Reklama

BETEL - Zakupy z sercem - Deribie Mekanene

Koncert Pasyjny: siedem ostatnich słów Jezusa

2017-03-16 15:01


To wydarzenie słowno-muzyczne na które składa się KONCERT PASYJNY Siedem ostatnich słów Jezusa na krzyżu oparty na medytacji autorstwa księdza Grzegorza Strzelczyka oraz Oratorium Josepha Haydna Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu, które jest jednym z najbardziej uduchowionych, obrazujących głęboką wiarę w Boga dzieł kompozytora.

Proponowane wydarzenie stanowi wprowadzenie w czas Wielkiego Tygodnia i będzie prezentowane w okresie Wielkiego Postu od 10 marca do 9 kwietnia 2017 r. w 14 katedrach i świątyniach w całej Polsce. Liczba 14 w tytule projektu jest nawiązaniem do 14 stacji drogi krzyżowej.

Udział w wydarzeniu biorą: JERZY ZELNIK oraz BALTIC NEOPOLIS ENSEMBLE

Dopełnienie KONCERTU PASYJNEGO stanowi prezentacja multimedialna oparta na filmie Pasja Mela Gibsona.

Reklama

SIEDEM OSTATNICH SŁÓW CHRYSTUSA NA KRZYŻU

Siedem słów? - Czy raczej ostatnie siedem nauczań cierpiącego człowieka – Boga. Liturgia umierania. Jego testament duchowy.

Józef Haydn postanowił muzyką opisać Chrystusowe konanie. My, fragmentami filmu Gibsona Pasja, chcemy przybliżyć obraz tej męki. Rozważania księdza Grzegorza Strzelczyka, spisane w Lugano w roku 1996, w przejmujący sposób trafiają do serca każdego, kto czuje się w jakiś sposób współwinny tej męki krzyżowej naszego Zbawiciela.

Wystąpią:

Bazylika Archikatedralna św. Jakuba Apostoła w Szczecinie / 10.03.2017 / piątek / godz. 20.00

Emanuel Salvador- I skrzypce

Dorota Warcaba- II skrzypce

Emilia Goch Salvador- altówka

Robert Dacko- wiolonczela

Kościół św. Katarzyny w Goleniowie / 11.03.2017 / sobota / godz.19.00

Emanuel Salvador- I skrzypce

Dorota Warcaba- II skrzypce

Emilia Goch Salvador- altówka

Robert Dacko- wiolonczela

Kościół św. Józefa w Stargardzie / 12.03.2017 / niedziela / godz. 20.00

Emanuel Salvador- I skrzypce

Dorota Warcaba- II skrzypce

Emilia Goch Salvador- altówka

Robert Dacko- wiolonczela

Katedra Opieki Najświętszej Maryi Panny w Radomiu / 18.03.2017 / sobota / godz. 19.00

Olga Winkowska - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja - Guściora - altówka

Józef Czernecki - wiolonczela

Bazylika Katedralna Wniebowzięcia NMP w Płocku / 19.03.2017 / niedziela, godz. 19.00

Ewa Suszycka - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja - Guściora - altówka

Józef Czernecki - wiolonczela

Katedra św. Wojciecha w Ełku / 25.03.2017 / sobota / godz. 19.00

Olga Winkowska - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja - Anna Loska - altówka

Robert Dacko - wiolonczela

Archikatedra Oliwska / 26.03.2017 / niedziela /godz. 19.00

Olga Winkowska - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja - Anna Loska - altówka

Robert Dacko - wiolonczela

Klasztor Ojców Bernardynów w Piotrkowie Trybunalskim, Sanktuarium Matki Bożej Piotrkowskiej / 31.03.2017 / piątek / godz. 20.00

Ewa Suszycka - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja - Ewa Guzowska - altówka

Robert Dacko - wiolonczela

Bazylika Archikatedralna św. Rodziny w Częstochowie / 01.04.2017 / sobota / godz. 17.00

Ewa Suszycka - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja - Ewa Guzowska - altówka

Robert Dacko - wiolonczela

Bazylika św. Krzyża w Warszawie / 02.04.2017 / niedziela / godz. 20.00

Ewa Suszycka - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja - Ewa Guzowska - altówka

Robert Dacko - wiolonczela

Kościół św. Rodziny w Lublinie / 06.04.2017 / czwartek / godz. 19.00

Ewa Suszycka - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja Guściora - altówka Alicja

Robert Dacko - wiolonczela

Kościół Parafialny Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Kraśniku / 07.04.2017 / piątek / godz. 19.00

Olga Winkowska - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja Guściora - altówka Alicja

Robert Dacko - wiolonczela

Katedra Najświętszego Serca Pana Jezusa w Rzeszowie / 08.04.2017 / sobota / godz.19.00

Olga Winkowska - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja Guściora - altówka Alicja

Robert Dacko - wiolonczela

Bazylika Katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Pelplinie / 09.04.2017 / niedziela / godz. 18.00

Olga Winkowska - I skrzypce

Dorota Warcaba - II skrzypce

Alicja Guściora - altówka Alicja

Robert Dacko - wiolonczela

KALENDARIUM

SZCZECIN

10.03.2017 / piątek / godz. 20.00

Bazylika Archikatedralna św. Jakuba Apostoła w Szczecinie

GOLENIÓW

11.03.2017 / sobota / godz.19.00

Kościół św. Katarzyny w Goleniowie

Tagi:
muzyka koncert

Janusz Yanina Iwański o swoich spotkaniach z św. Janem Pawłem II

2018-04-19 14:14

Anna Przewoźnik

Archiwum Muzeum Monet i Medali
Yanina Iwański

Zawsze wiedziałem, że gramy dla ludzi, nie dla siebie. Miałem świadomość, czym jest służba, a to zupełnie coś innego niż być sługą. Jedyną prawdę, jaką mogę przekazywać, to tylko prawdę o sobie – mówił Janusz YANINA Iwański. Muzyk jazzowy i rockowy, gitarzysta, kompozytor, autor tekstów i wokalista był gościem 74. spotkania z cyklu „Z Janem Pawłem II ku przyszłości". Odbywają się one cyklicznie, 18. dnia każdego miesiąca w Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie.

Iwański to już znana marka. Był współtwórcą znakomitego duetu ze Stanisławem SOYKĄ, współpracownikiem m. in. Maanamu, Drum Freaks, Marka Jackowskiego, współzałożyciel zespołu Tie Break. Zagrał łącznie ponad 3000 koncertów w wielu krajach świata. Ze Stanisławem Soyką wykonał również koncert dla Jana Pawła II.

Obecnie Yanina Iwański udziela się na łamach listy przebojów „Muzyczne Dary”.

Spotkanie w muzeum było przejmującym świadectwem muzyka. Obecni usłyszeli o czasie wiary i niewiary artysty. „Trzeba czasem upaść, żeby wstać. Umrzeć, żeby na nowo się narodzić" – mówił. Przede wszystkim jednak, poznaliśmy historię spotkania artysty z papieżem Janem Pawłem II.

- Miałem dwa spotkania w życiu z Janem Pawłem II. Pierwsze, to rok 1978. Wiąże się on mocno ze śmiercią mojego ojca.

Jako młody chłopak trafiłem wtedy do orkiestry Sacro Song. Potrzebowali jazzowej sekcji, znalazłem się tam z wieloma częstochowskimi muzykami, m.in. z Marcinem Pospieszalskim. Koncertowaliśmy po Polsce. 10. Sacro Song zamykaliśmy koncertem na Jasnej Górze. Wiem, że wtedy poczułem się wyjątkowo.

Po tym koncercie zostaliśmy zaproszenie przez ojców paulinów na kolację do jasnogórskiego refektarza. Byliśmy pięknie przyjęci podczas tej kolacji, w którymś momencie wstał kapłan i usłyszeliśmy, że będzie błogosławieństwo.

Pamiętam, kolega siedzący obok wtedy powiedział - to kardynał Karol Wojtyła. Nie wiedziałem kto to, pomyślałem, no jakiś kardynał...(wtedy byłem daleko od kościoła). Pobłogosławił wszystkim muzykom, którzy brali udział w tym festiwalu i uczestniczyli w tej kolacji. Nie ukrywam, że byłem poruszony, powiedział bardzo piękne słowa, które myślę, że jak nasiona wpadły w moje serce – (chociaż wtedy, jeszcze o tym nie wiedziałem).

Chwile po tym powiedział do nas - kochani, po tej kolacji wyjeżdżam, jadę do Krakowa, pakuję się i wyjeżdżam do Watykanu. Wtedy wiedziałem, że Jan Paweł I umarł i kardynałowie jechali na konklawe, ale nie byłem tym jakoś zainteresowany. Potem okazało się, że to było jego ostatnie wystąpienie na Jasnej Górze, przed tym, zanim został papieżem.

Zostało to spotkanie mocno w mojej pamięci, ale każdy wrócił do swojego życia. Pewnego dnia moja mama woła mnie przed telewizor, i mówi że jest biały dym, wybrali papieża. Pokazali okno i słyszę, że został wybrany kard. Wojtyła. Powiedziałem wówczas do mamy – jak to, ja przecież przed chwilą z nim jadłem kolację na Jasnej Górze. I tu przyznaje byłem w ciężkim szoku, nagle okazuje się, że Jan Paweł II to jest kardynał, od którego dostałem błogosławieństwo, którego słuchałem przy wspólnym stole. Wiele lat minęło, zanim swoje życie pozbierałem, ale byłem wtedy przeszczęśliwy i teraz też jestem poruszony, kiedy o tym mówię.

Drugie spotkanie z Janem Pawłem II, to 2003 rok. Ten rok wiąże się mocno ze śmiercią mojej mamy. Wtedy też jesienią jechaliśmy do Watykanu z koncertem. Wcześniej w 1992 r. Stanisław Soyka zaprosił mnie gościnnie do nagrania Tryptyku Rzymskiego. Płyta zawiera kompozycje muzyczne Stanisława Soyki do słów Tryptyku Rzymskiego napisanego przez Jana Pawła II. W nagraniu albumu muzykowi towarzyszył: poznański chór męski Affabre Concinui, dwie śpiewaczki (alt), kontrabasista oraz Kwintet Smyczkowy. Gościnnie na płycie także ja. Nagraliśmy piękną płytę. Jeździliśmy po Polsce z Tryptykiem Rzymskim i pewnego dnia dostaliśmy telefon z Watykanu, z zaproszeniem.

To był listopad - 2003 rok. Byliśmy w Watykanie w Kaplicy Sykstyńskiej z wieloma muzykami i aktorami. Zagraliśmy w auli Pawła VI Tryptyk dla Jana Pawła II. Specjalnie dla Papieża utwór - „ Omnia nuda et aperta”.

Zobacz zdjęcia: Spotkanie z Yaniną Iwańskim

Później po koncercie, mieliśmy krótkie z nim spotkanie. Przyklęknąłem przy nim, pobłogosławił mnie i powiedział: brawo, pięknie. Wypowiedziałem klika słów, m.in., że zapiął klamrą trudne wydarzenia w moim życiu: dni śmierci mojej mamy i ojca. To było dla mnie niesamowite spotkanie. To była prostota, jakbym spotkał swoją matkę, ojca, prostota bytu, czyli prawda.

Na zakończenie spotkania w muzeum usłyszeliśmy fragmenty z „Tryptyku Rzymskiego, które wtedy podczas tej pielgrzymki w 2003 r. słuchał Jan Paweł II.

Janusz Yanina Iwański w krótkim koncercie zaprezentował utwory m.in. z najnowszej płyty „Kręci się.” YANINA 4 Gramy. Na fortepianie grał muzyk Michał Rorat.

Towarzyszący Iwańskiemu na scenie dyrektor muzeum Krzysztof Witkowski włączył też w jego opowieść swoje wspomnienia związane ze świętym papieżem. Wcześniej, przed spotkaniem z Januszem Yaniną Iwańskim miał miejsce wernisaż wystawy gobelinów, których autorką jest Maria Gostylla-Pachucka.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Oaza ma nowego Moderatora Diecezjalnego

2018-04-24 13:36

Agnieszka Bugała

Abp Józef Kupny dokonał wyboru spośród trzech proponowanych kandydatów. W czasie VII Diecezjalnej Kongregacji Stowarzyszenia „Diakonia Ruchu Światło-Życie” na czteroletnią kadencję Moderatora Diecezjalnego Ruchu Światło Życie w Archidiecezji Wrocławskiej powołał ks. Radosława Rotmana.

facebook/ks. R. Rotmana

Nowy Moderator jest związany z Ruchem Światło Życie od 1996 r. Pełnił posługę animatora we wspólnocie młodzieżowej, diakonii liturgicznej, a od 2010 r. również moderatora Ruchu we wspólnocie. Dotychczas był moderatorem Oazy Dorosłych i Diecezjalnej Diakonii Liturgicznej. Odpowiadał za Diecezjalną Diakonię Modlitwy. Od 2012 r. należy do Unii Kapłanów Chrystusa Sługi. Na co dzień ks. Radosław jest wikariuszem w parafii Bożego Ciała we Wrocławiu.

Posługę Moderatora Diecezjalnego obejmie 1 maja 2018 r.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Abp Henryk Hoser o sprawie Alfiego Evansa: Sądy stają się panami życia

2018-04-25 14:16

Rozmawiał Adam Kacprzak/wpolityce.pl

Jest to społeczeństwo rozdwojone, a w pewnym sensie schizofreniczne, skoro dostrzega się to dziecko królewskie, która pojawia się na świecie w pięknym otoczeniu, a jednocześnie nie dostrzega się tego, które jest chore, wymaga pilnej pomocy i potrzebuje miłości rodziców, a którą mu się odbiera - powiedział w rozmowie z portalem wPolityce.pl arcybiskup Henryk Hoser SAC, biskup senior diecezji warszawsko-praskiej.

Artur Stelmasiak
Abp Henryk Hoser

wPolityce.pl: Księże Arcybiskupie, historia dwuletniego Alfiego Evansa bez wątpienia porusza, ale także i bulwersuje. Lekarze przekonywali, że jego terapia jest „daremna”, a wręcz „nieludzka”. Czy ktokolwiek ma moralne prawo wygłaszać takie słowa?

Ks. Arcybiskup Henryk Hoser: Każda terapia jest ludzka. Nieludzkie może być traktowanie człowieka. Trzeba powiedzieć, że ten przypadek nie podpada pod pojęcie terapii uporczywej, czyli daremnej, ponieważ nie zachodzą dwie ważne proporcje. Po pierwsze, to jest dwuletnie dziecko, czyli organizm rosnący, a nie będący u kresu swego życia człowiek podeszły, którego perspektywa życia biologicznego nie jest długa. Tutaj przede wszystkim są pewne szanse podtrzymania tego dziecka przy życiu. A nawet gdy dzisiaj nie mamy efektywnej terapii leczenia, to jednak postęp w leczeniu chorób genetycznych jest tak duży, że za jakiś czas można by pomoc przyczynowo. I po drugie, fakt, że to dziecko, odłączone od aparatury, oddychało samodzielnie ponad 10 godzin, pokazuje, że miało ono autonomię życia.

Przy tej sprawie trzeba zwrócić jeszcze uwagę, że mimo postawy rodziców i nadaniu dziecku włoskiego obywatelstwa - co stało się dzięki zaangażowaniu Ojca Świętego - by mogło zostać transferowane do rzymskiego szpitala Bambino Gesu, nie chciano dać mu tej możliwości. Trzeba też wreszcie powiedzieć, że jest bardzo złą praktyką, że to sądy stają się panami życia i śmierci.

Czy można powiedzieć w takim razie, że system – sąd brytyjski, ale także trybunał w Strasburgu, który podtrzymał decyzję o odłączeniu od aparatury – stał się w jakimś sensie przejawem cywilizacji śmierci?

To jest przejaw cywilizacji śmierci. Widzimy tę perspektywę i autonomię życia, która już tutaj zaistniała. Natomiast przypadki takich chorób regresyjnych - gdy dziecko urodziło się bez objawów, a które postępują teraz – powinny być uprzywilejowane przez badania medyczne, by można było takie choroby obserwować i potem leczyć. A tego się nie robi. Każdy taki przypadek jest wielkim wyzwaniem dla nauki o człowieku i medycyny.

Pojawia się również pytanie o prawa rodziców, którzy walczyli o życie swojego dziecka przed sądami. Czy w świecie Zachodu rodzice tych praw już nie mają?

Coraz bardziej te prawa są im odbierane. A w tym wypadku, nawet jeśli państwo brytyjskie nie chciało tego dziecka utrzymywać – co na pewno nie stanowi wielkiego obciążenia – to powinno zgodzić się na przewiezienie go tam, gdzie chciano go leczyć, czyli wyspecjalizowanego szpitala rzymskiego Bambino Gesu.

Interwencja Ojca Świętego Franciszka i Watykanu daje chyba poczucie nadziei, że Kościół wypełnia tak mocno swoją misję obrony życia.

Został już prawie sam na tej arenie walki o życie. Coraz mniej jest instytucji, które broniłyby ludzkiego życia tak konsekwentnie jak właśnie Kościół.

W Wielkiej Brytanii widzimy wyraźnie dwa obrazki: ciężko chory dwulatek, skazany na śmierć i radość z powodu narodzin „royal baby”. Ten rozdźwięk chyba nie najlepiej świadczy o społeczeństwie Zachodu?

Jest to społeczeństwo rozdwojone, a w pewnym sensie schizofreniczne, skoro dostrzega się to dziecko królewskie, która pojawia się na świecie w pięknym otoczeniu, a jednocześnie nie dostrzega się tego, które jest chore, wymaga pilnej pomocy i potrzebuje miłości rodziców, a które się odbiera.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Reklama

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem