Reklama

Moje pismo Tęcza - 7/8 2018

Sawin

Ziemia Święta w oczach dzieci i młodzieży

2018-12-06 06:01

(kss)

Katarzyna Szczablewska-Siwek
Uczestnicy i organizatorzy konkursu

Ojczyzna to… I tu padają różne odpowiedzi. Wiele ważnych słów padło w związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Również o ojczyźnie pomyśleli organizatorzy XI Archidiecezjalnego Konkursu nt. Kościół ubogacający świat, który pod koniec listopada podsumowano w Zespole Szkół w Sawinie. Tematem tegorocznych zmagań konkursowych była ziemska ojczyzna Jezusa - Ziemia Święta piątą Ewangelią. Znajomość kraju, z którego pochodzi ważna dla nas osoba, jest istotna dla zrozumienia jej samej. Panują tam przecież odmienne niż u nas zwyczaje, obowiązuje inny język, czasem inny ustrój państwowy. Aby dobrze poznać życie i nauczanie Jezusa, również trzeba poznać geografię i historię Jego ziemskiej ojczyzny. Szkolone Koło Caritas przy Zespole Szkół w Sawinie, od kilku lat główny organizator konkursu, zaprosiło do pochylenia się nad zaproponowaną tematyką uczniów klas 0-III szkoły podstawowej, uczniów klas IV-VI oraz najstarszych z kl. VII SP i 3 gimnazjum.

Pierwsza kategoria wiekowa, pod czujnym okiem swoich opiekunów, przygotowywała prace plastyczne na wybrany przez siebie temat (Mapa Ziemi Świętej, Tu stąpały stopy Jezusa..., Jerozolima - serce Ziemi Świętej, Cuda Jezusa). Na Konkurs wpłynęło 57 prac, spośród których komisja w składzie: Bożena Rusak - dyrektor ZS w Sawinie, Halina Smyk - wicedyrektor ZS w Sawinie, Teresa Chlebio, Mariola Gałat, Katarzyna Abramik, Janina Misiura, Bożena Sobolewska, Magdalena Mroczek, Katarzyna Szczablewska-Siwek, Hubert Wiciński, Katarzyna Skupień, Aneta Pakuła, Anna Świca i wolontariusze SKC postanowiła przyznać następujące miejsca: I - Wiktor Dudyk SP w Wolce Petryłowskiej, II - Michał Królikowski SP w Sawinie, Aleksandra Dudyk SP w Wolce Petryłowskiej, Nikola Przykorzyńska SP w Wolce Petryłowskiej, III - Marcelina Turkiewicz SP w Sielcu, Maja Zalewa SP w Wojsławicach Kolonii, Aleksander Tomala SP w Wojsławicach Kolonii, Miłosława Weremczuk SP nr 1 w Lubartowie, Iga Karczmarz SP nr 1 w Lubartowie, Szymon Kraszewski SP w Wolce Petryłowskiej, Antoni Szkodziński SP nr 2 w Chełmie. Dyplomy i wyróżnienia otrzymali: Magdalena Różalska SP w Dorohusku, Antoni Wierzbicki SP w Dorohusku, Daria Kozak SP w Dorohusku, Franciszek Koguciuk SP w Dorohusku, Hanna Miduch SP nr 1 w Lubartowie, Iza Tomala SP w Wojsławicach Kolonii, Anna Łoza SP w Wierzbicy, Julia Gwóźdź SP w Wierzbicy, Sandra Korkosz SP nr 5 w Chełmie, Adam Terlecki Przedszkole Samorządowe w Sawinie, Anna Jachimczak SP w Sielcu, Anna Popielnicka SP w Sielcu.

Uczniowie w drugiej kategorii wiekowej pisali prace literackie (wiersz lub modlitwę) na jeden temat wybrany spośród: A my do Betlejem, a my do Betlejem..., Jerozolima znaczy Miasto Pokoju, Golgoto..., Tu Jezus czynił cuda. Nadesłano 14 prac. Komisja w składzie: Wioletta Socha - kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy Społecznej w Sawinie, Anna Greguła, Tomasz Sutryk, Renata Terlecka, Aneta Pakuła, Anna Łobaczuk, Zofia Suchonos, Janina Misiura przyznała następujące nagrody: I miejsce - Maja Bulicz SP w Wólce Petryłowskiej, II miejsce - Oliwia Łukaszczuk SP w Sawinie, III miejsce - Maja Kowalczuk SP w Wojsławicach Kolonii. Wyróżniono prace: Mai Maciosz-Harasim SP w Nowodworze, Alicji Fil SP w Nowodworze, Justyny Jakubowskiej SP w Dorohusku, Jakuba Siwka SP w Sawinie i Macieja Siwka SP w Sawinie.

Reklama

Do zmagań wśród najstarszych uczestników konkursu zgłosiło się 20 osób ze szkół w Wólce Petryłowskiej, Dorohusku, SP nr 7 w Chełmie oraz w Sawinie. Uczniowie zmierzyli się z testem wiedzy, w którym musieli odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących Ziemi Świętej, m.in.: Co znaczy z języka hebrajskiego słowo „Izrael”?, Scena zwiastowania miała miejsce w mieście położonym na południowym zboczu góry Dżebel El-Sich. Jakie to miasto?, Miejsce, w którym mieszali Zachariasz i Elżbieta, gdzie na świat przyszedł Jan Chrzciciel, to według tradycji dzisiejsze..., Jezus, mówiąc o znaku Jonasza, odwołuje się do stolicy dawnej Asyrii, której król, Sargon II zdobył Samarię i zburzył północne państwo Izraela w 721 r. przed Chrystusem. Co to za miasto? Po sprawdzeniu prac, komisja w składzie: ks. Ryszard Winiarski - proboszcz parafii pw. św. Jana Nepomucena w Dorohusku, ks. Tomasz Atras, Bożena Stasikowska-Przykorzyńska, Katarzyna Szczablewska-Siwek, zaprosiła pięcioro uczestników do dogrywki. Po wielu zmaganiach wyłoniono zwycięzców: I miejsce zajęli ex aequo Piotr Pytel ze SP w Wólce Petryłowskiej i Martyna Kiszowara z ZS w Sawinie, na II miejscu uplasował się Paweł Sobota ze SP w Wólce Petryłowskiej, III przypadło ex aequo Dominice Biedzińskiej ze SP w Wólce Petryłowskiej oraz Julii Jaglewicz z tej samej szkoły.

Podsumowaniu konkursu towarzyszył poczęstunek przygotowany przez wolontariuszy Szkolnego Koła Caritas. Nad sprawnym przebiegiem konkursu czuwały Renata Terlecka i Katarzyna Szczablewska-Siwek.

Symbole i zwyczaje Adwentu

Małgorzata Zalewska
Edycja podlaska 49/2002

Bóg w swojej wielkiej miłości do człowieka dał swego Jednorodzonego Syna, który przyszedł na świat by dokonać dzieła odkupienia ludzi. Jednak tę łaskę każdy z nas musi osobiście przyjąć. Zadaniem Kościoła jest przygotowanie ludzi na godne przyjęcie Chrystusa. Kościół czyni to, między innymi, poprzez ustanowienie roku liturgicznego. Adwent rozpoczyna nowy rok kościelny. Jest on pełnym tęsknoty oczekiwaniem na Boże Narodzenie, na przyjście Chrystusa. Adwent to okres oczyszczenia naszych serc i pogłębienia miłości i wdzięczności względem Pana Boga i Matki Najświętszej.

Bożena Sztajner

Wieniec adwentowy

W niektórych regionach naszego kraju przyjął się zwyczaj święcenia wieńca adwentowego. Wykonywany on jest z gałązek iglastych, ze świerku lub sosny. Następnie umieszczone są w nim cztery świece, które przypominają cztery niedziele adwentowe. Świece zapalane są podczas wspólnej modlitwy, Adwentowych spotkań lub posiłków. W pierwszym tygodniu adwentu zapala się jedną świecę, w drugim dwie, w trzecim trzy, a w czwartym wszystkie cztery. Wieniec wyobraża jedność rodziny, która duchowo przygotowuje się na przeżycie świąt Bożego Narodzenia.

Świeca roratnia

Świeca jest symbolem chrześcijanina. Wosk wyobraża ciało, knot - duszę, a płomień - światło Ducha Świętego płonące w duszy człowieka.
Świeca roratnia jest dodatkową świecą, którą zapalamy podczas Rorat. Jest ona symbolem Najświętszej Maryi Panny, która niesie ludziom Chrystusa - Światłość prawdziwą. W kościołach umieszcza się ją na prezbiterium obok ołtarza lub przy ołtarzu Matki Bożej. Biała lub niebieska kokarda, którą jest przepasana roratka mówi o niepokalanym poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Zielona gałązka przypomina proroctwo: "Wyrośnie różdżka z pnia Jessego, wypuści się odrośl z jego korzeni. I spocznie na niej Duch Pański..." (Iz 11, 1-2). Ta starotestamentalna przepowiednia mówi o Maryi, na którą zstąpił Duch Święty i ukształtował w Niej ciało Jezusa Chrystusa. Jesse był ojcem Dawida, a z tego rodu pochodziła Matka Boża.

Roraty

W Adwencie Kościół czci Maryję poprzez Mszę św. zwaną Roratami. Nazwa ta pochodzi od pierwszych słów pieśni na wejście: Rorate coeli, desuper... (Niebiosa spuśćcie rosę...). Rosa z nieba wyobraża łaskę, którą przyniósł Zbawiciel. Jak niemożliwe jest życie na ziemi bez wody, tak niemożliwe jest życie i rozwój duchowy bez łaski. Msza św. roratnia odprawiana jest przed świtem jako znak, że na świecie panowały ciemności grzechu, zanim przyszedł Chrystus - Światłość prawdziwa. Na Roraty niektórzy przychodzą ze świecami, dzieci robią specjalne lampiony, by zaświecić je podczas Mszy św. i wędrować z tym światłem do domów.
Według podania zwyczaj odprawiania Rorat wprowadziła św. Kinga, żona Bolesława Wstydliwego. Stały się one jednym z bardziej ulubionych nabożeństw Polaków. Stare kroniki mówią, że w Katedrze na Wawelu, a później w Warszawie przed rozpoczęciem Mszy św. do ołtarza podchodził król. Niósł on pięknie ozdobioną świecę i umieszczał ją na lichtarzu, który stał pośrodku ołtarza Matki Bożej. Po nim przynosili świece przedstawiciele wszystkich stanów i zapalając je mówili: "Gotów jestem na sąd Boży". W ten sposób wyrażali oni swoją gotowość i oczekiwanie na przyjście Pana.

Adwentowe zwyczaje

Z czasem Adwentu wiąże się szereg zwyczajów. W lubelskiem, na Mazowszu i Podlasiu praktykuje się po wsiach grę na ligawkach smętnych melodii przed wschodem słońca. Ten zwyczaj gry na ligawkach związany jest z Roratami. Gra przypomina ludziom koniec świata, obwieszcza rychłe przyjście Syna Bożego i głos trąby św. Michała na Sąd Pański. Zwyczaj gry na ligawkach jest dość rozpowszechniony na terenach nadbużańskim. W niektórych regionach grano na tym instrumencie przez cały Adwent, co też niektórzy nazywali "otrembywaniem Adwentu". Gdy instrument ten stawiano nad rzeką, stawem, lub przy studni, wówczas była najlepsza słyszalność.
Ponad dwudziestoletnią tradycję mają Konkursy Gry na Instrumentach Pasterskich (w tym także na ligawkach) organizowane w pierwszą niedzielę Adwentu w Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu. W tym roku miała miejsce już XXII edycja tego konkursu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Polacy najliczniejszą grupą zagraniczną na ESM w Madrycie

2018-12-13 20:43

pb (KAI/vidanuevadigital.com) / Madryt

Polacy będą najliczniejszą grupą zagraniczną na 41. Europejskim Spotkaniu Młodych, jakie tradycyjnie odbędzie się na przełomie grudnia i stycznia, tym razem w Madrycie. Wśród 15 tys. zgłoszonych uczestników jest 7 tys. Hiszpanów i 8 tys. obcokrajowców, w tym 3 tys. Polaków, którzy tym samym będą stanowić 20 proc. zgromadzonej młodzieży.

Marta Ciszewska

Europejskie Spotkania Młodych organizuje od 1978 r. ekumeniczna Wspólnota z Taizé, założona przez br. Rogera Schutza. Odbywają się one w jednym z dużych miast Europy na zaproszenie lokalnego Kościoła, za zgodą władz danego miasta. Miejscem madryckiego spotkania będzie czwarty pawilon Targów Madryckich (IFEMA), położony niedaleko lotniska Barajas.

- Jan Paweł II przedstawiał Taizé jako źródło, do którego się przychodzi, by zaspokoić pragnienie i pójść dalej - przypomina br. Pedro z Taizé. Tłumaczy, że „Taizé nie jest ruchem”, ani nie dąży do stworzenia jakichś struktur. Jest wspólnotą monastyczną, która zaprasza ludzi młodych do duchowego doświadczenia, które - jeśli zechcą - mogą przenieść do swojego Kościoła lokalnego, włączając się w życie parafii, do której należą.

Z kolei brat John z Taizé wyraża wdzięczność arcybiskupowi Madrytu kard. Carlosowi Osoro za zaproszenie, a także burmistrzowi miasta Manueli Carmenie za pomoc w dziedzinie infrastruktury i transportu. Brat John od października wraz z grupą braci oraz 15 świeckimi z różnych krajów Europy przygotowuje madryckie spotkanie.

Br. Pedro zaznacza, że nie wszyscy uczestnicy 41. Europejskiego Spotkania Młodych będą ludźmi wierzącymi. Niewierzący zdecydowali się na udział w nim ze względu na zaproszenie, jakie otrzymali ze strony swych wierzących przyjaciół.

Najliczniejszą po Polakach grupą zagraniczną będą Ukraińcy, którzy przyjadą do stolicy Hiszpanii autobusami. Bardzo długa droga, jaką mają do pokonania, świadczy - zdaniem braci - o ich szczególnym zainteresowaniu spotkaniem. Br. Jasper z Taizé tłumaczy, że w ten sposób Ukraińcy pokazują, że chcą czuć się częścią Europy. Tymczasem „często mają poczucie, że nikt się nimi nie interesuje”.

Według zakonnika w latach 90. XX w., po otwarciu się krajów Europy Wschodniej, Taizé stało się „butlą z tlenem” dla tamtejszych młodych chrześcijan, umożliwiając im spotykanie się z rówieśnikami z innych części kontynentu. Obecnie, pomimo nowych możliwości przemieszczania się, nadal istnieje potrzeba spotykania się z osobami, z którymi można by dzielić się swą kulturą i duchowością.

Organizatorzy ESM wciąż szukają miejsc noclegowych w parafiach i u rodzin dla zagranicznych uczestników spotkania. Jednak br. Pedro przypomina, że trzy lata temu, przed spotkaniem w Walencji, także brakowało miejsc noclegowych, lecz problem rozwiązał się w ciągu tygodnia, po nagłośnieniu sprawy w mediach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem