. Joannici otrzymali od księcia czeskiego i biskupa praskiego Henryka Przemyślidy funkcje parafialne dla ludności zamieszkałej na podgrodziu wraz z kaplicą pw. Najświętszej Maryi Panny. Mieli oni następnie rozpocząć budowę kościoła, o którym wiemy, że w 1319 r. posiadał aż dziewięć ołtarzy, przez co był budowlą o dosyć pokaźnych rozmiarach, wybudowaną z drewna.
Kamień węgielny pod budowę obecnego kościoła mieli położyć Joannici w 1344 r. z inicjatywy abp. Arnošta z Pardubic. Arcybiskup, umierając, zapisał w swoim testamencie z 1364 r. na cele dalszej budowy poważne sumy. Prace planowano rozpocząć w 2. poł. XIV wieku, jednak zamiary te zaczęto realizować dopiero na początku XV wieku. Zbudowano wtedy prezbiterium, kaplicę św. Zygmunta i mury kaplicy św. Anny (obecna kaplica Zmarłych).
Wojny husyckie zahamowały dalszą budowę kościoła na kilkanaście lat. Wznowiono ją dopiero po 1458 r. Do 1468 r. gotowa była główna nawa oraz wieża południowa, zwana Białą, na której murach znajduje się znak krzyża maltańskiego i data 1465. Budowę wieży północnej, zwanej Czarną, rozpoczęto w 1487 r. W 1482 r. zakończoną budowę Ogrójca przy portalu północnym, a w 1490 r. naw bocznych. Kaplica św. Jakuba powstawała w latach 1500-01. Pół wieku później pokryto nawę główną sklepieniem murowanym. Do tego czasu istniał drewniany strop.
W okresie reformacji mimo zamieszek i waśni budowę kontynuowano. W latach 1562-91 kościół znajdował się w rękach protestantów, chociaż Joannici zachowali dla katolickich nabożeństw nawę południową oraz kaplicę św. Jakuba. Świątynia uległa uszkodzeniu podczas wojny trzydziestoletniej. Odbudowę i jednocześnie modernizację obiektu w stylu barokowym prowadzili Jezuici, którzy przejęli kościół w 1624 r. Wykonano wtedy m.in. nową posadzkę, nadbudowano empory, podwyższono nawy boczne, gotyckie sklepienia ozdobiono sztukaterią, a w miejsce kaplicy św. Anny powstała kaplica Zmarłych. W 1723 r. kościół wzbogacił się o nowe organy. W tym czasie powstały też konfesjonały. W latach 1727-29 wzniesiono obecny ołtarz główny.
W 1776 r. opiekę nad świątynią po skasowaniu Zakonu Jezuitów przejął Królewsko-Pruski Zarząd Szkół, a kościół zaczął częściowo podupadać. Restytucja zakonu miała miejsce w 1814 r. Do kościoła kłodzkiego wrócili Jezuici, którzy pozostali tu do dziś. W późniejszych okresach zabytek był kilkakrotnie odnawiany, m.in. w latach 1836-41, 1929-31 i 1932-37.
Wnętrze kościoła posiada wystrój barokowy, choć nie brak w nim również cech pochodzących z innych okresów. Wielce zasłużył się w tym względzie Michał Klahr, rzeźbiarz, który swą karierę rozpoczynał właśnie przy wystroju tego kościoła. Szczególną uwagę przykuwa m.in. pochodzący z lat 1727-29 ołtarz główny, wykonany przez Krzysztofa Tauscha, następnie ufundowana w 1717 r. ambona, autorstwa Michała Klahra, pochodząca z XIV wieku „Kłodzka Madonna z Czyżykiem” oraz pomnik abp. Arnošta.
Dziś parafia obejmuje swoim zasięgiem ponad 8,5 tys. wiernych. Działają tu prężnie: Apostolstwo Modlitwy, Żywy Różaniec, Stowarzyszenie od Cudownego Medalika oraz Honorowa Straż Eucharystyczna i Służba Liturgiczna. Wierni skupieni są również w Odnowie w Duchu Świętym, Ruchu Światło-Życie (Kręgi Rodzin), a młodsi parafianie w Duszpasterstwie Młodzieży „Magis”, młodzieżowym zespole muzycznym, scholii dziecięcej, a także dziecięcej grupie „Dzieci Boże”.
Parafia obejmuje swoim zasięgiem również kościół klasztorny św. Jerzego i św. Wojciecha (Sióstr Klarysek od Wieczystej Adoracji) i dwa kościoły filialne: św. Antoniego w Gołogłowach oraz św. Ignacego Loyoli w Ustroniu.

Parafia pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Adres: pl. Kościelny 9, 57-300 Kłodzko, tel. 74 865-80-20, fax 74 867-72-73
Proboszcz: o. Henryk Całka SJ
Wikariusz: o. Stanisław Data SJ
Porządek Mszy św. (wrzesień - czerwiec): w niedziele: godz. 7, 8, 9.30, 11, 12.30, 16, 18; w dni powszednie: godz. 7, 7.30, 8, 18; w niedziele w Gołogłowach o godz. 9, 10.30, w Ustroniu o godz. 11.30 (lipiec - sierpień): w niedziele: godz. 7, 8, 9.30, 11, 12.30, 18; w dni powszednie: godz. 7, 8, 18; w niedziele w Gołogłowach o godz. 9; w Ustroniu o godz. 10.30
Odpust: 15 sierpnia
Wieczysta adoracja: 11 marca oraz przez cały rok w kościele Sióstr Klarysek

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo Abby Johnson: to, że zobaczyłam aborcję na własne oczy rozdarło mi serce

2024-03-26 21:00

[ TEMATY ]

#NiezbędnikWielkopostny2024

Archidiecezja Krakowska

Film "Unplanned – Nieplanowane" był prawdziwym ciosem dla Planned Parenthood - największej sieci klinik aborcyjnych w USA.

W każdą środę Wielkiego Postu chcemy zachęcać Was do wielkiej modlitwy za dzieci zagrożone aborcją oraz ich matki, a także za nienarodzonych i ofiary aborcji.

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję