Reklama

Biskup Legnicki pobłogosławił nowe organy w Legnicy

2017-12-04 07:23

Monika Łukaszów

Monika Łukaszów

Organy i muzyka to przede wszystkim harmonia rytmu, harmonia dźwięków, harmonia ducha, który wyzwala się w człowieku zarówno tym, który wykonuje muzykę jak i w tym który słucha – mówił biskup legnicki Zbigniew Kiernikowski, podczas uroczystości pobłogosławienia nowych organów w Legnicy.

Sobota, 2 grudnia, to historyczny moment dla parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa na legnickim osiedlu Piekary. Po 10 latach prac, w całej okazałości zabrzmiały organy, których budowę właśnie zakończyli pracownicy Zakładu Budowy, Renowacji i Naprawy Organów z Zabrza. Nowy instrument w sobotni wieczór pobłogosławił Biskup legnicki.

Zobacz zdjęcia: Biskup Legnicki pobłogosławił nowe organy w Legnicy

- Możemy się cieszyć i być dumni, że taki instrument powstał. Myślę, że nasze miasto zostało ubogacone przez instrument, który daje tak wielkie możliwości. Niech one służą tej wspólnocie parafialnej i wszystkim innym wydarzeniom, aby ten instrument był dobrze wykorzystany na chwałę Pana Boga i dla dobrego kształtowania ludzi – mówił ksiądz Biskup.

Po nabożeństwie, zgromadzeni w świątyni legniczanie oraz zaproszeni goście wysłuchali koncertu inauguracyjnego. Na organach zagrał legnicki organista Marek Fronc. Przed publicznością zaprezentował się także Chór Kameralny Senza Rigore, chór parafialny, Legnicka Orkiestra Symfoniczna i Agnieszka Justyna Szumiło. Można było usłyszeć m.in. utwory J.S. Bacha, W. A. Mozarta i Th. Duboisa.

Reklama

Swojego zadowolenia z ukończenia prac, nie krył ksiądz proboszcz Jan Gacek, który z wielką dumą i satysfakcją patrzył na organy. - Jestem bardzo szczęśliwy, że dzieło, które rozpoczęliśmy dziesięć lat temu doprowadziliśmy do końca. Kiedy projektowaliśmy kościół, pomyśleliśmy o organach. Powiedziałem wtedy architektom, aby zaprojektować taki chór, który pomieści duży instrument organowy, orkiestrę i chór. I tak się stało. W roku 2000 udałem się na targi Sakro – Ekspo do Kielc i tam poznałem firmę budującą organy. Od tamtej pory zaczęły się prace nad projektem instrumentu, nad tym, co będzie zawierał i jak będzie wyglądał. Po zakończeniu budowy kościoła w 2007 r., podpisałem umowę z firmą Kaczmarczyk z Zabrza na budowę tego instrumentu. I od tamtego czasu, zaczęły się prace, które trwały przez lata do dziś. Myślę, że te organy stanowią wizytówkę naszego kościoła i naszego miasta.

Powstały instrument to potężne 43- głosowe mechaniczne dzieło sztuki o pojemności 400 m3. wadze 17 ton. Składa się z blisko 60 tys. elementów. Jak mówił tuż przed koncertem twórca instrumentu Damian Kaczmarczyk: - organy mają w sobie głosy, na których można zagrać muzykę wszystkich regionów Europy. Są głosy romantyczne i barokowe, ale też możemy zagrać na nim muzykę baroku niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego czy muzykę włoską. Wartość tego instrumentu poznamy dopiero po pięciu lub sześciu latach, kiedy opadnie cały kurz i nie będzie się już pamiętało o tym jak się go budowało. Wtedy dopiero będzie można ocenić, czy jeszcze trzeba cos poprawić lub zmienić. Każdy kościół ma swoją ciszę – mówił Damian Kaczmarczyk zwracając się do zebranych - Tworząc ten instrument, zależało mi, aby tą ciszę wypełnić, a nie zakłócić.

Więcej o organach w rozmowie z ich twórcą, wewnątrz numeru.

Tagi:
muzyka organy

Henryk Miłek – ostatni dyrygent Kapeli Jasnogórskiej

2018-02-03 09:56

Wojciech Kucharski


Henryk Miłek (1878-1943) jest nowo odkrywanym kompozytorem, po niemal 80 latach całkowitego zapomnienia. Fundacja Maestro z Krakowa stara się przywrócić go polskiej kulturze – w tym celu uruchomiła całoroczny projekt, dzięki któremu, w 140. rocznicę urodzin Miłka, jego utwory zostaną zaprezentowane publiczności w aż 20 miejscach w całej Polsce (miejscach, a nie miastach, ponieważ wśród nich będą również, powiązane z życiem kompozytora, wsie).

Pierwsze wydarzenia Roku Miłka już za nami:

 odbyły się warsztaty filmowe o tematyce osnutej wokół życia i twórczości Miłka (również z jego muzyką w tle) – październik-listopad 2017;

 poświęcone Marszałkowi Piłsudskiemu pieśni Miłka zabrzmiały 5 grudnia 2017 w Operze Wrocławskiej;

 kilka preludiów jego preludiów organowych można było usłyszeć w olsztyńskiej Bazylice Konkatedralnej 8 grudnia 2017;

 9 grudnia 2017 odbył się koncert kolęd Miłka w Wawrzeńczycach pod Krakowem (to miejsce, gdzie kompozytor przyszedł na świat);

 jego „Msza Pasterska” została zaprezentowana 20 stycznia 2018 również w Wawrzeńczycach i powtórzona dzień później w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.

Henryk Miłek pojawił się na Jasnej Górze w 1911 roku, za czasów 73. przeora o. Justyna Welońskiego. Przyjechał do Częstochowy z Kielc, gdzie wcześniej pracował jako organista Bazyliki Katedralnej. W klasztorze objął prestiżową funkcję dyrygenta Kapeli Jasnogórskiej, zespołu o nieprzerwanej wówczas tradycji, obejmującej ponad 300 lat.

Miłek, wraz z żoną Władysławą i 3-letnim synem Stasiem, zamieszkał w obrębie murów klasztornych, w tzw. Domu Muzykantów, tuż obok Bramy Lubomirskich.

Zaraz po objęciu swojej funkcji, dyrygent zabiera się intensywnie do pracy – sprawdza poziom muzyczny członków Kapeli, spisuje Memoriał o stanie zespołu oraz zaprowadza wzorową organizację prób i występów (przed jego przybyciem dyscyplina muzyków uległa znacznemu rozprężeniu).

Na kierujących Kapelą byli zwykle wybierani nie tylko pierwszorzędni dyrygenci, ale zarazem uzdolnieni kompozytorzy. W muzycznych zbiorach klasztoru znajduje się wiele utworów napisanych przez jasnogórskich kapelmistrzów, w tym utwory Henryka Miłka.

W przededniu I wojny światowej, ruch pielgrzmkowy osłabł na tyle, że Kapela musiała zostać rozwiązana, nie było środków na jej utrzymanie. Miłek – ostatni dyrygent zespołu – przenosi się do Łodzi.

Jasnogórski okres działalności kompozytora zaowocował nie tylko utworami religijnymi. W Częstochowie Henryk Miłek tworzy również wiele pieśni patriotycznych, a także operę dziecięcą „Żabi król”, która zyskała później wielką popularność.

Po Henryku Miłku pozostało ponad 100 kompozycji – przede wszystkim pisanych na chóry, którymi przez całe życie dyrygował. To muzyka wygodna do śpiewania, która i dziś podoba się wykonawcom.

W dotychczasowych koncertach wzięły udział zespoły – ARS Cantandi Chór Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu oraz Chór Opery Wrocławskiej (oba pod dyrekcją Anny Grabowskiej-Borys) i organiści – Filip Presseisen oraz Krzysztof Michałek.

20 stycznia 2018 r., w 140. – co do dnia – rocznicę urodzin kompozytora w kościele pw. św. Marii Magdaleny w Wawrzeńczycach została odsłonięta pamiątkowa tablica poświęcona kompozytorowi autorstwa warszawskiej rzeźbiarki Aleksandry Śmietany. Uroczystej mszy św. za duszę Henryka Miłka i jego żony Władysławy przewodniczył o. Włodzimierz Ogorzałek, opiekun chórów jasnogórskich.

Niebawem (10 lutego 2018, o godz. 19.) odbędzie się monograficzny koncert organowy – światowe prawykonanie przez Rościsława Wygranienkę 30 preludiów organowych Henryka Miłka w miechowskiej Bazylice Bożogrobców.

Rościsław Wygranienko

Koncertujący organista-wirtuoz, specjalizujący się w dawnej i romantycznej muzyce polskiej. Urodził się w 1978 r. w Symferopolu na Ukrainie. Ukończył, z wynikiem celującym, Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (klasa organów prof. Joachima Grubicha). Edukację uzupełniał u wielu znakomitych artystów, m.in.: Johannesa Gefferta, Bernharda Haasa, Martina Haselböcka, Edgara Krappa, Oliviera Latry, Jona Laukvika, Edith Picht-Axenfeld, Christophera Stembridge’a, Luigiego Ferdinando Tagliaviniego. Jest laureatem konkursów organowych: Międzynarodowego Festiwalu im. Stanisława Ormińskiego w Rumi – III nagroda (2001), I nagroda (2002); Międzynarodowego Konkursu Organowego w Saint-Maurice w Szwajcarii – I nagroda oraz Nagroda Kantonu Valais (2003); Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu – I nagroda oraz Nagroda za najlepszą interpretację dzieła F. Nowowiejskiego (2005). Ma w dorobku wydane drukiem prace z dziedziny historii muzyki i wykonawstwa muzycznego, nagrania dla firmy DUX Recording Producers (jedna z płyt była nominowana do „Fryderyka” w 2006), liczne nagrania telewizyjne i radiowe (również dla Radia Suisse Romande i Radia Watykańskiego).

Dla Towarzystwa im. F. Nowowiejskiego nagrał Dumkę (światowe prawykonanie), V Symfonię Organową oraz finał z VI Symfonii Organowej Feliksa Nowowiejskiego (2006; dwupłytowy album CD „Feliks Nowowiejski znany i nieznany”). Na zamówienie Urzędu Miasta Szczecina nagrał płytę „Arcydzieła szczecińskiej muzyki organowej” (2015; w większości utwory dotychczas nieutrwalane).

Od lat prowadzi badania naukowe nad polską muzyką organową, propaguję ją w kraju i za granicą. W wydawnictwie Polihymnia opublikował, po raz pierwszy od 188 lat, unikatowy pomnik polskiej kultury muzycznej – Fugę na temat „Jeszcze Polska nie zginęła” Karola Kurpińskiego. Jako pierwszy w historii światowej fonografii nagrał w 2006 r. dla wydawnictwa Acte Préalable komplet utworów Adama z Wągrowca (†1629) i Petrusa de Drusina (†1611) oraz całą Warszawską Tabulaturę Organową (ok. 1680) na jednych z najstarszych zachowanych polskich organów w Kazimierzu Dolnym.

Współpracuje z wybitnymi wokalistami, instrumentalistami oraz zespołami (Małgorzata Armanowska, Iwona Hossa, Piotr Kusiewicz, Piotr Łykowski, Elżbieta Pańko, Juliusz Pietrachowicz, Justyna Reczeniedi, Stanisław Skoczyński, Krystyna Szostek-Radkowa, Ulrich von Wrochem, orkiestra symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej i Filharmonii Lubelskiej, Białoruska Narodowa Orkiestra Kameralna, „Camerata Vistula”, Kwartet Podlaski, Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna), zajmuje się również kameralistyką fortepianową oraz korepetycją operową. Rościsław Wygranienko był członkiem jury Konkursu Dawnej Polskiej Muzyki Organowej w Legnicy (2004) oraz Międzynarodowego Konkursu Organowego w Saint-Maurice w Szwajcarii (2009, 2011). Występuje na prestiżowych festiwalach w kilkunastu krajach Europy. Ma w repertuarze ponad 2000 utworów, w tym wiele współczesnych, jemu zadedykowanych (R. Twardowski, B. Konowalski, Z. Kozub). Od roku 2010 jest dyrektorem muzycznym i organistą Kościoła Anglikańskiego w Warszawie.

Więcej informacji o artyście można znaleźć na stronie www.concertorganist.eu.

Dalsze koncerty, organowe i chóralne, są zaplanowane m.in. w Częstochowie, Tarnowie, Kielcach, Sosnowcu, Łodzi i Pabianicach. Uwieńczeniem całorocznych wydarzeń będzie wydanie biografii i całości odnalezionej spuścizny kompozytorskiej Miłka a także zrealizowanie nagrań jego utworów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Poczta Polska emituje znaczek z wizerunkiem Matki Bożej Nauczycielki Młodzieży

2018-02-23 13:39

abd, Poczta Polska / Warszawa (KAI)

Znaczek z wizerunkiem Matki Bożej Nauczycielki Młodzieży wprowadza Poczta Polska z okazji przypadającej w tym roku 75. rocznicy objawień maryjnych na warszawskich Siekierkach. Znaczek o nominale 2,60 zł będzie dostępny od soboty 24 lutego.


Znaczek pocztowy przedstawiający wizerunek Matki Bożej Nauczycielki Młodzieży zaprojektował Bożydar Grozdew, umieszczając na nim obraz Maryi czczonej pod tym wezwaniem, namalowany przez Marię Wollenberg-Kluzę. Artystka jest autorką dwóch wizerunków, na których przedstawiła pierwsze ukazanie się Maryi na Siekierkach oraz wspólne objawienie się Jezusa i Maryi. Obraz Matki Bożej został przez nią namalowany wg wizji z objawień Władysławy Papis zd. Fronczak z dn. 8 września 1943 r. Wizjonerka w następujący sposób opisała to wydarzenie:

"Zobaczyłam Matkę Najświętszą, ale jakże inaczej wyglądała. Miała około 40 lat. Na białą suknię miała narzucony królewski płaszcz koloru chabrowego obramowany złotym szlakiem, spięty złotą klamrą. Na ręku trzymała Dzieciątko w białej sukieneczce. Włosy miała kasztanowego koloru. Na głowie kopulastą koronę. Dzieciątko też miało koronę. Od całej postaci biła powaga i majestat. To była królowa. Patrzyła na nas z miłością, uśmiechała się".

Objawienia Najświętszej Marii Panny i Jezusa Chrystusa, których świadkiem była jako dziecko Władysława Fronczak od 3 maja 1943 r. do 15 września 1949 r. zapoczątkowały kult Matki Bożej na warszawskich Siekierkach. Od początku tych wydarzeń, mieszkańcy Warszawy gromadzili się w miejscu objawień na wspólną modlitwę.

W 1980 r. kard. Stefan Wyszyński powierzył opiekę nad miejscem objawień wraz z kaplicą zakonowi pijarów, których charyzmatem jest troska o wychowanie dzieci i młodzieży, zwłaszcza ubogich, w duchu mądrości i pobożności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Kapłani i Ojcowie na modlitwie i pokucie

2018-02-24 14:28

Agnieszka Bugała

Zakończył się wielkopostny Dzień Pokutny dla duchowieństwa archidiecezji wrocławskiej.

Agnieszka Bugała

Rozważania Drogi Krzyżowej w kościele Św. Krzyża na Ostrowie wprowadziły w modlitewny charakter spotkania.W procesji pokutnej duchowni przeszli do wrocławskiej katedry, gdzie najpierw wysłuchali konferencji a później adorowali Jezusa w Najświętszym Sakramencie.

Konferencję ascetyczną dla księży diecezjalnych i zakonników wygłosił bp Andrzej Siemieniewski. Rozpoczął od wyjaśnienia samego terminu „asceza”, którego prawidłowe rozumienie nawiązuje do treningu ciała i duszy. Przypomina udział w zawodach sportowych, o których zresztą mówi św. Paweł. Sportowcy przygotowują się do zawodów przez odpowiednią dietę i ćwiczenia – mówił biskup – podobnie i my w naszym życiu duchowym i duchowych zawodach, w których bierzemy udział.

Przez cały czas trwania Dnia Skupienia w katedrze można było skorzystać z sakramentu pokuty.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem