Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Wychowywać w katolickim duchu

W niedalekiej przyszłości może zabraknąć nauczycieli religii, którzy w przedszkolach i szkołach głoszą Dobrą Nowinę kolejnym pokoleniom naszych diecezjan.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W roku szkolnym 2020/2021 w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych katechizacją objęto 80,08% uczniów, w szkołach podstawowych bez oddziałów przedszkolnych – 96,36%, w liceach ogólnokształcących – 59,71% uczniów, w technikach – 62,18%, w szkołach branżowych I stopnia – 53,27%, natomiast w szkołach specjalnych – 76,94%. W naszej diecezji katechizuje ogółem 391 nauczycieli religii: księży diecezjalnych – 104, zakonników – 11, tyle samo sióstr zakonnych oraz 265 katechetów świeckich.

– Niestety, w ciągu najbliższych pięciu lat przeszło 50% katechetów świeckich osiągnie wiek emerytalny, dlatego tak ważna jest modlitwa nie tylko o nowe powołania kapłańskie, zakonne, misyjne, ale również katechetyczne, by nigdy nie zabrakło katechetów, którzy na zajęciach w przedszkolach i lekcjach w szkołach będą głosić Dobrą Nowinę i wychowywać w katolickim duchu kolejne pokolenia naszych diecezjan – wyjaśnia ks. Michał Borda, dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kwalifikacje do nauczania religii można zdobyć na wydziałach teologicznych w wielu miejscach. Przykładowo Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach planuje otwarcie kolejnej edycji Studiów Podyplomowych Teologiczno-Katechetycznych oraz Studiów Podyplomowych Katechezy Przedszkolnej. Słuchaczami studiów mogą zostać nauczyciele wszystkich przedmiotów szkolnych posiadający wykształcenie magisterskie wraz z przygotowaniem pedagogicznym. Absolwenci czterosemestralnych Studiów Podyplomowych Teologiczno-Katechetycznych uzyskają kwalifikacje do nauczania religii w liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I i II stopnia, szkołach podstawowych i w przedszkolach, a absolwenci dwusemestralnych Studiów Podyplomowych Katechezy Przedszkolnej – do nauczania religii w przedszkolach. Studia na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zostaną uruchomione od października 2021 r.

Reklama

Należy podkreślić, że zdalne nauczanie w szkołach w czasie pandemii pozwoliło odkryć bogactwo narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych, których wykorzystanie było niezbędne w celu prowadzenia procesu dydaktycznego. – Nauczanie religii również wymagało od nauczycieli katechetów posługiwania się nimi. Poza stronami prowadzonymi przez wydawców podręczników do religii, nie brakowało w sieci serwisów, blogów czy kanałów katechetycznych ukazujących bogactwo metodyczne i kreatywność katechetów, które były wsparciem w organizacji kształcenia na odległość. Nauczyciele religii wykorzystywali kanały komunikacji z uczniami, jak: poczta elektroniczna, dziennik elektroniczny, chmura, komunikatory oraz media społecznościowe. Katecheci chętnie sięgali również po narzędzia pozwalające opracować i przekazać treści szkolnego nauczania religii: Wordwall, Ekreda, LearningApps, Scholaris czy Ninateka. Nauczyciele religii w procesie zdalnego nauczania tworzyli również własne zasoby edukacyjne. Najważniejsze narzędzie to smartfon z podstawowym, dostarczonym przez producenta zestawem aplikacji. Ważną rolę w zdalnym nauczaniu religii odegrały również strony internetowe zawierające pomoce dydaktyczne dla katechetów – podkreśla ks. Borda.

– Priorytetem dla nas pozostają rozpoczęte starania nad wprowadzeniem obowiązkowego przedmiotu religia/etyka z możliwością wyboru pomiędzy etyką a religią. Nauczyciele religii będą mogli uczyć etyki tylko po zdobyciu dodatkowych kwalifikacji zawodowych. Należy uczynić wszystko, aby lekcja religii przyciągała uczniów, zachęcała do pogłębiania wiary, była atrakcyjną propozycją edukacyjną w konkurencji z etyką.

Podziel się cytatem

Zostają zawieszone starania nad wprowadzeniem egzaminu maturalnego z lekcji religii. Temat egzaminu zostanie ponownie poddany refleksji po wprowadzeniu obowiązkowego przedmiotu religia/etyka, kiedy pojawią się zapewne nowe wyzwania wobec lekcji religii. Zostaje zachowany obecny model katechizacji z dwugodzinną lekcją religii w szkole i katechezą sakramentalną w parafii – podsumowuje dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.

2021-06-29 13:49

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wlk. Brytania: reforma szkolnictwa wesprze szkoły katolickie

[ TEMATY ]

Wielka Brytania

edukacja

skeeze.pixabay.com

„Pragnę usunąć przeszkody, które ograniczają otwieranie szkół katolickich” – zadeklarowała nowa premier Wielkiej Brytanii. Theresa May przedstawiła reformę edukacji na poziomie gimnazjum, dużo miejsca poświęcając szkołom wyznaniowym. Stanowią one bowiem aż jedną trzecią wszystkich brytyjskich placówek oświatowych.

Szkoły katolickie to aż 10 proc. wszystkich szkół publicznych w Wielkiej Brytanii, a ich ocena przez organizację ewaluacji placówek edukacyjnych Ofsted zwykle mieści się między „dobrą” a „nadzwyczajną”. Są one bardzo popularne i zazwyczaj otrzymują więcej podań o przyjęcie, niż mają miejsc.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Trzech nowych kapłanów. Mają być święci i wierni

2024-05-25 14:00

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Marek Mendyk

święcenia kapłańskie

ks. Ireneusz Cymborski

ks. Janusz Małysiak

ks. Mateusz Bandura

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Neoprezbiterzy A.D. 2024. Od lewej ks. Mateusz Bandura, ks. Ireneusz Cymborski i ks. Janusz Małysiak

Neoprezbiterzy A.D. 2024. Od lewej ks. Mateusz Bandura,  ks. Ireneusz Cymborski i ks. Janusz Małysiak

W katedrze świdnickiej w przeddzień uroczystości Trójcy Świętej, trzech diakonów przyjęło z rąk biskupa świdnickiego święcenia kapłańskie.

- Za łaską Pana Boga gromadzimy się w dostojnej katedrze świdnickiej, aby naszą serdeczną modlitwą uwielbiać najświętsze Imię Boże w Trójcy Świętej wszechmogącego Boga – mówił 25 maja we wstępie do Mszy świętej bp Marek Mendyk, prosząc wiernych o modlitwę za kapłanów, podkreślając ich niezastąpioną rolę w duchowym życiu wspólnoty. Zaapelował również o modlitwę za młodych ludzi, aby nie brakowało tych, którzy zdecydują się poświęcić swoje życie służbie Bogu.

CZYTAJ DALEJ

Uśmiech, który wszystko wynagradza

2024-05-26 12:21

Marzena Cyfert

Dzieci we wrocławskiej "Pozytywce"

Dzieci we wrocławskiej

Na Ostrowie Tumskim przy ul. Kapitulnej 4 działa Klubowe Centrum Aktywności Dzieci i Młodzieży „Pozytywka”, prowadzone przez Siostry Bożego Serca Jezusa. Celem działalności jest pomoc rodzinom oraz dzieciom dotkniętym niepełnosprawnością, głównie z Zespołem Downa.

Przy wejściu wzrok przykuwa ładnie zagospodarowany plac, z którego dzieci korzystają w czasie sprzyjającej pogody. W „Pozytywce” biorą udział w licznych bezpłatnych warsztatach. Projekt finansowany jest z budżetu miasta. W czasie zajęć rodzice spotykają się na rozmowie przy herbacie w przeznaczonym do tego pokoju. Mają okazję odpocząć w towarzystwie, w którym będą zrozumiani. Dzieci także cieszą się z ich bliskości.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję