Reklama

"Te Deum" w Zielonce Bankowej

Niedziela warszawska 45/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedyna w diecezji warszawsko-praskiej świątynia nosząca wezwanie św. Jerzego doczekała się dnia swojego poświęcenia. Jej patron, męczennik z Liddy, czczony szczególnie w Anglii i na Litwie spogląda na wiernych Zielonki Bankowej ze wspaniałego dużego witrażu, który powstał w wileńskiej pracowni artystycznej Broniusa Brużasa. Świątynię poświęcił w ostatnią niedzielę października bp Kazimierz Romaniuk, ordynariusz warszawsko-praski.

Uroczystość poświęcenia była wielkim świętem dla miejscowej społeczności parafialnej i jej proboszcza ks. prałata Jerzego Misterskiego, który w tym roku obchodzi 40. rocznicę święceń kapłańskich. Biskupa warszawsko-praskiego witały na początku uroczystości dzieci, młodzież, przewodniczący Rady Miasta Zielonki Adam Pulit oraz Ksiądz Proboszcz.

- Gromadzimy się na bardzo szczególne dziękczynienie Bogu - mówił bp Romaniuk, który przypomniał, że miejscowa parafia ma już za sobą niełatwy, zwłaszcza w pierwszym okresie, trud budowy świątyni i domu parafialnego. Zwrócił uwagę na zbliżenie się wiernych do siebie i podziękował za życzliwość, jaką okazywały parafii miejscowe władze. Pasterz diecezji warszawsko-praskiej zachęcił wiernych do odwiedzania świątyni i częstej adoracji Najświętszego Sakramentu. Życzył im także, by Bóg mieszkał w ich sercach.

Następnie rozpoczęły się obrzędy poświęcenia, zwane dawniej konsekracyjnymi, które przybliżał wiernym ks. prał. Romuald Kamiński, kanclerz Kurii Warszawsko-Praskiej. Biskup dokonał poświęcenia ścian i prezbiterium. Po Liturgii Słowa i homilii odśpiewano Litanię do Wszystkich Świętych. Później Biskup odmówił modlitwę konsekracyjną i dokonał namaszczenia ołtarzy oraz czterech miejsc zaznaczonych krzyżami i świecami (tzw. zacheuszek). Ceremonię poświęcenia zakończyło okadzenie ołtarza i zapalenie światła.

W homilii bp Romaniuk mówił o posilaniu się Słowem Bożym, a także nawiązał do symboliki obrzędu poświęcenia świątyni.

Po Komunii św. zgromadzeni odśpiewali dziękczynny hymn Ciebie Boga, wysławiamy. Później były jeszcze podziękowania i życzenia dla bp. Romaniuka od młodzieży szkolnej. Były też życzliwe słowa skierowane przez parafian do ks. prał. Jerzego Misterskiego, miejscowego proboszcza. Przedstawiciele laikatu dziękowali mu za rozgrzanie serc i zmobilizowanie parafian do budowy i życzyli błogosławieństwa Bożego na dalsze lata posługi kapłańskiej. Do życzeń tych przyłączyli się zgromadzeni w świątyni gromkimi oklaskami.

Przemawiając na zakończenie uroczystości ks. kan. Jerzy Misterski wyraził wdzięczność tym wszystkim, którzy przyczynili się do budowy kościoła. Wspominał żywych, a także tych, którzy odeszli już do Pana, a którzy wnieśli swój wkład w budowę świątyni. Przypomniał, że nieżyjący już hierarchowie Kościoła warszawskiego (do 1992 r. Zielonka należała do archidiecezji warszawskiej) - kard. Stefan Wyszyński i bp Jerzy Modzelewski zgodzili się, aby patronem kościoła i parafii został św. Jerzy, męczennik. Podkreślił wielkie zaangażowanie parafian ( m.in. spawacze społecznie spawali konstrukcje), życzliwość władz miejskich oraz Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia.

Dokument potwierdzający uroczyste poświęcenie kościoła odczytał następnie ks. kanclerz Romuald Kamiński. Podpisał go Biskup warszawsko-praski.

Wierni przygotowywali się do uroczystości uczestnicząc w tygodniowych misjach świętych prowadzonych przez ks. Edmunda Modzelewskiego, salezjanina.

Z inicjatywą budowy drugiego w Zielonce kościoła wystąpił śp. ks. prał. Zygmunt Abramski; po nim sprawę przejął ks. prał. Kazimierz Kalinowski (obecny dziekan dekanatu bielańskiego w archidiecezji warszawskiej). Do budowy świątyni, która powstała w latach 1980-2000, został oddelegowany ks. Jerzy Misterski, który w 1984 r. - po formalnym erygowaniu parafii św. Jerzego - został jej pierwszym proboszczem. Wmurowany w mury kościoła kamień węgielny pochodzi z archikatedry warszawskiej św. Jana Chrzciciela. Świątynia powstała według projektu architekta dr. inż. Michała Sandowicza i konstruktora dr. inż. Romana Świątka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Paulini – mnisi wsłuchani w mowę krzyża

2024-03-29 15:57

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Paulini

BPJG

W głębi duchowości paulińskiej i w życiu każdego mnicha ukryta jest tajemnica krzyża. „Mądrość krzyża” obrał dla jednoczonych przez siebie pustelników naddunajskich bł. Euzebiusz z Ostrzyhomia, uznawany za założyciela Zakonu Paulinów. Odtąd przypomina ona paulinom o naśladowaniu Chrystusa, bezwarunkowym pójściu za ogołoconym Mistrzem, który jest posłuszny aż do śmierci krzyżowej. A Jasnogórski Wizerunek Maryi Prowadzącej do Chrystusa z bolesnymi rysami na twarzy przypomina, że była Ona pierwszą, która do końca trwała przy Synu.

Pierwotna nazwa wspólnoty paulinów, która w XIII w. powstała na Węgrzech brzmiała „Bracia Świętego Krzyża”. Wyrosła ona w XIII w. z ducha średniowiecznej mistyki krzyża, która streszczała się w pragnieniu św. Bernarda z Clairvaux, aby „Memoria passionis Christi” przeniknęła całą ludzką egzystencję i zmuszała do odpowiedzi życiem na Ukrzyżowaną Miłość. Pierwszy pauliński klasztor na Węgrzech otrzymał znamienny programowy tytuł - św. Krzyża.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję