Reklama

Żywiecka sztuka sakralna w Będzinie

W lipcu i sierpniu w Pałacu Mieroszewskich - siedzibie Muzeum Zagłębia prezentowana jest wystawa "Żywiecka sztuka sakralna". Ekspozycja, która zajmuje 2 sale oraz część holu muzeum, pochodzi ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Żywcu. Przedstawia 32 obrazy, niektóre z nich są dwustronne. Wśród malarzy żywieckich tworzących w XIX w. spotykamy: Jana Fignowskiego, Andrzeja Madalskiego, Antoniego Chrząstkiewicza, jego syna Wincentego oraz artystów z rodu Maulic. Pokazano też księgi cechowe - "Księgę Braci Cechu Kowalskiego" oraz "Księgę Cechu Piekarskiego".

Niedziela sosnowiecka 30/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obrazy patronów cechowych

Charakterystyczną cechą twórczości malarzy żywieckich było powiązanie jej z organizacją cechową. Cechy bowiem obok parafii były głównym źródłem zamówień na dzieła sakralne. Od połowy XIX w. wzrosła liczba zamówień na malowidła religijne, przeznaczone do wiejskich kapliczek, chałup i na chorągwie kościelne.
"Na Wystawie w będzińskim Muzeum przeważają dwie kategorie tematyczne - wizerunki Matki Bożej i obrazy patronów cechowych. Każdy cech miał swojego patrona, który przez swój zawód, jak np. św. Homobon (patron cechu krawców), lub przez wydarzenia ze swojego życia wiązał się w jakiś sposób z rzemiosłem wykonywanym przez organizację cechową. Wierzono, że wstawiennictwo świętych zapewnia pomyślność, dlatego ich wizerunki umieszczano w księgach cechowych, kaplicach czy chorągwiach procesyjnych" - wyjaśnia Agnieszka Milka, pracownik Muzeum. Na Wystawie można zobaczyć np. wizerunki św. Piotra - patrona kowali oraz św. Mikołaja - patrona piekarzy. Ciekawymi obiektami są również obrazy przedstawiające św. Józefa - patrona cechu zbierackiego wraz z symbolami rzemiosł, skupionych w tym cechu.

Maryjna tematyka

Obrazy maryjne z kolei związane były z żywiołowo rozwijającym się w XIX stuleciu kultem Matki Bożej. Maryja przedstawiana była w malarstwie na różne sposoby. Rozmaitość ikonografii maryjnej wiązała się też z istnieniem na ziemiach polskich licznych sanktuariów maryjnych. Szczególna cześć, jaką w tych miejscach odbierały cudowne obrazy, wiązała się z zapotrzebowaniem na ich kopie. Na ekspozycji przedstawiono kilka typów najpopularniejszych wizerunków Matki Bożej, np. obraz Matki Bożej Gidelskiej, Matki Bożej Gromnicznej czy Matki Bożej z La Salette. W zbiorach twórców żywieckich mało jest natomiast kopii Czarnej Madonny. Zapewne pielgrzymi żywieccy woleli nabyć ten święty obraz u stóp Jasnej Góry, niż zamawiać go u miejscowego malarza. Największą grupę wizerunków maryjnych w prezentowanych zbiorach stanowi pięć obrazów Matki Bożej z Dzieciątkiem, tzw. Madalskiej, nazywanej też Madonną Żywiecką. Obraz przedstawia siedzącą Maryję, trzymającą oburącz stojącego na Jej kolanach Jezusa, z rączką uniesioną w geście błogosławieństwa. Wizerunek nawiązuje wyraźnie do pięknych Madonn mistrzów włoskich. Najstarszy z obrazów, autorstwa Andrzeja Madalskiego z 1836 r., pochodzi z kościoła Przemienienia Pańskiego w Żywcu. Dzieło tego twórcy cieszyło się dużą popularnością, stąd liczne jego kopie.

Rodzinna twórczość sakralna narodziła się na Żywiecczyźnie dość późno. Zapotrzebowanie na dzieła sakralne zaspokajane były początkowo przez ośrodki produkcyjne Małopolski, Śląska i Węgier. Dopiero w XVII w. zaczęli pojawiać się miejscowi twórcy. Wówczas na tym terenie działa m.in. Fabian Sabinowicz (1610-80) - twórca wielu obrazów i polichromii kościołów żywieckich. W XVIII zaś stuleciu powiększyło się grono ludowych twórców. Należy wymienić zwłaszcza Stanisława Lisickiego oraz rodzinę Komonieckich. Największy rozwój twórczości sakralnej przypada na schyłek XVIII w. i trwa aż do początków XX stulecia. Z tego też okresu prezentowanych jest najwięcej dzieł.
Na przełomie XIX i XX w. wraz z zalewem wsi znacznie tańszymi oleodrukami produkcja dzieł sakralnych dla masowego odbiorcy uległa znacznemu ograniczeniu, a w XX stuleciu twórczość ta na Żywiecczyźnie całkowicie zanikła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 7.): Jednostka GROM

2024-05-06 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Materiał prasowy

Co zrobić z trudnymi emocjami? Czy Apostołowie byli wolni od agresji? I co właściwie ma do tego Maryja? Zapraszamy na siódmy odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o roli Matki Bożej w stawaniu się opanowanym człowiekiem.

CZYTAJ DALEJ

Gwiazdo Jackowa z Przemyśla, módl się za nami...

2024-05-06 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe Stock

Przy południowo – wschodniej granicy Polski, nad rzeką San leży pięknie położone miasto licznych kościołów – Przemyśl. Posiada ono dwa sanktuaria maryjne, w jednym z nich dzisiaj się zatrzymamy. Czas dzisiejszego rozważania spędzimy w bazylice katedralnej, gdzie znajduje się cudowna figura Matki Bożej Jackowej – Pani Przemyskiej.

Rozważanie 7

CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb ks. Jerzego Witka SBD

2024-05-07 16:42

ks. Łukasz Romańczuk

Msza św. pogrzebowa ks. Jerzego Witka SDB

Msza św. pogrzebowa ks. Jerzego Witka SDB

Rodzina Salezjańska pożegnała ks. Jerzego Witka SDB. Na Mszy świętej modliło się ponad 100 księży, wspólnoty neokatechumenalne oraz wierni świeccy dziękujący za posługę tego kapłana.

Msza święta pogrzebowej sprawowana była w kościele pw. Chrystusa Króla we Wrocławiu. Przewodniczył jej ks. Piotr Lorek, wikariusz Inspektora Prowincji Wrocławskiej, a homilię wygłosił ks. Bolesław Kaźmierczak, proboszcz parafii św. Jana Bosko w Poznaniu. Podczas Eucharystii czytana była Ewangelia ukazująca uczniów idących z Jerozolimy do Emaus, którzy w drodze spotkali Jezusa. Do tych słów nawiązał także ks. Kaźmierczak podkreślając, że uczniowie pełnili ważną misję w przekazaniu prawdy o zmartwychwstaniu. Kaznodzieja nawiązał także do osoby zmarłego kapłana. - W naszych sercach jest wiele wspomnień po nieżyjącym już ks. Jerzy, który posługiwał tutaj przez wiele lat. Wspominamy jego piękną pracę w Lubinie, w Twardogórze, posługę pośród młodzieży i studentów w kościele pw. św. Michała Archanioła we Wrocławiu. Organizował koncerty, na które przychodzili ludzie. Będąc proboszczem u św. Michała Archanioła zapoznał się z życiem św. Teresy Benedykty od Krzyża. Bardzo się zaangażował i to on przyczynił się do tego, że powstała kaplica Edyty Stein w kościele na Ołbinie – zaznaczył ks. Kaźmierczak dodając: - Ksiądz Jerzy założył Towarzystwo im. Edyty Stein. Zabiegał o to, aby dom Edyty Stein przy ul. Nowowiejskiej był otwartym miejscem spotkań. Organizował tam wykłady.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję