Reklama

Nie tylko wyjście z grobu

Z ks. prof. Józefem Naumowiczem rozmawiała Milena Kindziuk
Edycja warszawska (st.) 13/2002

Zmartwychwstanie Jezusa oznacza, że On żyje: w Kościele, w sakramentach, w sercach ludzi. Obecny jest w miłości, dobroci, przyjaźni, prawości - mówi ks. prof. Józef Naumowicz, znawca pierwszych wieków chrześcijaństwa, wykładowca na Uniwersytecie kard. S. Wyszyńskiego. Wyjaśnia też, jak liczymy datę Wielkanocy i dlaczego jest ona świętem ruchomym.

MILENA KINDZIUK: - Malarze często ukazują Chrystusa wychodzącego z grobu. Czy tak wyglądało Zmartwychwstanie?

KS. PROF. JÓZEF NAUMOWICZ: - To artystyczne wyobrażenie. Sam moment Zmartwychwstania nie miał jednak świadków. Nie widziało go żadne ludzkie oko. Nie jest też możliwe do dokładnego opisania ani przedstawienia. Ewangelie tylko tyle nam przekazują: Chrystus, który umarł, znów żyje i można Go spotkać. I na tym polega istota Zmartwychwstania.

- O Zmartwychwstaniu świadczy pusty grób. Gdy Jan Apostoł wszedł do niego "ujrzał i uwierzył" - jak mówi Ewangelia.

- Tak, zadziwiły go leżące tam płótna i sposób ich rozmieszczenia. Pamiętał, jak Jezus został pochowany. Wcześniej bowiem był świadkiem Jego ukrzyżowania, przebicia boku, śmierci. Niewątpliwie uczestniczył też w złożeniu Go do grobu. Widział, w jaki sposób ciało po namaszczeniu zawinięto w całun i obwiązano, a nadto głowę owinięto " chustą", czyli innym kawałkiem płótna. Gdy natomiast w niedzielę rano wszedł do wnętrza grobu, zobaczył płótna leżące na tym samym miejscu, co w piątek wieczorem. Ponieważ ciało zniknęło, całun opadł. Leżał rozpostarty, ale opaski nie były ruszone. Podobnie, chusta pozostała w tej samej pozycji - nietknięta - jak wtedy, gdy owijała głowę zmarłego. Ciała Jezusa więc nikt nie wydobył z owych płócien. On sam z nich wyszedł w cudowny sposób, nie naruszając układu płócien pogrzebowych.

- Nie było więc to tak, jak w przypadku Łazarza po jego wskrzeszeniu?

- Łazarzowi trzeba było zdjąć opaski, odwinąć chustę, a wszystko działo się na oczach ludzi. Ale on jedynie wracał do poprzedniego stanu, i później ponownie musiał umrzeć. Czym innym jest zmartwychwstanie Jezusa: On nie cofa się do zwykłego życia, ale przekracza próg śmierci. Nie jest już z tego świata, choć zarazem pozostaje w nim obecny.

- Jezus wyszedł z grobu, jak Jonasz z brzucha morskiego potwora?

- Tak, ale nie jest tu ważne jedynie samo "wyjście z grobu". W przypadku Jonasza chodziło o to, że jego przebywanie w brzuchu owego potwora nie tylko nie zakończyło się śmiercią, ale stało się początkiem misji poza granicami jego kraju, przed czym wcześniej się bronił. Stało się początkiem nowego oddziaływania proroka: poszedł on do pogańskiej Niniwy i ją nawrócił. Podobnie śmierć Jezusa i Jego pogrzeb nie oznaczają, że Jego misja się skończyła, ale że wtedy zaczął się jej nowy etap. Od swego zmartwychwstania żyje On i działa w szczególny sposób, nie ogranicza się już do jednego miejsca, narodu, skrawka ziemi. To początek innego rodzaju obecności. Zmartwychwstanie Jezusa oznacza więc, że On żyje: w Kościele, w sakramentach, w sercach ludzi na całym świecie. Obecny jest w miłości, dobroci, przyjaźni, przebaczeniu, prawości. Daje nadzieję zmartwychwstania ostatecznego.

- Jest jeszcze inna analogia. Jonasz przebywał we wnętrznościach ryby przez trzy dni.

- Zgodnie z interpretacją starotestamentalną, po trzech dniach od chwili zejścia z tego świata zaczynał się rozkład ciała. Łazarz leżał w grobie "już cztery dni", jak mówi Ewangelia i jego ciało zaczęło ulegać rozkładowi. Chrystus powstaje z martwych właśnie trzeciego dnia, zanim się zaczął rozkład Jego ciała.

- Centralne dla chrześcijaństwa wydarzenie zmartwychwstania Chrystusa wspominamy co roku. Dlaczego więc data Wielkanocy jest ruchoma?

- Bo jest wyznaczana według kalendarza księżycowo-słonecznego, jakim posługiwano się w Izraelu, także przy wyznaczaniu święta Paschy. Miesiące księżycowe mają inny bieg, niż w kalendarzu słonecznym, jakim posługujemy się w naszym obszarze kulturowym.

- A jak wyznaczano datę Paschy w Izraelu?

- Podaje to Księga Wyjścia, gdy określa zasady pierwszej Paschy, jaka rozpoczynała cudowne wyzwolenie z niewoli egipskiej. Księga ta mówi o zabiciu i spożywaniu baranka z chlebem niekwaszonym i gorzkimi ziołami. Opis kończy się wezwaniem do corocznego odnawiania podobnego obrzędu. Wskazuje również dokładną datę, kiedy należy to czynić: w pierwszym miesiącu roku, czternastego dnia miesiąca, o zmierzchu. Miesiąc, o którym tu mowa, to miesiąc księżycowy, a więc wyznaczony przez fazy Księżyca. Miesiąc ten zaczyna się od nowiu ( Księżyc zwrócony jest wtedy ku Ziemi częścią nieoświetloną i pozostaje niewdoczny) i trwa 28 lub 29 dni. Jego czternasty dzień przypada wtedy, gdy blask tego ciała niebieskiego staje się pełny i najjaśniej rozświetla mroki nocy. Jeżeli pełnia ta następuje po wiosennym zrównaniu dnia z nocą, należy do miesiąca, zwanego "Nisan". Wtedy, a więc podczas pierwszej wiosennej pełni księżyca, świętowano doroczną Paschę.

- A dlaczego Pascha wiąże się z Wielkanocą?

- Jezus bowiem umarł i zmartwychwstał w czasie tego głównego święta Izraela. Także Eucharystię ustanowił podczas wieczerzy paschalnej. Gdy więc Jego uczniowie obchodzili doroczną pamiątkę śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, nawiązywali do kalendarza stosowanego w Starym Testamencie.

- Ewangelie nie są jednak zgodne, czy w czasie Paschy Chrystus spożywał Ostatnią Wieczerzę czy też został już ukrzyżowany.

- Pozostańmy przy tradycji ustanowionej przez Ewangelię św. Jana, która zwraca szczególną uwagę na znaczenie symboliczne dat. Według niej, Jezus umarł czternastego dnia miesiąca Nisan, który wówczas wypadł w piątek. Śmierć nastąpiła wkrótce po godzinie dziewiątej, która odpowiada mniej więcej naszej godzinie piętnastej (było dwanaście godzin dziennych i dwanaście godzin nocnych). Chrystus umierał na Golgocie w czasie, gdy w świątyni zabijano baranki na ucztę paschalną. Stawał się nowym barankiem paschalnym, który zastąpił ofiarę Starego Przymierza. Wieczorem była pełnia: na niebie pojawiał się jasny, pełny księżyc. Zasiadano wtedy do uczty paschalnej. Jezus natomiast swą wieczerzę spożywał wraz uczniami dzień wcześniej. Postępował według innego kalendarza lub też z własnej woli przyśpieszył ucztę paschalną. Ostatnia Wieczerza odbywała się jednak w atmosferze rozpoczynającego się święta, zachowywała starożytny ryt, będąc zarazem już nową Paschą.

- Jaka może być najwcześniejsza data Wielkanocy?

- Nie może ona przypadać przed 22 marca. Zawsze następuje po wiosennym zrównaniu dnia z nocą, ustalonym na 21 marca. Równonoc ta ma znaczenie symboliczne: wyznacza dzień, gdy po mrocznej zimie, światło dnia staje się dłuższe od ciemności nocy. Symbolizuje zwycięstwo światła nad ciemnością. Powszechnie była przyjmowana jako pierwszy dzień wiosny, a więc nowego życia. Stąd datę Paschy wyznacza zawsze pierwsza pełnia Księżyca po wiosennym zrównaniu dnia z nocą, datę Wielkanocy zaś - pierwsza niedziela po pierwszej wiosennej pełni Księżyca.

- Mówi się, że każda niedziela to cotygodniowa Wielkanoc.

- Tak, każda niedziela jest pamiątką Zmartwychwstania. Zauważmy, że zmartwychwstały Jezus przychodzi do swoich uczniów zawsze w pierwszym dniu po szabacie, czyli w dniu po sobocie. "W pierwszym dniu tygodnia" ukazał się Marii Magdalenie i uczniom z Emaus, "pierwszego dnia tygodnia" ukazał się uczniom w Wieczerniku, a "po ośmiu dniach", czyli też w pierwszym dniu tygodnia zjawił się w Wieczerniku ponownie, gdy był już Tomasz. Wynikają stąd ważne przesłania dla naszego traktowania niedzieli.

- Jakie?

- Że jest ona "pierwszym dniem". Ona nie kończy tygodnia, nie jest ostatnim jego dniem jak w systemie rozkładu naszej pracy, nie jest to weekend - jak w systemie naszego wypoczynku. To pierwszy dzień tygodnia, który rozpoczyna nowy czas. Jak wtedy w pierwszym dniu tygodnia Chrystus łamał chleb uczniom w Emaus i zjawił się w Wieczerniku, tak dzisiaj nie można właściwie przeżyć niedzieli bez spotkania Chrystusa Zmartwychwstałego w Wieczerniku, czyli we Mszy św.

- A jak obchodzono samą Wielkanoc w pierwszych wiekach chrześcijaństwa?

- Przede wszystkim było to najważniejsze święto w roku, tym bardziej, że do IV w. nie znano przecież Bożego Narodzenia. Inną cechą starożytnych obchodów było to, że Wielkanoc była mocno związana z chrztem i całą tajemnicą odrodzenia przez sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego. W zasadzie chrztu udzielano tylko na Wielkanoc, albo przede wszystkim w ową Wielką Noc. Dzięki temu po każdym święcie wspólnoty odradzały się, zasilone przez nowe wielkie grono ochrzczonych. Liturgia wielkanocna była połączona z długą lekturą Pisma Świętego, całonocnym czuwaniem.

- W wielu bizantyńskich kościołach i na ikonach jako " Zmartwychwstanie" przedstawia się "Zstąpienie do Otchłani". Dlaczego?

- Bo przedstawienie to ukazuje istotę Zmartwychwstania: zwycięstwo Chrystusa nad śmiercią i zaproszenie wszystkich ludzi do udziału w tym zwycięstwie. Pokonanie śmierci jest tu przedstawione w sposób niezwykle dramatyczny: oto Chrystus roztrzaskuje bramy piekieł, rozrywa pęta, więzy, łańuchy śmierci, depcze złe moce. Pokonuje śmierć, ale dokonuje tego nie tylko dla siebie, ale dla ludzi. Trzyma bowiem za rękę Adama i Ewę, za którymi podążają całe pokolenia. Pierwsi rodzice symbolizują bowiem ludzkość. Chrystus chwyta ich nie za dłoń, ale dokładnie w tym miejscu ręki, gdzie mierzy się puls, znak życia - i przenosi ich do istnienia. Obraz może najwięcej powiedzieć, czym jest Zmartwychwstanie: pokonaniem śmierci, ale też przeniesieniem do życia.

- Skąd się wzięło "Triduum paschalne"?

- Sama nazwa, mimo że łacińska, pojawiła się chyba dopiero w XX w. Jednak uroczystości Wielkiego Czwartku, Piątku i Soboty sięgają początków chrześcijaństwa. Każdy dzień miał własny charakter: czwartek wyznaczał koniec czterdziestodniowego przygotowania do Wielkanocy, był dniem pojednania pokutników, później stał się dniem wspomnienia Wieczerzy Pańskiej. Piątek - dzień Męki Pańskiej, w sobotę oddawano cześć Chrystusowi złożonemu do grobu. Bardzo ciekawy opis tych trzech wielkich dni w Jerozolimie pozostawiła pątniczka Egeria w końcu IV w.

- A tradycja grobów w kościołach?

- Upamiętnia ona złożenie Chrystusa do grobu, chociaż tradycja ta istniała nie zawsze i nie wszędzie. W średniowieczu, zwłaszcza w krajach północnych, pojawił się zwyczaj, że w Wielki Piątek w grobie składano krzyż, a nawet stawiano Najświętszy Sakrament. Stąd wywodzi się tradycja ubierania grobów, która w Polsce przybrała specjalny charakter zwłaszcza w okresie zaborów w XIX w. czy w oczasie stanu wojennego. Dodajmy, że np. w kościołach w Irlandii w niemal każdym ołtarzu widać wbudowany grób Chrystusa - umarłego i zarazem zmartwychwstałego. Ma to wielką wymowę teologiczną.

- Św. Paweł porównał Zmartwychwstanie do tajemnicy ziarna, które obumiera, aby dać wielokrotne życie.

- Jest to ciekawe porównanie. Ziarno bowiem, gdy nie obumiera, pozostaje samo. W grobowcach egipskich przetrwało nawet przez kilka tysięcy lat. Przetrwało, ale olbrzymie możliwości życia, jakie w tych ziarnach tkwiły, nie zostały wykorzystane. Inne ziarna, które padły w ziemię, obumarły, ale z nich każdorazowo na wiosnę wyrastały nowe obfite kłosy. Obumieranie ziarna jest więc tylko pozorne, w rzeczywistości służy życiu. Prawdziwa śmierć zatem to nie śmierć fizyczna, ale odmowa dawania, zamknięcie się w sobie. Żeby wejść w życie, trzeba umrzeć dla siebie. Umrzeć, aby lepiej żyć.

- Dziękuję za rozmowę.

Bp Dec: życie kapłana winno być skromne, miłosierne, rozmodlone

2018-05-27 09:59

Ks. Daniel Marcinkiewicz

„Życie kapłana winno być skromne, miłosierne i rozmodlone” - mówił w homilii biskup świdnicki Ignacy Dec, zwracając się do sześciu nowo wyświęconych kapłanów, którzy 26 maja w świdnickiej katedrze przyjęli święcenia prezbiteratu.

arch. diec. świdnickiej

W homilii biskup Ignacy Dec zwrócił uwagę by nowo wyświęceni kapłani, z gorliwością służyli Kościołowi Bożemu, pełniąc uczynki miłosierdzia. „Idźcie na służbę kapłańską przyjmując Boże miłosierdzie ze skruchą i wdzięcznością oraz przekazując to miłosierdzie w gorliwej służbie sakramentu pokuty i w uczynkach miłosierdzia” – podkreślał bp Dec.

Celebrans zauważył także, by neoprezbiterzy w życiu kapłańskim troszczyli się o najbardziej potrzebujących. „Troszczcie się o biednych, chorych, opuszczonych, o ludzi w potrzebie. Użyczajcie Chrystusowi waszych ust, do pocieszania i głoszenia słów prawdy, użyczajcie Chrystusowi waszych serc, by mógł kochać przez was ludzi” – podkreślał hierarcha

„Powołanie kapłańskie jest w pierwszym rzędzie darem dla Kościoła, a nie dla siebie, jest służbą wspólnocie Kościoła, i tym, do których kapłan jest posłany. Jest również wezwaniem do wyniszczania w sobie wad, szczególnie egoizmu, i uczenia się bezinteresownego daru dla drugich” – podkreślał bp Dec.

Wskazał, że dzień święceń kapłańskich jest sposobnością do wypowiedzenia słowa wdzięczności rodzicom, nauczycielom, moderatorom seminarium duchownego, którzy przez lata formowali kapłanów nowo wyświęconych. „Dziękujemy wam za poświęcenie, trud, pracę i troskę, by w waszym środowisku kiełkowało ziarno powołania, które dzisiaj wydaje piękne owoce” – mówił biskup świdnicki.

arch. diec. świdnickiej

W dniu Matki, szczególne słowo skierował bp Dec do matek kapłanów nowo wyświęconych: „Dziękujemy wam drogie mamy za trud wychowania, rozmodlone serce, wszelkie dobro, jakie przekazałyście waszym synom. Pamiętajcie, nigdy nie będziecie zwolnione z wychowania waszych kapłanów. Do końca waszych dni, będą waszymi dziećmi, i nadal troszczcie się o ich rozwój. Towarzyszcie im także na drodze kapłańskiego życia, i zawierzajcie ich naszej wspólnej Matce-Maryi”.

Następnie celebrans swoje słowo skierował do neoprezbiterów „Wytrwajcie w miłości do Chrystusa, nie w miłości swojej. Niech Chrystus Eucharystyczny, będzie waszą mocą i siłą. Czerpcie wszelkie dary z codziennej Eucharystii, bo jest to dla was źródło i energia kapłańska. Niech kapłaństwo będzie waszą pasją” – podkreślał bp Dec. „Złóżcie w Matczyne dłonie swoją kapłańską przyszłość, i wytrwajcie na żniwie Pańskim, które z pewnością nie będzie łatwe, bo Chrystus swoim uczniom nie obiecywał wygodnego życia, wręcz przeciwnie, często przypominał, że prawda i dobro rodzą się wśród przeciwności” - mówił.

„W życiu każdego kapłana nie powinno zabraknąć miłości do Maryi, jako tej, która jest naszą Matką, Matką wszystkich kapłanów” – mówił hierarcha, dodając „pamiętajcie, że jesteście święceni w roku, kiedy przeżywamy 160. rocznicę objawień w Lourdes, i 100. rocznicę odzyskania Niepodległości. Niech Maryja, będzie dla was najbliższą Matką, Matką, która nigdy nie umrze i która zawsze będzie młoda w waszych kapłańskich sercach. Bądźcie kapłanami Maryjnymi – podkreślał biskup Ignacy Dec.

Msze św. koncelebrowało wielu kapłanów, m.in. biskup pomocniczy Adam Bałabuch, kanonicy Świdnickiej Kapituły Katedralnej, Wałbrzyskiej Kapituły Kolegiackiej, Kłodzkiej Kapituły Kolegiackiej i Strzegomskiej Kapituły Kolegiackiej, moderatorzy Wyższego Seminarium Duchownego w Świdnicy, proboszczowie, wikariusze parafii, z których pochodzą kandydaci do święceń. Świadkami tego wydarzenia byli także rodzice oraz przyjaciele nowo wyświęconych kapłanów oraz osoby życia konsekrowanego.

Na zakończenie Mszy św. Biskup świdnicki wręczył nowo wyświęconym kapłanom dyplomy ukończenia studiów oraz dekrety, kierując neoprezbiterów na poszczególne parafie, gdzie rozpoczną swoją posługę kapłańską. Neoprezbiterzy rozpoczną pracę w wybranych parafiach od 25 czerwca br.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Gala festiwalu Sancta Maria

2018-05-28 08:40

Finał tegorocznego Ogólnopolskiego Festiwalu Twórczości Maryjnej Sancta Maria odbył się 27 maja na Jasnej Górze. W roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości przebiegał pod hasłem „Maryja Mamą naszego narodu”. Skierowany był do dzieci i młodzieży do 19. roku życia; w tym roku po raz pierwszy do udziału zostały zaproszone przedszkolaki.


Od początku biorą w nim udział również dzieci i młodzież szczególnej troski.

W ramach festiwalu odbyły się konkursy plastyczny i muzyczny. Na konkurs plastyczny nadesłano 500 prac, zaś w muzycznym wzięło udział 150 solistów z całej Polski. Jurii pod przewodnictwem ks. Marka Cisowskiego, muzykologa z częstochowskiego WSD (konkurs muzyczny) i Magdaleny Roszak (konkurs plastyczny) wyłoniło 150 laureatów.

Organizatorem Festiwalu jest częstochowskie Stowarzyszenie „Sancta Maria”. Patronat honorowy objęli abp Wacław Depo, przeor Klasztoru Jasnogórskiego o. Marian Waligóra, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych o. Nikodem Kilnar oraz śląski kurator oświaty Urszula Bauer.

WYNIKI OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU TWÓRCZOŚCI MARYJNEJ SANCTA MARIA

KONKURS MUZYCZNY

PRZEDSZKOLE

I miejsce

Oliwier Borowiecki - Szkoła Podstawowa nr 48 w Częstochowie

Jakub Mielczarek - Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 5 w Częstochowie

Wojciech Smykal - Miejskie Przedszkole nr 31 w Częstochowie

Wiktoria Stawiarz - Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 5 w Częstochowie

II miejsce

Lena Kuc - Szkoła Muzyczna Talent w Kłobucku

Mateusz Raszewski - Miejskie Przedszkole nr 41 w Częstochowie

Nadia Purgał - Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 43 w Częstochowie

III miejsce

Kacper Grobelak - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Lubojnie

KATEGORIA I-III SZKOŁA PODSTAWOWA

I miejsce

Julia Kuś - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stobiecku Szlacheckim

II miejsce

Weronika Walaszczyk - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stobiecku Szlacheckim

Alicja Ładoń - Szkoła Podstawowa nr 50 im. Gen. W. Sikorskiego w Częstochowie

III miejsce

Michalina Kulawik - Szkoła Podstawowa w Nieradzie

Nikola Nawrot - Szkoła Podstawowa nr 50 im. Gen. W. Sikorskiego w Częstochowie

Aleksandra Zięba - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stobiecku Szlacheckim

Zofia Kuzar - Szkoła Podstawowa nr 50 im. Gen. W. Sikorskiego w Częstochowie

Wyróżnienie

Nikola Sobczyk - Społeczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Częstochowie

KATEGORIA IV-VI SZKOŁA PODSTAWOWA

I miejsce

Robert Purgał - Szkoła Podstawowa nr 48 w Częstochowie

Marcelina Caban - Szkoła Podstawowa w Nieradzie

Antoni Sosnowski - Szkoła Podstawowa w Rzerzęczycach

Maja Witkowska - Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Działoszynie

Anna Majchrzak - Gminny Ośrodek Kultury we Wręczycy Wielkiej

Natalia Ochmańska - Szkoła Podstawowa nr 1 im. W. Sebyły w Kłobucku

Anna Blukacz - Szkoła Podstawow a w Jamkach-Korzonku

Kacper Przybylski - Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Artystycznej Akord

Pola Szcześniewska - Szkoła Podstawowa im. św. Jana de La Salle w Częstochowie

Amelia Kita - Szkoła Podstawowa im. Batalionów Chłopskich w Pradle

II miejsce

Emilia Rozszczypała - Szkoła Podstawowa nr 45 w Bytomiu

Jagoda Wypych - Szkoła Muzyczna Talent w Kłobucku

Julia Sobonia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Lubojnie

Natalia Maj - Publiczna Szkoła Podstawowa S. Zmartwychwstanek w Częstochowie

Anna Moskalik - Szkoła Podstawowa w Janowie

Laura Grabarczyk - Szkoła Podstawowa w Zawadzie

Maja Gajewicz - Szkoła Podstawowa w Rzerzęczycach

III miejsce

Kinga Klimczak - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Martyna Nagłowska – Szkoła Podstawowa nr 2 w Krzepicach

Maria Pietrzak – Parafia św. Jana Chrzciciela w Poczesnej

Natalia Froch - Szkoła Podstawowa w Nieradzie

Adrian Brela – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 5 w Częstochowie

Wyróżnienie

Natalia Zębik - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Lubojnie

Wiktoria Raszewska - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Dominika Białas - Szkoła Podstawowa nr 1 w Myszkowie

Idalia Suliga – Społeczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Częstochowie

Blanka Bejm - Szkoła Podstawowa nr 47 w Częstochowie

Oliwia Omazda - Szkoła Podstawowa nr 47 w Częstochowie

Paulina Kwec - Szkoła Podstawowa nr 47 w Częstochowie

KATEGORIA KL. VII SZKOŁA PODSTAWOWA Z ODDZIALAMI INTEGRACYJNYMI

I miejsce

Emilia Borkowska - Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 1 w Bieruniu

Barbara Moroń - Publiczna Szkoła Podstawowa w Pławnie

Natalia Topczewska – Zespół Szkół Muzycznych w Częstochowie

Julia Drożdżyńska - Gminny Ośrodek Kultury w Gidlach

II miejsce

Zuzanna Machoń - Szkoła Podstawowa nr 48 w Częstochowie

Joanna Migalska - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Przyrowie

III miejsce

Maria Krzywańska - Szkoła Podstawowa nr 48 w Częstochowie

Nikola Cuber – Szkoła Podstawowa w Jamkach-Korzonku

Wyróżnienie

Marcin Ziętara - Zespół Szkół Specjalnych Nr 23 w Częstochowie

Krzysztof Bareła - Publiczna Szkoła Podstawowa w Kodrębie

KATEGORIA PONADGIMNAZJALNA

I miejsce

Anna Maj - I LO im. J. Słowackiego w Częstochowie

Karolina Tekeli - Bytomskie Ognisko Artystyczne

II miejsce

Patrycja Mrozowska - III liceum Ogólnokształcące w Częstochowie

PaulinaWęglowska - Parafia Przemienienia Pańskiego w Częstochowie

III miejsce

MartaKubica - Bytomskie Ognisko Artystyczne

KONKURS PLASTYCZNY

PRZEDSZKOLE

I miejsce

Natalia Nowak - Miejskie Przedszkole nr 41 w Częstochowie

AlicjaWarda - Miejskie Przedszkole nr 41 w Częstochowie

II miejsce

Amelia Lipińska - Miejskie Przedszkole nr 41 w Częstochowie

Lidia Bachniak - Miejskie Przedszkole nr 41 w Częstochowie

III miejsce

Daria Pawlukiewicz - Miejskie Przedszkole nr 41 w Częstochowie

Wyróżnienie

Wiktor Gołdy - Szkoła Podstawowa w Kucharach

Emilia Rygał - Miejskie Przedszkole nr 9 w Częstochowie

KATEGORIA I-III SZKOŁA PODSTAWOWA

I miejsce

Klaudia Seratowicz - Szkoła Podstawowa nr 47 w Częstochowie

Barbara Osipowicz - Szkoła Podstawowa nr 162 w Krakowie

Oliwia Kulawik - Szkoła Podstawowa w Nieradzie

II miejsce

Oliwia Starowiejska - Szkoła Podstawowa w Iwoniczu

Igor Perliński - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Lgocie Małej

Paweł Wyroba - Szkoła Podstawowa nr 162 w Krakowie

Julia Patrylak - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rędzinach

III miejsce

Zuzanna Hibner - Szkoła Podstawowa w Kucharach

Brajan Kaczmarek - Szkoła Podstawowa nr 47 w Częstochowie

Szymon Bednarek - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Działoszynie

Wyróżnienie

Marika Bogdanka - Szkoła Podstawowa w Kruszynie

Lena Arkabus - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Hania Krakowian - Szkoła Podstawowa nr 11 w Częstochowie

KATEGORIA IV-VI SZKOŁA PODSTAWOWA

I miejsce

Bartosz Bąk - Szkoła Podstawowa w Kłomnicach

Martyna Kotowicz - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Oskar Benduch - Szkoła Podstawowa w Mstowie

Martyna Szczygielska - Szkoła Podstawowa nr 49 w Częstochowie

II miejsce

Sebastian Baron - Szkoła Podstawowa nr 11 w Częstochowie

Anna Pac - Szkoła Podstawowa nr 162 w Krakowie

Adrianna Frodyma - Szkoła Podstawowa w Iwoniczu

Julia Ciastko - Szkoła Podstawowa w Mstowie

Wiktoria Stępień - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Tamara Łągiewka - Szkoła Podstawowa w Mstowie

Oliwer Adasiewicz - Szkoła Podstawowa nr 47 w Częstochowie

Weronika Purgal - Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Częstochowie

III miejsce

Milena Frączek - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Oskar Galas - Szkoła Podstawowa nr 11 w Częstochowie

Julia Grzyb - Szkoła Podstawowa w Pankach

Blanka Bejm - Szkoła Podstawowa nr 47 w Częstochowie

Bartosz Stachowiak - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Zuzanna Stefanek – Zespół Szkół w Trębaczewie

Marta Marek – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Częstochowie

Wyróżnienie

Amelia Gwiazda – Publiczna Szkoła w Naramicach

Artur Drab - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Maria Stysińska – Zespół Szkół Publicznych nr 3 w Myszkowie

Nicola Bednarska - Szkoła Podstawowa nr 31 w Częstochowie

Dawid Kuśmierek - Szkoła Podstawowa w Kleszczowie

KATEGORIA KL. VII I KLASY GIMNAZJALNE

I miejsce

Zofia Trzepizur - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Wiktoria Wilk - Szkoła Podstawowa nr 53 w Częstochowie

Alicja Biskup - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Wiktoria Derda - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Elżbieta Kocela - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Laura Zagórska - Szkoła Podstawowa w Mstowie

Julia Modlińska - Szkoła Podstawowa nr 53 w Częstochowie

II miejsce

Iga Trzebska - Szkoła Podstawowa nr 53 w Częstochowie

Amelia Błaszkiewicz - Szkoła Podstawowa w Mstowie

Olga Arkabus - Szkoła Podstawowa nr 16 w Częstochowie

Nadia Klabisz - Szkoła Podstawowa nr 16 w Częstochowie

Karolina Orzełek - Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 5 w Częstochowie

Natalia Topczewska – Zespół Szkół Muzycznych w Częstochowie

Weronika Drab - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Działoszynie

Zuzanna Szmajda - Szkoła Podstawowa nr 3 w Słupsku

III miejsce

Aleksandra Panowska - Szkoła Podstawowa nr 53 w Częstochowie

Anna Cieślińska - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Klaudia Szmaciarska - Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 5 w Częstochowie

Denis Christof - Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 5 w Częstochowie

Aleksandra Olesiak - Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 5 w Częstochowie

Magdalena Kulesza - Szkoła Podstawowa w Zawadzie

Wyróżnienie

Klaudia Białek - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Działoszynie

Aleksandra Wilk - Szkoła Podstawowa nr 21 w Częstochowie

Natalia Chlebosz - Szkoła Podstawowa nr 11 w Częstochowie

KATEGORIA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

I miejsce

Magdalena Małasiewicz - VII Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Częstochowie

Kamila Czugaj – Zespół Szkół nr 4 w Mławie

II miejsce

Wiktoria Czajkowska - Liceum Ogólnokształcące im. J. Bytnara w Kolbuszowej

Paweł Kaczmarek - Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 5 w Częstochowie

Remigiusz Rok – Zespół Niepublicznych Placówek Oświatowych w Częstochowie

III miejsce

Remigiusz Szmaciarski - Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 5 w Częstochowie

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 5/6 2018

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem