Reklama

"Ecclesia de Eucharistia"

Niedziela włocławska 33/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Eucharystia buduje Kościół

W rozdziale tym Papież podkreśla fakt, że istnieje związek przyczynowy między Eucharystią a samym początkiem Kościoła, oraz to, że Eucharystia buduje Kościół i dlatego jest tak konieczna dla życia Kościoła. Wynika to stąd, że włączenie w Chrystusa, jakie dokonuje się w chrzcie świętym, odnawia się i nieustannie umacnia przez uczestnictwo w Ofierze Eucharystycznej (n. 22). Z Eucharystii również Kościół nieustannie czerpie duchową moc dla wypełniania swojej misji (n 22), a dzięki Komunii eucharystycznej jest umocniony w swojej jedności Ciała Chrystusa (n. 23). Ponadto dar Chrystusa, który otrzymujemy w Komunii, wypełnia z obfitością pragnienia ludzkiej jedności, jakie kryją się w sercach ludzkich. Dzięki zjednoczeniu z Ciałem Chrystusa - mówi Jan Paweł II - Kościół coraz głębiej staje się w Chrystusie jakby sakramentem, czyli znakiem i narzędziem wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem i jedności całego rodzaju ludzkiego. Równocześnie kult, jakim otoczona jest Eucharystia poza Mszą św., ma nieocenioną wartość w życiu Kościoła i jest on ściśle związany ze sprawowaniem Ofiary Eucharystycznej.

Apostolski charakter Eucharystii i Kościoła

W trzecim rozdziale Jan Paweł II stwierdza, że u podstaw Eucharystii są Apostołowie, dlatego gdyż to im sakrament ten został powierzony przez Jezusa, a przez nich i ich następców przekazany został nam. Kościół, sprawując Eucharystię na przestrzeni wieków, nieustannie zachowuje ciągłość działania Apostołów (n. 27). Eucharystia jest apostolska również dlatego, że jest sprawowana zgodnie z wiarą Apostołów. Na przestrzeni wieków Kościół przy różnych okazjach określał doktrynę eucharystyczną, również w zakresie precyzyjnej terminologii, właśnie w celu zachowania wiary apostolskiej w tę najwyższą tajemnicę. Wiara ta pozostaje niezmieniona i jest dla Kościoła rzeczą istotną, aby taka była zachowana. Wobec niewłaściwych tendencji, szczególnie w Europie Zachodniej, Jan Paweł II podkreśla, że Eucharystia jest apostolska, ponieważ do jej sprawowania niezbędna jest posługa ważnie wyświęconego kapłana. Do ważności zaś święceń potrzeba, by były one dokonane przez biskupa, znajdującego się w sukcesji apostolskiej (zob. n. 28). Jednocześnie Papież stwierdza, że Eucharystia jest główną i centralną racją bytu sakramentu kapłaństwa, który definitywnie począł się w momencie ustanowienia Eucharystii i wraz z nią. Dlatego każdy kapłan w Ofierze Eucharystycznej winien znajdować prawdziwe centrum swojego życia i posługi oraz duchową moc potrzebną do stawiania czoła różnorakim zadaniom pasterskim (n. 31). Jan Paweł II usilnie zachęca, aby kapłani codziennie celebrowali Eucharystię, która jest zawsze czynnością Chrystusa i Kościoła, nawet jeżeli wierni nie mogliby być przy tym obecni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Eucharystia a komunia kościelna

W czwartym rozdziale nowej encykliki Najwyższy Pasterz Kościoła rozważa relacje między Eucharystią a komunią kościelną. Papież przypomina, że Kościół jest wezwany do podtrzymywania i pogłębiania zarówno komunii - czyli wspólnoty - z Bogiem, jak i komunii między wiernymi. W dążeniu do tego celu ma do dyspozycji Słowo i sakramenty, przede wszystkim Eucharystię (n. 34). Jan Paweł II z wielką mocą przypomina, że Komunia niewidzialna, czyli Komunia z Bogiem (poprzez przystąpienie do Komunii eucharystycznej), zakłada życie w łasce oraz praktykowanie cnót wiary, nadziei i miłości. Nie można zbliżać się do tego świętego Stołu z nieczystym i skażonym sumieniem (n. 36). Jeżeli natomiast ktoś ma świadomość grzechu ciężkiego, przed przyjęciem Komunii św. powinien przystąpić do sakramentu pokuty. Jednocześnie Papież przypomniał normę Kodeksu Prawa Kanonicznego mówiącą o niedopuszczaniu do Komunii eucharystycznej tych, którzy trwają z uporem w jawnym grzechu ciężkim. Komunia kościelna jest także widzialna i powinna, jako najwyższy sakramentalny wyraz komunii w Kościele, być sprawowana w kontekście spójności także zewnętrznych więzów komunii. Komunia kościelna zgromadzenia eucharystycznego - zauważa Papież - jest komunią z własnym biskupem i z papieżem, z wszystkimi biskupami, z całym duchowieństwem i całym ludem. Każda zaś celebracja Eucharystii tworzy komunię i wychowuje do komunii oraz wyraża powszechną komunię z Piotrem i całym Kościołem (zob. n. 39). Zachowanie komunii kościelnej i jej umocnienie winny być zadaniem wszystkich pasterzy Kościoła i każdego wiernego, gdyż są wyrazem miłości Eucharystii i Kościoła.

cdn.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa? – Wykład Mistrzowski prof. Weilera

2024-05-12 10:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum YouTube

Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa? Na to pytanie w kolejnym z cyklu Wykładów Mistrzowskich będzie odpowiadał profesor Joseph Halevi Horowitz Weiler w Łodzi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję