Reklama

Bez Niego, jak bez chleba, czyli I Komunia św. w mojej rodzinie

Niedziela łódzka 18/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba
Podnoszą z ziemi przez uszanowanie
Dla darów Nieba
Tęskno mi, Panie...
C. K. Norwid, Moja Piosenka II

Tęsknota... może dotyczyć i dotyczy różnych przedmiotów. Ale czy my, ludzie XXI w., wieku pędzącego za kolorowymi świecidełkami, krążący pośród duchowych gruzów naszych serc w towarzystwie oślepiających neonów, potrafimy tęsknić za chlebem? Pewnie tak, bo obecnie wielu jest takich, którzy bezradnie wyciągają swe chude ręce w stronę rozpędzonego tłumu w nadziei na ludzką litość. Bieda - lecz od tej materialnej gorsza jest ta duchowa.
Dwa tysiące lat temu przez ziemię przeszedł Bóg-Człowiek, który wychodząc do zagubionych i głodnych Miłości tłumów mówił o Sobie: „Ja jestem chlebem życia. Kto do Mnie przychodzi nie będzie łaknął, a kto we Mnie wierzy, nigdy pragnąć nie będzie” (J 6, 35 b). Człowiek ten dał nam Siebie na pokarm. Bo On jest Miłością, a Miłość oddaje się całkowicie; składa z Siebie ofiarę. Syn Boży w ofierze przebłagalnej Bogu Ojcu złożył Siebie za nas.
Ile człowiek potrafi przeżyć bez chleba? Tydzień? Być może. Ale później czeka go tylko śmierć - jedna z najokrutniejszych bo głodowa. A o ileż ważniejszy jest ten Chleb, który daje życie wieczne. A ilu jest takich, którzy żyją w ciągłym głodzie, tęskniąc za Nim, nie są tego świadomi. Do jakże okrutnej śmierci to prowadzi! Serce prosi o Chleb, a oni go nie słuchają. Jakże bolesna jest taka tęsknota! Śmierć głodowa... tak, jakby Boga nie było.
Miesiąc maj już tradycyjnie kojarzy się nam z pierwszymi Komuniami św. Ale czy dzieciom nie kojarzy się bardziej z prezentami, jakie z okazji tej uroczystości otrzymują? A rodzicom ze spotkaniem rodzinnym? Zapewne niektórym tak. Lecz istota tego wydarzenia leży zupełnie w czym innym. W czym?
Eucharystia - „owoc” Ostatniej Wieczerzy Jezusa Chrystusa - to przede wszystkim Ciało i Krew Zbawiciela. Pokarm na życie wieczne, które niejako zaczyna się już tutaj, na ziemi. I tak „przestrzeń” nieba i piekła sięgają swymi korzeniami ziemi - naszej codzienności. Chcąc mówić o przygotowaniu w rodzinie i rodziny do I Komunii św. należy najpierw przypomnieć sobie czym jest małżeństwo i jakie są zadania rodziny.
Ojciec Święty Jan Paweł II w Tryptyku rzymskim tak pisze o małżeństwie:

Prasakrament -
samo bycie widzialnym
znakiem odwiecznej Miłości.
A kiedy będą się stawać „jednym ciałem”
- przedziwne zjednoczenie -
za jego horyzontem
odsłania się ojcostwo i macierzyństwo.
- Sięgają wówczas
do źródeł życia,
które są w nich.
- Sięgają do Początku.
- Adam poznał swoja żonę
a ona poczęła i porodziła.
Wiedzą, że przeszli próg,
największej
odpowiedzialności!


Miłość, która jest fundamentem małżeństwa - komunii osób na wzór Trójcy Świętej - i jego spoiwem na wieki, jest nierozłącznie zawiązana z odpowiedzialnością. Odpowiedzialność ta dotyczy zarówno współmałżonków nawzajem, jak i dzieci. Dzieci natomiast są jakby zewnętrznym „znakiem i dowodem” trwałej miłości ich rodziców. Są owocem miłości, która przepełniwszy serca współmałżonków, rozlewa się z ich serc, dając życie. I podobnie jak stwórcza miłość Boga podtrzymuje wszelkie stworzenie przy życiu, tak też miłość rodzicielska dając życie, zabiega o jego wzrost. Ojciec Święty Jan Paweł II w jednej z encyklik taką kieruje do małżonków zachętę: „Niechże więc małżonkowie ochotnie podejmą wyznaczone im zadania, wspierani przez wiarę i nadzieję, która nie zawodzi - ponieważ »miłość Boża rozlana jest w sercach naszych przez Ducha Świętego, który został nam dany« (Rz 5, 5b)” (Humanae vitae 25). Zatem zadaniem rodziny jest wzbudzanie i kształtowanie w dzieciach (i w sobie nawzajem!) wiary, nadziei i miłości.
Misją” rodziny przed pierwszą Komunią św. jest wychowywanie do Eucharystii.
Założyciel włoskiego ruchu formacyjnego „Communione e liberatione” Luigi Giussani w jednej ze swoich książek napisał: „Wiara, która jest otwarciem się na całą rzeczywistość, która jest wyczerpującym znaczeniem każdego działania, staje się dla młodego człowieka - nawet jeśli ani on, ani osoby dorosłe nie zdają sobie z tego sprawy - (...) wizją zgodnie, z którą postrzega się i rozumie samego siebie oraz wchodzi się w relację z całą rzeczywistością”. Powyższe zatem uświadamia nam, że wiara nie jest tylko dodatkiem do naszego „pobożnego” życia, ale jest ona czynnikiem umożliwiającym nam poznanie samych siebie i świata, w którym żyjemy. Może to jest odpowiedź na to, dlaczego współcześnie tak wielu jest ludzi pogubionych we własnej tożsamości i środowisku. „Pedagogia wiary” wyraża się nade wszystko w modlitwie prowadzonej w rodzinnym kręgu. Wszakże rodzina jest „domowym Kościołem”, w którym wzrastają ziarna „nowego życia”. Modlitwa w gronie rodzinnym jest dzisiaj mocno zaniedbana i czasami ma się takie wrażenie, jakby całe rodziny żyły tak, jakby Boga nie było. Lecz On JEST i czeka na naszą z Nim rozmowę. Jeśli się nie modlimy to nie dziwmy się, że w naszych rodzinach jest tyle nieporozumień, smutku i nieuczciwości. Jeśli my decydujemy się żyć bez Boga, który jest Dawcą szczęścia wszelkiego - to nie miejmy pretensji, że On nam pozwala egzystować w „mroku i cieniu śmierci”. Bóg nas kocha, a miłość nigdy nie będzie zmuszać - nawet do szczęścia. Bo warunkiem miłości jest wolność.
Modlitwa jest „przestrzenią”, w której odnajdujemy samych siebie, naszych bliskich i Boga-Ojca. To ona podtrzymuje przy życiu miłość, uczy szacunku i cierpliwości. Maryja, która odprowadziła swojego Syna od miękkiej kołyski na krzyż, zna dokładnie realia życia rodzinnego i ma dla każdego z nas otwarte serce, pod którym niegdyś spoczywało Boże Dziecię. Wie jak, i o co prosić dla nas Wszechmocnego.
Odpowiedź dana życiu wiarą, jest odpowiedzią pełną nadziei „która zawieść nie może” (Rz 5, 5a). Rodzina wychowując do Eucharystii ma nie tylko zaszczepiać u dzieci wiarę, ale także ożywiać ją nadzieją. W jaki sposób? Przez lekturę Pisma Świętego, które jest żywym Słowem. Ono opowiada o niezgłębionej Miłości Boga do swojego ludu - o wierności, sprawiedliwości i miłosierdziu. O nadziei, o tym, że mimo zła i grzechu Słowo przyjmuje Ciało i zamieszkuje pośród nas. Nie obok nas, ale w nas - dla nas!
Czy zatem Pismo Święte nie dodaje nam nadziei? Nie tylko dodaje, ale także ofiarowuje nadzieję o człowieczym i Bożym obliczu - Boga, który zamknął się dla nas w kawałku chleba, jak ptak w klatce, aby nas uzdolnić do wzniesienia się ponad najgrubsze mury - ściany naszych serc. W Nim każdy jest KIMŚ wyjątkowym i najważniejszym.
Trzecia cnota, do której rodzina jest zobowiązana wychowywać swoje pociechy, szczególnie przed pierwszą Komunią św., jest miłość. Miłość do Boga i człowieka. Lecz, aby szczerze kochać Boga, którego nie widzimy, musimy najpierw kochać bliźniego, którego widzimy, z którym żyjemy na co dzień. Dzień sądu będzie dniem zwycięstwa Miłości. Tylko ci, którzy kochali, staną po stronie zwycięzców! Nie można właściwie mówić o Eucharystii, z pominięciem miłości. Miłość zaś potęguje modlitwa. Co więcej, to miłość zapewnia wolność. Jak pisze jeden z francuskich filozofów i teologów o. Marie-Dominique Philippe: „Prawdziwa wolność pochodzi z naszego wnętrza ponieważ pochodzi z naszej miłości do osoby ludzkiej, którą uznajemy za nasze dobro, nasz cel. A czyż najbardziej pożądanym przez nas celem nie jest samo Źródło Miłości i Życia - Trójca Święta? Tego pragną głębokości naszych serc... „(...) kto we Mnie wierzy, nigdy pragnąć nie będzie” (J 6, 35c). Ten Człowiek i Bóg zarazem dał nam najpewniejszą obietnicę - „wystarczy” w Niego uwierzyć. A bez Niego nic nie możemy uczynić. Z Nim natomiast wszystko możemy! Paradoksem współczesnego świata jest to, że odrzuca najbardziej wiarygodne obietnice, dając się zwodzić marnym mirażom budowanym na piasku. Kiedy przychodzi burza pozostaje tylko to, co najtrwalsze - MIŁOŚĆ.
A miłość to nic innego, jak całkowity dar z siebie samego. Dar składany każdego dnia.
Kończąc powyższe rozważania chciałbym jeszcze raz podkreślić, że do Eucharystii trzeba wychowywać. A wychowanie to „wprowadzanie do rzeczywistości postrzeganej całościowo” (Luigi Giussani). Bez permanentnego wychowywania do wiary, nadziei i miłości pierwsza Komunia Święta staje się tylko średnio efektownym folklorem. Moje rozważania pragnę zakończyć słowami o. Marii-Dominique Philippe: „Zbliżam się do Niego, kiedy Go kocham. Jeśli Go nie kochamy, nie możemy prawdziwie Go odkryć. (...) Boga trzeba odkrywać przez miłość, trzeba mieć w samym wnętrzu miłości jakby głębokie przeczucie, które nas z Nim łączy (...)”. Pomóżmy zatem naszym dzieciom przez modlitwę, codzienną lekturę Pisma Świętego i osobisty przykład w jedynym w swego rodzaju spotkaniu z Bogiem. Pomóżmy im odkryć samych siebie i fenomen naszej rodziny - niezwykłość komunii osób - w darze i zadaniu, jakim jest dla nas wszystkich EUCHARYSTIA! Niech nowy rower czy też złoty zegarek nie przesłonią nam prawdziwego Szczęścia...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Turniej WTA w Stuttgarcie - awans Świątek do półfinału

2024-04-19 20:00

[ TEMATY ]

tenis

Iga Świątek

Turniej WTA

PAP/RONALD WITTEK

Iga Świątek świętuje zwycięstwo w ćwierćfinałowym meczu z Emmą Raducanu

Iga Świątek świętuje zwycięstwo w ćwierćfinałowym meczu z Emmą Raducanu

Liderka światowego rankingu tenisistek Iga Świątek pokonała Brytyjkę Emmę Raducanu 7:6 (7-2), 6:3 i awansowała do półfinału halowego turnieju WTA 500 na kortach ziemnych w Stuttgarcie. Jej kolejną rywalką będzie Jelena Rybakina z Kazachstanu.

Świątek, która była najlepsza w Stuttgarcie w dwóch ostatnich latach, wygrała tu 10. mecz z rzędu i pewnie zmierza po trzeci samochód Porsche przyznawany triumfatorce.

CZYTAJ DALEJ

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Co to znaczy, że Jezus jest Dobrym Pasterzem?

2024-04-20 16:36

[ TEMATY ]

Ewangelia

KUL

Centrum Heschela KUL

Zazwyczaj, gdy myślimy o Jezusie jako Dobrym Pasterzu, rysuje się przed nami bardzo sielski obraz – Jezus łagodnie trzyma na ramionach owieczkę. Tymczasem chodzi tu o coś innego. Po pierwsze o to, że Jezus utożsamia się z najbardziej pogardzaną grupą społeczną, porównywaną do nieczystych pogan. Po drugie o to, że Jezus naraża swoje życie w obronie owiec - podkreśla ks. prof. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na IV Niedzielę Wielkanocną 21 kwietnia, zwaną Niedzielą Dobrego Pasterza.

Beduini to koczownicze plemiona arabskie, które żyją jeszcze na pustynnych i górzystych terenach dawnej Palestyny. Zajmują się głównie wypasem owiec. Zadziwiające, że nawet kilkudziesięcioosobowa grupa Beduinów potrafi posługiwać się sobie tylko zrozumiałym językiem i pielęgnować właściwe im zwyczaje. Żyjąc z dala od miast i większych osiedli, wieczorami zasiadają przy ognisku przed swoimi namiotami, by długo rozmawiać, śpiewać, ale także trzymać straż nocną przy swych stadach. Niekiedy okazuje się to konieczne, gdyż zdarzają się przypadki kradzieży owiec albo ataku wilków. Izraelska prasa co jakiś czas podaje informacje o wzajemnym wykradaniu stad wśród różnych plemion beduińskich albo o ataku dzikich zwierząt. Niejeden pasterz postradał życie w obronie swych stad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję