Reklama

Rodzina

GUS: coraz mniej małżeństw, coraz więcej rozwodów i dzieci pozamałżeńskich

Od 1980 roku wśród Polaków systematycznie spada liczba małżeństw, wzrasta natomiast liczba rozwodów, coraz więcej jest też dzieci ze związków pozamałżeńskich – wynika z danych Rocznika Demograficznego 2016, opublikowanego przez GUS.

[ TEMATY ]

rodzina

badania

sebra/pl.fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Małżeństwa

Liczba małżeństw w naszym kraju spada od 1980 roku. Zarejestrowano ich wówczas 307 tys. 373, dziesięć lat później 255 tys. 369, a w 2010 – 228 tys. 337.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W 2015 r. ogółem Polacy zawarli 189 tys. 420 małżeństw (do tej liczby GUS włączył 588 przypadków, w których dla obojga małżonków stałym miejscem zamieszkania przed ślubem była zagranica, w tym 186 wyznaniowych), z czego 117 tys. 645 wyznaniowych i 71 tys. 775 cywilnych.

W obydwu przypadkach najwięcej pobrało się Polaków w wieku 25-29 lat (59 tys. 226 wyznaniowych, 18 tys. 502 cywilnych).

Aż 116 tys. 441 małżeństw wyznaniowych zawarto w ub. roku w Kościele katolickim (nieco więcej w miastach niż na wsi), 485 – w Kościele prawosławnym, 247 – ewangelicko-augsburskim, a 107 – zielonoświątkowym. W innych Kościołach zawierano mniej niż 100 związków.

Od 1999 r. w Urzędach Stanu Cywilnego rejestrowane są także małżeństwa podlegające prawu wewnętrznemu Kościoła lub związku wyznaniowego — zawarte w obecności duchownego. Małżeństwo zawarte w tej formie podlega prawu polskiemu i pociąga za sobą takie same skutki cywilnoprawne, jak małżeństwo zawarte przed kierownikiem USC.

Reklama

Małżeństwa wyznaniowe ze skutkami cywilnymi mogą być zawierane jedynie w: Kościele Katolickim, Polskim Autokefalicznym Kościele Prawosławnym, Kościele Ewangelicko-Augsburskim, Kościele Ewangelicko-Reformowanym, Kościołem Ewangelicko-Metodystycznym, Kościele Chrześcijan Baptystów, Kościele Adwentystów Dnia Siódmego, Kościele Polskokatolicki, Kościele Starokatolickim Mariawitów, Kościele Zielonoświątkowym oraz Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich. Rozwody

Od 1980 r. systematycznie wzrasta w Polsce liczba rozwodów. W tymże roku było ich 39 tys. 833, w 1990 – 42 tys. 436, w 2000 – 42 tys. 770, w 2010 – 61 tys. 300, a w 2015 – już 67 tys. 296.

Spośród wspomnianej liczby rozwodów, 28 tys. 152 dotyczyło par bezdzietnych, 24 tys. 581 małżeństwa z 1 dzieckiem, 12 tys. 149 – z 2 dzieci, 1914 – z 3 dzieci, a 500 z czworgiem lub więcej potomstwa. Przeciętna liczba dzieci z rozwiedzionych małżeństw wyniosła 1,45.

Na tysiąc nowo zawartych małżeństw przypada 356 rozwodów. Trzykrotnie więcej Polaków rozwodzi się w miastach (48 tys. 896) niż na wsi (17 tys. 587).

Spośród ogólnej liczby rozwodów, 49 tys. 847 nastąpiło bez orzeczenia o winie, 11 tys. 643 z winy męża, 2413 z winy żony, a 3393 z winy obu stron.

Z danych wynika, że rozwód najczęściej dotyka małżeństwa ze stażem 5-9 lat (16 tys. 526) oraz do 4 lat (13 tys. 868), a także 10-14 lat (10 tys. 371). Następnie liczba rozwodów spada wraz z postępującym stażem, ale np. małżeństw rozwodzących się po 30 latach pożycia jest więcej niż w przedziale 25-29 lat (odpowiednio 6023 i 4739).

Reklama

GUS zbadał także przyczyny rozkładu pożycia małżeńskiego, które prowadziły w 2015 r. do rozwodów. Najwięcej zanotowano orzeczonych przez sąd przypadków niezgodności charakterów (19 tys. 571), następnie niedochowania wierności (5124), nadużywania alkoholu (3510), dłuższej nieobecności (1346), nagannego stosunku do rodziny (1062), nieporozumienia na tle finansowym (882) oraz różnić światopoglądowym (437), czy niedoboru seksualnego (190).

Wzrostowi liczby rozwodów odpowiada zwiększająca się liczba małżeństw powtórnych: w 2000 r. było ich 12 tys. 746, w 2010 – 13 tys. 804, a w 2015 – 14 tys. 574.

Urodzenia

Od 1980 roku wzrasta systematycznie liczba dzieci pozamałżeńskich. Podczas, gdy 36 lat temu było ich 4,8 proc. ogółu urodzonych, to w 2010 – już 20,6 proc., a w 2015 r. – 24,6 proc. (90 tys. 737 z 370 tys. 383 ogółem, od którego odliczyć należy jednak 1075 urodzeń martwych).

W Roczniku Demograficznym GUS zaznaczono, że podział na urodzenia małżeńskie i pozamałżeńskie jest dokonywany zgodnie ze stanem faktycznym na podstawie art. 62 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, który stanowi: „Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo przed upływem 300 dni od jego ustania lub unieważnienia, domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki”. Jeżeli brak jest takich przesłanek, urodzenie zostaje zaliczone do pozamałżeńskich.

Ponadto, w przypadku zawarcia związku małżeńskiego przez rodziców dziecka po jego urodzeniu, ale przed sporządzeniem aktu urodzenia, akt ten sporządza się tak, jakby dziecko urodziło się po zawarciu małżeństwa.

2016-11-16 14:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kielce: rozstrzygnięta ankieta dla Karty Dużej Rodziny

[ TEMATY ]

rodzina

Ponad 800 rodzin posiadających troje i więcej dzieci wskazało w ankietach oczekiwane ulgi: zniżki w korzystaniu komunikacji miejskiej oraz w opłatach za wywóz śmieci, które gwarantowałaby Karta Dużej Rodziny. Ma być gotowa z początkiem 2014 r.
CZYTAJ DALEJ

Św. Jan Chrzciciel de la Salle

[ TEMATY ]

św. Jan de la Salle

Peter Potrowl (talk)/pl.wikipedia.org

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Urodził się w Reims 30 kwietnia 1651 r. w podupadłej rodzinie książęcej jako najstarszy z jedenaściorga rodzeństwa. W wieku 27 lat przyjął święcenia kapłańskie.

Trzy lata potem na uniwersytecie w Reims zdobył doktorat z teologii (1680 r.). Zaraz po święceniach otrzymał probostwo. Powierzono mu także kierownictwo duchowe nad szkołą i sierocińcem, prowadzonym przez Siostry od Dzieciątka Jezus. Jan postarał się w Rzymie o zatwierdzenie zakonu tychże sióstr. Bardzo bolał nad losem setek sierot, pozbawionych zupełnie pomocy materialnej i duchowej. Gromadził ich na swej plebanii, której część zamienił na internat. Następnie na użytek biednych dzieci oddał swój rodzinny pałac, a za pieniądze parafialne i otrzymane od pewnej zamożnej kobiety zakupił obszerny dom. Ludzie, którzy pomagali Janowi z czasem utworzyli zgromadzenie zakonne pod nazwą Braci Szkolnych. Za jego początek przyjmuje się datę 24 czerwca 1684 roku. Utworzył wiele typów szkół: podstawowe, wieczorowe, niedzielne, zawodowe, średnie, seminaria nauczycielskie. Nauka w nich odbywała się w języku ojczystym i była bezpłatna. Na polu pedagogiki Jan ma więc poczesne miejsce. W jego szkołach na pierwszym miejscu był język ojczysty, a nie wszechwładna łacina. Zniósł często stosowane w szkołach kary fizyczne W roku 1681 powstała pierwsza szkoła założona przez św. Jana w Reims (1681 r.), kolejna powstała w Paryżu (1688 r.), potem w Lyonie, w Rouen itd. W sto lat potem cała Francja była pokryta szkołami lasaliańskimi. Do rewolucji francuskiej (1789 r.) w samej Francji zgromadzenie miało 126 szkół i ponad 1000 członków. Dzisiaj Bracia Szkolni mają swe szkoły w prawie 90 krajach. Jan de la Salle zostawił po sobie bezcenne pisma. Najwybitniejsze z nich to: „Zasady dobrego wychowania”, które doczekało się ponad 200 wydań; nadto „Rozmyślania”, „Wskazania, jak prowadzić szkoły” i „Obowiązki chrześcijanina”. Bezcenne dla poznania ducha lasaliańskiego są także jego listy. Jan zmarł po krótkiej chorobie 7 kwietnia 1719 r. Beatyfikował go Leon XIII w 1888 r. On też wyniósł go uroczyście do chwały świętych w roku 1900. Pius XII ogłosił św. Jana de la Salle patronem nauczycieli katolickich (1950 r.). Ciało św. Jana, zbezczeszczone w czasie rewolucji francuskiej w roku 1793, dla bezpieczeństwa przeniesiono do Belgii, a w roku 1937 złożono przy domu generalnym zakonu w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

„Ewangelia życia” - 30 lat temu ukazała się Encyklika „Evangelium vitae”

2025-04-07 10:49

[ TEMATY ]

Encyklika

Włochy

Evangelium vitae

Marco Invernizzi

Włodzimierz Rędzioch

Marco Invernizzi

Marco Invernizzi

Marco Invernizzi - Włoski filozof i historyk, krajowy regent „Alleanza Cattolica”, stowarzyszenia świeckich katolików, którego celem jest studiowanie i upowszechnianie społecznej nauki Kościoła.

W 1995 r., po upadku Muru Berlińskiego w 1989 r. i wraz z końcem Związku Radzieckiego dwa lata później, świat zaczynał się zmieniać. Ludzkość wkroczyła w erę globalizacji - „wielkiej iluzji” postkomunizmu, kiedy rozpowszechniła się idea, że wolny rynek rozwiąże wszystkie problemy, uciszy broń i zapewni wszystkim ludziom obfitość żywności.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję