Reklama

Polska

Polacy nadal piją

[ TEMATY ]

trzeźwość

Bożena Sztajner / Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Skala problemów związanych z brakiem trzeźwości jest przerażająca: uzależnionych jest ponad milion Polaków, 2 mln dzieci żyje w rodzinach z problemem alkoholowym, Polacy wydają na alkohol miliardy złotych. Za tymi liczbami kryją się nieprzeliczalne na żadne pieniądze dramaty konkretnych osób – podkreśla bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości przed 46. Tygodniem Modlitw o Trzeźwość Narodu, który potrwa od 10 do 16 lutego.

„W ostatnią niedzielę przed Wielkim Postem w Kościele rozpoczyna się Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu. Troska o trzeźwość to obowiązek każdego z nas, to także niezwykle aktualne wyzwanie” – przypomina bp Bronakowski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak podkreśla, „skala problemów związanych z brakiem trzeźwości jest przerażająca”. Uzależnionych jest ponad milion Polaków, niemal cztery miliony piją ryzykownie szkodliwie. Dwa miliony polskich dzieci żyje w rodzinach z problemem alkoholowym.

Reklama

„Chociaż wiele rodzin doświadcza skutków kryzysu gospodarczego, chociaż wzrost cen sprawia, że rodzinom coraz częściej brakuje na podstawowe produkty spożywcze, to jednak stale obserwujemy wzrost spożycia alkoholu” – zaznacza bp Bronakowski.

Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości informuje, że pod koniec ub. roku okazało się, że Polacy wydali na alkohol niemal 30 mld zł, „a zatem więcej niż wyniosły inwestycje na nowe drogi. Za tymi miliardami złotych kryją się nieprzeliczalne na żadne pieniądze dramaty konkretnych osób i całych rodzin”.

Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu rozpoczyna się niedzielą przed Popielcem, w ostatni weekend karnawału. Jest to nawiązanie do chrześcijańskiej tradycji, polegającej na wynagradzaniu za grzechy popełniane w czasie zabaw karnawałowych. „Alkohol przyczynia się nie tylko do utraty zdrowia czy rozbicia rodziny. W Roku Wiary musimy podkreślić, że nadużywanie alkoholu bardzo często prowadzi do osłabiania, a nawet utraty wiary. Wiąże się niejednokrotnie z trwaniem w grzechu oraz zanikiem więzi z Bogiem i wspólnotą Kościoła. Alkohol jest więc zagrożeniem dla życia wiecznego” – podkreśla bp Tadeusz Bronakowski i zachęca do włączenia się w Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu.

2013-02-06 13:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie piję bo kocham

[ TEMATY ]

trzeźwość

Kampania społeczna “Nie piję bo kocham” jest odpowiedzią Ruchu Światło-Życie, założonego przez zmarłego 30 lat temu sługę Bożego ks. Franciszka Blachnickiego, na uchwałę Sejmu z marca br. w sprawie zwiększenia troski o trzeźwość narodu. “Rok troski o trzeźwość narodu” jest wspólną inicjatywą Sejmu i Zespołu Konferencji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości. Kampania “Nie piję bo kocham” będzie realizowana w okresie od września do grudnia 2017 r.

Jak czytamy w uchwale: “Trzeźwość, wolność od alkoholu jest dobrem, które służy życiowej samo-realizacji każdego człowieka. W historii Polski troska o trzeźwość była związana z dążeniem do wolności, do odrodzenia Narodu, a także z obroną godności Polaków.” Tę duchową walkę o wol-ność Polaków Ruch Światło-Życie prowadzi od samego początku swojego istnienia, a szczególnym wyrazem tej walki jest inicjatywa Krucjaty Wyzwolenia Człowieka gromadząca setki tysięcy osób dobrowolnie podejmująca abstynencję w intencji wyzwolenia z nałogu uzależnionych

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję