Reklama

Eucharystia rodzi świętych

Poniżej pragniemy przytoczyć naukę Soboru Trydenckiego na temat Eucharystii. W ciągu wieków pojawiały się różne błędne opinie na temat nauki o Najświętszym Sakramencie. Sobór Trydencki, który na wiele wieków ustalił zasady wiary i stał się wykładnią nauczania kościelnego, sporo miejsca poświęcił Eucharystii. Poniżej niektóre z jego zaleceń.

Niedziela przemyska 10/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

XIX Sobór Powszechny Trydencki - Sesja XIII
Dekret o Najświętszym Sakramencie (1551)

Wyższość Najświętszego Sakramentu nad innymi sakramentami. - Wprawdzie Najświętsza Eucharystia ma to wspólne z innymi sakramentami, że „jest znakiem rzeczy świętej i widzialnym wyrazem niewidzialnej łaski”, to jednak jest w niej wzniosłe i osobliwe, że inne sakramenty dopiero wtedy wykazują moc uświęcającą, kiedy ktoś z nich korzysta; tymczasem w Eucharystii przed jej przyjęciem jest obecny sam Sprawca uświęcenia. Jeszcze bowiem Apostołowie nie otrzymali Eucharystii z ręki Pana (Mt 26, 26; Mk 14, 22), gdy im prawdziwie sam oznajmił, że ciałem Jego jest to, co im dawał… W Kościele Bożym stale wierzono, że zaraz po konsekracji przebywa prawdziwe ciało Pana naszego i prawdziwa Jego krew pod postaciami chleba i wina, razem z Jego duszą i Bóstwem. Ciało jest pod postacią chleba i krew pod postacią wina, mocą słów, ale ciało jest też pod postacią wina, a krew pod postacią chleba oraz dusza pod obiema postaciami na skutek tego naturalnego złączenia i współistnienia, jakie mają względem siebie (wszystkie) części Chrystusa Pana, który „powstawszy z martwych, więcej już nie umiera” (Rz 6, 9). Bóstwo zaś jest z powodu przedziwnego hipostatycznego Jego zjednoczenia z ciałem i duszą. Jest to więc zupełną prawdą, że tak jedna jak druga postać zawiera tyle samo, co obie postacie razem. Cały bowiem i całkowity Chrystus jest pod postacią chleba i pod każdą cząstką tej postaci, i cały pod postacią wina i pod jej cząstkami.
Jeśli ktoś przeczy temu, że w Najświętszym Sakramencie Eucharystii zawarte są prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie ciało i krew wraz z duszą i Bóstwem Pana naszego Jezusa Chrystusa, a więc cały Chrystus, i twierdzi, że tam jest tylko jako w znaku, obrazie lub poprzez swoją moc - niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
Jeśli ktoś twierdzi, że w Najświętszym Sakramencie Eucharystii pozostaje substancja chleba i wina razem z ciałem i krwią Pana naszego Jezusa Chrystusa, a (więc) przeczy tej przedziwnej i osobliwej przemianie całej substancji chleba w ciało i całej substancji wina w krew, przy zachowaniu jedynie postaci chleba i wina, którą to przemianę katolicki Kościół najwłaściwiej nazywa przeistoczeniem - n. b. w.
Jeśli ktoś przeczy temu, że w czcigodnym Sakramencie Eucharystii pod każdą postacią i w każdej jej odłączonej cząstce zawiera się cały Chrystus - n.b.w.
Jeśli ktoś twierdzi, że po dokonaniu konsekracji w przedziwnym Sakramencie Eucharystii nie ma ciała i krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa, ale tylko w chwili jego spożywania, a nie przedtem i potem, i że w hostiach lub cząstkach konsekrowanych, które po Komunii przechowuje się lub które pozostały, nie ma prawdziwego ciała Pańskiego - n.b.w.

Duchowe wskazania bł. ks. Jana Balickiego: „W adoracji patrzeć na Pana Jezusa, jak On patrzy na nas. Całą uwagę skupić na jego ciche słowa, którymi przemawia do duszy i dać Mu przemawiać nie siląc się na słowa ani na uczucia, tylko na uspokojenie ducha i na pokorne, skruszone trwanie u jego stóp. On nas zamknie w swoim Sercu. Tak trwać przy Nim jak dziecko przy matce” (16.02.1940).
„Dobrze Panie, żeś mnie upokorzył… Smutek zniesiony i cierpienie powodujące smutek i modlitwa błagająca o pomoc jest aktem pokory i uznania, i wyznania swojej nicości, nędzy. Modlitwa w każdej formie jest pokarmem posilającym duszę przez łaskę wyproszoną u Boga. Adoracja u stóp Zbawiciela obecnego w Najświętszym Sakramencie z uczuciami uwielbienia, oddania się całkowitego Jego dobroci, gotowości na wszystko, co ta dobroć zarządzić raczy, błagania o miłosierdzie samą korną postawą i wzrokiem żebrzącym, na pewno wiele łask skutecznych człowiekowi wyjedna” (24.02.1940).
„W modlitwie pokornej szukać pokoju ducha, pogody, równowagi. Gdzie indziej jej nie znajdziemy. Jakakolwiek byłaby przyczyna niepokoju, zamieszania, zawsze dobra modlitwa pokrzepi. Czy to będą trudności zewnętrzne, wątpliwości, pokusy, przeciwności, czy prześladowania. W każdej chwili, w każdym miejscu, w każdym położeniu mogę się zwrócić do Ojca niebieskiego, czekającego w Najświętszym Sakramencie na wołanie swego dziecka, by je ratować w sposób, jaki temu dziecku jest najkorzystniejszy” (25.02.1940).
„Pod wpływem łaski, w razie jakichkolwiek uchybień, jak najprędzej wracać do Jezusa przez częste akty strzeliste, przez umartwienia zmysłów, a przede wszystkim przez milczącą adorację poddającą umysł i serce człowieka pod światło i ciepło tego Słońca, co oświeca każdego człowieka przychodzącego na ten świat, i swym ogniem rozpala w nim ogień miłości Boga i ludzi. Nie potrzeba wtedy słów, tylko poddania i zupełnego oddania swojej woli Panu obecnemu na ołtarzu, a On owładnie pokojem duszę wraz z jej władzami” (26.02.1940).
Nie tylko po zbłądzeniu, ale także w codziennej rzeczywistości utrzymywać stały myślowy kontakt z Jezusem. Jest to możliwe za pomocą specjalnej łaski, o którą trzeba się modlić. Środkiem do otrzymania tej pomocy są ciągłe akty strzeliste połączone ze skupieniem, to jest patrzeniem na Pana Jezusa obecnego w Najświętszym Sakramencie, tej pamiątce Jego bolesnej męki i śmierci na krzyżu. Powtarzajmy często: Boże, który w Najświętszym Sakramencie zostawiłeś nam pamiątkę Męki i śmierci Twojego Syna daj nam… abyśmy jej owoców doznawali ustawicznie” (27.02.1940).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

To święty również na dzisiaj

Niedziela Ogólnopolska 42/2010, str. 8-9

wikipedia

Czy kanonizacja średniowiecznego kapłana z Zakonu Kanoników Regularnych ma jakieś znaczenie dla nas, żyjących w XXI wieku? Czy ks. Stanisław z krakowskiego Kazimierza, który świetnie rozumiał problemy XV-wiecznych parafian, potrafi zrozumieć nasze problemy - ludzi żyjących w epoce technicznej?

Stanisław Kazimierczyk, choć umarł w 1489 r., jest ciągle żywy i skutecznie działa w niebie. W rok po śmierci przy jego grobie Bóg dokonał 176 uzdrowień, które zostały udokumentowane. Do dzisiejszego dnia tych niezwykłych interwencji były setki tysięcy. Ludzie są uzdrawiani z wielu chorób, umacniani w realizowaniu trudnych obowiązków, podtrzymywani na duchu w ciężkich chwilach życia. Dzięki skutecznej interwencji Kazimierczyka ludzie odzyskują wiarę w Boga miłującego i są uzdrawiani ze zranień duchowych i psychicznych.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Jak się uczyć miłości?

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

To jest wręcz szalone że współczucie i empatia mogą zmienić świat szybciej niż konflikty i przemoc. Każdego dnia doświadczamy sytuacji, które testują naszą wrażliwość - naszą miłość do siebie samego do bliźnich i oczywiście do Boga.

Czy możemy się tak przygotować by te testy zdać pomyślnie, by one nas nie rozbiły?

CZYTAJ DALEJ

Papież: nie dla wojny, tak dla dialogu

2024-05-05 13:05

[ TEMATY ]

papież Franciszek

VaticanNews

"Nie dla wojny, tak dla dialogu" - powiedział papież Franciszek podczas spotkania z wiernymi w niedzielę na modlitwie Regina Coeli w Watykanie. Wezwał do modlitwy za Ukrainę, Izrael i Palestynę.

Zwracając się do tysięcy wiernych przybyłych na plac Świętego Piotra na południową modlitwę papież powiedział: "Proszę, módlmy się dalej za umęczoną Ukrainę; bardzo cierpi, a także za Palestynę i Izrael".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję