Reklama

Wrocław uóczy!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co jakiś czas opracowywane są kolejne raporty i rankingi dotyczące nie tylko poziomu nauczania w poszczególnych placówkach, ale również rozwoju w nich samych uczniów. Drugi z tych problemów wzięła na warsztat Centralna Komisja Edukacyjna, publikując raport pracy szkół.
Najnowszy raport jest (zapewne do czasu pojawienia się kolejnego) najbardziej obiektywny. Ocenia nie tylko pojedyncze egzaminy pisane przez ucznia, ale jego rozwój na przestrzeni kilku lat, zestawiając wyniki z testu gimnazjalnego z wynikami maturalnymi. Ponadto bierze pod uwagę nie tylko podstawowe przedmioty, ale całe części: humanistyczną i matematyczno-przyrodniczą. Wszystkie te aspekty tworzą EWD, czyli edukacyjną wartość dodaną - współczynnik być może nie do końca obiektywny i miarodajny, ale jednak ukazujący pewną tendencję.

Od sukcesu do zmarnowania

Raport ukazuje także ciekawy podział szkół ze względu na uzyskane wyniki uczniów. Mniej niż w przypadku typowych rankingów liczy się w nim pozycja na liście, a bardziej sama lista i jej nazwa. Szkoły mogły bowiem trafić do pięciu kategorii: szkoły sukcesu (te, które rozwijają potencjał uczniów), szkoły wspierające (przyjmujące uczniów słabych, ale pomagające im w uzyskaniu lepszych wyników), szkoły neutralne (w których poziom uczniów przez 3 lata nie wzrasta ani nie spada), szkoły wymagające pomocy (nie wspierające słabych uczniów) oraz szkoły zmarnowanych szans (marnujące potencjał uczniów). Do której kategorii przyporządkowano placówki zlokalizowane we Wrocławiu - mieście, które przecież tak mocno stawia i, według zapewnień Prezydenta Miasta, nadal będzie stawiać na edukację?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Średnia szkoła

Dawniej określenia „szkoła średnia” bardzo często używano właśnie w stosunku do liceów. W kontekście opublikowanego raportu można by jednak stwierdzić, że Wrocław ma raczej średnie szkoły. Na tle całego kraju nie wyróżniamy się niczym szczególnym. Fakt, że nie jesteśmy też na szarym końcu, ale czy to wystarczające pocieszenie? W części humanistycznej najlepsze wyniki potwierdziły: „dwunastka” i „piątka”. Dołączyła do nich również „czternastka” i inne licea (pełny spis wrocławskich szkół sukcesu obok). Ścisłowców najlepiej rozwijają: „czternastka” i „trójka”. Wsparcia w przedmiotach humanistycznych wymaga siedem miejskich szkół, w matematyczno-przyrodniczych - osiem. Są jednak i takie szkoły we Wrocławiu, które marnują potencjał swoich uczniów.

Reklama

Czyja wina

Nie wypada w tym kontekście nie zapytać, kto za to wszystko odpowiada. Problem w tym, że, jak to zwykle bywa, sukces ma wielu ojców, a porażka najczęściej jest sierotą. Jedni bowiem twierdzą, że te wyniki to wina nauczycieli, którzy nie dość dobrze przekazują wiedzę, używając nieodpowiednich metod. Inni z kolei zrzucą część odpowiedzialności na rodziców oraz na środowisko, w jakim uczniowie funkcjonują poza szkołą. Są wreszcie i tacy, którzy powiedzą, że albo badanie jest nierzetelne, albo po prostu „takie czasy”, że się młodzież uczyć nie chce. Najlepszym wyjściem byłoby winę rozłożyć na wszystkie te aspekty i nad każdym z nich pracować. Problemem pozostaje tylko czas, którego na ratowanie polskiej edukacji zdaje się ubywać. Grunt, żeby zdążyć, zanim w głowach licealistów znów zacznie być aktualne przeświadczenie, że nie matura, a chęć szczera zapewni im w przyszłości byt.

* * *

Wrocławskie Licea Sukcesu:

CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA:
1. XII LO, pl. Orląt Lwowskich
2. V LO, ul. Grochowa
3. XIV LO, al. Brucknera
4. XIII LO, ul. Hauke Bosaka
5. III LO, ul. Składowa
6. VII LO, ul. Krucza
7. II LO, ul. Parkowa
8. IV LO, ul. Świstackiego
9. Liceum Dwujęzyczne nr 4, ul. P. Skargi
10. VIII LO, ul. Zaporoska
11. IX LO, ul. P. Skargi
12. X LO, ul. Piesza

CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA:
1. XIV LO, ul. Brucknera
2. III LO, ul. Składowa
3. VII LO, ul. Krucza
4. XII LO, pl. Orląt Lwowskich
5. XIII LO, ul. Hauke-Bosaka
6. VIII LO, ul. Zaporoska
7. IX LO, ul. P. Skargi

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Święty Atanazy z Aleksandrii

Niedziela Ogólnopolska 26/2007, str. 4-5

[ TEMATY ]

święty

www.fundacjamaximilianum.pl

Drodzy Bracia i Siostry!

CZYTAJ DALEJ

W trosce o Ojczyznę - wdowy konsekrowane na Jasnej Górze

2024-05-02 10:49

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wdowy konsekrowane

BP Jasnej Góry

Choć mają rodziny i normalne życie to ich zadaniem jest dawać świadectwo życia oddanego Bogu. Na Jasnej Górze trwa trzydniowe spotkanie wdów konsekrowanych. Swoją służbę realizują przede wszystkim modląc się za Ojczyznę i to ją zawierzają Królowej Polski.

- Chcemy przede wszystkim modlić się za naszą Ojczyznę, która jest w trudnej sytuacji. Bardzo bolejemy nad tym, że jest tyle zła w Polsce, że ludzie odchodzą od wiary, rodziny się rozpadają i są podejmowane ustawy przeciwko życiu. Jest to dla nas bardzo bolesne i przyjechałyśmy, żeby to Matce Bożej powierzyć - powiedziała Elżbieta Płodzień z diec. rzeszowskiej, koordynatorka stanu wdów konsekrowanych w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję