Reklama

Prawna ochrona małżeństwa (4)

Niedziela w Chicago 9/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kanon 1060 stwierdza:

Małżeństwo cieszy się przychylnością prawa, dlatego w wątpliwości należy uważać je za ważne, dopóki nie udowodni się czegoś przeciwnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Aby chronić trwałość związku małżeńskiego, Kościół ustanowił zasadę domniemania prawnego na korzyść ważności tego związku, jeżeli zgoda małżeńska została wyrażona zewnętrznie. Zakłada się, że istniała zgodność wewnętrznej woli z tym, co wypowiedziano słowami. Jeżeli więc para dopełniła ceremonii ślubu, zakłada się, że młodzi związani są ważnym węzłem małżeńskim i jego ważności nie trzeba udowadniać. Trzeba natomiast udowodnić tezę przeciwną, czyli jego ewentualną nieważność. Niektórzy autorzy uważają, że domniemanie prawne ważności idzie jeszcze dalej i obejmuje wszystkie związki, które już istnieją, jeżeli sami małżonkowie i ludzie im bliscy są w dobrej wierze, że żyją w ważnym związku. Jest to oczywiście domniemanie prawne „zwykłe”, które może być obalone przez przedstawienie dowodu, iż mimo tego, że zainteresowana para przeszła przez ceremonię zaślubin, prawdziwy związek małżeński (tak jak go rozumie Kościół) nie zaistniał z powodu jakiejś wady, braku lub przeszkody.
Zasada domniemania prawnego za ważnością małżeństwa pociąga za sobą skutki praktyczne. Związek małżeński uważa się za ważny, dopóki jego nieważność zostanie orzeczona przez odpowiedni wyrok Sądu Kościelnego. Do czasu stwierdzenia nieważności małżonkowie nie mogą na mocy własnego autorytetu wstąpić w nowe związki, chociaż mieliby poważne wątpliwości, co do ważności pierwszego związku. Szerzej ten temat omówię przy omawianiu prawa procesowego.

Różne postaci małżeństwa

Następny kanon 1061 daje szereg określeń różnych postaci związków małżeńskich.

§1. Ważne małżeństwo między ochrzczonymi nazywa się tylko zawartym, jeżeli nie zostało dopełnione; zawartym i dopełnionym, jeżeli małżonkowie podjęli w sposób ludzki akt małżeński przez się zdolny do zrodzenia potomstwa, do którego to aktu małżeństwo jest ze swej natury ukierunkowane i przez który małżonkowie stają się jednym ciałem.

Reklama

Paragraf powyższy wprowadza rozróżnienie między małżeństwem zawartym (ratyfikowanym) a niedopełnionym, czyli gdy narzeczeni wymienili już między sobą zgodę małżeńską, ale jeszcze nie współżyli ze sobą seksualnie oraz małżeństwem zawartym i dopełnionym, czyli takim, gdzie małżonkowie po ceremonii zaślubin współżyli seksualnie. Tylko małżeństwo ratyfikowane i dopełnione między ochrzczonymi jest uważane za absolutnie nierozerwalne.

§2. Gdy po zawarciu małżeństwa małżonkowie wspólnie zamieszkali, domniemywa się dopełnienie, dopóki coś przeciwnego nie zostanie udowodnione.

Mamy tu do czynienia z następnym zwykłym domniemaniem prawnym, tym razem w sprawie dopełnienia małżeństwa. Jeżeli małżonkowie zamieszkali razem, chociażby przez krótki okres czasu, zakłada się, że współżyli ze sobą seksualnie. To prawne domniemanie jest oparte na zdroworozsądkowej przesłance i jeżeli ktoś twierdziłby inaczej, musi to udowodnić.

§3. Nieważne małżeństwo nazywa się mniemanym, jeżeli zostało zawarte w dobrej wierze przez jedną przynajmniej ze stron, dopóki obydwie strony nie upewnią się o jego nieważności.

Małżeństwo mniemane jest faktycznie nieważne, ale przynajmniej przez jedną ze stron jest uważane za ważne. Żeby mogło być małżeństwem mniemanym, trzeba by odbyła się zewnętrzna ceremonia zaślubin jak zwykle. Strona uważająca dane małżeństwo za ważne może żyć w dobrej wierze, co do ważności swego małżeństwa, aż do czasu, gdy się sama przekona o jego nieważności lub zostanie wydany wyrok potwierdzający nieważność przez kompetentny sąd kościelny. Po takim wyroku strona, która by mimo wszystko utrzymywała, że jej małżeństwo jest ważne, nie jest uważana za żyjącą w dobrej wierze. Dzieci zrodzone z takiego małżeństwa są uważane za legalne, nawet wtedy, gdy później takie małżeństwo mniemane uzyska orzeczenie nieważności z sądu kościelnego.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski – pasjonująca historia

[ TEMATY ]

Maryja

NAjświętsza Maryja Panna

Karol Porwich/Niedziela

Kościół w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, która została ustanowiona przez papieża Benedykta XV w 1920 r. na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości. Uroczystość ta – głęboko zakorzeniona w naszej historii - nawiązuje do Ślubów Lwowskich króla Jana Kazimierza z 1656 r., Konstytucji 3 maja oraz oddania Polski pod opiekę Maryi po uzyskaniu niepodległości.

Geneza, śluby lwowskie króla Jana Kazimierza

CZYTAJ DALEJ

Papież zachęca proboszczów do wniesienia wkładu w prace Synodu

2024-05-02 11:21

[ TEMATY ]

proboszczowie

papież Franciszek

PAP/EPA/VATICAN MEDIA

Do refleksji nad odnową posługi proboszcza w kluczu synodalnym i misyjnym, a także umożliwienia Sekretariatowi Generalnemu Synodu zebrania ich wkładu w przygotowanie Instrumentum laboris zachęcił Ojciec Święty proboszczów całego świata w wystosowanym dziś do nich liście. Wydarzenie to zbiegło się z zakończeniem Międzynarodowego Spotkania „Proboszczowie dla Synodu”.

LIST OJCA ŚWIĘTEGO FRANCISZKA

CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Autorzy książki o rodzinie Ulmów odznaczeni polskim Złotym Krzyżem Zasługi

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

książka

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

rodzina Ulmów

złoty Krzyż Zasługi

Episkopat.news

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Autorzy książki o błogosławionej rodzinie Ulmów "Zabili także dzieci": watykanistka włoskiej agencji prasowej Ansa Manuela Tulli i szef polskiej redakcji watykańskich mediów Vatican News ks. Paweł Rytel-Andrianik zostali w czwartek odznaczeni Złotym Krzyżem Zasługi, przyznanym przez prezydenta RP Andrzeja Dudę.

Ceremonia wręczenia odznaczeń odbyła się w ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej, a Krzyże Zasługi wręczył ambasador Adam Kwiatkowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję