Reklama

V Dzień Judaizmu

Niedziela lubelska 7/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod takim hasłem w Kościele katolickim przeżywany był V Dzień Judaizmu. Jego centralne obchody w dniu 17 stycznia br. miały miejsce w Lublinie, który jest szczególnym miastem dla Żydów ze względu na to, że mieściła się tu słynna Jesziwa i działał Widzący z Lublina.

Symboliczna obecność

Lubelski Dzień Judaizmu rozpoczął się na terenie obozu na Majdanku. Po wejściu do baraku, gdzie odbywały się modlitwy, uwagę zwracała instalacja artystyczna autorstwa Tadeusza Mysłowskiego, zatytułowana " Shrine" czyli "Świątynia". Stworzono ją w hołdzie bezimiennym ofiarom. Był to układ kulistych lamp - kokonów z drutu kolczastego oraz rozsypanych na długim podeście kamyków w dwóch kolorach: czarnym i białym. Według zamierzenia owe białe kamyki oraz słabe światło lamp miały symbolizować tlące się życie, a czarne kamyki wraz ze zgaszonymi lampami śmierć i kres egzystencji. Z kolei w tym miejscu baraku, gdzie odmówiono wspólne modlitwy, widać było rysunki w formie ciemnych plam na białym, czerpanym papierze. To oznaczało symbol przejścia w inny, spirytualny wymiar. W całym baraku panował mrok. Atmosferę tworzyła muzyka oraz nagrane słowa modlitwy w różnych językach. W tak stworzonej atmosferze rozpoczęto lubelski Dzień Judaizmu.

Modlitwom ze strony katolickiej przewodniczył bp Stanisław Gądecki, przewodniczący Komitetu Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem. Ze strony żydowskiej brali udział m.in. naczelny rabin Hajfy Shear Iashuv Cohen, ambasador Izraela w Polsce Szewach Weiss oraz rabin Michael Schudrich i rabin Josef Kanowski. Był również abp Józef Życiński, bp Mieczysław Cisło i przedstawiciele Komisji ds. Dialogu z Judaizmem, a także alumni z seminarium duchownego. Był obecny również prezydent miasta Lublina Andrzej Pruszkowski i przewodnicząca Rady Miasta Helena Pietraszkiewicz, a także niektórzy lubelscy parlamentarzyści. W czasie spotkania odmówiono modlitwy za bezimienne ofiary, za dusze zamordowanych męczenników. Bp Gądecki modlił się słowami modlitwy Ojca Świętego Jana Pawła II, prosząc o pokój i kończąc prośbą do Najwyższego "aby ludzkość pojęła, że Twój zbawczy zamiar rozciąga się na całą ludzkość i że Ty Boże jesteś dla wszystkich narodów początkiem i ostatecznym celem".

Abp Życiński podziękował wszystkim za przybycie, a szczególnie rabinowi Cohenowi i ambasadorowi Weissowi za "symboliczną obecność, gdzie jednoczymy się szukając wartości, które łączą tych, którzy swoją kulturę budują dziś w Hajfie i tych, którzy weszli w historię Lublina, odnajdując tutaj swoją drugą ojczyznę". Przywołanie postaci Ojca Świętego powinno przypomnieć, że nie można zrozumieć Jezusa bez zrozumienia judaizmu. "Cieszę się - dodał Metropolita - że dziś możemy współtworzyć świadomość otwarcia na te wielkie i piękne wartości w historii judaizmu, w większości gromadząc się ze środowisk chrześcijańskich" . Prosił też o modlitwę "aby pamięć o tamtych dniach była dla nas lekcją humanizmu, gdzie człowiek nigdzie nie może być traktowany instrumentalnie, gdzie powinniśmy budować wielką, duchową jedność szukając tego co jednoczy, kształtując postawę wzajemnego szacunku i otwarcia na godność drugiego człowieka".

Reklama

Dobrowolna ofiara

Następna część uroczystości odbywała się w auli Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie i obejmowała dyskusję panelową oraz nabożeństwo biblijne. Wybór Seminarium nie był przypadkowy, gdyż w nim mieści się Centrum Dialogu Katolicko-Żydowskiego.

Zebranych w auli MSD powitał abp J. Życiński. Po nim przemówił ambasador S. Weiss. Następnie odbyła się dyskusja panelowa "Teologiczny sens ofiary z Izaaka". Jako pierwszy wystąpił rabin I. Cohen. Wskazał, że "opowieść o ofierze Izaaka kładzie się cieniem na całej, naznaczonej cierpieniem, historii narodu żydowskiego. Każde pokolenie miało swoje ofiary". Jako potomkowie Abrahama i Izaaka "nie oczekujemy przyjemnego życia na tym świecie" - mówił Rabin. W końcowej części wystąpienia stwierdził: "Straszliwa tragedia zagłady Żydów europejskich dokonana przez hitlerowców (...), wszystko to było przewidziane z góry, jako ofiara". Kolejnym prelegentem był ks. prof. Michał Czajkowski, biblista. Podkreślił, że przesłaniem tego tekstu jest potwierdzenie heroicznej wiary Abrahama. W tekście widać porównanie losu Izaaka z losem Izraela oraz wielką nadzieję. Nasze zgorszenie tym fragmentem wynika z powierzchownej lektury.

Następnie ks. prof. Henryk Witczyk, biblista z KUL, zaznaczył, że ten tekst zamyka cykl opowieści o Abrahamie, w których widać posłuszeństwo słowu Boga. W tej scenie Izaak rodzi się na nowo dla Abrahama, zostaje mu dany jako syn obietnicy. Posłuszeństwo Bogu nie jest ślepe, wyrasta z wiary, której szczyt widać w omawianym fragmencie. Bóg poznał wielkość zaufania Abrahama. "Wiara Abrahama to zgoda na logikę Boga" - mówił ks. H. Witczyk. Ostatnim prelegentem był ks. prof. Ryszard Rubinkiewicz, biblista z KUL. W swoim wystąpieniu nawiązał do tradycji rabinicznych. Podkreślił, że Izaak miał świadomość, że będzie złożony w ofierze i podjął ją dobrowolnie. Wystąpienia podsumowywał abp. J. Życiński, prowadzący dyskusję. Następnie zebrani na auli zadawali pytania i dzielili się swoimi refleksjami.

Modlitwa za nieopłakanych

Dalszą część obchodów Dnia Judaizmu stanowiło nabożeństwo odbywające się w wypełnionej auli MSD. Rozpoczął je śpiew Szema Isarael (Słuchaj Izraelu), prowadzony przez wspólnoty neokatechumenalne. Po nim przemówił Metropolita Lubelski, nawiązując do prowadzonych na Lubelszczyźnie modlitw za "nieopłakanych". Następnie dr Sławomir Żurek przedstawił znaczenie Dnia Judaizmu, który przypomina nam nasze korzenie. Potem Psalm 98 przeczytali Rabin Hajfy (po hebrajsku) i bp S. Gądecki. Po odczytaniu fragmentów Księgi Wyjścia komentarz judaistyczny przedstawił rabin M. Schudrich, a chrześcijański prof. Jan Grosfeld.

Na zakończenie słowo skierował bp S. Gądecki. Podziękował on abp. Życińskiemu za przygotowanie obchodów Dnia Judaizmu. Biskup mówił, że chociaż dzielą nas prawdy wiary, to jednak łączy nas świadomość, że jesteśmy cenni w oczach Bożych. Hasło tegorocznego Dnia Judaizmu wzywa nas do przejścia od miłości własnej do miłości bliźniego. " Warunkiem otwarcia się na drugich jest pokora. Bóg cieszy się z tego, że Jego dzieci się szanują". Obchody V Dnia Judaizmu zakończyło odczytanie przez Arcybiskupa błogosławieństwa z Księgi Liczb.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół w Polsce będzie miał 235 nowych księży diecezjalnych i zakonnych

2024-05-23 10:32

[ TEMATY ]

Kościół

kapłaństwo

święcenia

święcenia kapłańskie

Karol Porwich/Niedziela

Kościołowi w Polsce przybędzie w tym roku 235 nowych księży, z czego 153 diecezjalnych i 82 zakonnych - ustaliła KAI. To o około 50 kapłanów mniej niż rok wcześniej. Najwięcej księży zostanie wyświęconych w diecezji tarnowskiej i archidiecezji krakowskiej a w zakonach - u paulinów i franciszkanów. - Kończy się czas powołaniowego boomu, ale nie interpretowałbym tego wyłącznie w kategoriach kryzysu. Małe liczby są jednak na pewno wyzwaniem dla całej wspólnoty Kościoła - komentuje ks. Jan Frąckowiak, przewodniczący Konferencji Rektorów Seminariów Duchownych.

KAI zebrała informacje o święceniach z różnych źródeł kościelnych: kurii diecezjalnych, rektoratów i od rektorów seminariów duchownych oraz na stronach poszczególnych diecezji, a także z danych Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich w Polsce (KWPZM).

CZYTAJ DALEJ

22 maja: wspomnienie św. Rity – patronki trudnych spraw

[ TEMATY ]

św. Rita

Archiwum

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

W kalendarzu liturgicznym Kościół wspomina 22 maja św. Ritę z Cascii, zakonnicę, patronkę trudnych spraw. Do ponownego odczytania jej doświadczenia ludzkiego i duchowego jako znaku Bożego Miłosierdzia zachęca również papież Franciszek.

Margherita (której skrócona forma Rita stała się w praktyce jej nowym imieniem) urodziła się w 1367 r. w Cascii w środkowych Włoszech. Wbrew swojej woli musiała poślubić Ferdinando Manciniego, któremu urodziła dwóch synów. Gdy jej brutalnego i awanturniczego małżonka zamordowano w 1401 roku, obaj jej synowie przysięgli krwawą zemstę. Rita modliła się gorąco, aby jej dzieci nie były mordercami, ale synowie zginęli w 1402 roku. Choć z trudem znosiła swój los, przebaczyła oprawcom. Chciała wstąpić jako pustelnica do zakonu augustianów w Cascia, ale nie przyjęto jej. Tradycja mówi, że w nocnym widzeniu ukazali się jej święci Jan Chrzciciel, Augustyn i Mikołaj z Tolentino, którzy zaprowadzili ją do bram zakonnych. Po wielokrotnych odmowach Ritę ostatecznie przyjęto do zakonu w 1407 r.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Synodalność – szansa czy zagrożenia dla Kościoła – konferencja naukowa w Seminarium 35+

2024-05-23 17:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Synodalność – szansa czy zagrożenia dla Kościoła to tytuł konferencji naukowej, która w czwartek 23 maja br. została zorganizowana przez Ogólnopolskie Seminarium dla starszych kandydatów do święceń.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję