Reklama

30. rocznica stanu wojennego

Wojna w Warszawie

Mimo upływu 30 lat od wprowadzenia stanu wojennego, wiedza na jego temat wciąż nie jest pełna, jest jak dziurawy ser. Możliwe, że nigdy nie poznamy prawdziwej liczby ofiar. Były wśród nich osoby, do których, wskutek wyłączonych telefonów, nie przyjechało pogotowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Żarty się skończyły jeszcze 12 grudnia 1981 r. przed północą, gdy o wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego wiedziała tylko wąska grupa dowódców wojskowych i działaczy partyjnych. Do akcji w Warszawie i wokół niej wkroczyli wtedy wojacy z Warszawskiego Okręgu Wojskowego. Po zajęciu przez nich centrum telekomunikacyjnego w Warszawie, została przerwana łączność telefoniczna.
Ogółem w rejon stolicy skierowano, według dostępnych danych, prawie 20 tys. żołnierzy, 340 czołgów, 470 transporterów opancerzonych i samochodów pancernych. Szturm na puste miasto prowadził Batalion Powietrznodesantowy z Wesołej, który nad ranem opanował obiekty radia i telewizji przy ul. Woronicza oraz 30. piętro Pałacu Kultury, gdzie znajdowały się stacje przekaźnikowe. W całej Warszawie obsadzono 60 obiektów radiowo-telewizyjnych, telekomunikacji i łączności.
Nie obyło się bez 1. pułku zmechanizowanego z Wesołej, który zablokował warszawskie węzły drogowe oraz obsadził ważne obiekty po wschodniej stronie Wisły. Do centralnej Polski ściągano zresztą także jednostki z dalszych rejonów WOW. Zamknięcia pierścienia wokół zachodniej części Warszawy dokonały np. 13. i 55. pułki zmechanizowane z Torunia i Mazur. Saperzy z 2. brygady z Kazunia chronili natomiast warszawskie mosty.
Wojacy zajmowali stolicę, jakby wybuchła albo miała wybuchnąć wojna. Czy było to potrzebne? - Robiono to na wszelki wypadek. Chodziło o zabezpieczenie wszystkich ważniejszych punktów miasta. Zwalniane były nawet miejsca w szpitalach, bo liczono się z ofiarami - podkreśla dr Tadeusz Ruzikowski, autor prac nt. stanu wojennego na Mazowszu. - Władze nie wiedziały do końca, jaki napotkają opór. Pod uwagę brano różne możliwości rozwoju sytuacji, łącznie z wychodzeniem ludzi z zakładów pracy i czynnym sprzeciwem.
Nic dziwnego, że osławione przemówienie gen. Jaruzelskiego, szefa tzw. Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego, nagrywano w koszarach przy ul. Żwirki i Wigury w specjalnie utworzonym studiu. Gdy niektórzy słuchali generała o godz. 6, czyli godzinie G (tak nazywano ją w planach pacyfikacyjnych kraju), do boju przystąpił batalion powietrznodesantowy, opanowując lotnisko Okęcie.
Jaki był w Warszawie sprzeciw przeciwko stanowi wojennemu w jego pierwszych dniach? Historycy nie mają wątpliwości: w porównaniu z niektórymi innymi regionami - raczej słaby i krótkotrwały. Taki - jaki w zamierzeniu generałów - miał być.
W samej Warszawie w pierwszym dniu stanu wojennego zatrzymano i internowano, według danych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 303 osoby, jednak źródła opozycyjne mówiły o 425. Mężczyźni trafiali na ogół do obozu dla internowanych w Białołęce, panie początkowo do aresztu w Olszynce Grochowskiej. W obu warunki były podłe. - Jest odsłonięty kibel, obok stół, stołki, piętrowe prycze, kołchoźnik i kilka metrów do przejścia po celi, kilkanaście osób - opisywała potem celę jedna z internowanych.
Wieść o nocnych zatrzymaniach i splądrowaniu siedziby regionalnej „Solidarności” rozniosła się po stolicy. Przed jej budynkiem przy ul. Mokotowskiej zebrały się 13 grudnia setki osób. Milicja musiała ponownie opanowywać budynek i rozganiać kilkakrotnie w ciągu tego dnia ludzi przy użyciu pałek i armatek wodnych.

Reklama

Uzbrojeni po zęby

W ok. 30 zakładach, według danych MSW, w Warszawie i okolicy wybuchły strajki. Jednak nawet w największych z nich uczestniczył tylko niewielki odsetek pracowników. W FSO na Żeraniu w strajku uczestniczyło na 15 tys. pracowników ok. 4 tys. z nich. W ZM Ursus na 17 tys. pracowników, było to ok. 2 tys. osób. A tuż przed interwencją ZOMO, do której tam doszło, już tylko kilkaset.
- Ludzie szybko się rozchodzili, słysząc komunikaty o zagrożeniu śmiercią, o tym, że działalność związkowa jest zakazana, a byt państwa zagrożony - mówi dr Tadeusz Ruzikowski. Świadomość otoczenia przez siły milicyjno-wojskowe, widok uzbrojonych po zęby funkcjonariuszy i żołnierzy mocno oddziaływały na ludzi.
Strajki kończono albo nie decydowano się na nie, wobec zastraszania przez komisarzy wojskowych, a także w obliczu groźby pacyfikacji przez siły bezpieczeństwa lub też wskutek pacyfikacji (Ursus, Huta, FSO). W niektórych wypadkach, radykalni młodzi ludzie ustępowali przed argumentami starszych kolegów lub wolą większości. Tak było np. w Polkolorze.
- Zrobiliśmy normalne głosowanie, czy przerywamy strajk - wspominał po latach Jan Sidorowicz, przewodniczący komitetu strajkowego. Jemu i kilku jego kolegom wytoczono zresztą potem proces za kierowanie strajkiem. Najdłuższe kary spotkały organizatorów strajku w Ursusie - po 3, 5 roku więzienia.
Obserwatorami procesów byli znani artyści, głównie aktorzy, którzy długo prowadzili akcję odmowy występów w państwowej telewizji i radiu, nazywaną najdłuższym strajkiem w historii PRL-u. Wśród obserwatorów był też obecny błogosławiony, ks. Jerzy Popiełuszko.
Wielu członków „Solidarności” chciało później odreagować porażkę. Wyrażało się to m.in. w popularnym wówczas haśle „Zima wasza, wiosna nasza”, co jak wiadomo pozostało tylko w sferze życzeń. Na stosunkowo słabą siłę oporu w Warszawie, jak zwracają uwagę historycy, miało wpływ zgromadzenie tu ogromnych sił bezpieczeństwa. Dzielili się zadaniami. Zakłady pacyfikowali - tam, gdzie było to potrzebne - ZOMO i SB. Blokowało je wojsko, przy użyciu samochodów pancernych i czołgów.
- Nikt tych sił wtedy oczywiście nie liczył, ale byli bardzo widoczni - podkreśla dr Tadeusz Ruzikowski. - I mieli tacy być. W pierwszych dniach stanu wojennego regularnie urządzali demonstracyjne przejazdy przez Warszawę pojazdami opancerzonymi. Wojskowym towarzyszyły samochody milicyjne. Pokazywali, że władza nie żartuje. Mieli wywrzeć presję na potencjalnych protestujących, także tych, którzy zamierzali wziąć udział w demonstracji, którą „Solidarność” zwołała jeszcze przed 13 grudnia.

Nieznane ofiary

Czym wyróżniał się sprzeciw wobec stanu wojennego w Warszawie? - Chyba przede wszystkim w dużej mierze inteligenckim charakterem - uważa dr Ruzikowski. - Ówczesna inteligencja miała już tradycje w kontestacji systemu. Była w nią zaangażowana co najmniej od 1976 r., gdy po fali represji - i pomocy - w stosunku do robotników z Radomia i Ursusa, powstał KOR, a potem ROPCiO.
Zdecydowanie inteligencki charakter tamtego sprzeciwu mógł mieć też wpływ na to, że opór w początkach stanu wojennego w Warszawie nie był tak silny, jak w niektórych innych regionach. Inteligencja mniej była skłonna do radykalnych wystąpień, była bardziej świadoma, do czego czynny opór w zderzeniu z siłami milicyjno-wojskowymi może doprowadzić. Ale miało to też wielki wpływ na ruch wydawniczy, niezależną działalność kulturalną czy samokształceniową. W Warszawie kwitł drugi obieg, ukazywała się przecież ogromna część polskiej „bibuły”, wychodziło mnóstwo literatury politycznej i pięknej.
Czy czas stanu wojennego jest dobrze zbadany, czy pojawiają się, mogą pojawić nowe informacje, dokumenty? Wciąż, zdaniem badaczy, dzieje się i wciąż jest szansa na uzupełnianie tej wiedzy. Pojawiają się nowe relacje, dokumenty. Jednak niektóre sprawy będzie coraz trudniej wyjaśnić. Np. już najpewniej nigdy nie poznamy prawdziwej liczby ofiar stanu wojennego. A mogło ich być najpewniej więcej niż nam się wydaje.
Jest sprawa coraz trudniejsza do zbadania: ofiar stanu wojennego, które wynikały z niedziałających telefonów. - Zerwana łączność telefoniczna utrudniała lub uniemożliwiła przyjazd na czas karetki pogotowia - mówi dr Tadeusz Ruzikowski. - Próbowałem badać tę sprawę. Okazało się, że to chyba już niemożliwe: książki interwencji pogotowia miały niską rangę, czyli tzw. kategorię archiwizacji, i zostały po prostu zniszczone. Informacji już nie ma. To ważna, a niezbadana sprawa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Jak się uczyć miłości?

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

To jest wręcz szalone że współczucie i empatia mogą zmienić świat szybciej niż konflikty i przemoc. Każdego dnia doświadczamy sytuacji, które testują naszą wrażliwość - naszą miłość do siebie samego do bliźnich i oczywiście do Boga.

Czy możemy się tak przygotować by te testy zdać pomyślnie, by one nas nie rozbiły?

CZYTAJ DALEJ

Ludzie o wielkim sercu

2024-05-04 15:21

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Z okazji wspomnienia św. Floriana w Sandomierzu odbyły się uroczystości z okazji Dnia Strażaka.

Obchody rozpoczęła Mszy św. w bazylice katedralnej, której przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz. Eucharystię koncelebrował ks. kan. Stanisław Chmielewski, diecezjalny duszpasterz strażaków oraz strażaccy kapelani. We wspólnej modlitwie uczestniczyli samorządowcy na czele panem Marcinem Piwnikiem, starostą sandomierskim, komendantem powiatowym straży pożarnej bryg. Piotrem Krytusem, komendantem powiatowym policji insp. Ryszardem Komańskim oraz strażacy wraz z rodzinami.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję