Reklama

Uroczystość Bożego Ciała

Przemiana serc

Uroczystość Bożego Ciała ustanowił bullą „Transisturus” papież Urban IV (XIII wiek). Określił on ją jako „pamiątkę bardziej uroczystą i świąteczną w porównaniu z sakramentalną pamiątką, sprawowaną w codziennej Eucharystii”. Urban IV użył określenia „święto Najświętszego Ciała naszego Pana Jezusa Chrystusa”, w Mszale rzymskim z 1970 r. zapisano je jako uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej, a potocznie uroczystość ta nazywana jest Bożym Ciałem. Tego właśnie dnia - w uroczystość Bożego Ciała w naszej diecezji zainaugurowane zostaną diecezjalne obchody Roku Eucharystii.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wspólnota Kościoła lokalnego

„Od października ubiegłego roku wraz z całym Kościołem korzystamy z łask, jakie przynosi ze sobą ogłoszony przez Ojca Świętego Jana Pawła II Rok Eucharystii - mówi ks. kan. Eugeniusz Jankiewicz, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego Kurii Biskupiej. - Dla poszczególnych wspólnot parafialnych jest to szczególna okazja, by częściej niż kiedykolwiek gromadzić się na adorację Najświętszego Sakramentu, wzmacniając swoją wiarę w tajemnicę realnej obecności Chrystusa w Eucharystii”. Zastanawiając się nad tym, jak w wymiarze diecezjalnym uczcić Rok Eucharystii, zwrócono uwagę, że prawda o Eucharystii ukazującej naturę Kościoła jednego, świętego, powszechnego i apostolskiego na poziomie lokalnym ma swoją szczególną wymowę podczas obchodów dorocznej uroczystości Ciała i Krwi Pańskiej. Mając to na względzie, Biskup Diecezjalny postanowił, by w Roku Eucharystii w szczególny sposób zadbać w przygotowaniach do tej uroczystości o wydobycie i podkreślenie takich jej aspektów, jak: jedność, powszechność i apostolskość. „Niezwykle ważnym elementem tej troski będzie przygotowanie wspólnej, centralnej uroczystości (procesji) Bożego Ciała we wszystkich miastach naszej diecezji przez parafie znajdujące się w obrębie jednej miejscowości” - wyjaśnia ks. Jankiewicz. Przykładem dla całej diecezji jest Gorzów Wlkp., gdzie od wielu lat taka praktyka ma miejsce. Taka uroczystość centralna, jednocząca zarówno duszpasterzy, jak i wiernych świeckich, ma być okazją do wspólnego świętowania Kościoła lokalnego.
W dekrecie Miraculum maximum Penitencjaria Apostolska stwierdza, że Eucharystia jako „największy z cudów i najwspanialsza pamiątka odkupienia, dokonanego przez Pana naszego Jezusa Chrystusa za pośrednictwem Jego Krwi”, jako ofiara i sakrament „tworzy w sposób nieomylny jedność Kościoła, wspiera go siłą łaski nadprzyrodzonej, przepełnia go niewypowiedzianą radością i stanowi dlań nadprzyrodzoną pomoc, aby ożywić pobożność wiernych i pobudzać ich do wzrostu doskonalenia ich życia chrześcijańskiego”. Wyraz tej prawdzie ma dać właśnie udział wiernych - księży, sióstr zakonnych i świeckich w centralnych procesjach Bożego Ciała.

Reklama

W jedności z biskupem

W Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy: „Eucharystia jest streszczeniem i podsumowaniem całej naszej wiary” (1327). „Mając to na względzie - tłumaczy ks. Jankiewicz - pragniemy w Roku Eucharystii tę prawdę w sposób pogłębiony przeżyć i nią się dzielić, organizując się i gromadząc razem z biskupem w strukturach dekanalnych. Dla największych miast naszej diecezji: Gorzowa Wlkp., Zielonej Góry i Głogowa okazją do takiego przeżycia będzie uroczystość Bożego Ciała 26 maja”. Procesję Bożego Ciała w Głogowie poprowadzi bp Adam Dyczkowski, w Gorzowie Wlkp. - bp Edward Dajczak, a w Zielonej Górze - bp Paweł Socha. Zakończenie oktawy Bożego Ciała - 2 czerwca będzie taką okazją dla kolejnych trzech miast: Nowej Soli (bp Dyczkowski), Żar (bp Socha) i Świebodzina (bp Dajczak). W pozostałych dekanatach planuje się przeżycie tej formy świętowania Roku Eucharystycznego w kolejne czwartki czerwca, września i października.
Aby przeżywanie diecezjalnych uroczystości ustanowionego przez Jana Pawła II Roku Eucharystii wydało jak najlepsze owoce, Wydział Duszpasterski Kurii Biskupiej proponuje, by w każdym dekanacie zaangażować w to wspólne świętowanie jak najwięcej osób. W środę poprzedzającą zaplanowaną na czwartek uroczystość Roku Eucharystycznego dla danego dekanatu można w wybranym kościele stacyjnym po wieczornej Mszy św. zorganizować młodzieżowe czuwanie i adorację Najświętszego Sakramentu. W czwartek po porannej Mszy św. w kościele stacyjnym warto rozpocząć całodzienną adorację rozpisaną na dyżury godzinne dla poszczególnych parafii dekanatu z uwzględnieniem poszczególnych wspólnot modlitewnych, stowarzyszeń, stanów i zawodów, zakończoną uroczystą Eucharystią pod przewodnictwem biskupa i przy aktywnej obecności przedstawicieli poszczególnych parafii.
„Powyższe propozycje mają stanowić materiał wyjściowy do dyskusji w ramach każdego dekanatu, celem wypracowania optymalnie korzystnego i możliwego do zrealizowania programu w każdym z dekanatów - wyjaśnia ks. Jankiewicz. - U podstaw tej inicjatywy leży troska, by owoce Roku Eucharystii posiadały także personalny dynamizm, będąc darem do celebrowania, który wprowadza w coraz głębsze poznanie tajemnicy zbawienia, kieruje ku komunii, prowadzi do adoracji i w końcu angażuje życie poprzez misję i posługę duszpasterską, dając impuls w realizacji przykazania miłości wewnątrz i na zewnątrz Kościoła”.

Przemiana istoty

Boże Ciało wprowadzono do kalendarza liturgicznego w XIII wieku. Bezpośrednią przyczyną ustanowienia święta były objawienia bł. Julianny (1193-1258), przeoryszy Augustianek z klasztoru Mont Cornillon, nieopodal Ličge. Julianna wielokrotnie miała widzenia jaśniejącej tarczy, jakby księżycowej, z ciemną plamą. W okolicach Ličge interpretowano jej wizje jako znak braku w kalendarzu liturgicznym specjalnego dnia poświęconego uczczeniu Najświętszego Sakramentu. Pod wpływem tych objawień biskup Robert ustanowił w 1246 r. takie święto dla miejscowej diecezji. W następnych latach święto zdobywało popularność w sąsiednich diecezjach. Gdy w 1261 r. papieżem został wybrany biskup Verdun Jacques Pantaleon (przybrał imię Urban IV), który wcześniej był archidiakonem katedry w Ličge, wprowadził nowe święto jako festum Corporis Christi (święto Bożego Ciała) w całym Kościele. Wkrótce świętu zaczęły towarzyszyć uroczyste procesje. Prawdopodobnie najpierw odbywały się one w latach 1265-75 w Kolonii (Niemcy), a w XV wieku w całych Niemczech, Anglii, Francji, Polsce i północnych Włoszech. W Polsce po raz pierwszy Boże Ciało świętowano w 1320 r. w diecezji krakowskiej na polecenie biskupa Nankera. Śpiew Ewangelii przy czterech ołtarzach pojawia się w diecezji płockiej ok. 1430 r. W 1391 r. papież Bonifacy IX nakazał obchodzić Boże Ciało wszędzie, gdzie dotąd tego nie czyniono.
W XII i XIII wieku w Kościele katolickim bardzo rozrosła się pobożność eucharystyczna. Popularne stały się wszelkie formy kultu Jezusa Chrystusa obecnego w Najświętszym Sakramencie. Znaczne pogłębienie świadomości tego, czym jest Eucharystia, że poprzez przeistoczenie chleb i wino stają się prawdziwym Ciałem i Krwią Jezusa Chrystusa, było owocem dyskusji teologów, którzy starali się wyjaśnić, co właściwie dzieje się z chlebem i winem w czasie Eucharystii, co znaczy, że stają się one Ciałem i Krwią Chrystusa. W wyniku tej dyskusji Kościół przyjął, iż w Eucharystii dokonuje się rzeczywista przemiana chleba i wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa, mimo iż ani wygląd, ani skład chemiczny chleba i wina nie ulegają zmianie. Ten szczególny typ przemiany nazwany został przeistoczeniem, czyli „przemianą istoty”.
Udział w obchodach uroczystości Ciała i Krwi Pańskiej jest prawdziwym wyznaniem wiary i jednoczy nas z Jezusem Chrystusem. Kościół zachęca nas do tego, byśmy nie zmarnowali okazji do zdobycia tych łask i jak najpełniej z nich korzystali.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wojciech - patron ewangelizacji zjednoczonej Europy

Pochodzenie, młodość i studia św. Wojciecha

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Być oparciem dla innych

2024-04-23 12:35

Magdalena Lewandowska

Wspólna modlitwa w kościele św. Maurycego

Wspólna modlitwa w kościele św. Maurycego

W parafii św. Maurycego odbyło się ostatnie rejonowe spotkanie zespołów presynodalnych dla rejonu Wrocław-Śródmieście i Wrocław-Południe.

Konferencję na temat Listu do Kościoła w Filadelfii wygłosił Tomasz Żmuda z Oławy. Nie zabrakło też wspólnej modlitwy i spotkania przy stole na dzielenie się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję