Reklama

Jezus wzorem ewangelizatora

Jezus - pierwszy głosiciel Ewangelii

Jezus Chrystus nie tylko jest istotną treścią ewangelizacji, lecz również wzorem Ewangelizatora; sam wyznaje, że został posłany „głosić Dobrą Nowinę o Królestwie Niebieskim” (Łk 4,43).

Niedziela kielecka 6/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Głosił w mocy Ducha

W jaki sposób głosił Dobrą Nowinę, a tłumacząc dosłownie ewangelizował? Pierwszy występ ewangelizacyjny w rodzinnym Nazarecie sam Jezus określił słowami: Evangelizare paperibus misit - „posłał Mnie ewangelizować ubogich” (Łk 4,18). Jest to pierwszy, prymicyjny występ Jezusa. W inauguracyjnym występie ujawnia się w sposób szczególny treść i styl ewangelizacji. Jak ewangelizował Jezus? Żeby na to pytanie odpowiedzieć, należy najpierw zwrócić uwagę na kontekst prymicyjnej ewangelizacji Jezusa. Św. Łukasz nic nie wspomina o szkole retorskiej Jezusa. Dwa misteria poprzedziły ewangelizację ubogich w Nazarecie: chrzest w Jordanie i kuszenie na pustyni. W momencie chrztu, „gdy się modlił, otworzyło się niebo i Duch Święty zstąpił na Niego” (Łk 3,22). U początków ewangelizacji Jezusa jest modlitwa i Duch Święty. Drugie misterium poprzedzające ewangelizację to próba na pustyni. Pustynia w języku biblijnym nie tylko jest miejscem próby, lecz również doświadczenia Boga, odosobnienia i ciszy. Dopiero po tych dwóch misteriach zaczyna się ewangelizacja: „Potem powrócił Jezus w mocy Ducha do Galilei, a wieść o Nim rozeszła się po całej okolicy. On zaś nauczał ich w synagogach, wysławiany przez wszystkich. Przyszedł również do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać. Podano Mu księgę proroka Izajasza. Rozwinąwszy księgę, natrafił na miejsce, gdzie było napisane: Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł Dobrą Nowinę [tj. Ewangelię], więźniom głosił wolność, a niewolnikom przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, abym obwoływał rok łaski od Pana. Zwinąwszy księgę, oddał słudze i usiadł: oczy wszystkich w synagodze były w Niego utkwione. Począł więc mówić do nich: «Dziś spełniły się te słowa Pana, któreście słyszeli»” (Łk 4,14-21). Św. Łukasz wyraźnie namaszczenie Duchem Świętym łączy z głoszeniem Dobrej Nowiny. Duch Święty, modlitwa i posłanie przez Ojca były szkołą ewangelizacji Jezusa. Kiedy Jezus będzie posyłał Apostołów z Dobrą Nowiną w świat, to nakaże, żeby nie opuszczali miasta, tj. Jerozolimy, do momentu, aż otrzymają „moc z wysoka”, tj. Ducha Świętego (por. Dz 1,8). Apostołowie posłuchali Jezusa, zamknęli się w Wieczerniku na modlitwie. Dopiero, gdy Duch Święty z hukiem otworzył drzwi wieczernika, Apostołowie ruszyli w świat z Dobrą Nowiną zbawienia (por. Dz 2,1-47). Ewangelizacja ma wymiar pneumatyczny i zakorzeniona jest w modlitwie.
Po wystąpieniu w synagodze nazaretańskiej następuje dzień w Kafarnaum (zob. Łk 3,31-42), w czasie którego Jezus czyni znaki: uzdrawia opętanego i teściową Piotra. Po słowach pełnych Ducha Świętego następują czyny miłości pełne mocy: „Zdumiewali się Jego nauką, gdyż słowo Jego było pełne mocy (…) z władzą i mocą rozkazuje nawet mocom nieczystym, i wychodzą” (Łk 4,32). Źródłem mocy Jezusowego słowa był Duch Święty, którym został namaszczony. Czyny te były równocześnie wyrazem miłości i dobroci Jezusa. Słowa pełne mocy Ducha łączył z czynami miłości i dobroci. Jest to druga cecha ewangelizacji Jezusa: słowo orędzia zbawienia łączy z czynem miłości. Zasługuje w pełni na określenie „prorok potężny w czynie i słowie wobec Boga i całego ludu” (Łk 24,19).
Co było tworzywem Jezusowej ewangelizacji? Jezus w synagodze nazaretańskiej z szacunkiem wyjaśnia Pismo Święte. Treścią ewangelizacji było słowo Boże. Św. Marek pisze, że Jezus „głosił Ewangelię Bożą” (Mk 1,14). Posyłając uczniów, nakaże im, by głosili Ewangelię (Mk 16,15). Słowa Jezusa Ewangelizatora nazywa św. Łukasz „słowami łaski” (Łk 4,22) logoi tes charitos (tłumaczenie BT nie jest ścisłe). Oznacza to, że słowa te przyjęte z wiarą niosą łaskę zbawienia. Słowa Jezusa nie tylko informują, uczą, ale również zbawiają. Posyłając uczniów na cały świat, nakaże im głosić nie ludzką mądrość, lecz Ewangelię (por. Mk 16,15). Jezus określił tworzywo ewangelizacji. Ewangelizuje się wtedy, gdy się głosi Ewangelię. Jeżeli tworzywem nie jest Ewangelia, to nie można mówić o ewangelizacji. Tylko słowa Ewangelii mają moc zbawczą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Weigel: deklaracja "Dignitas infinita" mogłaby być lepsza

2024-04-26 10:55

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

Chociaż opublikowana 8 kwietnia deklaracja Dykasterii Nauki Wiary „Dignitas infinita” zawiera wiele ważnych stwierdzeń dotyczących obrony życia i godności człowieka, to dokument ten mógłby być jeszcze lepszy - uważa znany amerykański intelektualista katolicki i biograf św. Jana Pawła II, prof. George Weigel. Swoje uwagi na ten temat zawarł w felietonie opublikowanym na łamach portalu „The First Things”.

Zdaniem prof. Weigla najbardziej uderzający w watykańskim dokumencie doktrynalnym jest brak odniesień do encykliki Veritatis splendor św. Jana Pawła II z 1993 r. i jego nauczania, że niektóre czyny są „wewnętrznie złe”, że są poważnie złe z samej swojej natury, niezależnie od okoliczności. Zaznacza, iż fakt, że niektóre działania są złe „jest podstawą, na której Kościół potępia wykorzystywanie seksualne, aborcję, eutanazję, wspomagane samobójstwo i współczesne formy niewolnictwa, takie jak handel ludźmi”. Zgadza się, że jak mówi deklaracja, są to „poważne naruszenia godności ludzkiej”, ale dokument ten nie mówi dlaczego tak jest. „Nie dlatego, że obrażają nasze uczucia lub wrażliwość na ludzką godność, ale dlatego, że możemy wiedzieć na podstawie rozumu, że zawsze są one poważnie złe i to należało to jasno stwierdzić” - uważa.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

2024-04-26 11:28

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W odcinku odkryjemy historię tragicznego życia i upadku Friedricha Nietzschego, filozofa, który ogłosił "śmierć Boga", a swoje życie zakończył w samotności i obłędzie, nazywając siebie "biednym Chrystusem

Chcę Ci pokazać , jak życiowe wybory i niewiedza mogą prowadzić do zgubnych konsekwencji, tak jak w przypadku Danniego Simpsona, który nie zdając sobie sprawy z wartości swojego rzadkiego rewolweru, zdecydował się na desperacki napad na bank. A przecież mógł żyć inaczej, gdyby tylko znał wartość tego, co posiadał. Przyłącz się do naszej rozmowy, gdzie zagłębimy się w znaczenie trwania w jedności z Jezusem, jak winna latorość z krzewem, i zobaczymy, jak te duchowe związki wpływają na nasze życie, nasze wybory i naszą przyszłość.

CZYTAJ DALEJ

Radosna twarz Kościoła

2024-04-26 16:28

Magdalena Lewandowska

Podczas Cecyliady dzieci wspólne wielbią Boga poprzez śpiew.

Podczas Cecyliady dzieci wspólne wielbią Boga poprzez śpiew.

Już po raz 8. odbyła się Cecyliada – przegląd piosenki religijnej dla przedszkolaków.

Organizatorem wydarzenia jest katolickie przedszkole Lupikowo przy współpracy parafii św. Trójcy na wrocławskich Krzykach. Przegląd ma charakter ewangelizacyjny i integracyjny – nie ma rywalizacji, jest za to wspólny śpiew na chwałę Bogu. W tym roku wzięło w nim udział 80 dzieci z wrocławskich przedszkoli i jedna śpiewająca wspólnie rodzina. – Cecyliada to wydarzenie, które od lat gromadzi najmłodszych członków Kościoła, z czego jesteśmy bardzo dumni. Cieszymy się, że właśnie poprzez tę inicjatywę możemy zachęcać dzieci do wielbienie Boga i uświęcania się poprzez muzykę – mówi Aleksandra Nykiel, dyrektor przedszkola Lupikowo. Podkreśla, że co roku nie brakuje zgłoszeń, a kolejne edycje pokazują potrzebę takich wydarzeń. – Muzyka pięknie potrafi kształtować wrażliwość religijną, patriotyczną, ale też wrażliwość na drugiego człowieka. Śpiew pomaga doświadczyć i opowiadać o miłości Boga, a takie wydarzenia uczą też, jak na tę miłość odpowiadać – dodaje.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję