Reklama

Motywacja do nauki szkolnej

Niedziela przemyska 19/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czasami słyszę jak rodzice mówią "dziecko źle się uczy, bo nie ma motywacji do nauki", "on nie radzi sobie w nauce , bo ma słabą motywację". Jak to jest, że jedne dzieci uczą się chętnie, a inne trzeba zaganiać do nauki? Jak wiadomo, motywacja do nauki odgrywa niezwykle ważną rolę w zdobywaniu wiedzy i w karierze szkolnej ucznia . Dziecko, które ma motywację do nauki, uczy się chętnie, pragnie podnieść swoje umiejętności, dąży do osiągania sukcesów szkolnych. Uczeń, który nie ma motywacji do nauki nie chce się uczyć, nie lubi odrabiać lekcji, unika wysiłku intelektualnego, nie zależy mu na ocenach. Z brakiem motywacji powszechnie łączone jest lenistwo.
Dlaczego jedno dziecko motywację posiada, a inne nie? Psychologia mówi, że motywacja jest w dużej mierze nabywana w trakcie rozwoju człowieka. Co to oznacza dla rodziców? Mianowicie to, że w znacznej części motywacja jest wyuczalna, że podlega wychowaniu. Motywacja może być hamowana, pomniejszana, osłabiana. Zastanówmy się, co może ograniczać motywację dzieci do nauki i jak ją podnosić?
1. Motywację osłabia brak niezbędnej energii potrzebnej do nauki. Dzieje się tak wówczas, kiedy dziecko nie otrzymuje odpowiedniej stymulacji do nauki, kiedy nie jest właściwie pobudzane do pracy szkolnej (np. motywację obniża słabe zainteresowanie rodziców nauką dziecka). Energia do nauki może być wygaszana przez brak wiary w dziecko, zwątpienie i rezygnacja - "z ciebie nic nie będzie". Motywację bardzo często obniża zła atmosfera w domu, słaby kontakt z dzieckiem, kłótnie w rodzinie itp.
2. Słabe uświadomienie dziecka co do celu nauki szkolnej. Jeżeli szkoła traktowana jest jako zło konieczne, trudno budzić motywację do nauki. Motywację do nauki mogą także blokować zbyt wygórowane cele przerastające możliwości dziecka.
3. Brak usystematyzowanych działań. Jeśli dziecko nie posiada odpowiednich warunków do nauki, nie ma zorganizowanego kącika do nauki, spokoju, będzie to mieć negatywny wpływ na motywację do nauki. Dla wzmocnienia motywacji ważne jest określenie harmonogramu dnia.
4. Brak konsekwencji i wytrwałości. Zapracowani i przemęczeni rodzice nie są w stanie dopilnować dzieci w nauce. Motywowanie do nauki to codzienny, trudny obowiązek rodziców. Nie wystarczy zdawkowe pytanie: "lekcje odrobione?", aby wykazać się rodzicielskim zainteresowaniem nauką dziecka . Nawet wówczas, gdy dziecko nie ma nic zadane do domu, dobrze jest przeznaczyć choć kilkanaście minut na zrobienie z dzieckiem jakiejś powtórki lub ćwiczenie z pisania.
Motywację do nauki szkolnej mogą również ograniczać różne czynniki wewnętrzne np. wada wzroku, słuchu, problemy emocjonalne (nerwica szkolna).
Jak widać, motywowanie do nauki jest ważnym zadaniem dla rodziców. Chęć do nauki w dużym stopniu zależy właśnie od wysiłków rodziców. Gdy będziemy odpowiednio pielęgnować jego motywację, prędzej lub później przestanie się uczyć dla "mamy i taty" i zacznie to robić dla siebie.

Bibliografia :
Filipczuk H. Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym Warszawa, 1985
Faber A., Mazlish E. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły, Poznań 1996

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja: Kapitan siatkarzy kończy karierę i wstępuje do opactwa

2024-04-30 07:47

[ TEMATY ]

świadectwo

fr.wikipedia.org

Ludovic Duée

Ludovic Duée

Kapitan drużyny Saint-Nazaire - nowych zdobywców tytułu mistrzów Francji w siatkówce, 32-letni Ludovic Duee kończy karierę sportową i wstępuje do opactwa Lagrasse. Jak poinformował francuski dziennik „La Croix”, najlepszy sportowiec rozegrał swój ostatni mecz w niedzielnym finale z reprezentacją Tours 28 kwietnia i teraz poprosi o dołączenie do tradycjonalistycznej katolickiej wspólnoty kanoników regularnych w południowo-francuskim departamencie Aude.

Według „La Croix”, Duee poznał wspólnotę niedaleko Narbonne w regionie Occitanie, gdy przebywał tam podczas pandemii koronawirusa. Mierzący 1,92 m mężczyzna powiedział, że zakonnicy byli bardzo przyjaźni, otwarci i dynamiczni, mieli też odpowiedzi na wiele jego pytań. Siatkarz przyznał, że spotkanie z duchowością braci zmieniło również jego relację z Bogiem.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: rozpoczęły się obrady Rady Stałej KEP

2024-05-02 15:05

[ TEMATY ]

Jasna Góra

KEP

Biuro Prasowe Jasnej Góry

Na Jasnej Górze, zgodnie ze zwyczajem, w wigilię uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, odbywają się obrady Rady Stałej Konferencji Episkopatu. Podjęte zostały bieżące sprawy Kościoła w Polsce, wśród tematów: lekcje religii w szkołach, standardy ochrony małoletnich oraz inicjatywy związane z jubileuszami kościelnymi 2025 i 2033 roku. Zostaną też poruszone aktualne zagadnienia życia wiernych Kościoła w Polsce i misji duszpasterskiej.

Wśród najważniejszych podejmowanych tematów są kwestie wynikające z relacji Kościół - państwo dotyczące nauczania religii w przedszkolach i szkołach publicznych. W czasie obrad przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial przedstawi aktualny stan prac Zespołu Roboczego ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole oraz relację ze spotkania 24 kwietnia Zespołu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję