Reklama

Muzeum Wsi Lubelskiej

W kręgu polskiej kultury ludowej

Niedziela lubelska 20/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gromadzenie, ochrona i upowszechnianie zabytków kultury ludowej - to wspólne zadania różnego typu muzeów, a regionalnych i skansenów w szczególności. Ostatnie z wymienionych zadań, a więc udostępnianie w coraz pełniejszym stopniu dóbr muzealnych stało się od szeregu lat istotnym wyznacznikiem muzealnej pracy dydaktycznej, zmierzającej do systematycznego i planowego popularyzowania różnych przejawów rodzimej kultury ludowej naszego regionu. Bogactwo muzealnych zbiorów, ich charakter i możliwość niejako bezpośredniego obcowania z nimi, każe się nam zatroszczyć nie tylko o stwarzanie warunków do okazjonalnego oglądania naszych ekspozycji w formie wycieczek, która jest najpopularniejsza. Edukacja muzealna w naszym skansenie skierowana jest na kontakt przemyślany i powtarzalny, poszerzający możliwości bliższego poznania muzealnej ekspozycji. Dzieci i młodzież pozostają najliczniejszą populacją odwiedzającą muzeum, stąd nieustanna troska o nich i profilowanie spotkań muzealnych dostosowanych do ich wieku, potrzeb, oczekiwań. Z myślą też o młodym pokoleniu Muzeum Wsi Lubelskiej opracowało zestaw zajęć, mających charakter lekcji muzealnych dla różnych przedziałów klasowych. Są one zsynchronizowane ze szkolnym programem języka polskiego, historii, plastyki i rozprowadzane wśród nauczycieli poprzez Kuratorium Oświaty w Lublinie, a także na spotkaniach i konferencjach metodycznych z nauczycielami, czy bezpośrednie z nimi kontakty. Tematyka lekcji muzealnych jest tak dobrana by mogła popularyzować zbiory muzeum i rozwijać zainteresowania uczniów kulturą ludową. Poprzez różne formy tych spotkań przeprowadzonych w naturalnej wiejskiej scenerii chat i ich obejść, pogłębione bogatym materiałem oglądowym na ich wyposażeniu, przybliża się młodym różnorodne strony życia codziennego i kultury dawnej wsi ich ojców. Zakres oddziaływań tej kultury jest stale rozszerzany przez wciąż wzbogacane formy jej prezentacji.

Rok kalendarzowy wyznacza typ lekcji i spotkań muzealnych o charakterze obrzędowym. Blok zajęć tego typu przypadający na jesień rozpoczyna się omówieniem Zaduszek jako szczególnego święta sięgającego prastarej tradycji ludowej utrwalanej w "Dziadach" Adama Mickiewicza. " Andrzejki" i związane z nimi zabawy wróżebne przetrwały do dziś i znajdują zawsze wdzięcznych odbiorców wśród młodzieży. Okres Świąt Bożego Narodzenia jest szczególnie piękny, nabrzmiały ludowymi zwyczajami - co stanowi okazję do przygotowywania z uczniami spotkań wigilijnych, cieszących się coraz większą popularnością. Barwne widowiska kolędnicze oparte na autentycznych tekstach ludowych i pokazach minionych pokoleń wzbudzają coraz żywsze zainteresowanie. W tym też okresie dzieci wykonują ozdoby choinkowe według ludowych wzorów, uczestniczą w spotkaniach z pastorałką, z gawędziarzami opowiadającymi o dawnych tradycjach świątecznych. Drugim nie mniej ważnym świętem w roku obrzędowym, znajdującym wyraz w naszych zajęciach, jest okres wielkanocny. Spotkania muzealne przypadające na ten czas podporządkowane są, więc zapoznaniu się z technikami wykonywania palm, pisanek, a także omówieniu zwyczajów i obrzędów związanych z Wielkim Postem i Wielkanocą. W rezultacie uczestnicy zajęć, oprócz samodzielnych prób wykonania wspomnianych atrybutów świątecznych mają okazję obejrzenia ich autentycznych okazów zgromadzonych w MWL. Na okres wiosenno-letni przypada "sobótka" - artystyczne święto ludowe w kulturze prastarej wsi, które stanowi okazję do wspólnej zabawy, śpiewania dawnych pieśni, plecienia i puszczania wianków na wodę, prezentowania inscenizacji starego widowiska, którego opis znajdujemy u Jana Kochanowskiego.

Imprezy muzealne popularyzujące tradycje, obrzędy i rzemiosło Lubelszczyzny odbywają się w skansenie cały rok. Są zaplanowane najczęściej na soboty, niedziele i święta, aby mogły stać się pretekstem do wybrania się do muzeum całą rodziną. Ich różnorodność zachęca do wielokrotnych odwiedzin w skansenie bez ryzyka znudzenia.

Na wiosnę żegnaliśmy zimę barwnym korowodem z gaikiem i tradycyjnym paleniem i topieniem marzanny. W malowniczy świat wiejskiej obrzędowości Wielkanocnego Poniedziałku przenieśliśmy się w drugi dzień świąt zwany "śmigustnym". Były, więc zabawy przy huśtawkach, śpiewy wielkanocne, obdarowywanie się pisankami i chodzenie po dyngusie z tradycyjnym oblewaniem wodą. 3 maja, jak co roku w naszym muzeum ma miejsce impreza patriotyczno-religijna nawiązująca do obchodów rocznicy Konstytucji 3 Maja w II Rzeczypospolitej. W programie znajduje się parada orkiestr dętych, pokaz musztry ułańskiej, apel harcerzy, nabożeństwo majowe.

Pod koniec maja czeka nas jeszcze festyn agroturystyczny - 20 maja oraz święto matki i dziecka - 27 maja. Ta ostatnia to impreza rodzinna umożliwiająca zaprezentowanie się różnych zespołów dziecięcych i młodzieżowych z koncertami dedykowanymi mamom. Dla dzieci w tym dniu przewidziany jest konkurs plastyczny i nauka robienia zabawek z naturalnych surowców. Dziecko - jego wyobraźnia, zmysł artystyczny, potrzeba aktywności i zabawy są talentami, na których bazujemy przygotowując dla niego zajęcia i spotkania popularyzujące rodzimy folklor. Dlatego też wiele swych działań opiera się na formach konkursów, rywalizacji zespołowej i gier teatralnych, przedstawień. Na imprezie majowej adresowanej do mam i dzieci będziemy mięli okazję podpatrzeć ich twórczy warsztat. Zobaczymy min. montaże słowno-muzyczne i taneczne dzieci z lubelskich przedszkoli nr 4, 26, 66, przedstawienia teatralne " 4 mile za piec" według Marii Kownackiej w wykonaniu dzieci ze szkoły podstawowej nr 14, usłyszymy koncert chóru młodzieżowego z tej samej szkoły.

Kultura (w szczególności ludowa) jako zjawisko społeczne, jej rola w kształceniu świadomości, charakteru narodowego, jakość życia, stoi w centrum działalności naszego muzeum. Rozszerzanie uczestnictwa młodych ludzi w tej kulturze, ochrona i pielęgnowanie jej to cele zaspokajające te działania. Muzea z racji swego charakteru są nośnikami wartości tej kultury i zasługuje na uwagę wszystkich, którym leży na sercu kulturowa misja edukacji młodego pokolenia. W kontakcie z ta kulturą młody człowiek zdobywa wiedzę o pracy, historii i twórczości pokoleń minionych, budujących podwaliny następnym pokoleniom Przypominać o tym - to niezbywalny i nieustanny trud rodziców, dziadków, nauczycieli również wychowawców, muzealników, etnografów.

Nasze muzeum przez swoją pracę - mamy nadzieję - podejmuje ten wysiłek niestrudzenie. Jakże wyraźnie brzmią słowa niedawno zmarłego lubelskiego kapłana ks. M Brzozowskiego - profesora KUL, wspaniałego wychowawcy, którego obfite owoce pracy pozostały w różnych dziedzinach życia religijnego, społecznego i kultury polskiej: "Ojczyzna to przede wszystkim kultura, potrzebna ziemia, aby na niej żyć, potrzebny język, aby nim wypowiadać samego siebie, - ale o istocie ojczyzny stanowi kultura. To o tej ojczyźnie śpiewała mi matka, jej dzieje mi opowiadała, to za tę ojczyznę modlono się w domu i w Kościele, za tę ojczyznę ginęli żołnierze Armii Krajowej, jej ofiarowywali swe życie męczennicy Katynia, Oświęcimia, Kołymy czy Majdanka. Szkoła uświadomiła mi, że jeśli jestem Polakiem, to nie dlatego, że urodziłem się we Lwowie i kochałem wszystko, co lwowskie, nawet nie dlatego, że mówię po polsku, lecz dlatego, że od dzieciństwa żyje polską kulturą: jej historią, literaturą i sztuką, że żyję w kręgu polskich zwyczajów i obyczajów, że przyswoiłem sobie polska mentalność. Po prostu dlatego, że po polsku myślę i działam".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawdziwy cytat "GW"

2024-04-27 17:54

MW

15 kwietnia, a jeszcze wcześniej w wydaniu papierowym “Niedzieli Wrocławskiej” ukazał się artykuł krytykujący pomysły ustaw o liberalizacji aborcji. W artykule została zawarta wypowiedź wrocławskiego lekarza, która po decyzji naszej redakcji, została zacytowana anonimowo.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję