Reklama

W świetle Encykliki „Laborem Exercens”

Napięcia między pracą a kapitałem

Niedziela kielecka 10/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedną z cech wyróżniającą człowieka spośród innych bytów jest praca; człowiek ze swej natury jest powołany do pracy (por. Rdz 1,28; Rdz 3,17), którą rozumieć należy jako każdą działalność spełnianą przez człowieka.
Praca znajduje się w centrum społecznego nauczania Kościoła. Mówią o tym dokumenty Urzędu Nauczycielskiego i wypowiedzi papieży. Istnieje ośrodek koordynacji inicjatyw Kościoła w kwestii społecznej: Papieska Komisja „Iustitia et Pax”. Temu zagadnieniu poświęcił jedną ze swych encyklik również Jan Paweł II. Co podpowiada nam Papież w czasach, w których nie szanuje się ludzkiej pracy, kiedy tak o nią trudno, a zarazem kiedy godność człowieka zdaje się być na drugim planie w stosunku do pracy, którą trzeba wykonać?
W encyklice Laborem exercens Jan Paweł II, pisząc o wartości pracy, wskazuje na jej „przechodni” charakter. Praca bierze swój początek w ludzkim podmiocie, a skierowana jest ku zewnętrznemu przedmiotowi i zakłada panowanie człowieka nad światem.
Ta prawda dotycząca pracy, w myśleniu materialistycznym czy kapitalistycznym, jest pomijana lub niedostrzegana. Pracę ludzką traktuje się jako towar. Człowiek jest postrzegany jako narzędzie pracy i staje się „przedmiotem”. A przecież praca nie może naruszać godności ludzkiej. Godność człowieka nigdy nie może zostać zapomniana, bowiem wynika z pierwotnego zamiaru Boga wobec człowieka. Przez pracę człowiek przekształca przyrodę, „bardziej staje się człowiekiem” i uczestniczy w akcie stwórczym Boga, a nie ma być jej podporządkowany.
Rozwój przemysłu ujawnił wielki konflikt między „światem pracy” a „światem kapitału”, czyli między wąską, ale wpływową grupą właścicieli posiadających środki produkcji, a rzeszą ludzi bez tych środków uczestniczących w procesie produkcji. Posiadacze reprezentujący kapitał, mając na celu zysk, nie dostrzegają człowieka.
Ten konflikt społeczno-ekonomiczny o charakterze klasowym przekształcił się w „walkę ideologiczną” między liberalizmem, czyli kapitalizmem, a marksizmem, rozumianym jako ideologia socjalizmu. Marksizm, który dążył do uspołecznienia środków produkcji, kierował się właściwym przesłaniem - chodziło o zabezpieczenie się przed wyzyskiem. Jednakże błędna koncepcja człowieka dokonała straszliwych spustoszeń. Dążenie do ustroju kolektywnego - pozbawienie człowieka własności - jest błędem antropologicznym.
Kościół w swoim nauczaniu kładzie nacisk na pierwszeństwo pracy przed kapitałem. Jest to bardzo ważna zasada wynikająca z historycznych doświadczeń człowieka. Tam gdzie pierwszoplanową rolę grają środki techniczne, będące owocem ludzkiej pracy, mamy do czynienia z zaburzeniem naturalnego porządku i z przyczyną wielu konfliktów wynikających z niewłaściwego rozumienia tej prawdy. Bogactwo i zasoby świata widzialnego człowiek zastaje, zostaje nimi obdarowany przez naturę, przez Stwórcę. „Kapitał” jest tylko zespołem środków służących do przyswajania i przetwarzania skarbów natury, jest historycznym dorobkiem człowieka, społeczeństwa i całej ludzkości.
Dlatego narzędzia pracy, będące jej owocem, powinny służyć człowiekowi z zachowaniem właściwej proporcji - a nie tylko kapitałowi. Człowiek, wykonując jakąkolwiek pracę, może i musi zdawać sobie sprawę, że wchodzi w dziedzictwo tego, co inni wypracowali i co jest mu dane w zasobach natury. „Taki obraz pracy jest humanistyczny i posiada wymiar teologiczny”. Instrumenty pracy warunkują pracę człowieka, ale nie mogą stanowić „anonimowego podmiotu”.
Ten spójny obraz został rozbity. Pracy przeciwstawia się kapitał i odwrotnie. Mamy tutaj do czynienia z błędem ekonomicznym - gdzie celem jest osiągnięcie zysku, bez względu na podmiot pracy oraz z błędem materialistycznym - celem jest przekształcanie i uszlachetnianie materii, a człowiek jest środkiem służącym do realizacji celu. Jest to materializm praktyczny. Pomnażanie bogactw materialnych z pominięciem celu - człowieka rodzi potrzebę zmiany teorii i praktyki w kwestii pracy a kapitału, przeświadczenie o pierwszeństwie osoby przed rzeczą.
Tradycja chrześcijańska prawo to rozumie w kontekście powszechnym jako prawo wszystkich do korzystania z dóbr „całego stworzenia. Prawo osobistego posiadania jest podporządkowane prawu powszechnego użytkowania”. Własność zdobywa się przez pracę, aby służyła pracy - dotyczy to szczególnie środków produkcji. Środki produkcji nie powinny być posiadane wbrew pracy, tylko dla samego posiadania. Mają służyć dobru wspólnemu: należy więc niektóre środki produkcji uspołecznić, jednakże pod pewnymi warunkami.
Nie do przyjęcia jest taki kapitalizm, który broni wyłącznie prawa własności prywatnych środków produkcji.
Z kolei przejęcie przez państwo kolektywne środków produkcji na własność nie oznacza uspołecznienia tej własności. Urząd Nauczycielski Kościoła proponuje współwłasność środków pracy - udział pracowników w zysku. Wniosek ten wypływa z zasady sprawiedliwości społecznej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież w Trieście: spotkanie z migrantami i osobami niepełnosprawnymi

2024-05-04 14:54

[ TEMATY ]

Watykan

Monika Książek

Biskup Triestu, Enrico Trevisi, ogłosił program wizyty papieża w stolicy Friuli-Wenecji Julijskiej 7 lipca z okazji 50. Tygodnia Społecznego Katolików we Włoszech. Sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Włoch, abp Giuseppe Baturi, zapowiedział tę podróż w styczniu br.

Podczas prezentacji programu 50. Tygodnia Społecznego Katolików we Włoszech, który odbędzie się w Trieście w dniach od 3 do 7 lipca, ogłoszono niektóre szczegóły programu wizyty papieża Franciszka. Ma on przybyć do Triestu 7 lipca. Wcześniej włoscy biskupi i wierni spędzą w Trieście cały tydzień pod hasłem: "W sercu demokracji. Uczestnictwo między historią a przyszłością" i będą wspólnie dyskutować o rozwoju kraju.

CZYTAJ DALEJ

Kim był św. Florian?

4 maja Kościół wspominał św. Floriana, patrona strażaków, obrońcy przed ogniem pożarów. Kim był św. Florian, któremu tak często na znak czci wystawiane są przydrożne kapliczki i dedykowane kościoły? Był męczennikiem, chrześcijaninem i rzymskim oficerem. Podczas krwawego prześladowania chrześcijan za panowania w cesarstwie rzymskim Dioklecjana pojmano Floriana i osadzono w obozie Lorch k. Wiednia. Poddawany był ciężkim torturom, które miały go zmusić do wyrzeknięcia się wiary w Chrystusa. Mimo okrutnej męki Florian pozostał wierny Bogu. Uwiązano mu więc kamień u szyi i utopiono w rzece Enns. Działo się to 4 maja 304 r. Legenda mówi, że ciało odnalazła Waleria i ze czcią pochowała. Z czasem nad jego grobem wybudowano klasztor i kościół Benedyktynów. Dziś św. Florian jest patronem archidiecezji wiedeńskiej.
Do Polski relikwie Świętego sprowadził w XII w. Kazimierz Sprawiedliwy. W krakowskiej dzielnicy Kleparz wybudowano ku jego czci okazały kościół. Podczas ogromnego pożaru, jaki w XVI w. zniszczył całą dzielnicę, ocalała jedynie ta świątynia - od tego czasu postać św. Floriana wiąże się z obroną przed pożarem i z tymi, którzy chronią ludzi i ich dobytek przed ogniem, czyli strażakami.
W licznych przydrożnych kapliczkach św. Florian przedstawiany jest jak rzymski legionista z naczyniem z wodą lub gaszący pożar.

CZYTAJ DALEJ

Borowa Wieś: znaleziono dziewczynkę w oknie życia

2024-05-05 10:01

[ TEMATY ]

okno życia

Karol Porwich

W oknie życia znajdującym się na terenie Ośrodka dla Osób Niepełnosprawnych "Miłosierdzie Boże" w Mikołowie-Borowej Wsi znaleziono dziewczynkę. Do wydarzenia doszło we wtorek 30 kwietnia.

Dziewczynka została przebadana przez personel medyczny. Lekarze orzekli, że jest zdrowa. Następnie niemowlę zostało zabrane przez pracowników służby zdrowia na dalszą obserwację i opiekę. To już drugie dziecko, które znaleziono w oknie życia w Borowej Wsi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję