Reklama

Wiadomości

Henryk Miłek – ostatni dyrygent Kapeli Jasnogórskiej

[ TEMATY ]

organy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Henryk Miłek (1878-1943) jest nowo odkrywanym kompozytorem, po niemal 80 latach całkowitego zapomnienia. Fundacja Maestro z Krakowa stara się przywrócić go polskiej kulturze – w tym celu uruchomiła całoroczny projekt, dzięki któremu, w 140. rocznicę urodzin Miłka, jego utwory zostaną zaprezentowane publiczności w aż 20 miejscach w całej Polsce (miejscach, a nie miastach, ponieważ wśród nich będą również, powiązane z życiem kompozytora, wsie).

Pierwsze wydarzenia Roku Miłka już za nami:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

 odbyły się warsztaty filmowe o tematyce osnutej wokół życia i twórczości Miłka (również z jego muzyką w tle) – październik-listopad 2017;

 poświęcone Marszałkowi Piłsudskiemu pieśni Miłka zabrzmiały 5 grudnia 2017 w Operze Wrocławskiej;

 kilka preludiów jego preludiów organowych można było usłyszeć w olsztyńskiej Bazylice Konkatedralnej 8 grudnia 2017;

 9 grudnia 2017 odbył się koncert kolęd Miłka w Wawrzeńczycach pod Krakowem (to miejsce, gdzie kompozytor przyszedł na świat);

 jego „Msza Pasterska” została zaprezentowana 20 stycznia 2018 również w Wawrzeńczycach i powtórzona dzień później w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.

Henryk Miłek pojawił się na Jasnej Górze w 1911 roku, za czasów 73. przeora o. Justyna Welońskiego. Przyjechał do Częstochowy z Kielc, gdzie wcześniej pracował jako organista Bazyliki Katedralnej. W klasztorze objął prestiżową funkcję dyrygenta Kapeli Jasnogórskiej, zespołu o nieprzerwanej wówczas tradycji, obejmującej ponad 300 lat.

Miłek, wraz z żoną Władysławą i 3-letnim synem Stasiem, zamieszkał w obrębie murów klasztornych, w tzw. Domu Muzykantów, tuż obok Bramy Lubomirskich.

Zaraz po objęciu swojej funkcji, dyrygent zabiera się intensywnie do pracy – sprawdza poziom muzyczny członków Kapeli, spisuje Memoriał o stanie zespołu oraz zaprowadza wzorową organizację prób i występów (przed jego przybyciem dyscyplina muzyków uległa znacznemu rozprężeniu).

Reklama

Na kierujących Kapelą byli zwykle wybierani nie tylko pierwszorzędni dyrygenci, ale zarazem uzdolnieni kompozytorzy. W muzycznych zbiorach klasztoru znajduje się wiele utworów napisanych przez jasnogórskich kapelmistrzów, w tym utwory Henryka Miłka.

W przededniu I wojny światowej, ruch pielgrzmkowy osłabł na tyle, że Kapela musiała zostać rozwiązana, nie było środków na jej utrzymanie. Miłek – ostatni dyrygent zespołu – przenosi się do Łodzi.

Jasnogórski okres działalności kompozytora zaowocował nie tylko utworami religijnymi. W Częstochowie Henryk Miłek tworzy również wiele pieśni patriotycznych, a także operę dziecięcą „Żabi król”, która zyskała później wielką popularność.

Po Henryku Miłku pozostało ponad 100 kompozycji – przede wszystkim pisanych na chóry, którymi przez całe życie dyrygował. To muzyka wygodna do śpiewania, która i dziś podoba się wykonawcom.

W dotychczasowych koncertach wzięły udział zespoły – ARS Cantandi Chór Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu oraz Chór Opery Wrocławskiej (oba pod dyrekcją Anny Grabowskiej-Borys) i organiści – Filip Presseisen oraz Krzysztof Michałek.

20 stycznia 2018 r., w 140. – co do dnia – rocznicę urodzin kompozytora w kościele pw. św. Marii Magdaleny w Wawrzeńczycach została odsłonięta pamiątkowa tablica poświęcona kompozytorowi autorstwa warszawskiej rzeźbiarki Aleksandry Śmietany. Uroczystej mszy św. za duszę Henryka Miłka i jego żony Władysławy przewodniczył o. Włodzimierz Ogorzałek, opiekun chórów jasnogórskich.

Niebawem (10 lutego 2018, o godz. 19.) odbędzie się monograficzny koncert organowy – światowe prawykonanie przez Rościsława Wygranienkę 30 preludiów organowych Henryka Miłka w miechowskiej Bazylice Bożogrobców.

Rościsław Wygranienko

Reklama

Koncertujący organista-wirtuoz, specjalizujący się w dawnej i romantycznej muzyce polskiej. Urodził się w 1978 r. w Symferopolu na Ukrainie. Ukończył, z wynikiem celującym, Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (klasa organów prof. Joachima Grubicha). Edukację uzupełniał u wielu znakomitych artystów, m.in.: Johannesa Gefferta, Bernharda Haasa, Martina Haselböcka, Edgara Krappa, Oliviera Latry, Jona Laukvika, Edith Picht-Axenfeld, Christophera Stembridge’a, Luigiego Ferdinando Tagliaviniego. Jest laureatem konkursów organowych: Międzynarodowego Festiwalu im. Stanisława Ormińskiego w Rumi – III nagroda (2001), I nagroda (2002); Międzynarodowego Konkursu Organowego w Saint-Maurice w Szwajcarii – I nagroda oraz Nagroda Kantonu Valais (2003); Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu – I nagroda oraz Nagroda za najlepszą interpretację dzieła F. Nowowiejskiego (2005). Ma w dorobku wydane drukiem prace z dziedziny historii muzyki i wykonawstwa muzycznego, nagrania dla firmy DUX Recording Producers (jedna z płyt była nominowana do „Fryderyka” w 2006), liczne nagrania telewizyjne i radiowe (również dla Radia Suisse Romande i Radia Watykańskiego).

Dla Towarzystwa im. F. Nowowiejskiego nagrał Dumkę (światowe prawykonanie), V Symfonię Organową oraz finał z VI Symfonii Organowej Feliksa Nowowiejskiego (2006; dwupłytowy album CD „Feliks Nowowiejski znany i nieznany”). Na zamówienie Urzędu Miasta Szczecina nagrał płytę „Arcydzieła szczecińskiej muzyki organowej” (2015; w większości utwory dotychczas nieutrwalane).

Od lat prowadzi badania naukowe nad polską muzyką organową, propaguję ją w kraju i za granicą. W wydawnictwie Polihymnia opublikował, po raz pierwszy od 188 lat, unikatowy pomnik polskiej kultury muzycznej – Fugę na temat „Jeszcze Polska nie zginęła” Karola Kurpińskiego. Jako pierwszy w historii światowej fonografii nagrał w 2006 r. dla wydawnictwa Acte Préalable komplet utworów Adama z Wągrowca (†1629) i Petrusa de Drusina (†1611) oraz całą Warszawską Tabulaturę Organową (ok. 1680) na jednych z najstarszych zachowanych polskich organów w Kazimierzu Dolnym.

Reklama

Współpracuje z wybitnymi wokalistami, instrumentalistami oraz zespołami (Małgorzata Armanowska, Iwona Hossa, Piotr Kusiewicz, Piotr Łykowski, Elżbieta Pańko, Juliusz Pietrachowicz, Justyna Reczeniedi, Stanisław Skoczyński, Krystyna Szostek-Radkowa, Ulrich von Wrochem, orkiestra symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej i Filharmonii Lubelskiej, Białoruska Narodowa Orkiestra Kameralna, „Camerata Vistula”, Kwartet Podlaski, Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna), zajmuje się również kameralistyką fortepianową oraz korepetycją operową. Rościsław Wygranienko był członkiem jury Konkursu Dawnej Polskiej Muzyki Organowej w Legnicy (2004) oraz Międzynarodowego Konkursu Organowego w Saint-Maurice w Szwajcarii (2009, 2011). Występuje na prestiżowych festiwalach w kilkunastu krajach Europy. Ma w repertuarze ponad 2000 utworów, w tym wiele współczesnych, jemu zadedykowanych (R. Twardowski, B. Konowalski, Z. Kozub). Od roku 2010 jest dyrektorem muzycznym i organistą Kościoła Anglikańskiego w Warszawie.

Więcej informacji o artyście można znaleźć na stronie www.concertorganist.eu.

Dalsze koncerty, organowe i chóralne, są zaplanowane m.in. w Częstochowie, Tarnowie, Kielcach, Sosnowcu, Łodzi i Pabianicach. Uwieńczeniem całorocznych wydarzeń będzie wydanie biografii i całości odnalezionej spuścizny kompozytorskiej Miłka a także zrealizowanie nagrań jego utworów.

2018-02-03 09:56

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka dla każdego

W kościele pw. Świętej Rodziny na lubelskich Czubach (al. Jana Pawła II) trwa 17. Międzynarodowy Festiwal Organowy. We wszystkie środy lata, a nawet jeszcze we wrześniu można zupełnie za darmo nasycić serca wspaniałą muzyką.

Festiwal, zorganizowany pod artystyczną opieką Roberta Grudnia i przy znacznej pomocy proboszcza ks. kan. Ryszarda Juraka, upływa pod znakiem ważnych wydarzeń w życiu Kościoła i Ojczyzny. Dedykowany jest bł. Janowi Pawłowi II w 35. rocznicę wyniesienia na Stolicę Piotrową, a także walczącym o wolność Ojczyzny powstańcom styczniowym. Znamienite okazje, włączone w bogactwo przeżyć Roku Wiary, stały się okazją do zaprezentowania przed lubelską publicznością wybitnych artystów. Krzesimir Dębski, Alicja Węgorzewska, Jerzy Zelnik, Halina Łabonarska, Anna Romantowska, Ewa Uryga czy Krzysztof Herdzin to tylko niektórzy z tych, co postanowili spędzić część wakacji w Lublinie.

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Groby Pańskie 2024 - Stwórz z nami galerię

2024-03-29 09:19

Marzena Cyfert

Parafia pw. Ducha Świetego we Wrocławiu

Parafia pw. Ducha Świetego we Wrocławiu

Piękną tradycją stało się budowanie w kościołach Grobu Pańskiego. Zapraszamy do przesyłania nam zdjęć z waszych kościołów i kaplic, a to pozwoli nam stworzyć piękną galerię. Czekamy na wasze zdjęcia, które możecie wysyłać na adres wroclaw@niedziela.pl

Prosimy, aby zdjęcia przesyłać do Niedzieli Zmartwychwstania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję