Reklama

Cmentarz, ludzie i zwierzęta

Niedziela łódzka 33/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas badań archeologicznych przeprowadzanych na terenie Ziemi Świętej naukowcy dokonali niezwykłego odkrycia. W grobie sprzed 12 tys. lat odkryto dobrze zachowany szkielet człowieka. Znalezisko z tak dawnej epoki wzbudziło sensację jednak z innego powodu: zmarły w swoich ramionach trzymał młodego psa. Prawdopodobnie ten zwierzak był towarzyszem życia starego człowieka. A oto inny przykład z czasów nam współczesnych: Pewna mieszkanka Berlina w 1993 r. w swoim testamencie zarządziła, aby po jej śmierci uśpiono również należącego do niej psa i złożono go obok w tym samym grobie. Te przykłady przywiązania człowieka do zwierzęcia łączy pragnienie pokonania dystansu między człowiekiem a zwierzęciem. Jednak nawet największe pragnienie nie jest w stanie pokonać nieprzekraczalnej granicy - nieusuwalnej różnicy między człowiekiem a zwierzęciem. Dlatego w cywilizacji ukształtowanej przez chrześcijaństwo ludzie wierzący - i nie tylko oni - nie zgodzą się nigdy, by cmentarz przeznaczony dla ludzi był jednocześnie miejscem chowania zwierząt. Przypadek sprzed 12 tys. lat zdarzył się w cywilizacji pogańskiej, gdzie nawet zwierzętom przypisywano atrybuty sakralne, nieraz nawet przypisywano im charakter bóstw. Przypadek kobiety z Berlina świadczy o rozpowszechnianiu się w zachodnich społeczeństwach atmosfery sekularyzacji i neopogaństwa. Czy ludzie wierzący mogą na to przyzwolić?
Od niepamiętnych czasów cmentarz w obszarze kultury chrześcijańskiej był traktowany jako miejsce nienaruszalne i święte. Ale jeszcze wcześniej bo już w starożytnym Rzymie cmentarze były otaczane szczególnym szacunkiem i ochroną. Od III wieku po Chrystusie cmentarze były konsekrowane i jako miejsca święte chronione immunitetem kościelnym. Cmentarze, podobnie jak kościoły były objęte prawem azylu, czyli stanowiły miejsce schronienia dla ludzi ściganych. Naruszenie tego prawa było traktowane jako świętokradztwo. Uznanie sakralnego charakteru ciała ludzkiego i świętości cmentarza powodowało, iż wszelkie profanacje ludzkich zwłok oraz cmentarzy były zdecydowanie potępiane. Sobór rzymski z 1059 r. przyznał cmentarzom charakter "miejsc świętych" grożąc klątwą tym, którzy by je zbezcześcili. Także polskie synody groziły ekskomuniką za znieważenie cmentarza (Sieradz 1233, Włodawa 1586, Warmia 1620). Te akty prawne miały na celu obronę świętości cmentarza. Cmentarze, na których nagrobki ozdabia znak krzyża oraz inskrypcje wyrażające jakże często treści chrześcijańskiej wiary są świadectwem wyznawanej eschatologii i zarazem księgą zawierającą przesłanie o przygodności bytu, o nieuchronności ziemskiego przemijania, o śmierci jako bramie do wieczności. Cmentarze są także znakiem serdecznej pamięci o naszych bliskich. Cmentarz tworzy wspólnotę tych, którzy odeszli już z tego świata z żyjącymi, którzy "jeszcze pielgrzymują" do wiecznej ojczyzny. Charakter sakralny cmentarza wynika także z faktu, iż jest on miejscem modlitwy za zmarłych. Na początku listopada, w dzień Wszystkich Świętych oraz w Dzień Zaduszny, wierni nawiedzający groby swoich bliskich biorą udział w tworzeniu niezwykłej, prawie wspólnoty. W ten sposób cmentarz będąc wspólnotą umarłych, staje się także wspólnotą żyjących skupiających się wokół swoich zmarłych. Cmentarze mają także niezwykłe znaczenie dla całej wspólnoty narodu. Tę prawdę wyraża słynne powiedzenie marszałka Ferdinanda Focha: "Ojczyzna to ziemia i groby. Narody tracąc pamięć tracą życie".
Skąd się wzięła tematyka tych rozważań? W niedzielne popołudnie znalazłem się przed bramą cmentarza jednego z miast naszej archidiecezji. W ciągu około 30 minut bramę cmentarza przekroczyła siódemka pań i panów prowadzących na smyczy swoich czworonożnych ulubieńców. A oto przykład interwencji i nawiązana rozmowa: "Dlaczego znieważa pani groby naszych bliskich, którzy są pochowani na tym cmentarzu wprowadzając psa?" Odpowiedź: "Panie, psy są lepsze niż ludzie, ludzie są gorsi od psów!". Ta krótka odpowiedź obnaża głębokie pokłady religijnej ignorancji, zaniedbania i prostactwa.
Obok tego przejawu nieuszanowania miejsca spoczynku naszych bliskich zmarłych, jakim jest wprowadzanie na teren cmentarza zwierząt, stosunkowo często spotykanym zjawiskiem jest palenie papierosów, śmiecenie. Zdarza się w niektórych miejscowościach gdzie cmentarz jest usytuowany w pobliżu terenu zamieszkałego, że staje się on miejscem traktowanym jak coś w rodzaju parku, nawiedzanym często przez rozbawioną młodzież. A przecież zdarzają się także wypadki świadomej, zamierzonej profanacji cmentarzy, niszczenie grobów przez młodych ludzi należących do subkultur naznaczonych wpływem ideologii satanistycznej.
Skoro brak poczucia wrażliwości na sakralny i religijny charakter cmentarza pozostaje odwołać się do norm prawa. Kodeks Prawa Kanonicznego mówi o cmentarzach należących do Kościoła lub "kwaterach na cmentarzach świeckich, przeznaczonych na grzebanie wiernych zmarłych, należycie pobłogosławionych" (kan. 1240 par. 1), natomiast co do szczegółowych przepisów odnośnie zachowania porządku na cmentarzach, a zwłaszcza utrzymania i ochrony ich sakralnego charakteru stwierdza, iż są ustanowione przez prawo partykularne (kan. 1243). Postanowienia III Synodu Archidiecezji Łódzkiej wyraźnie określają, że cmentarz grzebalny powinien być przedmiotem szczególnej troski zarządcy (art. 332), natomiast proboszcz, który jest administratorem cmentarza grzebalnego powinien przestrzegać zarówno przepisów prawa państwowego oraz Komisji ds. Cmentarzy (346). W Regulaminie Komisji ds. Cmentarzy Archidiecezji Łódzkiej możemy przeczytać między innymi: "Zabrania się: (...) Przebywania na terenie cmentarza w stanie nietrzeźwym lub budzącym zgorszenie oraz po godzinie zamknięcia. Palenia tytoniu na cmentarzu. Wprowadzania zwierząt na teren cmentarza". To tylko niektóre punkty Regulaminu. Zakładają one sakralny, nienaruszalny charakter cmentarza, co powinno z natury rzeczy wykluczać wszelkie nadużycia.
Czy słowa regulaminu zapisane często wyblakłymi literami na cmentarnych tablicach wystarczą, by w naszym społeczeństwie utrzymał się szacunek dla cmentarzy jako miejsc świętych? W ostatnim stuleciu śmierć jakby straciła na znaczeniu. Wielu ludzi osłabło w swojej wierze i postawie szacunku dla śmierci i miejsc spoczynku zmarłych. Przyczyniły się do tego zbrodnie systemów totalitarnych, produkujące stosy trupów w syberyjskich łagrach czy hitlerowskich krematoriach. Także współczesna kultura medialna zasypuje - zwłaszcza młodych widzów - w niezliczonymi filmami ukazującymi przemoc i zabijanie swoistą "pornografią śmierci", przyczyniając się do przemian w mentalności w kierunku banalizacji ludzkiego życia i śmierci. Czy więc nasza chrześcijańska postawa ochroni nasze cmentarze i oprze się neopogańskim pokusom?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

150 minut do potęgi

2024-05-11 09:02

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko projekt infrastrukturalny, lecz także manifestacja polskiej determinacji i ambicji. W kraju, gdzie przez lata samo mówienie o potrzebie rozwoju i byciu na równi z zachodem było kwestionowane. Gaszenie polskich ambicji pustymi hasłami o „megalomanii”, „mocarstwowości” i „machaniu szabelką” to zmora ostatnich 35 lat. Dziś sama idea CPK stanowi punkt zwrotny, jako symbol odrzucenia kompleksów na rzecz przyszłościowych inwestycji.

Zacznijmy od faktu, że projekt CPK to nie tylko lotnisko, ale cała, rozległa sieć kolei, którą może zobrazować jedna liczba: 2,5 godziny, czyli 150 minut. Tyle zajmowałby dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Warszawy z każdej aglomeracji w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Adorować to postawić Boga w centrum życia

2024-05-11 09:47

ks. Łukasz Romańczuk

Abp Józef Kupny, metropolita wrocławski

Abp Józef Kupny, metropolita wrocławski

Drugi dzień II Kongresu Wieczystej Adoracji rozpoczął się w katedrze pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu. Eucharystii przewodniczył abp Józef Kupny, metropolita wrocławski.

W homilii abp Józef Kupny wyjaśnił, czym jest adoracja Najświętszego Sakramentu. - Odkrywamy adorację jako wymóg wiary. Adorować to postawić Boga w centrum życia, to nadać wszystkim sprawom właściwy porządek, stawiając Boga na pierwszym miejscu. W życiu wiarą nie wystarczy sama wiedza teologiczna, potrzeba Go spotkać i adorować. Na niewiele zdadzą się nasze wiadomości z zakresu życia religijnego czy zdolności duszpasterskie, jeśli nie padamy na kolana. Wiara jest relacją z żywą osobą, którą się kocha. Stając twarzą w twarz z Jezusem poznajemy Jego oblicze. Adorując odkrywamy dzieje miłości z Bogiem, w którym nie wystarczają idee, ale trzeba Go postawić na pierwszym miejscu, tak jak stawia się osobę, którą kochamy. Taki właśnie musi być Kościół, adorujący i zakochany w Jezusie, swoim Oblubieńcu - wskazał. abp Kupny i dodał: - Trwanie na kolanach przed Jezusem jest lekarstwem na podziały w Kościele. Dzisiaj chcemy rozważać, że adoracja czyni jedność w Kościele. Przez adorację dokonuje się wyzwolenie z największego niewolnictwa, uzależnienia do nas samych.

CZYTAJ DALEJ

O Marii Okońskiej „Kobiecie mężnej i ofiarnej w służbie Kościołowi” podczas konferencji na Jasnej Górze

2024-05-11 14:05

[ TEMATY ]

Jasna Góra

BP JG

„Mamy jedno życie, którego nie wolno zmarnować” - głosiła jej dewiza. Co dzisiaj może powiedzieć współczesnej kobiecie Maria Okońska, uczestniczka powstania warszawskiego, niestrudzona apostołka w trudnych czasach reżimu komunistycznego, bliska współpracownica Prymasa Tysiąclecia? Zastanawiano się nad tym podczas odbywającej się na Jasnej Górze konferencji.

Poświęcona jest ona życiu, duchowości, dziełu założycielki Instytutu Prymasa Wyszyńskiego, który od początku swojej działalności jest związany z Jasną Góra. Spotkanie zatytułowane „Kobieta mężna i ofiarna w służbie Kościołowi” zorganizowane zostało przez Instytut Prymasa Wyszyńskiego i Klasztor OO. Paulinów na Jasnej Górze.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję