Reklama

Czeladzkie skarby

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół św. Stanisława w Czeladzi obok wielu zabytków malarskich, liturgicznych posiada również wiekowe, pochodzące z 1637 r., dziewięciogłosowe organy, bogato zdobione motywami roślinnymi. Jeszcze trzydzieści lat temu w czasie liturgii rozbrzmiewał ich głos, obecnie ten wczesnobarokowy instrument oczekuje na gruntowną renowację.

Organy przeniesiono do kościoła wkrótce po jego zbudowaniu, czyli ok. 1913 r. Pierwotnie instrument był umieszczony centralnie, przy balustradzie chóru. Jednak, kiedy po wojnie zakupiono nowe 41-głosowe organy, stare przeniesiono na boczny chór kościoła, ustawiając je przy tylnej ścianie. Podczas montowania rozety instrument odsunięto, powodując wiele szkód. Organy zostały wykonane dla dawnej świątyni w 1637 r. Świadczy o tym zachowana inskrypcja z tą datą. Obok znajdują się również inicjały "RP" i "AM". Mogą to być monogramy twórcy organów. Instrument ma dwie sekcje dźwiękowe - manualną i pedałową, posiada wiatrownice klapowo-zasuwowe i mechaniczną trakturę. Manuał umieszczony jest w lewej bocznej ścianie organów. Prof. Julian Gembalski, badając czeladzkie organy, napisał m.in., że posiadają prospekt wczesnobarokowy, architektoniczny, zdobiony dekoracją snycerską, ozdabiają je trzy wieżyczki, środkowa zamknięta półkolistym ryzalitem i niższe wieżyczki boczne - zamknięte kątowo.

Pierwotnie instrument był typowym w swej konstrukcji pozytywem bez pedału. Jednak postanowiono dodać sekcje pedałową i stąd widać zmiany w konstrukcji szafy. Zespół brzmieniowy zachowany jest częściowo w stanie oryginalnym. Szczególnie cenne są piszczałki prospektowe, pochodzące z pewnością z okresu budowy organów, wykonane z cyny, z charakterystycznym dla manieryzmu i wczesnego baroku ukształtowaniem górnych labiów. Mechanizm powietrzny jest młodszy od pozostałych części, został zamontowany najprawdopodobniej w XIX w. Składa się z dużego prostokątnego miecha magazynowego oraz kanałów powietrznych. W 1996 r. w pracowni Konserwacji Organów w Krakowie odrestaurowano metalowe piszczałki oraz zniszczoną przez korniki szafę i piszczałki drewniane.

"Cenny zabytek - jak powiedział ks. prał. Mieczysław Oset - wymaga jeszcze wielu konserwatorskich starań, by przywrócić mu dawną świetność". Znajdzie to na pewno swoje odbicie w organizowanym w świątyni festiwalu "Ave Maria". "Czeladzka świątynia - jak się o niej wypowiedział Sławomir Pietras - jest wprost stworzona w swej urodzie architektonicznej i wielkości do organizowania w niej festiwalu muzyki sakralnej. Przestrzeń, wspaniały chór, piękne prezbiterium i niezwykłe warunki akustyczne - wszystko to sprzyja muzyce organowej i wokalnym popisom". Należy przypomnieć, że od przybycia do parafii ks. Mieczysława Oseta świątynia odzyskała swój dawny blask. Zmieniono dach świątyni, pokrywając go miedzianą blachą, wymieniono niszczejące cegły klinkierowe, uszczelniono miejsca narażone na działanie wilgoci, uporządkowano parkany oraz zbudowano małą architekturę. Księdzu Prałatowi udało się wzbogacić świątynię o nowe piękne mozaiki nad wejściami do świątyni i Pietą, wybudować Dom Katechetyczny. Po intronizacji obrazu Matki Bożej Pocieszenia urządzono kolejne kaplice: św. Anny, św. Stanisława, Matki Bożej Częstochowskiej i Miłosierdzia Bożego. Odnowiono także ściany świątyni, podkreślając jej architekturę. Ufundowane zostały stacje drogi krzyżowej, odnowiono prezbiterium, ukazując kunszt najróżniejszych detali architektonicznych, a przede wszystkim ufundowano marmurowy ołtarz z relikwiarzem św. Stanisława oraz ikonami Ewangelistów. Natomiast nową polichromię otrzymały boczne kaplice św. Stanisława i Matki Bożej Pocieszenia oraz Matki Bożej Częstochowskiej. Jak widać, bardzo dużo już uczyniono, jednak czeladzka świątynia kryje jeszcze wiele dzieł sztuki sakralnej, które czekają na odnowę, by znów jaśnieć blaskiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Licheń: 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich

2024-04-23 19:45

[ TEMATY ]

Licheń

zakonnice

Karol Porwich/Niedziela

Mszą Świętą w bazylice licheńskiej pod przewodnictwem abp. Antonio Guido Filipazzi, nuncujsza apostolskiego w Polsce, 23 kwietnia rozpoczęło się 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich. W obradach bierze udział ponad 160 sióstr: przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Podczas Eucharystii modlono się w intencjach Ojca Świętego i Kościoła w Polsce. 23 kwietnia to uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski.

CZYTAJ DALEJ

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty

2024-04-24 13:04

[ TEMATY ]

konkurs

konkurs plastyczny

konkurs literacki

konkurs fotograficzny

Szymon Ratajczyk/ mat. prasowy

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty. Laura Królak z I Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu z nagrodą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy.

Do historii przeszedł już XV Jubileuszowy Międzynarodowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka pt. Całej ziemi jednym objąć nie można uściskiem. Liczba uczestników pokazuje, że konkurs wciąż się cieszy dużym zainteresowaniem. Przez XV lat w konkursie wzięło udział 15 tysięcy 739 uczestników z Polski, Australii, Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Hiszpanii, Holandii, Grecji, Kazachstanu, Libanu, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Norwegii, RPA, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Honorowy Patronat nad konkursem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda. Organizowany przez Fundację Pro Arte Christiana konkurs skierowany jest do dzieci i młodzieży od 3 do 20 lat i podzielony na trzy edycje artystyczne: plastyka, fotografia i recytacja wierszy Włodzimierza Pietrzaka. Konkurs w tym roku zgromadził 673 uczestników z Polski, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Mołdawii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję