Reklama

Śląsk - perła w czeskiej Koronie

„Śląsk - perła w czeskiej Koronie. Trzy okresy świetności w relacjach artystycznych Śląska i Czech” - to tytuł międzynarodowego projektu badawczego obejmującego wystawy i konferencje naukowe. Ta doniosła inicjatywa kulturalna została przygotowana przez Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Muzeum Miedzi w Legnicy oraz Galerię Narodową w Pradze.

Niedziela legnicka 51/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Całe przedsięwzięcie zostało wsparte przez Ministerstwo Kultury Republiki Czeskiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unię Europejską w ramach programu CULTURE 2000. W realizację tego zamierzenia włączyły się liczne instytucje państwowe i kościelne polskie i czeskie, udostępniając niezwykle cenne i ważne zabytkowe eksponaty. W realizacji części wystawienniczej znaczący jest udział diecezji legnickiej, która udostępniła wiele reprezentatywnych dzieł sztuki z terenu Śląska.
Realizację tego międzynarodowego projektu zaplanowano na lata 2006- 2007. Celem organizatorów było przedstawienie publiczności, nie tylko polskiej i czeskiej, ale również europejskiej, wspólnego dziedzictwa kulturowego, które w przeszłości łączyło Śląsk i Czechy, a z różnych powodów było niedoceniane i po części zapomniane w drugiej połowie XX w.
Prezentacja różnorodnych dokonań kulturowych, związanych z tym międzynarodowym przedsięwzięciem, rozpoczęła się od konferencji naukowej, zorganizowanej w kwietniu br. przez Uniwersytet Wrocławski. Ważną częścią całego przedsięwzięcia są wystawy wybranych dzieł malarskich i rzeźbiarskich, rysunków, grafiki oraz rzemiosła artystycznego. Pierwszą z wystaw towarzyszących otwarto w Legnicy już 5 maja br. i trwała do 8 października. Kolejną z wystaw można oglądać od 15 listopada w Ujeżdżalni Wallensteina w Pradze. Planowane na 8 kwietnia 2007 r. zamknięcie tej wystawy poprzedzi następna międzynarodowa sesja naukowa.
Każda z dwóch okazałych wystaw zorganizowanych przez Muzeum Miedzi w Legnicy oraz Galerię Narodową w Pradze jest już znaczącym wydarzeniem kulturalnym, a zaprezentowane dzieła budzą żywe zainteresowanie publiczności. Każda z wystaw stała się okazją do ukazania mało znanych, a jakże rozległych, różnorodnych i bardzo ważnych dla kultury ziem Korony Czeskiej wzajemnych stosunków artystycznych Śląska, Czech oraz Moraw. Prezentowane na wystawach eksponatów pochodzą z trzech kolejnych epok rozkwitu tych kontaktów. Pierwsza część wystawy tzw. „średniowieczna” poświęcona została czasom władzy Luksemburgów, druga, „manierystyczna” dotyczy epoki cesarza Rudolfa II, podczas, gdy trzeci „barokowy” dział odnosi się do okresu od końca wojny 30-letniej, aż do oderwania Śląska od Królestwa Czeskiego i jego przyłączenia do Prus.
Wśród eksponatów zgromadzonych na obu wystawach znalazły się więc dzieła artystów wieków średnich, tworzących w duchu stylu międzynarodowego, a związanych z praskim dworem Luksemburgów. Sporą część ekspozycji wystawienniczych zajmują też dzieła twórców z kręgu cesarza Rudolfa II, takich jak: Bartholomeus Spranger, Hans von Aachen, A. de Vries. Ostatnia okazała część obydwu wystaw została poświęcona sztuce barokowej. Prezentując różnorodne barokowe dzieła malarskie i rzeźbiarskie przypomniano dokonania czeskich artystów, działających na Śląsku, a byli to twórcy tej miary, co: m. in. K. Skręta, Ferdinand Brokoff, Anton Dorazil, Karl Hiernle oraz Peter Brandl, W. Reiner, A. Pink. Na każdej z wystaw można zapoznać się też z dziełami śląskich artystów, wśród których trzeba wymienić: J. Webera, J. Urbańskiego, K. Flackera, M. Klahra St., Ph. Bentuma, B. Stachowskiego oraz Michaela Willmanna, J. Liszkę, G. Neunhertza.
Wśród zgromadzonych na wystawach dzieł szczególne zainteresowanie, zarówno znawców sztuki, jak i szerszej publiczności budzą gotycka rzeźba św. Anny Samotrzeciej z Knurowa, jak i obrazy Assumpty z Bíléj Hory i Madony Doudlebskiej. Nie tylko wielkimi rozmiarami, ale wysokim kunsztem malarskim zachwyca widzów ołtarzowy obraz Legnickiego Pola W. Reinera, czy wyjątkowy i prawie nieznany obraz św. Bernard z Clairvaux, autorstwa Petera Brandla z Chełmska Śl. Klasę dla siebie stanowią rzeźby aniołów Ferdinanda Brokoffa i Karla Hiernle. Niezwykłym zainteresowaniem cieszą się również: pochodząca z Krzeszowa kultowa i urocza figura Emmanuela oraz obraz z widokiem mostu Karola w Pradze z Lubawki.
O skali i wadze tej ważnej inicjatywy naukowo-kulturalnej świadczy najlepiej jej dotychczasowy sukces. Według relacji kurator wystawy legnickiej Łucji Wojtasik-Seredyszyn, przygotowaną w Muzeum Miedzi ekspozycję odwiedziło ponad 10 000 osób. Wielkie zainteresowania mediów różnych środowisk towarzyszy też wystawie praskiej. Przedstawiciele organizatorów - prof. Vit Vlnas z Galerii Narodowej i dr Andrzej Kozieł z Uniwersytetu Wrocławskiego zwracają uwagę, że w konferencji prasowej poprzedzającej otwarcie wystawy praskiej uczestniczyło około 80 dziennikarzy, a w dwudniowym otwarciu wystawy w reprezentacyjnej Ujeżdżalni Wallensteina w Pradze wzięło udział ponad 1000 osób.
W uroczystym otwarciu wystawy w Pradze 15 listopada br. udział wzięli przedstawiciele polskich i czeskich władz państwowych i samorządowych, przedstawiciele Uniwersytetów Praskiego i Wrocławskiego, przedstawiciele instytucji muzealnych, oraz liczni przedstawiciele środowisk kulturalnych i twórczych wraz z przedstawicielami muzeów i ośrodków kościelnych. Otwarcie wystawy w Pradze zaszczycił swoją obecnością ordynariusz diecezji legnickiej bp Stefan Cichy, który już wcześniej odwiedził udaną wystawę legnicką, wysoko oceniając całość przedsięwzięcia.

*Autor artykułu jest diecezjalnym konserwatorem zabytków, dyrektorem referatu sztuki sakralnej w legnickiej Kurii Biskupiej

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. A. Przybylskiego: w Kościele spotykamy się ze Zmartwychwstałym pod postacią Chleba i Wina

2024-03-29 14:17

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

31 marca 2024, Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, rok B

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję