Reklama

Festiwalu Filmów Chrześcijańskich ARKA 2017

2017-09-22 09:57


W programie tegorocznej edycji Festiwalu ARKA znajduje się osiem filmów, zarówno fabularnych jak i dokumentów, nie pokazywanych jeszcze w polskich kinach. Festiwal otworzy jedna z najważniejszych premier kina chrześcijańskiego tego roku - Case for Christ (Sprawa Chrystusa).

Festiwal Filmów Chrześcijańskich ARKA 2017 odbędzie się będzie w 8 miastach Polski: w Białymstoku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Nowym Sączu, Rzeszowie, Siedlcach i Warszawie.

Filmy prezentowane będą w kolejne weekendy listopada 2017.

Reklama

Zależy nam aby Festiwal ARKA był odpowiedzią na potrzeby ludzi ceniących spotkania z filmem dobrym i ważnym - w myśl hasła przewodniego: Zobacz filmy, które zmieniają życie. Wierzymy, że filmy, które wybraliśmy i które obejrzy polska publiczność, wpisują się w mądrą i otwartą dyskusję o współczesnym świecie, o sensie życia i o wartościach chrześcijańskich. Wartościach, które zbudowały fundamenty naszego świata i które są tak ważne dla wspólnego rozwoju Polski i Europy.

Wiecej informacji na: www.festiwalarka.pl

Tagi:
festiwal film

Jawor 2018

2018-02-14 11:10

Piotr Lorenc
Edycja sosnowiecka 7/2018, str. V

Przed nami 18. edycja znanego i cenionego w regionie Festiwalu Kultury Dzieci i Młodzieży „Jawor”. Organizatorami artystycznego przedsięwzięcia są niezmiennie od lat Miejskie Centrum Kultury i Sportu oraz Młodzieżowy Dom Kultury w Jaworznie

Archiwum Festiwalu Jawor
Podczas ubiegłorocznych przesłuchań

Jawor” to multiartystyczny przegląd różnych form wyrazu. Młodzi artyści będą mogli spróbować swoich sił w konkursach: plastycznym, recytatorskim, wokalnym, teatralnym i tanecznym. Do udziału w festiwalu zaproszone są zespoły nie tylko z Jaworzna, ale i z całego regionu.

Celem festiwalu jest rozwijanie wrażliwości estetycznej dzieci i młodzieży poprzez praktyczne zapoznanie się z kulturą plastyczną, muzyczną, teatralną i taneczną. Jurorzy dokonają przeglądu i oceny dorobku uczniowskich zespołów artystycznych. Nie bez znaczenia jest wymiana doświadczeń i pomysłów twórczych dla animatorów kultury i pedagogów. Przegląd jest też swojego rodzaju inspiracją i poszukiwaniem nowych form pracy artystycznej i wychowawczej. I ma na celu kształtowanie świadomego odbiorcy sztuki.

Kilka kategorii, a więc i terminy są różne. Warto się wcześniej z nimi zapoznać, by nie przegapić zapisów czy nie pomylić dnia przesłuchań. I tak przegląd plastyczny – ocena prac nastąpi 4 kwietnia w Domu Kultury w Szczakowej. Przegląd recytatorski odbędzie się 9 kwietnia w MDK, ul. Inwalidów Wojennych 2. Przegląd wokalny zaplanowany został 10,11 kwietnia również w MDK. Przegląd teatralny odbędzie się 17,18 kwietnia w DK w Szczakowej. Przegląd taneczny będzie zorganizowany 21 marca w Hali Widowiskowo-Sportowej, ul. Grunwaldzka 80.

Specjalną kategorią jest przegląd przedszkolny, który odbędzie się 12 kwietnia w MDK, ul. Inwalidów Wojennych 2. Koncert galowy połączony z wręczeniem nagród zaplanowano na 22 maja, o godz. 11.00 w Domu Kultury w Szczakowej.

I najważniejsze – zgłoszenia. Do przeglądów teatralnego i tanecznego przyjmowane są na adres: jawor@mckis.jaw.pl . Natomiast do przeglądu przedszkolnego, recytatorskiego i wokalnego należy je zgłaszać na e-maila: mdkjaworzno@onet.pl . Zgłoszenia przyjmowane będą w terminach: taneczny – do dnia 5 marca; wokalny, recytatorski, teatralny, przedszkolny – do dnia 20 marca. Formularze zgłoszeniowe i regulaminy dostępne są na stronie internetowej MCKiS w Jaworznie: www.mckis.jaw.pl oraz MDK w Jaworznie: www.mdk.jaw.pl . Harmonogramy występów będą udostępnione na stronie organizatora na tydzień przed rozpoczęciem festiwalu. I jeszcze jedno – oceny uczestników dokona powołane przez organizatorów jury, w skład którego wejdą specjaliści z dziedziny muzyki, teatru, tańca i plastyki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Nadzieja w Chrystusie

2018-02-21 10:32

Abp Wacław Depo
Niedziela Ogólnopolska 8/2018, str. 33

Graziako

W kolejną niedzielę Wielkiego Postu wchodzimy na szczyt Taboru, aby wraz z Chrystusem przemieniać się z nadzieją na życie wieczne. Nie sposób zejść z Taboru bez podstawowego daru wiary chrześcijańskiej, którym jest nadzieja. Ona zawsze jest oczekiwaniem dóbr przyszłych, do których granicą będzie tajemnicze wypowiedzenie prawdy o zmartwychpowstaniu. Dlatego nadzieja wiary chrześcijańskiej jest związana z pragnieniem tych dóbr wiecznych, które Bóg przyobiecał człowiekowi w swoim Synu, Jezusie Chrystusie. Można więc powiedzieć, że każdy z nas zanurzony w tajemnicę życia Jezusa jest jakimś wielkim spodziewaniem się Boga, który przychodzi do nas w teraźniejszości.

W pismach św. Augustyna znajdujemy twierdzenie, że jako chrześcijanie jesteśmy sobą ze względu na przyszłość. Przyszłość jest darem Bożym, ale wraz z nią idzie teraźniejszość – otaczający nas świat, ludzie, zdarzenia czy rzeczy. Człowiek wierzący to stworzenie wciągnięte w orbitę Boskości i wewnętrznego życia Boga. Tak uczył nas św. Jan Paweł II w swoim słynnym wywiadzie „Przekroczyć próg nadziei”. I przez to samo jest on człowiekiem radości związanej z nadzieją na życie wieczne. Nie chodzi tutaj – podkreślał Papież – o radość naiwną ani też o próżną nadzieję. Każdy z nas jest człowiekiem widzącym i czytającym rzeczy i wydarzenia ukryte. Czującym sprawy ludzi, ich serca i oglądającym już tutaj, na ziemi, tajemnicę Boga, przez znak Syna Bożego. To z woli i zamysłu Boga wszelka nadzieja świata i człowieka rozświetla się z punktu Chrystusa. Dlatego chrześcijanin idący za Chrystusem widzi więcej i głębiej przeżywa swoje życie. Nadzieja jest dla nas nie tylko spodziewaniem się jakiejś przyszłości – jest także nowym sposobem tłumaczenia świata, który w oczach chrześcijanina otrzymuje nowy sens. Nadzieja uczy interpretacji zdarzeń świata i siebie samego według wyższego Boskiego sensu.

Te obrazy nadziei odtworzone zostały w mozaice na Górze Tabor, gdzie tajemnica narodzin Syna Bożego jest pierwszą tajemnicą zbliżenia się i przemienienia się Boga dla nas. Jego Odwieczny Syn staje się człowiekiem, potwierdza godność naszej ludzkiej natury, przyjmując ją i włączając w tajemnicę swojego Boskiego życia. A cóż dopiero powiedzieć o tajemnicy przemiany, która dokonuje się na wzgórzu Golgoty, gdzie Syn Boga oddaje za nas swoje życie!

Kolejną tajemnicą przemiany Jego ciała, już uwielbionego, jest tajemnica zmartwychwstania, która była zapowiedziana nie tylko przez Górę Tabor. Ale zwłaszcza wtedy, kiedy Chrystus wyjaśniał swoim uczniom, że konieczne jest Jego odejście przez tajemnicę cierpienia i śmierci. Zauważmy, że tajemnica zmartwychwstania nie zamyka jeszcze wszystkiego, lecz otwiera przed nami kolejny etap bliskości Boga, jaką jest tajemnica Kościoła i sakramentów świętych, w tym sakramentu Eucharystii. Właśnie to samo Ciało zrodzone z Maryi w Betlejem, to samo Ciało, które wisiało na krzyżu, to samo Ciało jest z nami pod postacią chleba. I ta sama Krew pod postacią wina jest oddawana za nas na odpuszczenie naszych grzechów.

Ta Miłość ukrzyżowana i zmartwychwstała w Chrystusie przekłada wszelki język beznadziei, kłamstwa i grzechu na mowę i wyznanie pełne nadziei. Bo nadzieja złożona w Chrystusie nigdy nie zawodzi i nie zdradza człowieka. Toteż w życiu chrześcijańskim nie ma takich sytuacji, które mogłyby nas uczynić ludźmi bez nadziei.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Jerozolima: bazylika Grobu Świętego zamknięta w ramach protestu

2018-02-25 17:04

st (KAI) / Jerozolima

Od dzisiejszego południa zamknięta została na czas nieokreślony bazylika Grobu Świętego w Jerozolimie w proteście przeciwko wymierzonej w Kościoły chrześcijańskie dyskryminacyjnej polityce władz Izraela.

Fotolia.com

Zablokowanym drzwiom w miejscu najczęściej odwiedzanym przez chrześcijańskich pielgrzymów odwiedzających Ziemię Świętą towarzyszy afisz z napisem „Tego już za wiele: żądamy zaprzestania prześladowań Kościołów”. Umieszczono na nim również podobiznę burmistrza Jerozolimy Nira Barkata, który w minionych tygodniach jednostronnym działaniem zniósł przyznane historycznie Kościołom (jeszcze przez władze otomańskiej Turcji) zwolnienia od podatków gminnych i zamknął ich konta na ich rachunkach bieżących w celu odzyskania zaległości.

Protestacyjnemu zamknięciu e protestu towarzyszy nota podpisana przez prawosławnego patriarchę Teofila III, kustosza Ziemi Świętej, o. Francisa Pattona OFM i patriarchę ormiańskiego Nourhana Manougiana, czyli przez zwierzchników trzech wspólnot, które wspólnie administrują w Jerozolimie bazyliką i innymi głównymi miejscami świętymi dla tradycji chrześcijańskiej. „Śledzimy z wielkim niepokojem systematyczną kampanię przeciwko Kościołom i wspólnotom chrześcijańskim w Ziemi Świętej, z rażącym naruszeniem status quo – napisało trzech zwierzchników religijnych. Zaznaczono, że w ostatnim okresie ta systematyczna i gwałtowna kampania osiągnęła poziom bezprecedensowy, gdy władze miejskie Jerozolimy wydały skandaliczne zawiadomienie o płatności i nakazały zajęcie aktywów, majątku i rachunków bieżących Kościołów za domniemane długi karnych podatków miejskich. Ten krok – kontynuacją sygnatariusze dokumentu - jest sprzeczny z historyczną rolą Kościołów w świętym mieście Jerozolimie oraz z relacją, którą zawsze utrzymywali z władzami cywilnymi. Akty te naruszają obowiązujące umowy i zobowiązania międzynarodowe, które gwarantują prawa i prerogatywy Kościołów, co wydaje się być próbą osłabienia chrześcijańskiej obecności w Jerozolimie”. Władze Jerozolimy domagają się od Kościoła katolickiego około 2,8 mln euro, anglikańskiego 1,6 mln euro, od ormiańskiego 465 euro, grecko-prawosławnego 116 tys. euro. Kościoły zwracają uwagę, że „głównymi ofiarami tych decyzji będą zubożałe rodziny, które pozostaną bez jedzenia i bez domu, a także dzieci, które nie mogą chodzić do szkoły”. Zdaniem Kościołów - jest to kolejna kropla goryczy. Bowiem już we wrześniu ub. roku przywódcy wszystkich Kościołów chrześcijańskich w Jerozolimie wydali surową notę, aby napiętnować serię wydarzeń, w tym projekt ustawy przedstawionej w Knesecie ograniczający prawa Kościołów wobec swoich własności. „Ta odrażająca ustawa ma być dziś przedstawiona na posiedzeniu komisji ministerialnej. Gdyby została ona zatwierdzona, umożliwiłaby wywłaszczenie ziem należących do Kościołów. To przypomina nam wszystkie ustawy o podobnej naturze, które zostały wprowadzone przeciwko Żydom w mrocznych czasach w Europie. Ten systematyczny i bezprecedensowy atak na chrześcijan w Ziemi Świętej poważnie narusza najbardziej podstawowe, istniejące od starodawnych czasów suwerenne prawa, depcząc delikatną strukturę stosunków między wspólnotą chrześcijańską a władzami budowaną przez dziesięciolecia. Dlatego przywołując Deklarację Patriarchów i Zwierzchników Kościołów Lokalnych w Jerozolimie, datowaną z 14 lutego 2018 r. oraz ich wcześniejsze oświadczenie z września 2017 r., jako środek protestu, postanowiliśmy podjąć ten bezprecedensowy krok zamknięcia bazyliki Grobu Świętego” – czytamy w oświadczeniu podpisanym przez prawosławnego patriarchę Teofila III, kustosza Ziemi Świętej, o. Francisa Pattona OFM i patriarchę ormiańskiego Nourhana Manougiana.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem