Reklama

Szlakiem cysterskich klasztorów

Niedziela kielecka 4/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ziemia Kielecka to nie tylko kraina wspaniałej przyrody i urzekających krajobrazów. To także swoista kronika przeszłości, której kartami są rozległe wyżyny, łańcuchy wzgórz i doliny rzek, a kolejne rozdziały zapisano nie piórem na papierze, lecz kunsztem i mozołem budowniczych sprzed wieków - w ziemi, drewnie i kamieniu. Tytuły tych rozdziałów są nam dobrze znane: Stradów, Wiślica, Sandomierz, Opatów... prastare kościoły, warowne zamki i tajemnicze grodziska po dziś dzień trwają w miejscach, w których powstały u zarania państwa polskiego.
Na jednej z kart owej kroniki widnieją wspaniałe cysterskie zespoły klasztorne w Wąchocku, Jędrzejowie, Koprzywnicy i Sulejowie. Te cztery opactwa zajmują w dziejach polskiej sztuki szczególną pozycję, jako ogniwo łączące architekturę romańską z epoką gotyku. Choć w większości opracowań turystyczno-krajoznawczych opisuje się je lakonicznie jako zabytki „późnoromańskie”, w rzeczywistości reprezentują one styl powstały w opozycji do późnej sztuki romańskiej we Francji i zaszczepiony przez cysterskich mnichów na gruncie polskim. Źródła owego stylu tkwią w historii i regule zakonu, dlatego warto się z nimi pokrótce zapoznać, zanim wyruszymy w podróż do klasztorów cysterskich na Kielecczyźnie.
Zakon Cystersów powstał w 1098 r. we Francji, przez oddzielenie się od Zakonu Benedyktynów grupy mnichów pod przewodnictwem opata Roberta z Molesmes, niezadowolonych z rozluźnienia reguły zakonnej, przede wszystkim lekceważenia nakazu ubóstwa. Macierzystym klasztorem nowego Zgromadzenia stało się opactwo w Citeaux (łac. Cistercium) w Burgundii, od niego też wywodzi się nazwa Zakonu. Cystersi wiele przejęli z reguły benedyktyńskiej, jednak uczynili ją surowszą, kładąc nacisk na pracę fizyczną i samowystarczalność: „Pokarm dla mnichów naszego zakonu ma pochodzić z pracy rąk: z uprawy roślin, z chowu zwierząt...” (Charta charitatis - zbiór praw zakonnych).
Cystersi kolonizowali dzikie tereny, karczowali lasy i przeprowadzali prace melioracyjne, przyczyniając się do rozwoju regionów, w których zakładali swe konwenty. To praktyczne podejście uwidoczniło się także w stosunku do sztuki, a konkretnie muzyki i architektury, gdyż tylko te dziedziny uznawali w swej regule. Bogactwu, bujności i fantastyczności późnoromańskiej architektury francuskiej przeciwstawili surową prostotę kościołów niemal pozbawionych dekoracji rzeźbiarskiej, wychodząc z założenia, że tylko to jest piękne, co użyteczne i niezbędne. Tym samym jako pierwsi postulowali i realizowali idee funkcjonalizmu w architekturze, i to osiem wieków przed Le Corbusierem!
Do najgorliwszych propagatorów takiego podejścia do sztuki należał św. Bernard z Clairvaux, stojący na czele Zakonu Cystersów na przełomie XII i XIII w. Ten wybitny działacz religijny, pisarz i filozof miał jasno sprecyzowane poglądy estetyczne, którym dał wyraz w wielu pismach, m.in. w liście do opata Wilhelma z St. Thierry, gdzie zawarł ostrą krytykę sztuki późnoromańskiej: „Po cóż ta śmieszna potworność, owa dziwna bezkształtna kształtność i kształtna bezkształtność? Po co tu nieczyste małpy? Po co srogie lwy? Po co potworne centaury? (...) Piękne obrazy, różnorodne rzeźby (...) złotem i kamieniami wysadzane kielichy, złote litery w książkach: wszystko to nie jest potrzebne dla celów praktycznych, ale dla pożądliwości oczu.
Pod przewodnictwem św. Bernarda cystersi wkroczyli w okres największego rozkwitu, stając się jednym z czołowych zakonów średniowiecza. Zakładali konwenty w różnych częściach Europy, przynosząc ze sobą nowe rozwiązania konstrukcyjne, w tym sklepienie krzyżowo-żebrowe, przez co wywarli ogromny wpływ na kształtowanie architektury gotyckiej poza Francją. Trzeba bowiem zaznaczyć, że francuski gotyk „strzelisty”, w formie jaką znamy z katedr Notre Dame w Paryżu, Amiens czy Reims, poza pewnymi wyjątkami nie przyjął się w pozostałych krajach europejskich, gdzie kierunek rozwoju sztuki budowlanej wytyczyli właśnie zakonnicy z Burgundii.
Do Polski cystersi przybyli w latach czterdziestych XII w. i w ciągu następnego stulecia założyli kilkadziesiąt konwentów, z których przeważająca większość powstała jako filie klasztorów niemieckich. W nowo powstałych kościołach stosowano rozwiązania konstrukcyjne i formalne charakterystyczne dla budownictwa z terenów Saksonii, bliższe sztuce późnoromańskiej niż „pregotykowi” cystersów z Burgundii. Wyjątek stanowią opactwa w Jędrzejowie, Sulejowie, Koprzywnicy i Wąchocku, które wywodziły się bezpośrednio z klasztoru burgundzkiego w Morimond, jednej z czterech filii macierzystego Citeaux. Kościoły wybudowane w tych miejscowościach w pierwszych dziesięcioleciach XIII w. odznaczają się charakterystyczną prostotą i jasnością organizacji wnętrza z krótkim, prostokątnie zakończonym prezbiterium, prostokątnymi kaplicami bocznymi przy tzw. transepcie, czyli nawie poprzecznej, oraz nowatorską na owe czasy konstrukcją sklepień. Także układ zabudowań klasztornych powstał na bazie projektu typowego, opracowanego przy udziale samego św. Bernarda: od strony południowej do bryły kościoła przylega zamknięty czworobok pomieszczeń otaczających centralny dziedziniec, tzw. wirydarz.

W następnych numerach zapraszam na wędrówkę szlakiem cysterskich klasztorów...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: Aktorka Anna Dymna zostanie honorową obywatelką miasta

2024-05-22 16:01

[ TEMATY ]

Anna Dymna

Archiwum Fundacji "Mimo Wszystko" /fot. Ewa Zaleska

Anna Dymna zostanie honorową obywatelką miasta Krakowa - tak zdecydowali w środę radni. To najwyższe wyróżnienie przyznawane przez miasto aktorka otrzyma "za wybitne zasługi dla teatru, filmu i kultury polskiej oraz za szczególne zaangażowanie w sprawy społeczne".

"Od ponad półwiecza Anna Dymna wyraziście wpisuje się w społeczno-kulturalny krajobraz Krakowa. Dzieje się tak nie tylko za sprawą tworzonych przez nią wybitnych ról teatralnych i filmowych. Anna Dymna to również jedna z najbardziej cenionych postaci działalności dobroczynnej w naszym mieście, regionie i kraju" – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.

CZYTAJ DALEJ

Matko Ostrobramska, módl się za nami...

2024-05-22 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe Stock

W 1626 r. tuż przy Ostrej Bramie osiedlili się karmelici bosi, otaczając obraz szczególną czcią. Wybudowali klasztor i kościół p.w. św. Teresy z Avila. Następnie zbudowali kaplicę nad Ostrą Bramą i tam umieścili obraz, nad którym władze miasta zleciły im opiekę.

Rozważanie 23

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Dzień skupienia duchowieństwa z udziałem kard. Gerharda Müllera

2024-05-23 15:37

[ TEMATY ]

Świdnica

diecezja świdnicka

kard. Gerhard Müller

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller – prefekt Kongregacji Nauki Wiary w latach 2012–17

Kard. Gerhard Ludwig Müller – prefekt Kongregacji Nauki Wiary w latach 2012–17

W święto Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana, na zaproszenie biskupa Marka Mendyka, z duchowieństwem diecezji świdnickiej spotkał się były prefekt Kongregacji Nauki Wiary.

Wydarzenie rozpoczęło się adoracją Najświętszego Sakramentu oraz możliwością skorzystania z sakramentu spowiedzi. Witając kard. Gerharda Müllera, biskup świdnicki wyraził podziw dla mądrości, doświadczenia i jasności przekazu wiary purpurata oraz jego odwagi w głoszeniu prawdy. Podkreślił, że mamy szczęście żyć w czasach gigantów wiary, takich jak św. Jan Paweł II i papież Benedykt XVI, których spuściznę teologiczną możemy zgłębiać dzięki pracom kard. Müllera. Bp Mendyk poprosił kardynała o wskazówki dla kapłanów w odnajdywaniu się w nowej rzeczywistości i odczytywaniu swojej misji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję