Reklama

Niedziela Podlaska

Oddziały na fali

Uroczystość Chrystusa Króla obchodzona 24 listopada jest świętem patronalnym Akcji Katolickiej i Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży. O tym, że nie wielkość parafii, a chęci i działanie poszczególnych jednostek są wyznacznikiem sukcesu, wiedzą członkowie Perlejewskiego Oddziału Akcji Katolickiej oraz Sarnackiego Oddziału Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży. Ruchy te przez rozmaite akcje od lat docierają z Dobrą Nowiną do różnych środowisk oraz promują wartości chrześcijańskie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży w Sarnakach

Oddział Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży przy parafii św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Sarnakach działa nieprzerwanie blisko 10 lat. Oddział ten reaktywował ks. Łukasz Suszko, a pierwszym prezesem kierownictwa oddziału został Mateusz Stefaniuk (obecny prezes Zarządu Diecezjalnego KSM Diecezji Drohiczyńskiej). W dużej mierze oddział tworzy młodzież ze starszych klas miejscowej szkoły podstawowej, ale również młodzież ze szkół średnich czy też studenci. Prezesem kierownictwa oddziału KSM Sarnaki jest druhna Natalia Rybaczuk, a asystentem ks. Piotr Pędzich.

Formacja i zaangażownie

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zgodnie ze Statutem KSM członkowie oddziału regularnie uczestniczą w spotkaniach formacyjnych, modlitewnych, informacyjnych oraz rekreacyjnych. Często prowadzą Drogę Krzyżową, nabożeństwo różańcowe, czynnie włączają się w Msze św. Oddział posiada swój sztandar, który jest wystawiany podczas ważniejszych świąt religijnych i patriotycznych. Mówi się, że formacja w KSM odbywa się również przez akcję, dlatego też młodzież podejmuje wiele inicjatyw na rzecz parafian sarnackich. Tradycją stały się organizowane półkolonie zimowe i letnie, podczas których członkowie oddziału chętnie organizują czas wolny najmłodszym. W trakcie półkolonii zawsze jest czas na modlitwę, ale też na gry i zabawy, oglądanie filmów, wyjazdy na narty, basen czy też do kina. W liturgiczne wspomnienie św. Jana Pawła II młodzież rozprowadza kremówki. Przed uroczystością Wszystkich Świętych od dwóch lat sprzedaje znicze oraz chryzantemy. Inną akcją, jaką przeprowadza KSM Sarnaki, jest sprzedaż kartek bożonarodzeniowych, z wizerunkiem Świętej Rodziny, oraz sianka pod wigilijny stół. Dzięki tym przedsięwzięciom członkowie oddziału starają się, aby tradycyjne zwyczaje nie umierały, lecz były dalej kultywowane. Dochód z ofiar złożonych podczas tych akcji jest przeznaczany na różne inicjatywy podejmowane przez KSM.

Reklama

Warto wspomnieć, że działalność młodzieży z Sarnak nie ogranicza się tylko do terenu parafii, ale także wykracza poza. Młodzież chętnie włącza się w akcje organizowane przez Zarząd Diecezjalny KSM DD, takich jak rekolekcje adwentowe, wielkopostne, obozy, szkolenia czy różnego rodzaju wolontariat.

KSM Sarnaki

Akcja Katolicka w Perlejewie

Oddział Akcji Katolickiej przy parafii Przemienienia Pańskiego w Perlejewie istnieje i działa od 20 lat. Inicjatorem jego powstania był ks. kan. Kazimierz Olszewski, ówczesny proboszcz naszej parafii. Zespół stworzył się w 1997 r. Jego członkowie uczestniczyli w kilku sesjach formacyjnych ludzi świeckich diecezji drohiczyńskiej, które prowadzone były w Drohiczynie przez ks. Sidoruka, co zaowocowało powołaniem pierwszego zarządu POAK. Prezesem został Franciszek Czarkowski, który kolejną kadencję pełni tę funkcję. Pierwszy oddział liczył 27 członków, którzy 24 października 1999 r. podczas Eucharystii, pod przewodnictwem księdza proboszcza, złożyli przyrzeczenie i odebrali z rąk prezes DIAK Lucyny Woźnicy legitymacje i znaczki członkowskie. 24 listopada 2012 r. podczas uroczystości Chrystusa Króla Wszechświata 11 kolejnych osób, a w 2014 r. kolejne dwie złożyły ślubowanie w obecności bp. Antoniego Dydycza. 10 członków naszej wspólnoty odeszło już do Pana, pozostając w naszej pamięci modlitewnej i sercu. Obecny stan to 30 członków i 5 sympatyków.

Nieoceniony wkład w rozwój i umacnianie wspólnoty wnieśli współpracujący z nami asystenci. A byli nimi księża proboszczowie: K. Olszewski, R. Kowerdziej, M. Wróbel oraz księża prefekci: K. Domaraczenko, J. Krasowski, A. Safiańczuk, M. Połok. Szczególny nacisk położony był i jest na osobistą formację duchową, moralną i społeczną, gdyż z niej czerpiemy siłę do dawania świadectwa w środowisku rodzinnym, parafialnym i zawodowym. Na comiesięcznych spotkaniach praca koncentruje się na poszerzaniu wiedzy o życiu i historii Kościoła, pogłębianiu wiedzy z zakresu znajomości Katechizmu Kościoła Katolickiego, znaczeniu Eucharystii w życiu chrześcijanina, poznawaniu historii i aktualnych zadań reaktywowanej AK w Polsce. Oddział realizuje zadania zgodnie z ogólnopolskim statutem AK i zaleceniami KIAK oraz DIAK.

Reklama

Podejmowane inicjatywy

W Roku Ducha Świętego spotkania formacyjne służą poznawaniu Osoby i darów Ducha Świętego, zrozumieniu skutków sakramentu bierzmowania. W odkrywaniu i otwieraniu się na Jego działanie pomaga nam proboszcz ks. Krzysztof Janowic, który aktywnie troszczy się o naszą formację. Coraz bardziej rozumiemy, jak ważna jest wdzięczność za każdy otrzymany dar. Musimy zadawać sobie pytanie: Na ile otrzymane dary wydają w nas owoce? W jakim stopniu stajemy się dojrzałymi chrześcijanami? Co zaniedbaliśmy?

Odpowiedzią są podejmowane różne inicjatywy. Członkowie AK czytają Słowo Boże podczas Eucharystii w drugą niedzielę miesiąca. W czasie Wielkiego Postu podejmujemy 40-dniowy post i modlitwę w intencji kapłanów. Tworzymy wspólnoty Margaretek. Uwielbiamy Pana Boga adorując Najświętszy Sakrament, organizujemy czuwania modlitewne, bierzemy aktywny udział w nabożeństwie różańcowym i Drodze Krzyżowej. Współpracujemy z księdzem proboszczem, Caritas oraz Apostolatem Maryjnym, podejmując wspólne działania. Wspieramy przedsięwzięcia realizowane przez Stowarzyszenie „Perlejewo łączy”, występując w Herodach, ludowej sztuce bożonarodzeniowej, misterium Męki Pańskiej. Staramy się uczestniczyć w uroczystościach na szczeblu diecezjalnym. Podejmowaliśmy akcje zbierania podpisów w obronie życia, Telewizji Trwam, wolnych mediów oraz przywrócenia wolnego dnia w Święto Trzech Króli itp. Udało nam się zorganizować Dzień Kultury Chrześcijańskiej, wystawę i kiermasz książki katolickiej oraz konkurs „Strój godny miejsca, w którym przebywasz” wśród dzieci i młodzieży szkolnej.

Dziękujemy Bogu i ludziom za wszystkie lata istnienia POAK. Widzimy konieczność sprostania nowym wyzwaniom, które niesie otaczający nas świat. Prosimy o łaskę otwierania się na dary Ducha Świętego, ożywienie i głęboki rozwój duchowy każdego z członków wspólnoty.

Iwona Czarkowska, członek POAK

2019-11-19 12:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrystus Król i Jego Królestwo

Niedziela przemyska 47/2004

[ TEMATY ]

Chrystus Król

uroczystość Chrystusa Króla

wikipedia.org

Sąd Ostateczny (fresk Michała Anioła)

Sąd Ostateczny (fresk Michała Anioła)

W 1980 r. rozpoczęto gruntowne czyszczenie i restaurację Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Po usunięciu pyłu i brudu nagromadzonego przez ponad czterysta lat zostały odsłonięte w pierwotnym blasku wspaniałe malowidła znamienitych artystów. Wśród nich, na ścianie ołtarza, znajduje się monumentalny fresk Michała Anioła „Sąd Ostateczny”, który powstał w latach 1536-1541. To jedno z najwspanialszych arcydzieł sztuki renesansu. Artysta w mistrzowski sposób posługując się kolorami oraz z wielkim poczuciem ruchu, ukazał na obrazie wzrastające napięcie i oczekiwanie osób, które otaczają Chrystusa. Pośrodku On, surowy i nieubłagany, sprawuje Sąd. To wyobrażenie zakłada sędziowską, a zarazem królewską godność Chrystusa.

W 34. niedzielę zwykłą, ostatnią w roku liturgicznym, staje także przed nami Jezus Chrystus jako Król Wszechświata. Kult Chrystusa Króla wyrósł z nabożeństwa do Serca Jezusowego. Na prośbę biskupów polskich, za pontyfikatu papieża Klemensa XIII w 1765 r. została wprowadzona uroczystość Serca Jezusowego, w piątek po oktawie Bożego Ciała. Papież bł. Pius IX w 1856 r. rozciągnął obchody tego święta na cały Kościół. W 1925 r. papież Pius XI wydał encyklikę Quas primas i na mocy posiadanej władzy zaprowadził do liturgii kościelnej osobne święto Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata. Wyznaczył je na ostatnią niedzielę października i polecił, aby w tym dniu corocznie oddawano całą ludzkość Najświętszemu Sercu Jezusowemu. Podczas reformy kalendarza liturgicznego, po Soborze Watykańskim II, papież Paweł VI przeniósł to święto w 1969 r. na ostatnią niedzielę roku liturgicznego nadając mu nazwę Uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata.
Chociaż uroczystość została wprowadzona stosunkowo niedawno (79 lat temu), to odniesienie tytułu królewskiego do Boga było używane w Biblii dla wyrażenia tajemnicy Pana, który zasiadając na niebieskim tronie jest władny objąć, prowadzić cały kosmos i nim rządzić. Na kartach Pisma Świętego obraz króla zasiadającego na tronie pierwszy raz zjawia się w pieśni Mojżesza i Miriam: „Pan jest królem na zawsze, na wieki!” (Wj 15,18). Idea wiecznego królowania Boga powraca wielokrotnie w innych księgach. Jego panowanie trwa od niepamiętnych czasów (por. Ps 74; 93).
W starotestamentowych Księgach Sędziów i Samuela królowanie Pana nad swym ludem wyklucza ludzką władzę królewską jako właściwą formę sprawowania rządów nad ludem Przymierza. Ustanowienie Saula, a potem Dawida królem wymagało szczególnego przyzwolenia Bożego. Królewski dom Dawidowy nie obala najwyższej władzy Boga, jest On nadal najwyższym Władcą, Panem całej ludzkości i Królem Izraela. Bóg panuje nad swoim ludem i nad królem Izraela. Biblijny obraz panowania Bożego ogarnia swym zasięgiem wszystkie narody. Bóg sprawuje nad wszystkimi suwerenną władzę, a w czasach ostatecznych wszystkie narody oddadzą Mu cześć.
Psalm 93 pięknie chwali królowanie Boga: „Pan króluje, oblókł się w majestat, Pan przywdział potęgę i nią się przepasał: tak utwierdził świat, że się nie zachwieje…” (w. 1). Podobnie Psalm 47 oraz Psalmy 96-99 są pięknymi hymnami na cześć Boga-Króla. Panowanie Boga obejmuje wszystkie siły natury oraz wszystkich bogów, których czczą ludzie. Pan Bóg panuje w niebie, a Stary Testament wymienia Arkę Przymierza jako tron Boży (1 Sm 4,4; Ps 99,1). Prorok Izajasz ukazuje Boga na wysokim i wyniosłym tronie w otoczeniu serafinów oddających Mu cześć. Prorok Zachariasz głosi, że Bogu należy się chwała od wszystkich narodów.
Nowy Testament ukazuje często Pana Jezusa jako króla. Ten obraz nawiązuje do przepowiedni króla z rodu Dawida oraz pochodzącej ze Starego Testamentu idei Mesjasza. Mesjasz - z języka hebrajskiego - znaczy „namaszczony, pomazaniec”. Te określenia zostały przejęte przez język grecki (messias), co po przetłumaczeniu zostało odzwierciedlone w formie „christos”. Jezus Chrystus, jak wykazuje Ewangelista Mateusz (1,1) i Apostoł Narodów w Liście do Rzymian (1, 3), jest potomkiem Dawida. Jest więc królewskim pomazańcem, jak wskazują na Niego liczne proroctwa ze Starego Testamentu.
W Ewangeliach Jezusa nazwano Synem Dawida, królem Żydów lub królem Izraela. Podczas procesu sądowego przed Piłatem tych tytułów używają Jego wrogowie - oskarżyciele. Jezus potwierdził wprost swą królewską godność odpowiadając na pytanie najwyższego arcykapłana: „Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego?” (Mk 14,61). Jezus odpowiedział wtedy: „Ja Jestem [Mesjaszem]. Ujrzycie Syna Człowieczego siedzącego po prawicy Wszechmocnego i nadchodzącego z obłokami niebieskimi” (Mk 14,62).
Opis królewskiego panowania Chrystusa osiąga swoje apogeum w Księdze Apokalipsy. Bóg przez św. Jana przedstawia Jezusa jako Króla królów i Pana panów (por. 19,16; 17,14). Jezus Chrystus zajmuje w proroczej wizji Nowego Testamentu miejsce należne Bogu w tekstach Starego Testamentu mówiących o Jego panowaniu. Jezus Chrystus jest Królem narodów lub wieków. Apokaliptyk ukazuje w większej części swej księgi zwycięstwo Boga nad mocami zła.
W Nowym Testamencie, w osobie Jezusa Chrystusa połączone są urzędy proroka, kapłana, sędziego i króla ze Starego Testamentu. Jezus jest królem wywyższonym ponad wszystko i ponad wszystkich; przed Nim zegnie się każde kolano, jak trafnie ujął to św. Paweł w Liście do Filipian (por. 2,9-11).
Jezus Chrystus jest Królem. A Jego królestwo? Liturgia mszalna mówi w prefacji - uroczystym wezwaniu do dziękczynienia - że jest to „wieczne i powszechne Królestwo: królestwo prawdy i życia, królestwo świętości i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju” (MR 205*). Odwołajmy się jednak do Pisma Świętego Nowego Testamentu, w którym jest o nim mowa ponad 100 razy, najczęściej w przypowieściach. Niektóre przypowieści są przedstawione przez różnych Ewangelistów. Założenie Królestwa Bożego opisuje Jezus w przypowieści o zasiewie i jego różnych wynikach. To królestwo charakteryzuje się dynamizmem rozwoju. Ukazany jest on jako zasiew rosnący własną siłą lub jako ziarno gorczycy czy zaczyn chlebowy. Najwyższą wartość Królestwa Bożego przedstawiają przypowieści o skarbie ukrytym w roli i drogocennej perle, o wieży i wojnie. Pomimo zainaugurowania Królestwa Bożego na ziemi, na świecie istnieje zło, co odzwierciedla przypowieść o chwaście oraz o sieci zagarniającej różne ryby: dobre i złe.
W Królestwie Bożym obowiązują inne, nowe kryteria oceny, w stosunku do ludzkich królestw. O tej nowej skali opowiadają przypowieści o faryzeuszu i celniku, o głupim bogaczu, który zbudował nowe spichlerze; bogaczu, który się świetnie bawił i o Łazarzu; robotnikach w winnicy, o dwu skreślonych długach (jawnogrzesznica), zaginionej owcy, zagubionej drachmie oraz o synu marnotrawnym. Cechy królestwa, które można poznać z nauczania Jezusa budzą w niektórych słuchaczach zasadniczy opór. Kapitalnie przedstawia to przypowieść o dziatwie na rynku, przypowieść o dwóch synach wobec rozkazu ojcowskiego, przypowieść o wielkiej uczcie i niegrzecznych zaproszonych, o nieurodzajnym drzewie figowym i o przewrotnych rolnikach - dzierżawcach winnicy.
Dla Królestwa Bożego potrzeba się poświęcić. Wzywa nas do tego przypowieść o obrotnym (nieuczciwym) rządcy oraz o minach i talentach. Wobec takich wymagań Pan Jezus daje wskazówki w postaci nowego przykazania, aby się nie pogubić w drodze. Odzwierciedlają je przypowieści o nielitościwym współsłudze i miłosiernym Samarytaninie. W Królestwie Bożym obowiązuje modlitwa, która czyni prawdziwymi synami. Przykładem ducha modlitwy jest przypowieść o natrętnym przyjacielu i ukazująca niesprawiedliwego sędziego, który ugina się wobec wielkiej wytrwałości ubogiej wdowy.
Królestwo Boże już się rozpoczęło. Kościół jest - jeszcze niedoskonałą - fazą jego realizacji. Kiedy nadejdzie Król, królestwo Boże stanie się w całej pełni. Do gotowości i czujności na Jego przyjście wzywają nas przypowieści o czujnym odźwiernym, czujnym gospodarzu, słudze wiernym i niewiernym, dziesięciu pannach i sługach nagrodzonych za czujność.
Z okazji uroczystości ku czci Chrystusa Króla spojrzeliśmy na samego Chrystusa i na Jego Królestwo. W dobie powszechnej demokratyzacji; w epoce, gdy już królestwa ziemskie można policzyć na palcach - odwołaliśmy się nieco do biblijnej idei królowania Boga, która w nauczaniu Chrystusa otrzymała swój definitywny kształt, stając się synonimem zbawienia człowieka. Docierając bowiem w liturgii do końca roku, trzeba spojrzeć na rzeczy ostateczne, na cel ludzkiego życia, którym jest wieczne zbawienie.
W archidiecezji przemyskiej majestatyczny tytuł Chrystusa Króla noszą parafie w: Jarosławiu, Łańcucie, Łubnie Opacem, Przeworsku, Sanoku i Trzcianie-Zawadce. Godną zauważenia jest monumentalna figura Chrystusa Króla stojąca w Rakszawie przy drodze Łańcut - Leżajsk, wskazująca drogę do kościoła. Z kolei w Jarosławiu, w pobliżu kościoła pw. Ducha Świętego, stoi od niedawna figura, jako materialny znak poświęcenia miasta Chrystusowi Królowi. Kult Chrystusa Króla jest bardzo żywy, bo wyrasta z dobrze rozwiniętego nabożeństwa do Bożego Serca, zaprowadzonego przez św. bp. Józefa Sebastiana Pelczara.
Jezus Chrystus - Odkupiciel ludzkości, jest darem Ojca ze swego ukochanego, Jednorodzonego Syna, darem tym większym, że z Bożego Serca płyną dla nas życiodajne, oczyszczające zdroje Krwi. Królestwo Boże jest także darem, wobec którego, tak jak w przypadku Chrystusa, trzeba zająć osobiste stanowisko: przyjąć je z wdzięcznością lub odrzucić. Przyjąć królestwo - i to jako wartość bezwzględnie najwyższą - to przyjąć samego Chrystusa-Króla, a przyjąć nie tylko z Jego programem, prawem i wymaganiami, ale i z Jego miłością, która przemienia świat. Przyjąć zaś, to nie znaczy uznać tylko w teorii, ale całkowicie się zaangażować w tę jedyną sprawę, która wszystko przetrwa.
Nasze pragnienie wyrażajmy w słowach z Modlitwy Pańskiej: „Przyjdź Królestwo Twoje!”

CZYTAJ DALEJ

Bolesna Królowa Polski. 174. rocznica objawień Matki Bożej Licheńskiej

2024-04-30 20:50

[ TEMATY ]

Licheń

Sanktuarium M.B. w Licheniu

Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Temu właśnie człowiekowi objawiła się trzykrotnie Matka Boża ze znanego mu grąblińskiego wizerunku.

MARYJA I PASTERZ MIKOŁAJ

<...> Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Znający go osobiście literat Julian Wieniawski tak pisał o nim: „Był to człowiek wielkiej zacności i dziwnej u chłopów słodyczy. Bieluchny jak gołąb, pamiętał dawne przedrewolucyjne czasy. Pamiętał parę generacji dziedziców i rodowody niemal wszystkich chłopskich rodzin we wsi. Żył pobożnie i przykładnie, od karczmy stronił, w plotki się nie bawił, przeciwnie – siał dookoła siebie zgodę, spokój i miłość bliźniego”.

CZYTAJ DALEJ

Od babci do mamy

2024-05-01 18:12

Wiktor Cyran


CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję