Reklama

Niedziela Kielecka

Śladami kieleckiego getta

Śladami kieleckiego getta

TD

TD. Ślady po obozach przejściowych, ul. Jasna

TD. Ślady po obozach przejściowych, ul. Jasna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Dziarmaga

23 sierpnia spora grupa kielczan przeszła śladami kieleckiego getta. Organizatorem wyprawy edukacyjnej było Muzeum Historii Kielc, a wydarzenie poprowadził Krzysztof Myśliński - dyrektor instytucji. Prowadzący wskazał także miejsca aktywności żydowskiej w Kielcach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uczestnicy wyruszyli z kieleckiego Rynku, idąc ulicą Bodzentyńską, Lecha Kaczyńskiego, IX Wieków Kielc, Warszawską, Pocieszki, Stolarską, Okrzei. Spotkanie zakończyło się w budynku po dawnej synagodze. Tam obejrzano prezentację przedstawiającą m.in. jej założenia architektoniczne.

Była synagoga w Kielcach znajduje się przy ul. Warszawskiej 17. Koncepcja jej budowy narodziła się w 1897 roku. Plac przy ówczesnej ul. Nowowarszawskiej oraz 20 tysięcy rubli podarował Mojżesz Pfefer, zasiadający wówczas w zarządzie gminy żydowskiej. Bożnica została wybudowana w 1902 r. według projektu architekta miejskiego Stanisława Szpakowskiego. W okresie międzywojennym przy synagodze działał cheder oraz 100-osobowy chór męski.

Murowaną budowlę wzniesiono pierwotnie w stylu neoromańsko-mauretańskim, jednak późniejsze przebudowy nadały mu obecny, neoklasycystyczny kształt. Jest to piętrowy budynek wzniesiony na planie prostokąta, z cegły, otynkowany, nakryty dwuspadowym dachem osłoniętym attyką. Na elewacjach znajdowały się orientalne motywy dekoracyjne. We wnętrzu zachował się czytelny układ wnętrz, z dużą salą modlitewną. Wnętrze synagogi było bogato zdobione. W sali modlitw na błękitnym suficie symbolizującym niebo wymalowane było 12 plemion Izraela. Po prawej stronie od wejścia namalowano Ścianę Płaczu, a po lewej grób Racheli, obok stała bogato zdobiona bima. Przy ścianie wschodniej, w niewielkiej absydzie, znajdował się aron ha-kodesz.

Podczas II wojny światowej Niemcy zdewastowali synagogę, a następnie urządzili w niej areszt dla Żydów, oraz magazyn zrabowanego mienia żydowskiego. Przez kilka lat po wojnie budynek stał opuszczony i niszczał. Obok synagogi znajdowały się dom rabina oraz mykwa. Budynki te zostały częściowo zniszczone w czasie okupacji, a ich pozostałości wyburzono w latach siedemdziesiątych XX wieku.

Reklama

Prowadzący spotkanie przypomniał m.in. okoliczności tworzenia gett – tzw. Małego i Dużego, a dzięki miejskiej wyprawie uczestnicy poznali, jak ogromny był to obszar. – W 1941 r., gdy Niemcy założyli getto, zamknęli w nim początkowo 17, 5 tys. mieszkańców. Standard życia był niewyobrażalnie niski. Zaczęto zwozić Żydów z innych miast, z Czech czy ok. tysiąca Żydów wiedeńskich, w większości świetnie wykształconych – opowiadał Myśliński.

Przypomniał fakty okrutnego barbarzyństwa wobec Żydów, zakopywanie rozstrzelanych na podwórkach, egzekucje w wielu punktach miasta. Obejrzano ślady po podobozach, skąd wywożono Żydów do obozów pracy. W synagodze uczestnikom przedstawiono prezentację pt. „murowana pamięć”.

Spacer zorganizowano z okazji rocznicy likwidacji kieleckiego getta.

Getto w Kielcach powstało 31 marca 1941 r. Liczba Żydów zamkniętych w getcie sięgała 27 tys. osób, głównie z Kielc, okolicznych miejscowości oraz innych krajów, w tym Austrii. W ciągu roku z głodu, chorób i wycieńczenia zmarło blisko 6000 osób.

20 sierpnia 1942 r. o godzinie 4 rano rozpoczęła się pierwsza akcja wysiedlenia. Wywieziono wówczas ok. 7 tys. Żydów. Starych i chorych Niemcy zabili na miejscu. Grupę młodych i zdrowych pozostawiono do pracy. 22 sierpnia drugim transportem wywieziono ponad 6 tys. osób, głownie z terenu małego getta.

Tego dnia zamordowano dzieci z sierocińca. Niemcy nakazali też uśmiercić trucizną wszystkich chorych w szpitalu żydowskich. 24 sierpnia, w ostatnim transporcie, wywieziono do obozu Zagłady w Treblince ok. 7 tys. osób.

2020-08-23 21:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie rzecznika KEP ws. opublikowanego przez „Więź” artykułu

2024-05-20 12:18

[ TEMATY ]

oświadczenie

episkopat.pl

W związku z licznymi pytaniami odnośnie do opublikowanego dzisiaj przez „Więź” artykułu pt. „List otwarty skrzywdzonych: Oczekujemy zawieszenia przewodniczącego episkopatu”, chciałbym potwierdzić, że członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski otrzymali wspomniany list. W najbliższym czasie zostanie ustalony termin spotkania Rady Stałej, która zajmie się omówieniem aktualnych spraw Kościoła w Polsce. Podejmie także zawarte w liście kwestie.

Warszawa, 20 maja 2024 r.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: w Kościele chodzi o przekaz łaski!

2024-05-21 20:35

- Jesteście potrzebni do przekazywania łaski - mówił kard. Grzegorz Ryś do przyszłych diakonów archidiecezji łódzkiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję