Reklama

Wychowanie jako zadanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza debata na temat adekwatności metod i form pracy wychowawczej w szkole odbyła się 4 marca, w I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Chełmońskiego w Łowiczu. Debatę zorganizowało LO im. Chełmońskiego, należące do Stowarzyszenia Szkół Aktywnych, wraz z Wydziałem Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu. Spotkanie, jak czytamy w zaproszeniu, miało stać się okazją do wymiany doświadczeń z zakresu skutecznego wdrażania szkolnych programów wychowawczych.
Przybyłych gości powitał dyrektor I Liceum, dr Henryk Zasępa. Znaleźli się wśród nich m.in. dr Danuta Nakoneczna - twórca, fundator i naukowy opiekun Towarzystwa Szkół Twórczych i Stowarzyszenia Szkół Aktywnych; Jolanta Lipszyc - przewodnicząca Towarzystwa Szkół Twórczych; Wiesława Zewald - przewodnicząca Stowarzyszenia Szkół Aktywnych. Do Łowicza zjechali również dyrektorzy i najbardziej kreatywni wychowawcy klasowi szkół z całej Polski, stowarzyszeni w obu instytucjach. Nie zabrakło wizytatora z Delegatury Skierniewice, zarazem opiekunki szkoły - Krystyny Mostowskiej oraz dyrektora Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu - Elżbiety Hendrysiak. Towarzystwo Szkół Twórczych obchodziło już 20-lecie swego istnienia, natomiast Stowarzyszenie Szkół Aktywnych (SSA) istnieje od 10 lat. Celem obu jest stałe doskonalenie procesów nauczania i wychowania w aspekcie tworzenia elitarnych - pod względem edukacyjnym - szkół publicznych. Inspiracją dotychczasowych poszukiwań innowacyjnych Towarzystw są pozornie przeciwstawne zasady pedagogicznego postępowania: indywidualizacja i socjalizacja procesu kształcenia; kierownicza rola nauczyciela i współudział uczniów w organizacji procesu kształcenia, współdziałanie i współpraca stowarzyszonych szkół oraz ich pozytywna rywalizacja, jako cenne źródła nowych idei i pomysłów. Do najważniejszych osiągnięć edukacyjnych w wieloletniej działalność TST i SSA zaliczyć należy min. wypromowanie idei oraz opracowanie, wdrożenie i upowszechnienie koncepcji klas i szkół autorskich; rozszerzenie skali ocen z czterech stopni do sześciu; wypracowanie i wdrożenie systemu wykrywania i wspomagania w rozwoju uczniów uzdolnionych; powołanie przy liceach ogólnokształcących Klubów Promocji Talentów; opracowanie i wdrożenie metod nauczania zindywidualizowanego; opracowanie programów klas gimnazjalnych i ich eksperymentalne wdrożenie; tworzenie systemu wychowawczego wspartego o trójczynnikową teorię rozwoju osobowości oraz o inspirujące wskazania edukacji humanistycznej i personalistycznej. Jeszcze jedno ważne osiągnięcie Towarzystw, to opracowanie koncepcji doskonalenia zawodowego nauczycieli, opartego na praktyce, na poczynaniach nauczycieli-mistrzów i na kierowanym samokształceniu.
Jak wielokrotnie podkreślała dr Danuta Nakoneczna, do szczególnie cennych osiągnięć Towarzystwa Szkół Twórczych należy również wydanie, nakładem własnym, ośmiu książek popularyzujących wypracowane i wdrażane innowacje pedagogiczne. Większość z nich przekazywana jest niezamożnym szkołom oraz bibliotekom pedagogicznym, uczelnianym i miejskim nieodpłatnie W ramach funduszy własnych, pochodzących ze składek członkowskich szkół, Towarzystwo systematycznie nagradza wyróżniających się w pracy uczniów i ich nauczycieli. Przed TST i SSA stają nowe, ważne zadania innowacyjno-wdrożeniowe, wynikające z potrzeb i oczekiwań społecznych, gospodarczych i politycznych kraju. W ostatnich latach obserwujemy w szkołach całej Polski lawinowe narastanie złożonych problemów wychowawczych. Jednocześnie coraz częściej ujawniają się dobre pod względem wychowawczym szkoły, oraz wybitni, cenieni przez uczniów i rodziców wychowawcy. Stowarzyszenia postanowiły wspólnie analizować, wzbogacać i upowszechniać ich autorskie programy oraz praktyczne sposoby rozwiązywania problemów szkolnych. Najlepszą metodą przekazywania doświadczeń, jest dyskusja panelowa, wzbogacana teoretycznymi opracowaniami omawianych zagadnień. Pierwsza taka dyskusja panelowa odbyła się właśnie w Łowiczu. Swoje działania wychowawcze przedstawiły dwie szkoły: łowickie LO im. Chełmońskiego oraz I LO im. Mikołaja Kopernika z Łodzi. Druga ze szkół zaprezentowała m.in. wyjątkowo ciekawy program „Asystent”, który uaktywnia ucznia, uczy samodzielnego pogłębiania wiedzy i współpracy, przygotowuje liderów. Obecny w czasie debaty wątek, to także znakomite, a mało dotąd propagowane osiągnięcia polskiej młodzieży na międzynarodowych olimpiadach przedmiotowych. TST i SSA wydały specjalne opracowanie w celu promowania wybitnych olimpijczyków. Istnieje także Stowarzyszenie Nauczycieli Olimpijskich. Z przeglądu tych osiągnięć nietrudno jest wyciągnąć bardzo optymistyczny wniosek sformułowany przez Danutę Nakoneczną „nie pytajmy co mamy do zaoferowania Europie, ale co Europa ma do zaproponowania naszej młodzieży”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niech miłość do Maryi będzie sprawdzianem polskiego ducha

2024-05-03 23:18

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich / Niedziela

– Maryja, Królowa Polski, to tytuł, którym określił Bogarodzicę 1 kwietnia 1656 r. król Jan Kazimierz podczas ślubów lwowskich, by dramatyczne wówczas losy Ojczyzny i Kościoła powierzyć Jej macierzyńskiej opiece – przypomniał na rozpoczęcie wieczornej Mszy św. w intencji archidiecezji częstochowskiej o. Samuel Pacholski, przeor Jasnej Góry. Eucharystia pod przewodnictwem abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego. oraz Apel Jasnogórski z udziałem Wojska Polskiego zwieńczyły uroczystości trzeciomajowe na Jasnej Górze. Towarzyszyła im szczególna modlitwa o pokój oraz w intencji Ojczyzny.

Witając wszystkich zebranych, o. Pacholski przypomniał, że „Matka Syna Bożego może być i bardzo chce być także Matką i Królową tych, którzy świadomym aktem wiary wybierają Ją na przewodniczkę swojego życia”. Przywołując postać bł. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, który tak dobrze rozumiał, że to właśnie Maryja jest Tą, „która zawsze przynosi człowiekowi wolność, wolność do miłowania, do przebaczania, uwolnienie od grzechu i każdego nieuporządkowania moralnego”, zachęcał wszystkich, by te słowa stały się również naszym programem, który będzie pomagał „nam wierzyć, że zawsze można i warto iść ścieżką, która wiedzie przez serce Królowej”.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Chcemy zobaczyć Jezusa

2024-05-04 17:55

[ TEMATY ]

ministranci

lektorzy

Służba Liturgiczna Ołtarza

Pielgrzymka służby liturgicznej

Rokitno sanktuarium

Katarzyna Krawcewicz

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

4 maja w Rokitnie modliła się służba liturgiczna z całej diecezji.

Pielgrzymka rozpoczęła się koncertem księdza – rapera Jakuba Bartczaka, który pokazywał młodzieży wartość powołania, szczególnie powołania do kapłaństwa. Po koncercie rozpoczęła się uroczysta Msza święta pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. Pasterz diecezji wręczył każdemu ministrantowi mały egzemplarz Ewangelii św. Łukasza. Gest ten nawiązał do tegorocznego hasła pielgrzymki „Chcemy zobaczyć Jezusa”. Młodzież sięgając do tekstu Pisma świętego, będzie mogła każdego dnia odkrywać Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję