Reklama

Polska

XIV Ogólnopolski Przegląd Chórów Kościelnych Pieśni Pokutnej i Pasyjnej

19 chórów wzięło udział w Ogólnopolskim Przeglądzie Chórów Kościelnych Pieśni Pokutnej i Pasyjnej. Tegoroczna edycja była już 14 z kolei. Nagroda Grand Prix powędrowała w tym roku do Chorzowa, z którego przyjechał chór kameralny „Beatitudo” pod dyrekcją Krzysztofa Dudzika.

[ TEMATY ]

chór

żory

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bytom, Chorzów, Rybnik, Tychy, Lublin, Oława, Olkusz czy Piekary Śląskie to tylko niektóre miejscowości, z których przyjechały chóry rywalizujące w przeglądzie.

– Nasz przegląd jest jedynym tego typu przedsięwzięciem o tematyce pokutnej i pasyjnej w naszym kraju. Poza tym łączy chóry różnych wyznań chrześcijańskich – podkreśla Ewa Adamczyk-Ścibik, dyrektor organizacyjny przeglądu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dodaje, że „tradycja muzyczna całego Kościoła stanowi skarbiec nieocenionej wartości wybijającej się ponad inne sztuki”. – Pragniemy, aby wszystkie chóry wymieniły swoje doświadczenia i podnosiły swój poziom twórczy o przeznaczeniu liturgicznym – zaznacza Ewa Adamczyk-Ścibik.

Reklama

Wielki Post zajmuje w roku liturgicznym szczególną pozycję. Przygotowuje bowiem wierzących na obchód najważniejszych dni: Uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego. Z tego też powodu jego „muzyczna ilustracja” od wieków stanowiła wielobarwną panoramę form i środków artystycznego wyrazu – zauważa ks. Wiesław Hudek, dyrektor artystyczny przeglądu.

Oprócz Grand Prix wyróżniono także kilka innych zespołów. I miejsce zajął chór „Stella Maris” z Lublina pod dyrekcją Barbary Cedrowskiej. Nagroda za II miejsce została przyznana Akademickiej Scholi „Gaudete” działającej przy Franciszkańskim Ośrodku Duszpasterstwa Akademickiego w Katowicach. Jej dyrygentem jest Paweł Płoskoń. III miejsce przypadło chórowi kościelnemu „Laudamus” z Trzyńca pod dyrekcją Eugeniusza Worka.

Wręczenie nagród poprzedziła uroczysta Eucharystia w intencji chórów, której przewodniczył bp Marek Szkudło. Wraz z nim przy ołtarzu stanęli także księża, którzy przyjechali razem ze swoimi zespołami śpiewaczymi.

Przegląd Chórów Kościelnych Pieśni Pokutnej i Pasyjnej po raz pierwszy odbył się w 2004. Od 2006 – z uwagi na duże zainteresowanie – stał się już ogólnopolskim. Symbolem Przeglądu oraz główną nagrodą Grand Prix stała się statuetka Piety wykonana przez Alojzego Błędowskiego. Przegląd ma charakter ekumeniczny, a jego uczestnikami są zespoły z Kościoła rzymskokatolickiego, ewangelicko-augsburskiego oraz prawosławnego.

2019-04-07 15:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi Francuzi zaśpiewali w Polsce

W dniach 12-26 lipca br. podczas artystycznego tournée wystąpił w Polsce dziecięco-młodzieżowy chór z Francji „Les Petits Chanteurs de Passy”. Trasa koncertowa pod patronatem medialnym m.in. „Niedzieli” obejmowała: Pszczynę, Kraków, Wadowice, Częstochowę, Bielsko-Białą, Sosnowiec, głosząc hasło: „W sercu Europy. Gaude Mater Polonia”. Artyści Polskę odwiedzają pierwszy raz, znając ten kraj wyłącznie z opowiadań, m.in. uczestników Światowych Dni Młodzieży w Częstochowie z 1991 r.

CZYTAJ DALEJ

Rzeszów: 25 tys. osób na koncercie uwielbienia „Jednego Serca Jednego Ducha”

2024-05-31 09:24

[ TEMATY ]

Jednego Serca Jednego Ducha

PAP/Darek Delmanowicz

30 maja 2024 r., w Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, w Parku Sybiraków w Rzeszowie po raz dwudziesty drugi odbył się koncert „Jednego Serca Jednego Ducha”. W koncercie wzięło udział ponad 25 tysięcy osób.

Koncert „Jednego Serca Jednego Ducha” w Rzeszowie tradycyjnie odbywa się w uroczystość Bożego Ciała w Parku Sybiraków. W wydarzeniu uczestniczą tysiące ludzi z regionu, ale także z Polski i innych krajów Europy. Jak podkreślają organizatorzy, koncert jest formą modlitwy, w której najważniejszy jest Chrystus. To właśnie on gromadzi tak wiele osób na wspólnym uwielbieniu zarówno na miejscu, jak również przez transmisje telewizyjne, radiowe i internetowe.

CZYTAJ DALEJ

Biskupi Unii Europejskiej wzywają do debaty o kulturze informacji

2024-05-31 19:06

[ TEMATY ]

Unia Europejska

COMECE

wiadomość

pixabay.com

Organizacja reprezentująca interesy biskupów katolickich w UE wezwała do krytycznego zbadania fałszywych wiadomości i "baniek filtrujących". Wolny krajobraz medialny i wolny dyskurs są niezbędne dla prawdziwych informacji. Jednak zdigitalizowana opinia publiczna jest podatna na pułapki kultury „postprawdy”, podkreślono w oświadczeniu Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) opublikowanym 31 maja w Brukseli.

Dokument podkreśla potrzebę otwartej i uczciwej dyskusji na temat tego, jak w czasach rosnącej cyfryzacji informacji można zapewnić procesy demokratyczne i chronić wolności jednostki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję