Reklama

Sierociniec św. Jadwigi w Niles, czyli jak polscy emigranci dbali o ubogich

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tylko najstarsi mieszkańcy metropolii chicagowskiej zdają sobie sprawę, że nowoczesne budynki z reprezentacyjną fontanną na skrzyżowaniu ulic Milwaukee i Touhy, zaraz za cmentarzem św. Wojciecha, powstały w miejscu, które tak bardzo związane jest z historią chicagowskiej Polonii. Tam właśnie od 1911 r., przez ponad pięćdziesiąt lat, działał polski sierociniec. Powstał on niemałym wysiłkiem polskich emigrantów zachęcanych i wspieranych przez ówczesnych duszpasterzy polonijnych Kościoła katolickiego. Prawdopodobnie dzieło to jednak nie miałoby takiego rozmachu, gdyby nie determinacja ks. Pawła Rhodego, późniejszego sufragana chicagowskiego, dzierżącego palmę pierwszeństwa w amerykańskim polonijnym episkopacie.
Sierociniec ten nie był jednak pierwszą polonijną instytucją tego typu w Chicago. Pierwszy ośrodek opiekujący się sierotami działał bowiem już w latach 80. XIX w., powstały z inicjatywy i pod auspicjami niezwykle wpływowego zmartwychwstańca, proboszcza parafii św. Stanisława Kostki - ks. Wincentego Barzyńskiego. Funkcjonował on przy parafii św. Jozafata i oddany był pod opiekę sióstr Nazaretanek (kościół ten skupiał głównie Kaszubów; choć nadal istnieje, od dawna jednak już nie prowadzi się w nim polskiego duszpasterstwa). Od początku zdawano sobie jednak sprawę, że sierociniec ten, ze względu na niewielkie rozmiary, jest jedynie rozwiązaniem tymczasowym. A wraz z powiększaniem się chicagowskiej Polonii przybywało dzieci, które w wyniku wypadków przy pracy straciły oboje rodziców. Większość z nich przygarniała najbliższa rodzina, jednakże niemało było tych, którzy pozostawili swoich najbliższych za oceanem i musieli liczyć wyłącznie na pomoc obcych i społeczeństwa. Co prawda już od 1865 r. istniał dość duży sierociniec w Rosehill, ale należał on do Niemców i nie można było liczyć tam na wychowanie polskich dzieci w kulturze i języku ich rodziców. Z tych samych powodów polskim dzieciom nie mógł właściwie służyć założony siedem lat później niepolski sierociniec św. Józefa. Te podziały narodowościowe mogą obecnie dziwić w wielokultorowym Chicago, trzeba jednak pamiętać, że przez całe dziesięciolecia XIX, a nawet XX w. Kościół katolicki w Chicago i w Stanach Zjednoczonych zasadniczo zorganizowany był w oparciu o kryteria etniczne. I tak obok parafii polskich istniały parafie słowackie, czeskie, niemieckie, francuskie, chorwackie, litewskie i irlandzkie (tj. anglojęzyczne), i odpowiednio etniczne były cmentarze i inne instytycje kościelne.
W roku 1890 ks. Barzyński za aprobatą ówczesnego metropolity Chicago, abp. Patricka Feehana, na terenie swojej parafii, przy zbiegu ulic Division i Holt, wybudował czteropiętrowy budynek sierocińca. Pierwotnie miał być on utrzymywany przez polskie i czeskie parafie w Chicago, jednakże osiem lat później Czesi otworzyli własny sierociniec w Lisle. Z powodu zbyt wysokich kosztów utrzymania ochronki, wkrótce przeniesiono ją do domu opieki nad starszymi, prowadzonego przez siostry Franciszkanki bł. Kunegundy, zgromadzenie powstałe w Chicago z inicjatywy Józefy Dudzik. Cztery lata później postawiono tam nowy budynek z przeznaczeniem na sierociniec - St. Vincent Ferrer Orphanage. Pełnił on swoją funkcję do roku 1911 (sam budynek zburzono w 1960 r.).
Niestety, w roku powstania nowego sierocińca umiera legenda Chicago - ks. Wincenty Barzyński, niestrudzenie wspierający ochronkę. Wkrótce na chicagowskiej scenie pojawił się nowy orędownik sierot - ks. Paweł Rhode, młody proboszcz parafii św. Michała Archanioła na południu Chicago (właśnie z tego kościoła od kilku lat wyrusza piesza pielgrzymka do Merryville w Indiane). Ten zaledwie trzydziestoletni duchowny stanął na czele ruchu, którego zadaniem było nie tyle zapewnienie polskim sierotom opieki w dotychczasowej skali, ale powstanie instytucji charytywnej z prawdziwego zdarzenia z odpowiednim zapleczem i stałym źródłem utrzymania. Szczęśliwie idea nowego sierocińca znalazła silne poparcie ze strony abp. Jamesa E. Quigley, który to w lipcu 1906 r. zaprosił polskich proboszczów z Chicago na specjalne spotkanie w sprawie nowego sierocińca. Wkrótce wybrano zarząd, na którego czele stanął ks. Rhode, i zaczęto myśleć o sporządzaniu planów i wyszukaniu odpowiedniej lokalizacji.
Jako miejsce na nową ochronkę wybrano siedemnastoakrową działkę przylegającą do cmentarza św. Wojciecha, który należał do Czechów i do Polaków. Zarząd cmentarzy postanowił jednak przekazać plac za darmo, a ponadto z własnych funduszy wypłacił rekompensatę czeskim parafiom, które były współwłaścicielami cmentarza. Prowadzenia sierocińca podjęły się siostry Felicjanki - zgromadzenie powstałe w Polsce i niezwykle prężnie rozwijające się w Stanach Zjednoczonych.
Prace nad nową instytucją postępowały niezwykle szybko. Zapewne nie bez znaczena był fakt otrzymania przez Rhodego w 1908 r. sakry biskupiej. Jako chicagowski sufragan zaangażował on swoje wpływy i autorytet na rzecz nowej instytucji. Rzeczywiście, dzięki niemu i całej chicagowskiej Polonii idea zaczęła się pomału realizować. W 1910 r. rozpoczęto wznoszenie pierwszego budynku, a już rok później wprowadzili się do niego pierwsi pensjonariusze: 29 dziewcząt i 34 chłopców. Wkrótce wubudowano nowe pomieszczenia i uruchomiono szkołę zawodową oraz warsztaty, gdzie uczono między innymi krawiectwa, szewstwa, stolarstwa, ślusarstwa i drukarstwa. Wychowankowie mieli również do dyspozycji salę gimnastyczną i basen. W sierocińcu łącznie mogło przebywać 550 dzieci, a w razie potrzeby pomieszczeń starczało na kolejne 200.
Koszty powstania sierocińca były jednak ogromne. W 1915 r., kiedy to oficjalnie poświęcono cały kompleks, okazało się, że sama jego rozbudowa kosztowała 175 tys. dolarów, z czego 90 tys. nadal należało spłacać, co konsekwentnie czyniono w następnych latach. Sierociniec utrzymywał się głównie z góry ustalonych datków poszczególnych polskich parafii, dobrowolnych datków wiernych oraz z niemałych dotacji powiatu Cook. Przygotowywano się jednak na ewentualność utraty tego ostatniego źródła, tworząc tzw. fundusz żelazny, z którego odsetki miałyby gwarantować poprawne funkcjonowanie ośrodka.
Przez dziesiątki lat sierociniec dobrze spełniał swoją rolę. Wysiłek tysięcy Polaków, którzy sami musieli zmagać się z niełatwym losem emigranta, nie poszły na marne. Pomocy doświadczyły setki polskich sierot. Coraz bardziej było jednak widoczne, że cel, dla którego powołano tę instytucję, został wypełniony. W 1960 r. siostry Felicjanki zasygnalizowały kurii archidiecezjalnej o problemach związanych z prowadzeniem sierocińca. Budynki wymagały poważnych remontów, zaczęło również brakować sióstr do pracy w ośrodku. Ponadto, władze stanowe coraz mniej przychylnie patrzyły na dawniejszy sposób opieki nad sierotami, tj. wychowanie pod jednym dachem, preferując w zamian unieszczanie sierot w rodzinach zastępczych. Wszystkie te czynniki skłoniły ostatecznie archidiecezję do zamknięcia instytucji. Pozostałe dzieci przeniesiono do innych domów. Na miejscu sierocińca utworzono seminarium duchowne (college seminary) nazwane później Niles College. Dwadzieścia kilka lat później uczelnię tę zamknięto, a plac sprzedano pod obecne mieszkania.
Wielka szkoda, że budynki sierocińca - pomnika ogromnego wysiłku polskich katolików - przestały istnieć. Oprócz polskich kościołów w Chicago, to chyba najbardziej spektakularny przykład materialnego współdziałania Polaków.
Wartość tego wysiłku nie należy mierzyć jednak wyłącznie wielkością budynków i sumą na nie wydaną. Dzięki sierocińcowi polskie sieroty mogły wzrastać w atmosferze polskości i polskiej tradycji katolickiej. Chicagowska Polonia budując tę instytucję zyskała coś jeszcze: ewangeliczne przesłanie miłości uzyskało przez pomoc i datki na rzecz sierocińca bardzo konkretną postać. W wyniku działań na rzecz powstania i utrzymania tej instytucji kształtowała się wrażliwość na potrzebujących całych pokoleń chicagowskich emigrantów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Edyta Stein doktorem Kościoła? Wniosek trafił do Papieża

2024-05-01 14:02

[ TEMATY ]

Edyta Stein

Towarzystwo im. Edyty Stein

Edyta Stein jako wykładowca, 1931 r.

Edyta Stein jako wykładowca, 1931 r.

Podjęto kolejne kroki w celu nadania św. Edycie Stein tytułu doktora Kościoła. Oficjalny wniosek w tej sprawie złożył Papieżowi generał karmelitów bosych o. Miguel Márquez Calle. Teraz Dykasteria Spraw Kanonizacyjnych będzie mogła zainicjować oficjalną procedurę.

O możliwości nadania Edycie Stein tego tytułu mówi się od kilku lat. W 2022 r. z okazji obchodów 80-lecia jej męczeńskiej śmierci o. Roberto Maria Pirastu, definitor generalny zakonu karmelitów ogłosił, że została powołana komisja naukowa, która opracowuje oficjalny wniosek w tej sprawie. Sugerowano wówczas, że św. Teresa Benedykta od Krzyża, bo tak brzmi jej zakonne imię, mogłaby uzyskać tytuł Doctor Veritatis - Doktora Prawdy, ponieważ w centrum jej dociekań zawsze stała prawda, którą po nawróceniu odkryła w osobie Jezusa Chrystusa. Jak informują włoscy karmelici, oficjalny wniosek o zaliczenie Edyty Stein w poczet doktorów Kościoła został przekazany Papieżowi 18 kwietnia na audiencji dla karmelitanek bosych.

CZYTAJ DALEJ

10 lat Rycerzy Kolumba w Miliczu

2024-05-01 15:08

ks. Łukasz Romańczuk

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

W dniu odpustu w kaplicy św. Józefa Robotnika w Godnowej swoje dziesięciolecie założenia świętowali Rycerze Kolumba z rady lokalnej nr 15947. Uroczystej Eucharystii przewodniczył ks. Zbigniew Słobodecki, proboszcz parafii św. Andrzeja Boboli w Miliczu i kapelan milickich Rycerzy Kolumba.

10-lecie założenia Rady Lokalnej był okazją do dziękczynienia i modlitwy za tych, co odeszli już do wieczności. W wygłoszonej homilii ks. Marcin Wachowiak, wikariusz parafii św. Michała Archanioła zwrócił uwagę na fakt, że Bóg potrafi zaskakiwać, zachęcając do zastanowienia się do swojej reakcji na takie zaskoczenia Pana Boga. Rozwijając ten temat ks. Marcin ukazał dwie perspektywy. - Pierwsza dotyczy mieszkańców Nazaretu, którzy znali Jezusa. Orientowali się kim On jest, skąd pochodzi, gdzie mieszka. Wiedzieli wszystko o Nim. Na pewno słyszeli o tym, co Jezus zdziałał poprzez nauczanie, czynienie cudów. A gdy Jezus do nich przyszedł, zaczęli w Niego powątpiewać. Zatem to jest ta pierwsza reakcja na działanie Jezusa - powątpiewanie - zaznaczył ks. Wachowiak, wskazując na drugą perspektywę poprzez postawę św. Józefa. - Był to człowiek pracowity, posłuszny, pokornym, przyjmował wolę Bożą. Święty Józef to człowiek, który realizował plan zbawienia w swoim życiu - mówił kapłan, zachęcając wiernych do refleksji nad realizowaną przez nich perspektywą poznania Jezusa. Czy jest to perspektywa mieszkańców Nazaretu czy św. Józefa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję