Czterdziestego dnia od uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego (
czwartek) przeżywamy uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego, która
nie jest ruchem w czasie i przestrzeni, lecz upamiętnia ostatnią
chrystofanię - ostatnie objawienie się Zmartwychwstałego Jezusa Apostołom.
Wydarzenie to miało miejsce na Górze Oliwnej, oddalonej od Jerozolimy
około 1 kilometra drogi.
A oto, w jakich słowach przekazali nam to wydarzenie
Ewangeliści. Św. Marek streszcza je jednym zdaniem: "Po rozmowie
z nimi (Apostołami - przyp. autora) Pan Jezus został wzięty do nieba..." (
Mk 16, 19), św. Łukasz mówi podobnie: "Potem wyprowadził ich ku Betanii
i podniósłszy ręce błogosławił ich. A kiedy ich błogosławił, rozstał
się z nimi i został uniesiony do nieba. Oni zań oddali Mu pokłon
i z wielką radością wrócili do Jerozolimy..." (Łk 24, 50-52). W Dziejach
Apostolskich możemy znaleźć o wiele bardziej dokładny opis Wniebowstąpienia: "
Po tych słowach uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał
Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował
do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli:
´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten
Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście
Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej
Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (
Dz 1, 9-12). Jezus polecił Apostołom, aby nie odchodzili z Jerozolimy,
lecz by oczekiwali spełnienia obietnicy Zesłania Ducha Świętego (
por. Dz 1, 4-5). Po powrocie do Jerozolimy Apostołowie "trwali jednomyślnie
na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi
Jego" (Dz 1, 14).
Uroczystość Wniebowstąpienia łączył pierwotny Kościół
z tajemnicą Zesłania Ducha Świętego na Apostołów. Dopiero od IV w.
przyjęła się w całym Kościele osobna uroczystość Wniebowstąpienia
Pańskiego. Potwierdza ją św. Augustyn (+430), gdy pisze: "Dzień dzisiejszy
świętują na całym świecie".
Wniebowstąpienie jest dniem królewskiej intronizacji
Chrystusa, tryumfem, jaki przygotowuje swojemu Synowi Bóg Ojciec.
Stąd wiele radości w tekstach liturgicznych: "wszystkie narody klaskajcie
w dłonie - mówi psalm responsoryjny - radosnym głosem wykrzykujcie
Bogu... Bóg wstępuje wśród radosnych okrzyków, przy dźwięku trąby,
śpiewajcie psalmy, śpiewajcie". Natomiast w kolekcie celebrans woła: "
Spraw, abyśmy się radowali, ponieważ wniebowstąpienie Twojego Syna
jest naszym zwycięstwem". Wreszcie prefacja mówi o radości wiernych
i całego świata. Pojawienie się intronizowanego Mesjasza budzi i
zdziwienie aniołów, i zachwyt pełen uznania: "Baranek zabity jest
godzien wziąć potęgę i bogactwo, i mądrość i moc, i cześć, i chwałę,
i błogosławieństwo" (Ap 5, 12). Jezus otrzymuje imię, które jest
ponad wszelkie imię (por. Flp 2, 9). Bóg ustanawia Jezusa nad wszelką
zwierzchnością, władzą i panowaniem (Ef 1, 20; II czytanie).
Przypominają się słowa papieża św. Leona I Wielkiego: "
Dzisiaj, najmilsi, upływa dzień czterdziesty, przeznaczony najświętszym
wyrokiem dla naszego pouczenia, aby widokiem zmartwychwstałego ciała
umocniła się wiara nasza... Dzisiaj bowiem nie tylko zostaliśmy umocnieni
w posiadaniu nieba, lecz wznieśliśmy się wyżej dzięki łasce Chrystusa,
nie utraciliśmy przez zazdrość szatana. Jak bowiem zawzięty nieprzyjaciel
zrzucił nas z posiadłości niebieskich, tak nas jako braci swoich
Syn Boży społem po prawnicy Ojca umieszcza".
Wniebowstąpienie Pańskie jest poręczeniem powtórnego
przyjścia Chrystusa: "Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie
tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba" (Dz 1, 11).
Chrystus powróci dla ostatecznego tryumfu dobra: powróci, by oddać
swemu Ojcu wszystko, by zgromadzić wszystkich i wszystko w Kościele
powszechnym Boga (Konstytucja dogmatyczna o Kościele, 2). Przyjdzie,
by powtórzyć ingres całej odkupionej ludzkości do domu Ojca wszelkiego
stworzenia, od którego wszystko pochodzi. "Oto przyjdę niebawem,
a moja zapłata jest ze mną, abym oddał każdemu według tego, co czynił.
Jam Alfa i Omega, Pierwszy i Ostatni, Początek i Koniec" (por. Ap
22, 12-13).
"´Pan wśród radości wstępuje do nieba´ (...) W tej ´tajemnicy
życia Chrystusa´ - jak objaśnia Jan Paweł II - rozpamiętujemy, z
jednej strony, chwałę Jezusa z Nazaretu - umarłego i zmartwychwstałego,
z drugiej zaś - Jego odejście z ziemi i powrót do Ojca. Wniebowstąpienie
Chrystusa jest jednym z głównych etapów ´historii zbawienia´, czyli
planu miłosiernej i zbawiającej miłości Boga do ludzkości. Święty
Tomasz z Akwinu, w swoich rozważaniach na temat ´tajemnic życia Chrystusa´,
z właściwą sobie przenikliwością i jasnością ukazuje w sposób zdumiewający,
że - ´wniebowstąpienie jest przyczyną naszego zbawienia w dwojakim
aspekcie: z naszej strony, ponieważ naszą myśl skierowuje ku Chrystusowi
w wierze, nadziei i miłości; z Jego strony, ponieważ wstępując do
Nieba, także i nam przygotował drogę; jest On naszą Głową - godzi
się zatem, aby i członki Jego ciała podążyły za Nim tam, gdzie On
je poprzedził´.
Wniebowstąpienie jest nie tylko ostatecznym i uroczystym
wywyższeniem Jezusa z Nazaretu, ale również zadatkiem i gwarancją
wywyższenia, wyniesienia do chwały natury ludzkiej. Nasza wiara i
nadzieja chrześcijan zostają dzisiaj umocnione i utwierdzone, bowiem
jesteśmy zaproszeni nie tylko do tego, by rozważać własną małość,
słabość i ubóstwo, ale także ową przemianę wspanialszą aniżeli samo
dzieło stworzenia, ´przemianę´, której Chrystus w nas dokonuje wówczas,
kiedy jesteśmy z Nim zjednoczeni dzięki łasce i sakramentom (...)
.
W chwili, w której Jezus rozstaje się z Apostołami, pozostawia
im misję dawania o Nim świadectwa w Jerozolimie, w całej Judei i
Samarii, aż po krańce ziemi (por. Dz 1, 8) oraz głoszenia wszystkim
narodom ´nawrócenia i odpuszczenia grzechów´ (Łk 24, 47). (...) Niech
się tak stanie!".
Pomóż w rozwoju naszego portalu