Reklama

Biały Kruk 1

Wystawa w Muzeach Watykańskich

Modele mistrza Berniniego

2016-12-20 08:28

Włodzimierz Rędzioch

Włodzimierz Rędzioch
Bernini. Modelli mostra altare Cattedra

Jednym z artystów, który wywarł największy wpływ na wygląd Bazyliki św. Piotra był genialny artysta włoskiego baroku Giovan Lorenzo Bernini. Architekt, malarz ale przede wszystkim rzeźbiarz, Bernini wykonał w bazylice watykańskiej dzieła, które stanowią jej najważniejsze elementy architektoniczno-dekoracyjne: baldachim nad głównym ołtarzem świątyni, ołtarzem Konfesji, umieszczony w absydzie ołtarz Katedry św. Piotra, monumenty nagrobne papieży Urbana VIII i Aleksandra VII, statuę św. Longinusa, dekorację pilastrów i naw bazyliki oraz tabernakulum kaplicy Najświętszego Sakramentu.

Do odlania wspaniałych rzeźb z brązu Bernini stosował modele wykonane z gliny, które były wzmocnione słomą, drewnem, powrozami i kutym żelazem. Artysta wykonał je ze swoimi współpracownikami, wśród których był Flamandczyk Peter Verpoorten i Włosi: Ferrata, Raggi i Morelli. Niektóre z tych modeli przetrwały do naszych czasów a ostatnio zostały one poddane pracom konserwatorskim.

Dziś, aż do 26 lutego, możemy podziwiać je w Pinakotece Muzeów Watykańskich (sala XII) wśród wspaniałych barokowych obrazów.

Reklama

Eksponowanych jest siedem modeli: cztery modele stojących aniołów, które posłużyły do wykonania rzeźb aniołów stojących przy Katedrze św. Piotra, dwie głowy Doktorów Kościoła (św. Atanazego i św. Jana Chryzostoma) – Katedrę św. Piotra podtrzymują Doktorzy Kościoła, dwóch z Kościoła łacińskiego i dwóch z Kościoła wschodniego, oraz klęczący anioł przeznaczony do Kaplicy Najświętszego Sakramentu – Bernini wykonał do niej tabernakulum w formie starożytniej świątyni (tempietto), przy której klęczą dwa anioły.

Włodzimierz Rędzioch
Bernini. Głowa Doktora Kościoła
Włodzimierz Rędzioch
Bernini. Modelli mostra

Zwiedzający ma możliwość obejrzenia z bliska, jak Bernini tworzył swe rzeźby. Na glinianych modelach widać odciski palców Mistrza, znaleziono nawet odciśki linii papilarnych artysty. Oczywiście modele są o wiele bardziej „surowe” niż wykonane z nich rzeźby, które były szlifowane i złocone.

Modele umieszczono w sali Pinakoteki, z której usunięto kilka barokowych obrazów (w tym obraz Caravaggia) wypożyczonych na wystawę do Rosji.

Tagi:
Watykan muzea

By chronić zabytki

2017-10-31 14:00

Ks. Tomasz Zmarzły
Edycja sosnowiecka 45/2017, str. 8

Pod honorowym patronatem Przewodniczącego Episkopatu oraz Prezydenta RP odbyła się w dniach 18-20 października br. w Mszczonowie na Mazowszu Międzynarodowa Konferencja „Muzea kościelne wobec nowych wyzwań”. Byli na niej przedstawiciele naszej diecezji.

Marta Sztwiertnia
Uczestnicy spotkania zgodnie twierdzili, że konferencja stała się okazją do wymiany doświadczeń i poszukiwaniem kierunków współpracy

W spotkaniu wzięli udział muzealnicy z Czech, Słowacji, Macedonii, Litwy, Ukrainy, Włoch i Polski, diecezjalni konserwatorzy, historycy sztuki oraz pracownicy instytucji kultury. Diecezję sosnowiecką reprezentował diecezjalny konserwator zabytków.

Konferencję przygotował Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów we współpracy z Radą ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego Konferencji Episkopatu Polski (KEP), przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN). Konferencji przewodniczył bp Michał Janocha – przewodniczący Rady KEP ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego. Zauważył on, że w czasach kwestionowana chrześcijaństwa i Kościoła, wartością, która nie jest kwestionowana i wciąż uchodzi za wartość pozostaje kultura. „Gdybym podczas wykładu na uniwersytecie zaczął mówić o Chrystusie czy Matce Bożej, trzy czwarte audytorium wyłączy się natychmiast. Natomiast, kiedy zaczynam mówić o ikonie Chrystusa, o obrazie Maryi to słuchają wszyscy” – stwierdził bp Janocha.

Co zrobić, aby muzea nie były „składnicami”, ale stały się miejscem świadomości, dyskusji, polemiki na tematy społecznych przeobrażeń? Jak przeobrazić nasze muzea, nie zatracając ich charakteru, by przyciągnąć widzów współczesnych i przyszłych? Jak poszerzać krąg zwiedzających? Jak poznawać ich potrzeby i oczekiwania? Jak wprowadzić zmiany metodologiczno-organizacyjne, by muzea odegrały większą rolę edukacyjną w społeczeństwie? Jak wykorzystywać w muzeach nowoczesne technologie w ekspozycji, promocji, edukacji, w inwentaryzacji, jak i dokumentacji? Jak pozyskać i wdrożyć fundusze europejskie w muzeach? – to niektóre z pytań, na które starali się dać odpowiedź prelegenci i uczestnicy konferencji.

Wzięło w niej udział ok. 200 osób, zarówno duchownych, jak i świeckich. Wszyscy przyjechali w celu nawiązania m.in. współpracy z innymi muzeami, w tym państwowymi. Ważną sprawą jest integracja środowiska, tzn. osób pracujących w tej jednej branży. Przez wymianę poglądów, doświadczeń, dyskusję nad wspólnymi zadaniami i projektami oraz poszukiwanie kierunków współpracy i rozwoju muzeów oraz sposobów rozwiązywania problemów finansowania tych placówek na pewno problematyka muzealnicza, a co za tym idzie ochrony dziedzictwa narodowego, zabrzmiała wyraźniej niż dotychczas. Wiele dały dyskusje podczas wystąpień i w kuluarach dotyczące udostępniania, eksponowania, przechowywania, konserwowania i opracowywania naukowego wszelkich zbiorów muzealnych. Podejmowane tematy nie tylko dla muzealników czy historyków sztuki, ale dla każdego człowieka kochającego piękno na pewno stały się okazją do głębszej refleksji nad stanem wiedzy i podejściem do zabytków przeszłości, których jesteśmy stróżami.

W programie konferencji znalazły się następujące bloki tematyczne: Podstawy prawne i współczesność muzeów kościelnych w Polsce. Muzea i zbiory kościelne w Polsce – studia przypadków. Muzea i zbiory kościelne w działalności władz i instytucji publicznych. Omawiano także kierunek działania powołanego przez Episkopat Polski Stowarzyszenia Muzeów i Skarbców Kościelnych Ars Sacra.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Dr Wanda Półtawska o prawnej ochronie każdego życia

2018-02-17 19:39

pw / Warszawa (KAI)

„Człowiek nie dlatego żyje, że się urodził, tylko dlatego się rodzi, że żyje.” - tak potrzebę prawnej ochrony życia poczętego uzasadnia dr Wanda Półtawska doktor nauk medycznych oraz specjalista w dziedzinie psychiatrii, profesor Papieskiej Akademii Teologicznej, harcerka, więźniarka niemieckiego obozu koncentracyjnego w Ravensbrück, przyjaciółka Jana Pawła II, towarzysząca jego śmierci.

Mariusz Książek

W przeprowadzonym przez Citizengo Polska wywiadzie z dr Wandą Półtawską, nestorka polskiego ruchu pro-life podkreśla, że wartość życia ludzkiego nie zależy od stanu zdrowia, urody, czy talentów człowieka. „Każdy człowiek ma prawo żyć, nawet jeśli jest nieuleczalnie chory, niepełnosprawny, czy w początkowym, prenatalnym, stadium rozwoju” – stwierdza.

„Stąd każdy z nas ma obowiązek, chronić życie i zrobić wszystko, by życie każdego i każdej z tych najmniejszych z nas mogło się rozwinąć niezależnie od tego, czy badania prenatalne są pomyślne, czy też mamy do czynienia z podejrzeniem jakiejkolwiek choroby, czy niepełnosprawności” dodaje.

Dr Wanda Półtawska, od lat jest zaangażowana w obronę życia. W setkach publikacji i wystąpień niezmiennie przywołuje wartości i zasady bioetyki opartej na antropologii chrześcijańskiej. W 2014 roku wyraziła je w formie „Deklaracji wiary lekarzy katolickich i studentów medycyny w przedmiocie płciowości i płodności ludzkiej.”, którą podpisało blisko 4 tysiące lekarzy z całej Polski.

Obecny wywiad, w kontekście prac Sejmu nad obywatelską inicjatywą ustawodawczą #ZatrzymajAborcje, jest głosem adresowanym szczególnie do parlamentarzystów, bo to w ich rękach jest teraz los wielu setek i tysięcy dzieci.

„Czy autorytet i doświadczenie dr. Wandy Półtawskiej będzie w tym wypadku wystarczające? Mam nadzieję, że w niedługim czasie będziemy się mogli o tym przekonać.” - podsumowuje wywiad Magdalena Korzekwa-Kaliszuk Dyrektor Citizengo Polska.

Link do wywiadu: https://youtu.be/lmYvnTlLbpE

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kraków: Muzyczna Droga Krzyżowa

2018-02-18 21:03

luk / Kraków (KAI)

Po raz kolejny krakowscy wierni będą mieli okazję wziąć udział w Muzycznej Drodze Krzyżowej. 11 marca w kościele Redemptor Hominis w Krakowie tradycyjne podczas nabożeństwa rozważania zastąpią utwory muzyki klasycznej.

Graziako

Pomysł koncertu o charakterze pasyjnym wywodzi się z Łodzi. Na grunt krakowski przeniosła go Kinga Mastalerz. W Łodzi muzyka podczas nabożeństwa była puszczana z płyt. - Pomyślałam sobie, że o wiele większe wrażenie i duchowe przeżycia przyniosłoby wykonywanie utworów na żywo – wspomina.

W organizację muzycznego nabożeństwa odprawianego w kościele pw. Chrystusa Odkupiciela Człowieka w Krakowie włącza się od 5 lat ponad 100 muzyków i wokalistów. Kolejnym stacjom Męki Pańskiej towarzyszą przede wszystkim klasyczne utwory muzyczne.

Pojawiają się również nowoczesne akcenty, na przykład w postaci wokalizy z filmu "Dziewiąte wrota" i pieśni góralskich. - To unikalna możliwość, aby wejść w siebie i na podstawie wyjątkowego tła muzycznego budować własne rozważania o cierpieniu Chrystusa – opisuje Mastalerz.

W tym roku o oprawę muzyczną zadbają trzy krakowskie chóry, orkiestra, zespoły instrumentalne i soliści, w tym Karin Wiktor-Kałucka czy Tomasz Jarosz. – Całość dopełni bogata aranżacja świetlna, która sprawi, że będzie to nie tylko wspaniałe widowisko, ale także zachęta do tego, by zadumać się nad sensem trudnych momentów w swoim życiu – podkreśla Mastalerz.

Muzyczna Droga Krzyżowa rozpocznie się 11 marca o godz. 20:00 w kościele Redemptor Hominis w Krakowie (ul. Stelmachów 137). Co istotne świątynia ta charakteryzuje się wyśmienitą akustyką, gdyż została zaprojektowana przez Tomasza Koniora, który jest autorem projektu m.in. siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem