Wzmocniliśmy naszą wiarę

W dniach 9-14 czerwca młodzież z Liceum Ogólnokształcącego z Łochowa (12 uczniów) pod opieką wychowawców: Wojciecha Laskowskiego, Joanny Bańskiej-Dzięcioł i ks. Dariusza Tworkowskiego - prefekta LO w Łochowie odbywała pielgrzymkę do grobów apostolskich św. Piotra i św. Pawła w Rzymie. Do grupy dołączyły też inne osoby, w sumie liczyła ona 19 osób.

Niedziela podlaska 35/2005

Pielgrzymowanie nasze rozpoczęliśmy podróżą na lotnisko Okęcie w Warszawie, skąd samolotem wyruszyliśmy do Wiecznego Miasta. Dokładnie o godz. 16.05 nasz samolot wylądował na lotnisku Campino w Rzymie. Przejechaliśmy autobusem, potem metrem i kolejką na via Cassia 1200, do Domu Polskiego im. Jana Pawła II, gdzie mieliśmy zakwaterowanie przez wszystkie dni. Powitały nas bardzo gościnne siostry sercanki (te same, które przez 27 lat posługiwały Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II). Po trudach drogi z Łochowa do Rzymu nasza młodzież rozlokowała się w pokojach.
Następny dzień rozpoczęliśmy od Mszy św. w kaplicy domu, której przewodniczył i homilię wygłosił piszący te słowa. Po śniadaniu pojechaliśmy z przewodniczką do Watykanu, aby nawiedzić Bazylikę św. Piotra i Muzea Watykańskie. Zaczęliśmy od Placu św. Piotra tak bardzo nam znanego z licznych transmisji telewizyjnych. Potem weszliśmy do największego kościoła na świecie i krok po kroku poznawaliśmy historię tej przepięknej, imponującej świątyni. Szczególny moment przeżywaliśmy, kiedy zatrzymaliśmy się przy grobie św. Piotra, a następnie przy grobie naszego umiłowanego Ojca Świętego Jana Pawła II. Trzeba stać w długiej kolejce, by choć przez chwilę pomodlić się przy grobie tego wielkiego Świętego - bo tak tu wszyscy uważają. Wracałem do tego miejsca jeszcze kilka razy, by w dłuższej chwili modlitwy wypraszać przez wstawiennictwo Jana Pawła II potrzebne łaski w mojej pracy kapłańskiej. Następnie zwiedzaliśmy Muzea Watykańskie. Było to niesamowite przeżycie podziwiać w jednym miejscu tyle wielkich dzieł sztuki sakralnej największych artystów świata: obrazy, rzeźby, płaskorzeźby oraz przepiękne Ogrody Watykańskie. Po zwiedzeniu tych niesamowitych skarbów Watykanu, a zwłaszcza Kaplicy Sykstyńskiej - miejsca, gdzie zbiera się konklawe i wybiera papieża, byliśmy zauroczeni i przejęci do głębi.
Po zwiedzeniu muzeów udaliśmy się do Bazyliki św. Piotra, by o godz. 17.00 uczestniczyć we Mszy św. odprawianej w języku łacińskim, podczas której 10-lecie kapłaństwa świętował piszący te słowa. Po Eucharystii metrem wróciliśmy do Domu Polskiego na nocleg.
Następnego dnia, w sobotę, po Mszy św. wyruszyliśmy na dalsze zwiedzanie Rzymu. Pierwszym miejscem, które nawiedziliśmy, był kościół św. Andrzeja na Kwirynale, gdzie znajduje się grób św. Stanisława Kostki - patrona polskiej młodzieży. Zatrzymaliśmy się tam dłużej na modlitwie przy grobie Świętego, a następnie nawiedziliśmy celę, w której umarł św. Stanisław, a jest to uwiecznione przez rzeźbę marmurową - św. Stanisław na łożu śmierci. Potem udaliśmy się na słynne Schody Hiszpańskie, gdzie młodzież mogła sobie zrobić pamiątkowe zdjęcie, a potem przez pl. Hiszpański doszliśmy do Fontanny di Trevi, najsłynniejszej fontanny Rzymu, przy której gromadzą się rzesze turystów. Stamtąd udaliśmy się do Panteonu.
Po krótkim odpoczynku pojechaliśmy metrem do przepięknej Bazyliki św. Pawła za Murami. Właśnie tu znajduje się grób jednego z największych Apostołów - św. Pawła. Bazylika jest pięcionawowa. To właśnie w tej bazylice, wzdłuż górnego brzegu ścian, są umieszczone medaliony z portretami papieży, począwszy od św. Piotra aż do Jana Pawła II. Następnie metrem udaliśmy się do kolejnej świątyni - bazyliki Matki Bożej Anielskiej i Męczenników. Ostatnim punktem tego dnia było wejście na kopułę Bazyliki św. Piotra. Jest to świetny punkt widokowy na Wieczne Miasto.
Następnego dnia przeżywaliśmy niedzielę, Dzień Pański. Po porannej Eucharystii wyruszyliśmy w kierunku Placu św. Piotra, by dokładnie o godz. 12.00 spotkać się na modlitwie Anioł Pański z Ojcem Świętym Benedyktem XVI. Ale najpierw nawiedziliśmy kościół św. Ignacego, przepiękny, jeśli chodzi o styl i architekturę. Po krótkiej modlitwie w świątyni pojechaliśmy autobusem na Plac św. Piotra, który już o godz. 11.30 był wypełniony po brzegi ludźmi różnych języków i narodowości. O godz. 11.45 w drugim oknie na najwyższym piętrze Pałacu Apostolskiego pojawił się czerwony dywanik, a równo o godz. 12.00 ukazał się Ojciec Święty przyjęty owacjami przez zgromadzonych wiernych. Po krótkim rozważaniu Ojciec Święty pozdrawiał pielgrzymów, w tym także w języku polskim.
Po modlitwie wyruszyliśmy zwiedzać kolejne bazyliki większe, ale po drodze zatrzymaliśmy się przy polskim kościele - sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy, gdzie posługują Ojcowie Redemptoryści i gdzie znajduje się oryginalny obraz - ikona Matki Bożej Nieustającej Pomocy z XVI wieku. To właśnie Ojcowie Redemptoryści rozszerzyli na cały świat Nowennę do Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Po krótkiej modlitwie przeszliśmy do pobliskiej Bazyliki Matki Bożej Większej. Jest to największy i najpiękniejszy spośród 80 kościołów w Rzymie poświęconych Matce Bożej. Tutaj pod głównym ołtarzem znajdują się relikwie żłóbka Pana Jezusa, które zostały przywiezione z Betlejem. Kolejnym punktem naszego pielgrzymowania była Bazylika św. Jana na Lateranie. Jest ona katedrą Biskupa Rzymu, a do XIII wieku rezydowali tu papieże. Ta bazylika również zachwyca pięknem swej architektury. Znajdują się tu kolejne relikwie związane z Jezusem Chrystusem - w bocznej kaplicy po lewej stronie od głównego ołtarza umieszczony jest obraz Ostatniej Wieczerzy, w który jest wmontowany fragment deski ze stołu, na którym Pan Jezus spożywał Ostatnią Wieczerzę. Obok bazyliki znajdują się Święte Schody. Według tradycji, są to te same schody, po których Pan Jezus wszedł do domu Piłata. Do Rzymu przywiozła je cesarzowa Helena. Po 28 stopniach wchodzi się tylko na kolanach, tak też uczyniła nasza grupa.
Kolejnym punktem naszego zwiedzania było Koloseum - jedno z najwspanialszych osiągnięć architektury rzymskiej. Potem przeszliśmy przez starożytne Forum Romanum na Wzgórze Kapitolińskie i pl. Wenecki, gdzie obejrzeliśmy wielki pomnik Wiktora Emanuela II. Znajduje się tam też Ołtarz Ojczyzny i Grób Nieznanego Żołnierza. W końcu zmęczeni i wyczerpani wróciliśmy na nocleg.
Następnego dnia pojechaliśmy do katakumb św. Kaliksta, które znajdują się na obrzeżach Rzymu. Jest to najstarszy cmentarz rzymski wspólnoty chrześcijańskiej. W Krypcie Papieży znajdują się groby wszystkich papieży z III wieku. To tu, głęboko pod ziemią, grzebano zmarłych, ale także, z obawy przed prześladowaniami, gromadzono się na sprawowanie Eucharystii.
Ostatni dzień pobytu (wtorek) grupa nasza poświęciła na dokładne zwiedzanie Koloseum od wewnątrz i prywatny spacer po Rzymie. Niektórzy udali się z panią przewodnik i zwiedzili wzgórze Gianicolo, skąd można podziwiać najpiękniejszą panoramę miasta. Ze wzgórza przeszliśmy na Zatybrze do bazyliki Matki Bożej Trastevere - jest to tytularna bazylika kard. Józefa Glempa. Stąd nasza droga powiodła do bazyliki św. Cecylii, która jest zbudowana na grobie św. Cecylii, patronki muzyki kościelnej, dziewicy i męczennicy. Wracając, wstąpiliśmy do bazyliki Santa Maria in Cosmedin. To tu znajduje się marmurowa maska, zwana Ustami Prawdy. Następnie udaliśmy się na Wzgórze Aviniońskie, skąd mogliśmy patrzeć na starożytne ruiny Rzymu Pallatinum.
Powoli kończył się ostatni dzień naszego pobytu w Rzymie. Po powrocie do Domu Polskiego siostra sercanka oprowadziła nas po czytelni i bibliotece, gdzie są zgromadzone pamiątki - dary składane Ojcu Świętemu w czasie jego pielgrzymek. Pani odpowiedzialna za Muzeum Ojca Świętego pokazała osobiste rzeczy Jana Pawła II, m.in. mitrę, w której sprawował Mszę św. w Siedlcach 10 czerwca 1999 r., jego sutanny, buty i piuskę.
Serdecznie podziękowaliśmy siostrom sercankom za gościnę i o godz. 18.00 udaliśmy się na lotnisko, w drogę powrotną do Polski. Wcześniej jeszcze, gromadząc się wspólnie w kaplicy Domu Polskiego i dziękując Bogu za pobyt w Rzymie i Watykanie, poleciliśmy naszą podróż powrotną Bożej opiece.
Były to wspaniałe dni pielgrzymowania, wzmocnienia wiary i ubogacenia wiedzy historycznej i geograficznej. Na słowa wdzięczności zasługuje profesor historii w LO w Łochowie Wojciech Laskowski za zorganizowanie pielgrzymki.

2005-12-31 00:00

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone konsekrowane hostie

2024-05-02 12:47

profanacja

Karol Porwich

W kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bytomiu-Szombierkach doszło do profanacji Najświętszego Sakramentu. Policja przekazała w czwartek, że poszukuje sprawców kradzieży z włamaniem.

Rzecznik diecezji gliwickiej ks. Krystian Piechaczek powiedział, że w nocy z poniedziałku na wtorek nieznani sprawcy rozbili taberankulum, z którego zabrali cyboria (pojemniki na Najświętszy Sakrament), małą monstrancję oraz relikwiarz św. Faustyny. W kościele i poza nim znaleziono rozrzucone i sprofanowne konsekrowane hostie. Skradziono także ekran, na którym wyświetlane były pieśni religijne podczas nabożeństw. Parafia nie oszacowała jeszcze strat.

Matko Serdeczna, módl się za nami...

2024-05-02 20:37

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Zasłuchani w „Polską litanię” ks. Jana Twardowskiego zatrzymamy się w stolicy diecezji sandomierskiej ze świadomością, że na jej terenie jest jeszcze kilka innych sanktuariów maryjnych.