Reklama

Temat tygodnia

Czego potrzeba na starcie?

Komplet podręczników ok. 150 zł, przybory szkolne ok. 100 zł, plecak - najlepiej profilowany, aby nie dopuścić do wady postawy wskutek ciężaru książek i zeszytów dźwiganych na małych jeszcze pleckach, do tego obuwie, strój sportowy... Taka wyprawka dla pierwszoklasisty może kosztować najmniej ok. 400 zł. To jeszcze nie koniec. Warto myśleć o przyszłości! Trzeba zapisać na język angielski. Obowiązkowo! Może jeszcze dodatkowe zajęcia... basen, karate, muzyka... Musi rozwijać talenty. Czasy są takie trudne, a przecież kiedy dorośnie, może być jeszcze gorzej. Więc może jeszcze...

Niedziela kielecka 36/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy kontakt ze szkołą, z regularną nauką, z obowiązkami. Jaka będzie ich przyszłość? Rodzice pytają z niepokojem i troską: Czego one się nauczą?
No właśnie. Jeszcze tak niedawno uczeń może nosił jeden podręcznik. Ile zmieniło się od tego czasu? Dziś nie dziwi fakt zaniepokojenia. Zreformowana szkoła, albo inaczej szkoła w trakcie reformy, to swoisty poligon doświadczalny. Zmieniło się wiele, a zmiany będą kontynuowane. Na wysokich szczeblach oświaty trwa nieustanny bój o odpowiedź na pytanie: Co jest ważniejsze - wiedza czy umiejętności? W ferworze dyskusji o priorytetach polskiej szkoły wyrastają jak grzyby po deszczu nowe wydawnictwa pedagogiczne, prezentujące coraz to „ciekawszą” ofertę i przepis na uczniowski sukces. Tymczasem powoli zaczynają się gubić nauczyciele, którzy co rusz muszą podejmować nowe studia, kursy, doskonalić się zawodowo. Gubią się rodzice zaniepokojeni ogromem materiału, obowiązków dziecka. I chyba gubią sami uczniowie, którzy zaczynają siebie pytać, czy sprostają tym wymaganiom i czy odniosą sukces. Tylko co jest tak naprawdę miarą tego sukcesu? Wiedza? O tak! Najlepiej rozwijać wszystkie dziedziny, pogłębiać, poszerzać horyzonty myślowe. Jest tyle możliwości, zwłaszcza że żyjemy w dobie społeczeństwa informacyjnego. Niekoniecznie nawet trzeba zdobywać ją w szkole - Internet i multimedia dają nieograniczone perspektywy. Z przerażeniem zaczynamy nawet słyszeć głosy, że dziś szkoła jest w defensywie, a nauczyciele nie nadążają za zmianami.
Tyle, że przecież wiedza może posłużyć do czynienia dobra jak i zła. Konstruktorzy bomby atomowej na pewno mieli ogromną wiedzę. Za pomocą wiedzy można zadać człowiekowi ból - i tą samą wiedzą można wybawić od bólu. I tu dochodzimy chyba do sedna problemu. Czego zatem potrzeba? Potrzeba mądrości. To nie to samo, co wiedza. Jej nie zdobywa się tak łatwo. Dopiero mądrość może przemieniać wiedzę w dobro, piękno, sprawiedliwość, prawdę - te cnoty, których ona jest uosobieniem. Tylko ona może przekuwać wiedzę w konkretne dzieła, czynić z niej pożytek dla dobra. Tyle, że owa mądrość przechowywana jest w naczyniu z kruchej gliny. I zachłystując się samą wiedzą, łatwo ją stracić, zgubić. Sam człowiek dociera do niej rzadko. Potrzeba zatem przewodników po wiedzy - autorytetów, tych, którzy pomogą małemu człowiekowi stawiać kroki w tym świecie nauki i pozwolą na ukształtowanie mądrości. To zadanie dla rodziców i nauczycieli, dla szkoły. I nie sądźmy, że mały człowiek na to nie liczy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Jak rozpoznać oszusta?

2024-04-19 08:48

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Zaczęło się dość zwyczajnie – od zakupu żelazka w jednym z domów handlowych. Piękne, błyszczące, z obietnicą trwałości i gwarancji. Niestety, rzeczywistość szybko zweryfikowała te obietnice. To moje doświadczenie stało się punktem wyjścia do głębszej refleksji o tym, jak w naszym świecie pełnym najemników i chwilowych obietnic trudno jest znaleźć prawdziwą odpowiedzialność i wsparcie.

Porównuję to do sytuacji duchowej, w której wielu mówi, że nie potrzebujemy wiary, religii, czy duchowych wartości, skupiając się wyłącznie na edukacji i umiejętnościach praktycznych. Jednak gdy życie stawia nas przed trudnymi wyzwaniami, okazuje się, że brak tych wartości odczuwamy najbardziej. W odcinku opowiem także o Sigrid Undset, noblistce, która mimo ateistycznego wychowania, odnalazła swoją duchową drogę, co znacząco wpłynęło na jej życie i twórczość.

CZYTAJ DALEJ

„Przysięga Ireny”. Zmieniaj świat swoją odwagą!

2024-04-19 08:14

[ TEMATY ]

film

Mat.prasowy

To prawdziwa historia oparta na faktach z życia Ireny Gut-Opdyke, która z narażeniem życia ratowała Żydów ukrywających się po likwidacji getta. To przejmująca opowieść o zachowaniu człowieczeństwa w nieludzkich czasach II wojny światowej.

Premiera w polskich i amerykańskich kinach już 19 kwietnia.

CZYTAJ DALEJ

Austria: w archidiecezji wiedeńskiej pierwszy „Dzień otwartych drzwi kościołów”

2024-04-19 19:06

[ TEMATY ]

Wiedeń

kościoły

Joanna Łukaszuk-Ritter

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

W najbliższą niedzielę, 21 kwietnia, w ramach projektu „Otwarte kościoły” ponad 800 budynków kościelnych w archidiecezji wiedeńskiej będzie otwartych przez cały dzień. W pierwszym „Dniu otwartych drzwi kościołów” zainteresowani mogą z jednej strony odkryć piękno przestrzeni sakralnych, a z drugiej znaleźć przestrzeń do modlitwy i spotkań, podkreślił kierownik projektu Nikolaus Haselsteiner na stronie internetowej archidiecezji wiedeńskiej.

Chociaż prawie wszystkie kościoły w archidiecezji są otwarte każdego dnia w roku, około połowa z nich jest otwarta tylko na uroczystości liturgiczne. W "Dniu otwartych kościołów” będą również otwarte często mniej znane miejsca” - powiedział Haselsteiner.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję