Reklama

Włocławek

Święci z muzealnych sal

W Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku czynna jest wystawa pn. "Święci w tradycji ludowej". Ekspozycję, którą oglądać można do końca października, zobaczyło już wiele osób. 30 lipca zwiedzał ją biskup włocławski Wiesław Mering wraz z proboszczem parafii katedralnej - ks. prał. Stanisławem Waszczyńskim.

Niedziela włocławska 33/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O koncepcji wystawy oraz instytucjach, z których pochodzą zgromadzone zabytki, pisano już na łamach Ładu Bożego. Warto przypomnieć, że przez wystawę przewija się niemal 40 świętych przedstawionych na obrazach i w rzeźbach. Są to przede wszystkim święci, których kult silny był na wsi polskiej. To do nich kierowano modlitwy, szukając orędownictwa w trudnych sprawach oraz w przypadkach klęsk żywiołowych. W ludowym myśleniu Święci Pańscy, jakkolwiek pochodzący z różnych odległych stron i czasów, stawali się poprzez dzieła sztuki, zwłaszcza tej naiwnej, ludowej, niezwykle bliscy, co sygnalizuje wystawa.
Na feretronie procesyjnym Izydor Oracz, hiszpański święty żyjący w średniowieczu, patronujący polskim rolnikom od XV w., ubrany jest w ludowy kujawski strój. Sycylijska męczennica z III w. - św. Agata przedstawiona jest we współczesnej rzeźbie wraz z gospodarzami trzymającymi bochny chleba i wołami pochylonymi nad misami z solą. Na innym obrazie wokół postaci św. Wawrzyńca widnieją główki kapusty, które nie mają żadnego związku z żywotem świętego męczennika pierwszych wieków chrześcijaństwa. Co sprawiło, że w sztuce, zwłaszcza ludowej, w taki narracyjny sposób przedstawiano świętych, oddalając ich nierzadko od hagiograficznych treści? Odpowiedź wydaje się prosta. To ludowa wyobraźnia, przybliżając "obcych" świętych do miejscowych realiów, w sposób niemal dosłowny obrazowała ich recepcję w tradycji ludowej. Święci umiejscowieni w kalendarzu liturgicznym stawali się ważnymi filarami cyklu wegetacyjnego ziemi. Z ich imionami wiązano prace rolnicze i gospodarskie. Tworzony od niepamiętnych czasów folklor ustny wiązał chrześcijańskich świętych tak silnie z polską tradycją, że czynił z nich świętych jakby przybywających zza pobliskiej miedzy. Dlatego właśnie wspomniany na początku św. Izydor Oracz przedstawiony jest jako kujawski chłop, a przy św. Agacie pokazana jest sól, która według starych wierzeń, poświęcona w kościele w dniu jej święta, miała właściwości gaszące ogień. Podobną rolę spełniał także chleb, o czym donosili już staropolscy pisarze, m.in. Wespazjan Kochowski, pisząc: "pod imieniem onej chleb święcony, z wiarą wieszając, oddam cześć Agacie Świętej, w mej chacie". Tradycja ludowa uczyniła też z chleba skuteczny medykament stosowany w chorobach zwierząt domowych.
Święci w oczach polskiego ludu to bohaterowie niezwykłych opowieści, w których rzeczywistość przeplatała się z wątkami legendarnymi. Popularne od średniowiecza żywoty świętych stawały się nieocenionym źródłem wiadomości hagiograficznych, kształtującym ludową pobożność. Niezwykłe emocje musiała budzić postać św. Jerzego, rycerza z odległej Kapadocji, któremu średniowieczna wyobraźnia dołączyła do żywota walkę z potwornym smokiem. Niezwykła odwaga św. Wawrzyńca spalonego za wiarę w Chrystusa na rozżarzonej kracie sprawiła, że został on patronem broniącym przed ogniem. I jakby dla przekory patronem "od ognia" został także św. Florian, który zakończył życie w rzece. Wrzucono go do niej wraz z kołem młyńskim uwiązanym u jego szyi. Św. Agata tarzana w torturach na rozżarzonych węglach także w tradycji ludowej strzegła przed ogniem. Według żywota Świętej, w rok po jej śmierci, podczas wybuchu Etny, wyjęty z jej grobu welon, wystawiony naprzeciw ognistej lawy sprawił, że zmieniła bieg, omijając Katanię, co uratowało miasto przed pożarem. I nieważne, że działo się to na odległej Sycylii, bo lud polski tak głęboko przyswoił sobie postać Świętej, że welon zastąpił obrazami z jej wizerunkiem, które wystawiano w oknach podczas burzy lub wynoszono w czasie pożarów przed budynki nie objęte jeszcze żywiołem.
Pośród świętych, o których opowiada wystawa, najwięcej jest męczenników za wiarę. Poza świętymi: Jerzym, Wawrzyńcem, Florianem i Agatą do tego grona zaliczyć należy także św. Barbarę - patronkę dobrej śmierci i św. Katarzynę Aleksandryjską - patronkę m.in. młodych dziewcząt. Ale dużym szacunkiem darzono także świętych, którzy potrafili w sposób radykalny zmienić swoje życie i ze swawolnej drogi zwrócić się ku prawdzie. Przykładem jest św. Franciszek z Asyżu, którego obrazy i rzeźby często zdobiły przydrożne kapliczki i kościoły. I choć nie orędował on w żadnej konkretnej sprawie, to najpełniej wyrażał związek człowieka z naturą.
Święci spoglądający na nas w muzealnej sali przywołują także karty z historii chrześcijaństwa, fundamentu europejskiej kultury i tradycji. Nie brakuje pośród nich postaci żyjących na styku antyku i średniowiecza. I choć pobożność ludowa daleka była od zagłębiania się w teologiczne dysputy, to przecież ludowi nieobca była postać św. Grzegorza Wielkiego czy św. Ambrożego, któremu lud powierzył opiekę nad pasiekami i pszczelarzami. To w osobie tego Świętego przetrwała do naszych czasów legenda związana z Platonem, mówiąca o tym, że gdy był dzieckiem w kolebce, rój pszczół osiadł na jego ustach, dlatego mowa jego była słodka jak miód. W tradycji kościelnej opinię "miodopłynnego mówcy" przejął m.in. św. Ambroży.
Wystawa w muzeum, choć w zasadniczej treści skupia się na recepcji postaci świętych w tradycji ludowej, to jednak porusza sprawy dotyczące duchowej kondycji człowieka podejmującego walkę ze swymi słabościami i ten sposób zdążającego do pełni człowieczeństwa i doskonałości. Święci także podejmowali walkę. I choć tracili życie ziemskie, to rodzili się ponownie dla nieba. Bez walki nic dobrego się nie urodzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 11.): Popsuty termometr

2024-05-10 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Co zrobić, jeśli nikt nie widzi we mnie dobra? Kto jest w stanie przywrócić mi wiarę w siebie? Jak działa Maryja na serce przygniecione złem? Zapraszamy na jedenasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o tym, że Matka Boża z każdego potrafi wykochać dobro.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Oddane w opiekę Niepokalanej

2024-05-10 13:13

Archiwum prywatne

Uroczystość niepokalanego Poczęcia NMP 8 grudnia ub.r. to oficjalne zawiązanie wspólnoty DSM

Uroczystość niepokalanego Poczęcia NMP 8 grudnia ub.r. to oficjalne zawiązanie wspólnoty DSM

W parafii Najświętszej Maryi Panny Matki Pocieszenia we Wrocławiu działa Dziewczęca Służba Maryjna (DSM). Prowadzi ją s. M. Laureta Turek ze Zgromadzenia Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej.

– Duchowość Zgromadzenia, do którego przynależę, jak już wskazuje sama jego nazwa, jest „przepojona duchem Maryi, Służebnicy Pańskiej”. Matka Boża najgłębiej wniknęła w tajemnice Chrystusa i żyła Jego życiem. To właśnie Ona na Boże wezwanie odpowiedziała z prostotą i pełnym zaufaniem: „Oto ja, służebnica Pańska, niech mi się stanie według twego słowa” – mówi s. M. Laureta i podkreśla, że założyciel zgromadzenia bł. Edmund Bojanowski w sposób szczególny umiłował Maryję. Krocząc Jej śladami, miał przekonanie, że Maryja jest najpewniejszą drogą prowadzącą do Jezusa. – Dlatego powierzył nas, Służebniczki w Jej ramiona, czyniąc Ją główną patronką Zgromadzenia – mówi siostra.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 11.): Popsuty termometr

2024-05-10 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Co zrobić, jeśli nikt nie widzi we mnie dobra? Kto jest w stanie przywrócić mi wiarę w siebie? Jak działa Maryja na serce przygniecione złem? Zapraszamy na jedenasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o tym, że Matka Boża z każdego potrafi wykochać dobro.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję