Reklama

Świat współczesnych wartości młodzieży (2)

Niedziela sandomierska 51/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już powierzchowna analiza zebranych danych pozwala zauważyć, że ranga wartości wybieranych przez młodzież uległa na przestrzeni sześciu lat pewnym zamianom. Swą nienaruszalną pozycję zachowały miłość i rodzina - co ciekawe, bowiem obie te wartości ukazują nierozłączność pewnych procesów zachodzących w światopoglądzie młodych ludzi, dla których życie w otoczeniu bliskich sobie osób jest najwyżej cenione. Niemniej jednak warto zauważyć, że miłość należy tu widzieć także jako uczucie do płci przeciwnej, jak też i wizja przyszłego usamodzielnienia się związana jest w konsekwencji - prędzej czy później - z założeniem własnej rodziny. Z analizy przeprowadzonych badań wynika, że w ostatnim czasie spadła w stosunku do uprzednich lat pozycja sprawiedliwości i wiary, zaś wzrosła i to znacznie - ranga mądrości. To dość ciekawe zjawisko, tym bardziej, że mając na uwadze uwarunkowania psychologiczne młodzieży wchodzącej w dorosłość, należy pamiętać o ich szczególnym wyczuleniu moralnym, o pojmowaniu świata na zasadach ostrego rygoryzmu moralnego. Osiemnastolatek podchodzi do wielu kwestii niezwykle emocjonalnie, co zwykle może być przyczyną często jednoaspektowego postrzegania rzeczywistości. Dla młodego człowieka istnieją prawda lub fałsz - nie toleruje on dwuznaczników - stąd zapewne wysoka pozycja prawdy w prezentowanej hierarchii wartości. Dlaczego natomiast obserwuje się obniżenie pozycji sprawiedliwości? Zapewne odpowiedź znajdziemy w wypowiedziach uczniów na temat wartości obowiązujących we współczesnym świecie. Większość z nich wypełnia pesymizm i lakoniczne stwierdzenia typu: „dziś nie obowiązują żadne wartości”, „świat jest pełen zła i oszustw”, „współcześnie dominuje pieniądz”, „ludzie postępują nieetycznie” itd. Tego typu wypowiedzi wynikają właśnie z braku poczucia sprawiedliwości. Tym bardziej, że często zauważa się wśród młodzieży częste uwagi na temat niesprawiedliwości (niesłusznie wymierzonej przez rodziców, czy zbyt niskiej oceny postawionej przez nauczyciela).
Kwestia wiary natomiast jest, w przypadku młodego człowieka, szczególnie skomplikowana. Młodzież pojmuje Boga, wiarę i kwestie życia wewnętrznego we własny sposób. Częstokroć ważniejszym wydaje się jej duchowy aspekt życia religijnego, niż sama instytucja Kościoła, stąd bogactwo religijnych doznań rezerwuje sobie i tylko sobie, na własny wewnętrzny użytek. Zastanawiającym jest natomiast fakt, że w badaniach z 2001 i 2004 r. ostatnią niezmiennie pozycję zajmuje kategoria piękna - jako wartości. Czyżby młodzież nie dostrzegała roli, jaką odgrywa ta wartość w naszym życiu? Myślę, że nie. Wynika to raczej z mylącej definicji stosowanej przez młodzież w odniesieniu do tej kategorii. Uczniowie podchodzą do tej prawdy jako do kategorii estetycznej, pomijając zupełnie aspekt piękna wewnętrznego, tego, które „zachwyca do pracy” i pośrednio warunkuje sens życia. I stąd zapewne bierze się ostatnia ranga tej wartości.
Ważnych wniosków dostarcza nam także analiza kategorii pracy, która dla uczniów ankietowanych w 2001 i 2004 r. niezmiennie plasuje się na IV pozycji. Maturzyści wybierają ją, jako jedną z ważniejszych wartości, a wpływa na to zapewne zła sytuacja ekonomiczna regionu, w którym żyją. Problemy związane ze znalezieniem pracy, liczne transformacje zachodzące w społeczeństwie i niepewność sytuacji na rynku pracy rodzi frustracje i poczucie zagrożenia. Dodatkowych bodźców dostarcza pewien wzór życia lansowany przez środki masowego przekazu. Standardem staje się marzenie o dobrej i łatwej pracy, luksusowym samochodzie, wygodnym, dobrze wyposażonym mieszkaniu i życiu w luksusie. Świat łatwy i będący w zasięgu twojej ręki - jak zdają się krzyczeć reklamy, którymi stale jesteśmy bombardowani. Ale to świat ułudy - rzeczywistość jest zupełnie inna. Owszem zdarza się, że niektóre marzenia się spełniają, ale tylko nielicznym. A co z resztą młodzieży? Pozostaje szara rzeczywistość, rodząca się frustracja, narastające zniechęcenie. W konsekwencji w najlepszym wypadku mamy do czynienia z eskapizmem, w najgorszym z zejściem na drogę łatwego i szybkiego zysku. Dlatego należy zrobić wszystko, by nie dopuścić do dewaluacji pojęć i norm moralnych. To zadania stojące przed rodziną, szkołą, Kościołem i całym społeczeństwem. Tylko dzięki silnemu zaangażowaniu wszystkich środowisk i osób mających na uwadze dobro młodzieży, a tym samym przyszłość naszego narodu, będzie można ukształtować człowieka obdarzonego silnym kręgosłupem moralnym, takiego, który - jak stwierdził Antoine de Saint-Exupéry w Twierdzy - „obdarzony stałością i o mocnych fundamentach potrafi rozwijać się w polu napięć i zgodnie z liniami napięć, zrazu niewidocznymi. Takiego nazwę cudownym murem obronnym, gdyż czas go nie zniszczy, ale go umocni. Czas będzie mu służył. To nieważne, jeżeli wydaje się nagi i bezbronny”.

Sondaż z 1998 roku

Sondaż z 2001 roku

Sondaż z 2004 roku

Ranga

Nazwa wartości

Ranga

Nazwa wartości

Ranga

Nazwa wartości

I

Miłość

I

Miłość

I

Miłość

II

Sprawiedliwość

II

Sprawiedliwość

II

Rodzina

III

Rodzina

III

Rodzina

III

Mądrość

IV

Prawda

IV

Praca

IV

Sprawiedliwość

V

Wiara

V

Wiara

V

Prawda

VI

Mądrość

VI

Prawda

VI

Praca

VII

Dobro

VII

Dobro

VII

Dobro

VIII

Godność

VIII

Dobrobyt

VIII

Wiara

IX

Praca

IX

Mądrość

IX

Dobrobyt

X

Piękno

XI

Godność

X

Godność

XI

Dobrobyt

XI

Tradycja

XI

Tradycja

XII

Tradycja

XII

Piękno

XII

Piękno

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„TAK dla edukacji, NIE dla deprawacji”. Projekt MEN skrajnie antyrodzinny i antyspołeczny

2024-12-02 16:38

[ TEMATY ]

edukacja

edukacja seksualna

edukacja zdrowotna

PAP/Leszek Szymański

„TAK dla edukacji, NIE dla deprawacji” - z takimi hasłami protestowali wczoraj w Warszawie wszyscy, którym na sercu leży przyszłość naszych dzieci i wnuków, a tym samym przyszłość Polski. Zastąpienie wychowania do życia w rodzinie edukacją zdrowotną, to tak naprawdę propagandowe posunięcie - kiedy przeczytamy założenia podstawy programowej nowego przedmiotu, to okazuje się, że to w istocie edukacja seksualna. To nic innego, jak furtka do tego, żeby szkoły, ale przede wszystkim umysły dzieci oraz młodzieży otworzyć na seksualizację, na promowanie ideologii LGBT+, jednym słowem na deprawację, która z rzetelną edukacją nie ma nic wspólnego.

• wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów (Art. 1 pkt 3),
CZYTAJ DALEJ

Jakie są drogi mojej wiary?

2024-12-02 20:50

[ TEMATY ]

adwent

rozważania

św. Ojciec Pio

Red.

Najprostszą drogę do Boga odnajdują prostaczkowie. To im Jezus odsłania najgłębsze tajemnice swojego serca.

„Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom” – modli się dziś Jezus w Ewangelii. Ale jak to możliwe, by Bóg chciał przed kimkolwiek cokolwiek zakrywać? Dlaczego miałby to robić akurat przed mądrymi i roztropnymi? Bóg jest przecież hojnym dawcą, jest dobry dla dobrych i złych, Jego deszcz pada na sprawiedliwych i niesprawiedliwych… Aby zrozumieć słowa Jezusa, trzeba wniknąć w mentalność epoki i hebrajski sposób wypowiadania się. To nie Bóg chce zakryć cokolwiek, ale człowiek, który w swej pysze i wyniosłości stawia się nad Bogiem lub na Jego miejscu, staje się ślepy i ograniczony. Ci, którzy opierają się jedynie na ludzkiej mądrości, mogą poznawać tylko sprawy tego świata, pokorni prostaczkowie otrzymują natomiast zdumiewające objawienie Wszechmocnego.
CZYTAJ DALEJ

Korea Płd.: Prezydent ogłosił stan wojenny

2024-12-03 16:50

[ TEMATY ]

stan wojenny

Korea Płd.

Adobe.Stock

Prezydent Korei Południowej Jun Suk Jeol ogłosił we wtorek stan wojenny, oskarżając opozycję o sympatyzowanie z Koreą Północną i paraliżowanie prac rządu - podała agencja Yonhap. Na razie nie jest jasne, jakie zostaną środki zostaną podjęte.

"Ogłaszam stan wojenny, aby chronić wolną Republikę Korei przed zagrożeniem ze strony północnokoreańskich sił komunistycznych, aby wyeliminować nikczemne siły antypaństwowe sprzyjające Korei Płn., które niszczą wolność i szczęście naszego narodu, oraz by chronić (...) porządek konstytucyjny" - powiedział Jun w niezapowiedzianym przemówieniu transmitowanym na żywo przez telewizję YTN.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję