Reklama

Biały Kruk 2

Centralne obchody Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce

2016-01-17 10:20

jm, mp / Toruń / KAI

hurk/pixabay

Wspólna modlitwa na Cmentarzu żydowskim rozpocznie 19. Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Miejscem dzisiejszych centralnych obchodów, jest Toruń. W wydarzeniu biorą udział m.in. polscy biskupi, duchowni i intelektualiści, naczelny rabin Polski Michael Schudrich i ambasador Izraela, Anna Azari.

Myślą przewodnią dzisiejszych wydarzeń stanie się pytanie, zaczerpnięte z Pierwszej Księgi Królewskiej - „Co ty tu robisz Eliaszu?” (1 Krl 19,14).

Do pielęgnowania spuścizny troski i szacunku w dialogu chrześcijańsko-żydowskim zachęcił papież Franciszek uczestników ogólnopolskich obchodów XIX Dnia Judaizmu. Ojciec Święty podziela nadzieję Biskupów polskich, by dialog katolicko-żydowski służył przemianie oblicza ziemi – czytamy w liście podpisanym przez zastępcę Sekretarza Stanu.

Ks. dr hab. Dariusz Iwański, odpowiedzialny za organizację Dnia Judaizmu z ramienia diecezji toruńskiej i bp. Andrzeja Suskiego, ma przede wszystkim nadzieję na „dobre spotkanie”. - Będzie to kolejna okazja, żeby się spotkać ponad podziałami i dostrzec to, co mamy wspólnego. A mamy bardzo wiele, mimo że doktryny obu grup religijnych są znacząco różne. Chciałbym, aby udało nam się wyeksponować podobieństwa - wspólne dziedzictwo - tłumaczył.

Reklama

Jak podkreślił ks. Iwański, tego typu spotkania są atrakcyjne głównie dla teologów, ludzi, którzy na co dzień zajmują się dialogiem, mają większe pojęcie o sprawach doktrynalnych. - Dla nich z pewnością interesująca będzie debata, którą poprowadzi prof. Jan Grosfeld w kontekście motta tegorocznego Dnia Judaizmu - „Co ty tu robisz, Eliaszu?” (1 Krl 19, 9). Na pewno będzie to ciekawy panel z udziałem rabinów, biskupów oraz naukowców - dodał.

Oficjalne rozpoczęcie obchodów 19. Dnia Judaizmu nastąpi dziś o godz. 11.50 w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Toruniu. Swoje pozdrowienie do uczestników wystosuje po modlitwie Anioł Pański Ojciec Święty Franciszek. Prezentację na temat kultury żydowskiej i sytuacji Żydów w regionie przedstawi dr Michał Targowski z Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Następnie odbędzie się panel skoncentrowany wokół hasła Dnia Judaizmu "Co ty tu robisz, Eliaszu?" (1 Krl 19, 9), a także nawiązujący do 50-rocznicy Deklaracji Soboru Watykańskiego II "Nostra aetate" o stosunku do religii niechrześcijańskich. Wezmą w nim udział: Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich, bp Mieczysław Cisło i Krzysztof Dorosz, a prowadzenie zapewni prof. Jan Grosfeld.

Po południu nastąpi nabożeństwo w zabytkowej katedrze św. Janów w Toruniu, z udziałem m. in. Rabina Boaz Pasha z Izraela, miejscowych biskupów, kapłanów, przedstawicieli życia konsekrowanego i wiernych diecezji toruńskiej. Wieczorem goście będą mogli wziąć udział w spektaklu "Dybuk", który zaprezentuje Teatr Żydowski z Warszawy.

Komitet Honorowy 19. Dnia Judaizmu stanowią: ks. bp Andrzej Suski - Ordynariusz Diecezji Toruńskiej, ks. bp Mieczysław Cisło - przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem, Michael Schudrich - Naczelny Rabin RP, Anna Azari - Ambasador Izraela w Polsce, Piotr Całbecki - Marszałek Województwa Kujawsko Pomorskiego, Michał Zaleski - Prezydent Torunia.

Jak podkreśliła Ewa Banaszczuk-Kisiel, dyrektor Wydziału Promocji Urzędu Miasta Torunia, ratusz pomaga w przygotowaniu obchodów. - Udostępniamy nasze sale, a także organizujemy 17 stycznia o godz. 18 w Dworze Artusa spektakl „Raduj się, Toruniu”. Na pewno jest to dla naszego miasta wydarzenie prestiżowe. Chcemy - jako gospodarz Dnia Judaizmu - podkreślić jego wagę i przybliżyć mieszkańcom znaczenie tego spotkania - dodała.

Obchody Dnia Judaizmu odbywają się we wszystkich największych miastach Polski. Podajemy niektóre przykłady.

Warszawa

Pierwszą część warszawskich obchodów XIX Dnia Judaizmu w Kościele katolickim wypełni dzień otwarty w dwóch stołecznych synagogach.

W synagodze im. Nożyków (ul. Twarda 6) wszystkich chętnych gości witał będzie rabin Stas Wojciechowicz Centrum Społeczności Postępowej Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie. W godz. 10.30 i 12.00 warszawiacy będą mogli zwiedzić świątynię, zapoznać się ze zwyczajami i kulturą wyznawców judaizmu oraz historią i współczesną działalnością społeczności żydowskiej w stolicy.

Obydwa potkania poprowadzi Tomasz Krakowski, sekretarz Rady Religijnej Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP. Na godz. 11.30 i 13.00 przewidziano występy chóru żydowskiego Vocal Varshe.

W synagodze Ec Chaim (Aleje Jerozolimskie 53, piętro IV), spotkanie o godz. 14.00 poprowadzi rabin Stas Wojciechowicz.

Następnym punktem obchodów będzie Msza św. według formularza „o uproszenie miłości”, której w kościele środowisk twórczych (Plac Teatralny 18) o godz. 17.00 przewodniczył będzie biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej Michał Janocha.

Wieczorną część stołecznych obchodów wypełnią z kolei Bliskie Spotkanie Chrześcijan i Żydów. Rozpocznie się ono także w kościele środowisk twórczych o godz. 18.00. Słowo wstępne wygłosi ks. dr Andrzej Tulej, delegat archidiecezji warszawskiej ds. dialogu z judaizmem, pod którym nastąpi odczytanie po polsku i hebrajsku Psalmu 64 wraz z jego interpretacją żydowską i chrześcijańską.

Dokonają tego ks. Grzegorz Michalczyk, wiceprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, proboszcz kościoła środowisk twórczych i prof. Stanisław Krajewski, żydowski współprzewodniczący PRChiŻ.

Głównym punktem spotkania będzie dwugłos pt. „Świat współczesny a świat stworzenia. Wrażliwość i odpowiedzialność”, w którym wezmą udział rabin Stas Wojciechowicz, wiceprzewodniczący PRChiŻ oraz o. Stanisław Jaromi OFMConv., przewodniczący Ruchu Ekologicznego św. Franciszka z Asyżu.

Gościem specjalnym spotkania będzie dziennikarz i publicysta Szymon Hołownia. W swoim wystąpieniu pt. „Jak robić dobrze, albo o spłacaniu długu wobec Afryki” opowie m.in. o założonej przez siebie Fundacji Kasisi i Fundacji Dobra Fabryka, wspierających dom dziecka w Zambii, hospicjum w Rwandzie i wiejski szpital w Kongo.

Bliskie Spotkanie Chrześcijan i Żydów poprowadzi Bogdan Białek, chrześcijański współprzewodniczący PRChiŻ.

Kielce

Projekcja izraelskiego filmu pt. "Jestem Józef, wasz brat”, spotkanie z o. Stanisławem Jaromim OFM Conv i wystawa iluminacji artysty polsko-żydowskiego Artura Szyka, złożą się 17 stycznia br. na obchody 19. Dnia Judaizmu zorganizowane przez Instytut Kultury Spotkania i Dialogu Stowarzyszenia im. Jana Karskiego w Kielcach.

W niedzielę o godz. 18.00 w kamienicy przy ul. Plany 7 zorganizowana zostanie projekcja izraelskiego filmu dokumentalnego pt. „Jestem Józef, wasz brat”. Film opisuje zmiany jakie zaszły w trudnym i często w burzliwym związku miedzy Żydami i chrześcijanami, judaizmem i katolicyzmem, między Watykanem i Izraelem. Inspiracją dla autorów filmu była wizyta papieża Jana Pawła II w Izraelu w 2000 roku.

Następnego dnia 18 stycznia o godzinie 17.00 odbędzie się spotkanie z o. Stanisławem Jaromim OFM Conv, pt. „Papieskie wezwanie do dialogu w encyklice Laudato si”.

O. Stanisław Jaromi OFM Conv, jest filozofem i ekologiem, wykładowcą akademickim. Od lat zaangażowany jest w chrześcijańską edukacje ekologiczną i publicystykę prezentującą franciszkański wymiar ekologii. Jest szefem Ruchu Ekologicznego św. Franciszka z Asyżu – REFA i redaktorem, portalu swietostworzenia.pl. Interesuje się sprawami dialogu pomiędzy nauką i wiarą, kulturą i duchowością, chrześcijańską wizją świata i różnymi nurtami filozofii.

Do 20 stycznia br. w Instytucie Kultury Spotkania i Dialogu obejrzeć można wystawę twórczości polsko-żydowskiego artysty Artura Szyka. Prezentowane będą m.in. iluminacje do „Statutu Kaliskiego”, który został nadany w 1264 roku Żydom wielkopolskim przez księcia Bolesława Pobożnego. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Organizatorami kieleckich obchodów Dnia Judaizmu jest Instytut Kultury Spotkania i Dialogu Stowarzyszenia im. Jana Karskiego w Kielcach.

Poznań

Nabożeństwo biblijne z udziałem chrześcijan i żydów, rozmowa przedstawicieli trzech religii monoteistycznych: arcybiskupa, rabina i muftiego z okazji 50. rocznicy ogłoszenia dekretu „Nostra aetate” oraz warsztaty „Chanukowe opowieści” zaplanowano w Poznaniu z okazji XIX Dnia Judaizmu. Poznańskie obchody rozpocznie dziś czytanie sceniczne fragmentów powieści „Judasz” Amosa Oza. Najnowszą powieść izraelskiego pisarza na Trzeciej Scenie Teatru Nowego zaprezentują aktorzy: Małgorzata Łodej-Stachowiak, Anna Mierzwa i Andrzej Niemyt. Po lekturze odbędzie się dyskusja z udziałem Leszka Kwiatkowskiego, tłumacza twórczości Oza, i prof. Wiesława Ratajczaka.

- W czasie poznańskich obchodów Dnia Judaizmu, które potrwają w stolicy Wielkopolski przez dziesięć dni, centralnym wydarzeniem będzie nabożeństwo biblijne 17 stycznia, pod przewodnictwem abp. Stanisława Gądeckiego z udziałem przedstawicieli Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich Filii w Poznaniu - mówi Magdalena Tomczak ze Stowarzyszenia „Coexist”. Komentarze biblijne w kościele pw. św. Wojciecha wygłoszą metropolita poznański oraz Jakoob Ben Nistell. Podczas nabożeństwa zabrzmią również modlitewne śpiewy żydowskie.

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 roku. Ma on na celu promocję refleksji wśród katolików na temat wspólnego duchowego dziedzictwa z żydami. Chodzi również o podanie dalszych impulsów do dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Towarzyszą temu spotkania, prelekcje, dyskusje panelowe, imprezy kulturalne, a także wspólna modlitwa. Co roku centralne obchody tego Dnia odbywają się w jednym z polskich miast.

Dzień Judaizmu napotykał na początku bardzo duże opory, bo ludziom wydawało się, że jest to judaizowanie chrześcijaństwa – przyznał abp Stanisław Gądecki, inicjator tego wydarzenia. Chodziło zaś o to, tłumaczy przewodniczący KEP, żeby krzewić ideę łączności, jaka istnieje pomiędzy Starym i Nowym Testamentem.

Tagi:
dzień judaizmu

Fundament naszej tożsamości

2018-01-24 12:44

Ks. Paweł Kłys
Edycja łódzka 4/2018, str. I

– Przyszłoroczne ogólnopolskie obchody Dnia Judaizmu w Kościele katolickim odbędą się 17 stycznia w Łodzi – poinformował zebranych w Namiocie Spotkania abp Grzegorz Ryś, jeden z organizatorów łódzkiego Dnia Judaizmu

Maria Niedziela
Abp Grzegorz Ryś na Dniu Judaizmu

Główne obchody tegorocznego Dnia Judaizmu w Łodzi odbyły się w miejscu, gdzie znajdowała się wybudowana przez łódzkich fabrykantów Wielka Synagoga, którą Niemcy podpalili w nocy z 10 na 11 listopada 1939 r., a następnie rękami samych Żydów rozebrali w 1940 r.

Opowieścią o tej łódzkiej synagodze ubogacił spotkanie Marian Turski, historyk i dziennikarz pochodzenia żydowskiego, który jako dziecko przychodził do niej, aby się modlić. – To, co świetnie pamiętam, to kantorzy i ich śpiew. Jednak wracając do tamtego czasu, należy wiedzieć, że Żydzi gromadzili się zazwyczaj na modlitwę w pomniejszych synagogach, których w mieście było sporo, a dziś prawie nic nie zostało – mówił.

Postać Izzaka Cylkowa – polskiego rabina i kaznodziei, tłumacza Biblii hebrajskiej z języka hebrajskiego na polski przedstawił dr Mirosław Sopka, który wskazał, że – Tora Cylkowa, a więc tłumaczenie pierwszych pięciu ksiąg Starego Testamentu, jest pierwszym polskim przekładem Ksiąg Mojżeszowych dokonanym wyłącznie z hebrajskiego oryginału. Wszystkie poprzedzające tłumaczenia były dokonane z łaciny. Było to pierwsze od 1632 r. dzieło przekładu biblijnego na język polski. Uczestnicy uroczystości wysłuchali dwóch refleksji nt. wieży Babel w oparciu o tekst Tory Rabina Cylkowa, którymi podzielili się gospodarze spotkania: abp Grzegorz Ryś – metropolita łódzki, oraz Dawid Szychowski – rabin łódzkiej Gminy Wyznaniowej Żydowskiej.

Łódzki rabin wskazał na to, że budowa wieży nie była niczym złym, a tylko próbą zbliżenia się do Stwórcy i ogromnym pragnieniem, aby tak jak On dokonywać dzieła stwarzania świata. – Ludzie zaczęli budowę wieży nie na górze, by być bliżej, ale na równinie, aby zacząć od początku. Nie budowali z kamieni, ale sami chcieli wykonać cegłę potrzebną do budowy. Wszystko chcieli zrobić sami, podobnie jak wszystko sam zrobił Bóg – zauważył.

O chrześcijańskim spojrzeniu na budowanie wieży mówił Metropolita Łódzki. – My, chrześcijanie, bez tekstu o wieży Babel,nie rozumiemy tego tekstu z Dziejów Apostolskich, który mówi o powstaniu Kościoła. Dotykamy tym samym fundamentu swojej tożsamości – tłumaczył abp Ryś. – W tekście o wieży Babel doświadczamy dramatu, który polega na tym, że mamy do czynienia z ludźmi religijnymi, którzy mają jednak swoją wizję życia, swoją wizję tego, co dobre, tego, co złe, co powinni zrobić, a czego nie! Mają wizję miłości do siebie samych. Im jest potrzebne to, by się nie rozproszyli (dlatego wybudowali wieżę, która miała sięgnąć nieba), a Bóg mówi do nich co innego: Idźcie, rozproszcie się, abyście zaludnili ziemię! – dodał Arcybiskup.

Była także refleksja modlitewna młodych zaprezentowana przez przedstawicieli młodzieży z Gminy Żydowskiej i Duszpasterstwo Młodzieży Archidiecezji Łódzkiej. Oparta została o cytat z proroctwa Izajasza: „Pokój. Pokój dalekim i bliskim”, który był tematem tegorocznego Dnia Judaizmu.

Obchody Dnia Judaizmu zostały zorganizowane przez archidiecezję łódzką i Gminę Wyznaniową Żydowską w Łodzi i zgromadziły w miejscu dawnej synagogi przedstawicieli władz wojewódzkich, samorządowych i miejskich. Obecni byli przedstawiciele bratnich Kościołów chrześcijańskich, mieszkańcy miasta oraz wszyscy, którym leżą na sercu relacje chrześcijańsko-żydowskie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Europejki coraz później rodzą dzieci

2018-04-23 18:04

vaticannews.va / Madryt (KAI)

Włochy i Hiszpania to kraje Unii Europejskiej, gdzie kobiety najpóźniej decydują się na macierzyństwo - wynika z najnowszych danych Eurostatu. Pierwsze dziecko przychodzi na świat, kiedy mają ok. 31 lat. Hiszpania jest też krajem, gdzie najwięcej kobiet po raz pierwszy zostaje matką po 40. roku życia.

mikecogh / Foter.com / CC BY-SA

Hiszpania posiada najniższy przyrost naturalny w Unii Europejskiej (1,34 na kobietę; średnia UE – 1,6). Tuż za nią plasują się Włochy i Portugalia. Polska zajmuje 7. miejsce.

Średnia wieku kobiet w Hiszpanii, która ma pierwsze dziecko wynosi blisko 31 lat (30,08). Niewiele wyższa jest ona we Włoszech (31), które zajmują pierwsze miejsce na liście. Kolejne miejsca przypadają Luksemburgowi (30,5), Grecji (30,3) oraz Irlandii (30,1).

Dane pokazują też, że ponad 7,2 proc. kobiet we Włoszech zostaje matką po raz pierwszy po 40. roku życia. Drugie miejsce przypada Hiszpanii (6,6 proc.), a kolejne Grecji (5,3 proc.) i Luksemburgowi (4,8 proc.). Na końcu listy znajdują się Polska (1 proc.) i Litwa (1 proc.).

Wśród przyczyn opóźniania macierzyństwa eksperci wymieniają brak pomocy ze strony państwa, zmiany zachowań społecznych oraz niewyraźną rolę mężczyzn.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Bł. ks. Jerzy uczy nas chrześcijańskiej tożsamości

2018-04-24 07:27

Łukasz Krzysztofka

Łukasz Krzysztofka

W sanktuarium bł. ks. Jerzego Popiełuszki, w dzień jego imienin, na warszawskim Żoliborzu modlono się o rychłą kanonizację Kapelana „Solidarności”.

Koncelebrowanej Mszy św. przewodniczył i homilię wygłosił proboszcz parafii św. Stanisława Kostki i kustosz sanktuarium ks. dr Marcin Brzeziński. W Eucharystii uczestniczyła rodzina bł. ks. Jerzego, jego bliscy, przyjaciele, hutnicy z Huty Warszawa i setki wiernych.

W homilii, nawiązując do obchodzonej tego dnia uroczystości św. Wojciecha, głównego patrona Polski, ks. Brzeziński przypomniał, że św. Wojciech rzucił ziarno ewangeliczne w polską ziemię ponad tysiąc lat temu i stał się jednym z pierwszych męczenników, którzy na naszej ziemi wyznali wiarę w Chrystusa Zbawiciela. - Wojciech złożył ofiarę życia, bo wiedział, ze ziarno musi obumrzeć, że życie z Chrystusem zmartwychwstałym jest stokroć cenniejsze niż choćby najdłuższe życie na ziemi – mówił.

Ks. Brzeziński podkreślił, że swoistym domknięciem klamry, spinającej ponad tysiącletnie dzieje chrześcijaństwa w Polsce od czasów św. Wojciecha, jest bł. ks. Jerzy Popiełuszko. Jego życie było odpowiedzią na ziarno, rzucone w polską ziemię przez św. Wojciecha. - Na drugim biegunie naszych dziejów, pod koniec XX wieku inny męczennik zostaje wrzucony, jak ziarno w polską ziemię, w nurty królowej rzek – Wisły. To ks. Jerzy Popiełuszko. Jego życie jest jakąś odpowiedzią współczesnych czasów na Wojciechowy zasiew. Już nie z obcej, ale z naszej, polskiej krwi rodzi się świadek miłości Chrystusa, który nie znał słowa nienawiść, nie znał uczucia zawiści – zauważył.

Kustosz żoliborskiego sanktuarium zwrócił uwagę, że bł. ks. Popiełuszko szedł przez swoje krótkie kapłańskie życie z przesłaniem św. Pawła „Zło dobrem zwyciężaj” i podobnie, jak św. Wojciech, szukał służby dla Kościoła i Chrystusa. – Zginął, podobnie jak św. Wojciech – w piątek i w ten symboliczny sposób jednoczył się z umierającym na krzyżu Chrystusem – zauważył kaznodzieja.

Zobacz zdjęcia: Imieniny bł. Księdza Jerzego

Podkreślił, że w obu tych świętych biografiach tym, co uderza jest konsekwencja podjętych zadań, posłuszeństwo Bogu wyrażanemu poprzez decyzje przełożonych i odwaga bycie wiernym Ewangelii mimo wszystkich niesprzyjających okoliczności. - Obaj zapłacili za to najwyższa cenę. Można powiedzieć, wybrali zjednoczenie z umęczonym Jezusem, zaakceptowali swoją osobistą ofiarę, pozwolili na to, by stali się zasiewem nowej mocy – Bożej chwały.

Ks. Brzeziński zaznaczył, że w wyjątkowym roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości można i trzeba pytać samych siebie, jakie są w nas owoce ziaren życia św. Wojciecha, bł. ks. Jerzego Popiełuszki i innych świętych, jakich wydała polska ziemia. - Trzeba pytać, czy w ogóle we mnie jest ta chrześcijańska tożsamość na miarę św. Wojciecha, bł. ks. Jerzego, na miarę każdego uznanego przez Kościół świętego? Czy jest we mnie ten heroizm wybrania Jezusa Chrystusa w każdych okolicznościach i we wszystkim? – pytał proboszcz parafii św. Stanisława Kostki.

Kaznodzieja zwrócił uwagę, że ważne jest czy w przyszłości będą chrześcijanie żyjący Ewangelią, a nie pozorem tradycji, przyzwyczajeń, rutyny. - O to dziś pyta nas św. Wojciech, bł. ks. Jerzy. Czy ofiara ich życia jest przez nas dziś rozumnie i w wolnej woli wybrana, przyjęta i zrozumiana? Ofiara ich życia nie może pójść na marne. Ich świętość nie może być tylko aureolą na obrazku. Ma być przykładem do podjęcia przez każdego z nas w tych, a nie innych okolicznościach historii świata – powiedział ks. Brzeziński i dodał, że nie mamy innej drogi prócz drogi świętości, której uczą nas św. Wojciech i bł. ks. Jerzy.

Pod koniec Mszy św. krótkimi wspomnieniami związanymi z błogosławionym Męczennikiem podzielili się jego bliscy i przyjaciele. Po Eucharystii odmówiono litanię do bł. ks. Jerzego. Była też możliwość oddanie czci jego relikwiom.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem