Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.
Zamknij

Reklama

Warszawa: obradowała Rada KEP ds. środków społecznego przekazu

2016-10-06 19:04

mp / Warszawa / KAI

Podsumowanie obsługi medialnej wizyty Ojca Świętego w Polsce oraz Światowych Dni Młodzieży - było głównym tematem spotkania Rady KEP ds. Środków Społecznego Przekazu, jakie odbyło się 6 października w Warszawie. Spotkanie prowadził abp Wacław Depo, przewodniczący Rady.

Na dziennikarskiej zwyżce podczas wizyty papieża Franciszka na Jasnej Górze, 28 lipca 2016 r.

Polub nas na Facebooku!

Ks. prof. Robert Nęcek, do niedawna rzecznik metropolity krakowskiego, w swym wprowadzeniu wskazał na zaangażowanie wszystkich mediów w obsługę Światowych Dni Młodzieży w Krakowie, które zostały potraktowane jako wielkie wyzwanie medialne i towarzyszył im pozytywny przekaz. Przy okazji przypomniał jednak okres poprzedzający ŚDM, kiedy to duża część polskich "świeckich" mediów rozpowszechniała silne lęki wobec przyjazdu do Krakowa, koncertując się na zagrożeniach bezpieczeństwa oraz wynajdując rzekome słabości organizacyjne. Nie uwzględniano faktu, że przygotowania są dopiero w trakcie i nie wszystko od razu może zostać rozwiązane.

Zdaniem ks. Nęcka media dość szybko zapomniały o potrzebie dalszego propagowania tego, co wydarzyło się podczas ŚDM, a nawet nauczania Franciszka, jakie wówczas zostało przekazane. Ks. Henryk Zieliński, redaktor naczelny tygodnika "Idziemy" zwrócił uwagę, że te same media, które w sposób pozytywny pokazywały ŚDM i wizytę papieża, w ostatnim czasie zaangażowały się w promocję "czarnych marszów" organizowanych w obronie aborcji.

Marcin Przeciszewski z KAI przedstawił panoramę zaangażowania Katolickiej Agencji Informacyjnej, która wraz z Polską Agencją Prasową była odpowiedzialna za akredytację dziennikarzy oraz organizacje obsługi medialnej tych wydarzeń. Stwierdził, że zadanie to zostało wykonane z dużym sukcesem, co potwierdzają opinie dziennikarzy zarówno krajowych, zagranicznych oraz tych, których akredytowała Stolica Apostolska. Poinformował, że wizyta papieska oraz ŚDM były największym wydarzeniem medialnym w historii Polski. W sumie KAI przyznała 5 tys. 610 akredytacji dziennikarzom oraz pracownikom służ technicznych stacji telewizyjnych i radiowych z 82 krajów świata, w tym 3 tys. 794 z Polski oraz 1 tys. 816 zza granicy.

Reklama

Podkreślił, że wielką wagę KAI przywiązywała nie tylko do bezpośredniej obsługi, ale także do przygotowania dziennikarzy polskich i zagranicznych do tego wydarzenia. Na pół roku przez wizytą papieską KAI wraz PAP uruchomiła specjalny portal internetowy pope2016.com, rodzaj wirtualnego newsroomu dla dziennikarzy z całego świata, po polsku i angielsku. Chodziło o to, aby dziennikarzy dobrze przygotować zawczasu. Przed wizytą znalazła się tam duża ilość materiałów o Polsce i o Kościele w Polsce, tak aby rozbić wiele niekorzystnych stereotypów.

Przeciszewski zwrócił także uwagę na doskonałą realizację transmisji przez TVP oraz Polskie Radio, które były oficjalnymi ich nadawcami, także dla zagranicy. Ks. Maciej Makuła, szef redakcji programów katolickich TVP powiedział, że transmisje były "absolutnym majstersztykiem tego, co mogła zrobić telewizja". Dodał, że ma wrażenie, że dziennikarze biorący udział w tym wydarzeniu okazali nie tylko najwyższy profesjonalizm, ale "zostali wewnętrznie przemienieni".

Ks. Piotr Zaborski przedstawił wielką pracę Forum Niezależnych Rozgłośni Katolickich, skupiającego liczne stacje diecezjalne. Zaoferowały one wspólną, na bardzo wysokim poziomie obsługę tych wydarzeń zarówno w postaci transmisji jak i informacji, które trafiły do milionów Polaków.

O zaangażowaniu "Niedzieli" zarówno przed, w trakcie jak i po wizycie papieskiej opowiadała Lidia Dudkiewicz, redaktor naczelna tygodnika. Poinformowała, że "Niedziela" jeszcze na wile miesięcy przed ŚDM oddała swoje strony młodzieżowe na rzecz przygotowania młodych czytelników, a w trakcie, niezależnie od opisu wydarzeń, zrealizował olbrzymi materiał filmowy, dotyczący w szczególności wizyty Ojca Świętego na Jasnej Górze. Teraz z kolei wydaje na ten temat specjalny, ilustrowany kalendarz. A zaangażowaniu "Gościa Niedzielnego" mówił z kolei stojący na jego czele ks. Marek Gancarczyk.

Ks. Gancarczyk postawił przy tym pytanie o stosunkowo małe zaangażowanie polskiej młodzieży w ŚDM, która decydowała się w większości na przyjazd do Krakowa w ostatnim momencie, nie licząc oczywiście grupy ok. 150 tys. wolontariuszy, którzy pracowali przez wiele miesięcy poprzedzających. W podobnym duchu wypowiadał się ks. Zieliński wyjaśniając, że zarejestrowało się na ŚDM zaledwie ok. 100 młodych Polaków, a reszta z nich przybyła, zachęcona w ostatniej chwili niezwykłą atmosferą, jaką udało się przekazać mediom, przede wszystkim telewizji. Zdaniem obu mówców sprawa ta wymaga poważnego przemyślenia, a jednym z powodów może być nieprzychylna atmosfera wokół Kościoła, prezentowana w ostatnich latach przez część mediów.

Prof. Andrzej Drzycimski wraz z ks. prof. Józefem Klochem podkreślali olbrzymią rolę mediów społecznościowych w przekazywaniu młodym informacji o ŚDM oraz w tworzeniu atmosfery wokół tego wydarzenia. Podkreślono w tym olbrzymią pracę Sekcji Komunikacji ŚDM, kierowanej przez ks. Adama Parszywkę, która liczyła ok. stu osób, przekazujących treści związane z SDM na forum sieci społecznościowych.

Zdaniem prof. Drzycimskiego, młodzież dziś nie korzysta praktycznie w z "tradycyjnych" mediów drukowanych i elektronicznych, ale czerpie wiedzę z Internetu, a przede wszystkim z sieci społecznościowych. Dlatego Kościół, o ile jego orędzie ma trwać w przyszłości w przestrzeni medialnej, musi się skoncentrować na przekazie swego orędzia właśnie za pomocą mediów społecznościowych, a ŚDM było najlepszym tego przykładem. Konieczność dokładnego przemyślenia tego wyzwania zaproponował ks. prof. Kloch, wysuwając ponadto propozycję aby Rada KEP ds. Środków Społecznego Przekazu opracowała specjalny dokument na ten temat. Abp Depo zaproponował, aby było to tematem kolejnego spotkania.

Radzie KEP ds. Środków Społecznego Przekazu przewodniczy Przewodniczący abp Wacław Depo. Jej członkami są: bp Tadeusz Bronakowski, bp Adam Lepa i bp Józef Szamocki a konsultorami: Andrzej Drzycimski, Lidia Dudkiewicz, ks. Marek Gancarczyk, Adam Hlebowicz, ks. Wojciech Mikulski SJ, ks. Robert Nęcek, Marcin Przeciszewski, ks. Paweł Rytel-Andrianik, Sylwia Sułkowska, ks. Maciej Szczepaniak, ks. Piotr Zaborski i ks. Henryk Zieliński.

Działy: Polska

Tagi: media abp Depo Wacław KEP

Tagi
Nasze serwisy
Polecamy
Zaprzyjaźnione strony
Najpopularniejsze
24h7 dni

Reklama

Lidia Dudkiewicz, Red. Naczelna

Nie ma drugiego takiego narodu EDYTORIAL

Zachodzi potrzeba dalszego budowania wspólnoty Kościoła lokalnego przez ustawodawstwo partykularne, które przy uszanowaniu bogactwa różnych miejscowych tradycji, poszerzy... »
Bp Krzysztof Nitkiewicz

Reklama


Adresy kontaktowe


www.facebook.com/tkniedziela
Tel.: +48 (34) 365 19 17, fax: +48 (34) 366 48 93
Adres redakcji: ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa


Wydawca: Kuria Metropolitalna w Częstochowie
Redaktor Naczelny: Lidia Dudkiewicz
Honorowy Red. Nacz.: ks. inf. Ireneusz Skubiś
Zastępca Red. Nacz.: ks. Jerzy Bielecki
Sekretarz redakcji: ks. Marek Łuczak
Zastępca Sekretarza redakcji: Margita Kotas